Ga naar inhoud

Pluis heeft EC


Deeskuh88

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen al hebben gelezen, is Pluis gisteren gediagnosticeerd met EC. Injecties waren nog niet nodig, want daarvoor was hij nog niet ver/slecht genoeg. Gelukkig! Meneer heeft ook eigenlijk 'alleen' een scheef koppie en hij heeft moeite met zijn evenwicht bewaren. Hij is ook enorm moe, maar kan door zijn koppie niet lekker liggen. Je ziet hem af en toe echt wegzakken en dan schrikt hij weer op. Hij zit even apart van zijn harem, omdat ik wil zien dat hij eet, drinkt, plast en keutelt. Hij knabbelt wel wat en doet echt zijn best, maar naar mijn mening te weinig. Je ziet hem opbloeien als hij zijn harem ziet, maar het verblijf in, is geen optie. De dames doen het nog goed onderling, dus een dame eruit halen is ook geen goed plan, vrees ik. Zien eten doet echter wel misschien eten, maar ik wil ook niet dat de rest dan zijn eten inpikt. Met de ren het verblijf zou kunnen, maar hij is dan weer zo op hen gefixeerd. En hij heeft zijn rust ook echt wel nodig.. 

Hij zit overigens nu in een ren met kleed op de grond. Hij heeft een toiletje en een tunnel uit hun verblijf (hij ligt en verstopt zich daar enorm graag in). Een drinkflesje ipv een drinkbakje om verdrinken te voorkomen als we er niet bij zijn. Een zacht mandje om te liggen en handdoekrollen langs de rand, zodat hij zich niet bezeert als zijn koppie naar opzij zakt. 

Verder gaf ik hem alleen dwangvoer en Fenbendrops, maar gisteravond ging er geen dwangvoer meer in. Meneer liet het zo uit zijn bekje lopen. Nu is het ook een enorme rotspuit waar ik ook om de haverklap ruzie mee heb, omdat ik hem dan niet door kan duwen. Ik ben toen ook maar gestart met pijnstilling en darmstimulerende middelen, omdat we er geen gas bij kunnen gebruiken. Hij knabbelt wel wat, maar eet niet echt. Wat kan ik nog meer proberen om hem aan het eten te krijgen? Op dit moment boeit het me ook niet wat hij eet, als hij maar iets eet. Er ligt dus een heel scala aan voer en lekkernijen in zijn verblijf. Tot net werkte dat nog niet. Oppakken bezorgt hem ook nog flinke stress en wat moet je een konijn met EC juist niet aandoen... Ik vind het lastig, ook al zijn we pas een dag bezig. Misschien wil ik te snel te veel doen? Ik moet morgen echter weer werken en vrijdag ook. Zaterdag zouden we 4 dagen weggaan. Morgen kan ik mijn moeder wel charteren, maar als hij vrijdag nog niet eet, laat ik hem denk ik opnemen. Niet ideaal, maar zijn lijfje moet wel blijven werken natuurlijk. 

Weet iemand nog iets? Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand nog tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot dat Pluis getroffen is door EC. Ik verbaas me eigenlijk wel dat, gezien het feit dat hij zijn kopje scheef heeft en z'n evenwicht niet kan bewaren, dat hij geen injecties gekregen heeft. Een konijn van mij had dit ook en heeft toen direct vitamine B injectie en Dexamethason injecties gekregen. De vierde dag had ze alleen nog maar een heel klein beetje een scheef kopje. Ze was overigens wel 4 dagen opgenomen in de kliniek.

Wat betreft je spuit voor dwangvoeding. Ik herken het probleem. Zo af en toe gooi ik het spuitje weg en gebruik in weer een nieuwe. Ik weet niet of je de spuit uit elkaar kan halen, maar wellicht kan je het zwarte rubberen randje een beetje met olijfolie oid insmeren. Dan gaat de spuit wat soepeler. Door het vocht van de dwangvoeding wordt deze rubberen rand nl stroef. 

Misschien kan je de dwangvoeding in dunne vorm in een laag bakje voor hem neer zetten, zodat hij het zelf uit het bakje kan lebberen.

Heel veel beterschap toegewenst. Blijft altijd naar als je je konijn zo ziek ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Zijn harem kan hij niet zien. Zij zitten achter een gesloten deur in de aanbouw. Ik heb geen mogelijkheid om ze elkaar 24/7 te laten zien. Dan moet ik toch de ren van Pluis in de aanbouw zetten. En dat lijkt me geen heel goed idee.

@StamperPluis De dierenarts zei dat vitamine B vooral een aanvulling is op niet eten, maar gisteren at hij nog wel iets. En dex legt blijkbaar het immuunsysteem plat? En ze zei dat je dat juist niet moet willen bij EC. Ze doen het wel, als ze al wat verder heen zijn, of als het ook iets anders kan zijn, maar dat was bij Pluis niet het geval. Hij heeft alleen problemen in zijn kleine hersenen. 

Het dwangvoeren vindt meneer echter echt niet leuk. Zodra je hem weer neerzet is hij volledig in paniek en begint hij te rollen. Het wordt ook steeds erger. Enorm sneu om te zien. Maar hij moet wel iets binnen krijgen, terwijl ik hem tegelijkertijd die stress niet erbij wil geven. Moeilijk, moeilijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vitamine B is vooral voor het herstel van de aangetaste zenuwen, maar het zijn hele vervelende injecties en zeker als je er vroeg bij bent kunnen ze met alleen panacur ook prima herstellen. 

Je kan in plaats van dexamethason wel iets van metacam ofzo geven. Remt wel de ontsteking, maar zonder dat heel het immuunsysteem wordt platgelegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze net naast elkaar kruiden gegeven, maar nope. Hij gaat aan de andere kant van zijn ren liggen, ver van de kruiden vandaan. En de dames maar bunkeren en graven, in de hoop al dat lekkers van Pluis erbij op te kunnen eten :/ En dat is juist de bedoeling niet :P Ik vind het lastig wat ik daarin moet doen. Hij leek het gisteren fijner te vinden dan vandaag. Vandaag wil hij alleen maar liggen en rust. Hij voelt zich knap ellendig geloof ik. Drinken uit de fles doet hij overigens wel. En vrij goed, maarja. Daar komt natuurlijk niet veel uit. Logisch dat hij lang moet lurken wil hij daar wat fatsoenlijks uit krijgen. 

@Sanne1993 Is Metacam net zoiets als Carprofen? Want dat heb ik wel en krijgt hij al. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het nu zo verstandig is metacam te gaan geven. Het remt wel degelijk het immuunsysteem. Het is immers een ontstekingsremmer en ontsteking is niets minder dan de afweerreactie van het lichaam. Verder is het een middel dat ook nierfunctiestoornissen kan geven, terwijl nierproblemen al vaak voorkomen bij EC. Ik zou zeker eerst met je dierenarts overleggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een heel dom idee als je het dwangvoer zodanig verdund dat het ook door een drinkflesje kan? Misschien wilt Pluis dan wel wat eten?
Ik heb zelf helemaal geen ervaring (gelukkig) met EC. Van mijn kant uit alleen maar een suggestie.

Heel veel sterkte en veel beterschap. Hopelijk knapt Pluis snel op

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa Dat is ook overlegd hoor ;) Zulke dingen ga ik niet op eigen houtje mengen. Ik heb immers niet geleerd voor de effecten wat dat heeft. Maar dat hij er zo lusteloos bijligt en weinig beweegt/amper eet is gevaarlijker op dit moment dan de gevolgen van de Carprofen. Natuurlijk moet ik daar zodra het kan weer mee stoppen, en alleen met de Fenbendrops doorgaan. Maar op dit moment neem ik liever even het zekere voor het onzekere. En de dierenarts was het daarin met mij eens. Ze hebben ook altijd avonddienst en heb vanmiddag ook weer contact met ze gehad. Wat dat betreft is het een vrij grote en fijne, betrokken kliniek. Semmy wordt daar donderdag ook ingeslapen. 

@BaasjevanBakkes Is geen slecht idee hoor! Maar ik weet niet wat voor uitwerking het heeft op de vezels en die zijn juist het belangrijkste. Ik heb het al ietsje meer verdund, zodat hij zeker voldoende vocht binnen krijgt.

Hij keutelt, weliswaar klein, maar het loopt van binnen nog door. Ik heb hem al een paar keer zien plassen, dus alles doet het nog. De darmstimulerende middelen krijgt hij dus ook niet meer. Zijn buik voelt oké. Hij heeft vandaag de middag en nu de avond tot we naar bed gaan, de dag doorgebracht met zijn harem. Dat doet hem toch wel goed. Hoewel erg rustig, blijft hij wel heel alert etc, en dat is fijn. Het is moeilijk voor hem, want hij wil te snel te veel. Maar daarin zijn grenzen leren kennen, moet hij toch zelf ondergaan. Zijn dames zijn enorm lief voor hem, met wasbeurten en alles. Morgen komt mijn moeder tussendoor kijken.. Donderdag heb ik weer vrij. Als het vrijdag nog niet goed gaat, laat ik hem opnemen. We zitten vanaf zaterdag in België en voor de huisdiertjes heb ik oppas, maar Pluis is even een intensiever verhaal. Meenemen is absoluut geen optie, thuisblijven is te overwegen, maar ik zit dan alsnog met de vrijdag overdag. Mijn moeder werkt dan ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieren worden eigenlijk alleen aangetast door metacam bij hele uitgedroogde dieren. De nierfunctie is in het geval van EC vaak verminderd door de ontsteking die het daar veroorzaakt. Het lijkt mij logischer dat de nierfunctie juist omhoog gaat door die ontsteking te remmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij begint Pluis langzaam aan op te knappen... Voorzichtige jippie en vooral niet te hard juichen. Voor je het weet heeft ie morgen een terugval. Maar vooralsnog ziet het er goed uit. Zijn koppie lijkt wat rechter te staan. En hij knabbelt voorzichtig aan wat meer. Ik geef hem zo nog een klein beetje dwangvoer, de rest mag hij zelf oplikken als hij dat wil. En morgen ben ik vrij, dus krijgt hij in principe niks meer. In de hoop dat meneer het zelf op gaat pakken. Natuurlijk hou ik het in de gaten. En als het goed gaat, mag hij terug naar zijn harem :)

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluisje had gisteren inderdaad een terugval. Beetje jammer! Maar volgens mij is dat redelijk normaal bij EC, toch? Hoe dan ook, vanavond knabbelt hij rustig af en toe op wat sprietjes hooi. Zolang hij de medicatie maar allemaal krijgt, gaat het redelijk en eet hij nog wel iets zelf. Zodra ik dat probeer te minderen, zijn we terug bij af. Is dat ook normaal? Kan de dierenarts nu ook niet meer bereiken (of ik krijg de spoedlijn eraan en echt spoed is het niet...), maar mag je gedurende de weken van de Fenbendrops ook de andere medicatie toe blijven dienen? Of zit daar een maximale periode aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het dwangvoeren te vergemakkelijken heb ik potjes babyvoer gehaald. Zitten minder voedingsstoffen in, maar ze vinden het wel lekkerder en ging bij mijn konijnen er net iets makkelijker in. Later ook wel vermengd met het gewone dwangvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag gaat het weer redelijk. Hij is nu weer samen met zijn harem omdat hij mee eet. Wel wat langzamer, dus ik blijf hem er kleine beetjes bij dwangvoeren, maar hij doet het vrij goed. Het ene moment is zijn koppie erger scheef dan een andere keer. Maar hij kan zich er nu beter mee redden dan aan het begin van de week. Gelukkig! 

@Dolliewollie Lief dat je het vraagt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging het ook wisselend. De ene dag dacht ik dat het eindelijk beter ging en de volgende dag ging het weer minder. Uiteindelijk werden het gelukkig wel steeds meer goede dagen. Ik moest toen alle medicijnen blijven geven zolang het nodig was dus neem aan dat het geen kwaad kan om het nu nog te geven en dan maandag even te bellen hoe lang je het moet/mag geven. Ik heb toen een aantal weken meerdere soorten medicijnen moeten geven en voor zover ik weet heeft ze daar (gelukkig) niks aan over gehouden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is er gelukkig helemaal bovenop gekomen, maar heeft er wel veel langer fenbendrops voor moeten krijgen. Met 28 dagen was ze nog niet genoeg opgeknapt om te stoppen. Ze heeft er wel een blijvend scheef hoofd aan over gehouden, maar kan er alles mee.
Het is bij haar wel terug gekomen, maar gelukkig nooit meer zo heftig als de eerste keer. Bij mij werd preventief geven wel aangeraden en dat heb ik de meeste keren ook gedaan. Vooral bij dieranarts bezoekjes, dan ligt ze trillend achterin en staat haar hoofd altijd nog schever dan normaal. Weet niet wat er gebeurd als ik dan niet preventief zou geven en wil dat ook niet uitproberen.

Hoop dat je bij Pluis snel steeds meer goede dagen gaat zien en hij er helemaal bovenop komt. Ec blijft een rotziekte :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog heeft hij twee slechte dagen, gisteren en vandaag. Hij eet, 3 brokjes ofzo of een paar sprietjes hooi, en stopt dan weer. Daardoor blijf ik hem aan het dwangvoeren. Zonder kan hij niet. Hij krijgt geen hele porties meer, maar kleine beetjes ter ondersteuning. Maar meneer blijft aan het tollen. Echt heel erg. Gisteren heeft hij een grote 'aanval' gehad en zojuist weer. Ik ga toch mijn da bellen met het verzoek de injecties alsnog te zetten. Narcose lijkt me nu ook niet heel goed voor hem, maar alles wijst mij erop dat hij haakjes aan het ontwikkelen is? Iemand daar ervaring mee? Of aten jullie EC konijntjes wel gewoon? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .