Ga naar inhoud

Konijn eet niet - ook dwangvoer niet


Snoef

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar qua mijn konijn.... Sinds ongeveer een week wilt mijn konijn niet tot nauwelijks meer eten en niest/pruttelt zich ook suf. Ik dacht eerst dat het wellicht te maken had met een verstopping, ook omdat hij onder z'n kontje een harde klont ontlasting had zitten. Deze heb ik met pijn en moeite verwijderd en daarna uiteraard naar de DA gegaan (na zelf al te zijn begonnen met metacam + cisaral). Daar werd bevestigd dat hij wel een wat "gevoelig maagje" had maar vreemd genoeg begon konijn daar wel meteen te eten en hebben ze hem ook geen enkele keer tijdens de opname horen niezen/pruttelen....Konijn dus weer mee terug naar huis en doorgegaan met medicatie + laxatract + wat dwangvoer. Af en aan meer/minder medicatie + dwangvoer gegeven om toch te kunnen kijken of konijn zelf weer begint met eten, maar nu een week later, nog geen enkele vooruitgang. Het niezen/pruttelen, moet ik er even bij zeggen, is bij hem chronisch. Allerlei kuren en probeersels hebben hem hier nooit vanaf geholpen maar daar staat tegenover dat zijn oogjes/neusje ook nooit echt smerig zijn. Normaal functioneert hij hier dus ook prima mee. Ik weet dus ook niet of het niet-eten hiermee in verband staat.

Morgen ga ik uiteraard weer naar de dierenars voor een opname. Wil dat ze dan ook een foto maken om te kijken of er iets is qua verstopping, blaasproblemen (zand/steen) of een tumor oid. Tanden waren volgens DA wel in orde. Maar vooralsnog zit ik al een week in de stress omdat beestje niet eet. Ondertussen moet ik wel gewoon werken en heb helaas niemand om me steeds te helpen met tussendoor medicatie/dwangvoer geven. Dwangvoer accepteert hij inmiddels ook niet meer trouwens. Hij laat het gewoon uit z'n bekje lopen. Krijg er per keer nog geen 5ml in. Ja, ben me er dus van bewust dat hij te weinig binnenkrijgt maar het lukt me gewoon niet. Na een medicatie/dwangvoer beurt is konijn ook volledig van slag en begint nog harder te niezen en pruttelen, aan een stuk door. Verder zit hij wat apathisch maar oogt nog niet echt HEEL VER heen erbij. Eet alleen af en toe snoepje en nog stukje wortel.

Excuus voor het wat onsamenhangend verhaal. Concrete vraag: Ideeen/suggesties qua wat dit zou kunnen zijn? Ik heb al 10+ jaar konijnen en herken de meeste problemen dus ook wel. Ik vermoed nu zelf blaasproblemen, maar ben geen DA. En verder snap ik er echt helemaal niks van. Normaal krijg ik konijnen altijd wel weer "aan de praat", maar nu niet. Opmerkingen over naar een DA gaan, zijn overigens niet gewenst want dat staat dus voor morgen op het programma en heb vertrouwen in mijn KK DA.

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk dat het probleem vooral in zijn luchtwegen zit. Het klinkt alsof de luchtwegklachten wel erger zijn dan anders, of niet?

Als een konijn benauwd is, zal hij minder of niet eten, omdat hij er gewoon geen lucht voor heeft. Dan helpen darmmiddelen dus niks. Wat ook mee kan spelen, is dat een verkouden konijn gewoon het eten niet ruikt. Mijn konijn Jonas, die tegenwoordig bij Rian woont, heeft ook chronische luchtwegproblemen. Als hij een verergering heeft, gaat hij minder eten. Bij hem was de uitkomst dan care+ te geven, waar een sterkere geur aan zit. Dat eet hij dan wel redelijk. Ook de brokjes natmaken wil nog wel eens helpen.

Ik zou toch een keer een behandeling voor de luchtwegen proberen, want ondanks dat het chronisch is, kan een behandeling wel de extra verergering tegen gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, daar kan ik wat mee. Zal ook dit morgen bij de DA neerleggen. Wat tegenwerkte, is natuurlijk dat hij bij de DA vorige week helemaal niet nieste. Ik weet ook niet zeker of de huidige ellende begon met een verergering van de luchtwegklachten, wat ik wel weet is dat ik het de afgelopen week steeds meer hoor: niezen, proesten, pruttelen. Maar of dit nou het gevolg is van een verzwakte weerstand of dat het de hele ellende heeft veroorzaakt....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou net als Christa de luchtweg-/longproblemen niet uitsluiten als oorzaak van het probleem. Als mijn Bram (die had ook chronisch snot) weer erge last had van zijn luchtwegen en longen at hij ook niks meer, ging stil zitten en kreeg ondertemperatuur. Met de juiste antibioticakuur krabbelde hij dan weer aardig op. Hij heeft weer wat hulp nodig zei mijn dierenarts dan. 

Heeft de dierenarts niet naar zijn luchtwegen en longen geluisterd? Dan weet hij/zij toch ook hoe erg het is zou ik denken.

Aan de andere kant is het vast ook mogelijk dat door andere gezondheidsproblemen zijn weerstand omlaag is en dat hij daardoor weer meer last heeft van zijn luchtwegen. Maar ik zou toch zeker vragen om nog eens goed naar zijn luchtwegproblemen te kijken en die weer proberen te behandelen (waarbij je dan echt de juiste antibiotica moet hebben. Bij Bram werkte 1 antbioticum altijd wel goed, andere soorten deden niks). 

Succes in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dankje! Ik denk dat een nieuwe dosis AB inderdaad het proberen waard is. Voorheen hielp dit altijd wel tegen het niezen, maar helemaal vanaf komen, doet hij niet. Alleen nu is inderdaad dus de vraag of de toename vh niezen veroorzaakt wordt door een slechte weerstand of dat het de oorzaak is van alle problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat hij bij de dierenarts minder problemen heeft dan thuis, kan dat komen omdat hij thuis ergens erg gevoelig voor is? Zaagsel, stro, hooi? Bij de dierenarts is het hokje toch vrij steriel (schoon, stofvrij). Weet niet of je dat ook al overwogen hebt? Of was hij daar niet opgenomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk even een andere richting op, problemen met de wortels van de kiezen misschien? Daar kunnen ze toch ook last vh oogje enzo mee krijgen.

Wat de kiezen betreft, ik ben bij mijn dierenarts geweest en die zag geen haakjes maar tijdens bezoek bij een heel andere kliniek ontdekten ze meteen haakjes. Dus je weet maar nooit. 

Succes met alles. Weet hoe lastig dat dwangvoeren is als je er alleen voor staat. Misschien kun je wortelhapje van Olvarit proberen, dan krijgt hij in ieder geval iets binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Vorige week zijn er allerlei handelingen bij de DA uitgevoerd. Er is een foto gemaakt om te kijken of er blaaszand/tumor/verstopping in zijn gestel zou zitten. DAt is niet het geval. Ook is hij onder narcose gebracht om eventuele haakjes weg te halen. Er zat wel een inimini haakje, maar kleine kans dat dit de oorzaak vd problematiek is. Nu toch inderdaad weer een week al aan de injecties tegen een eventuele luchtweginfectie, in combinatie met metacloral en dwangvoer. Maar tot op heden echt gewoon geen succes. Konijn eet heel af en to een klein stronkje selderij of wortelloof zelf, maar that's it. Dwangvoer laat hij nog steeds na een paar ml uit z'n mond lopen. Schiet zo ook niet op.

Ben verder gaan denken, dacht: misschien ligt het aan de renovatie-werkzaamheden hier in de flat. Dat hij daarvan in de stress is geschoten. Nu zit hij al echter een week bij mijn ouders, op een zeer rustige plek waar niemand komt. Dus betwijfel zelf ten zeerste dat het stress-gerelateerd is.

Ja, ik ga uiteraard morgen weer de DA opbellen. Weet ook niet of ik te snel wonderen verwacht. Weet wel dat hij nu al 2 weken niet normaal functioneert en amper eet. De zorgen beginnen mij op te breken maar ook voor het beestje zelf is het natuurlijk allemaal helemaal niet fijn.

Iemand nog nieuwe suggesties, inzichten, ideeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Weer een update: Het leek wat beter te gaan, aangezien hij weer best wat groente en hooi zelf begon te eten.
Was gisterochtend ook klaar met de duplocilline kuur.
Gisteravond kom ik thuis en zit in eens alles onder de diarree. Hele hopen. Wilt niet meer eten, zit in elkaar gedoken. Spoedarts kon verder niks voor me betekenen behalve wat onbenullig advies. Vandaag dus maar weer naar eigen dierenarts. Maar begrijp er werkelijk nu niks meer van. Dacht dat het beter ging maar nu is het erger dan voorheen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .