Ga naar inhoud

Wie kan mij helpen?


BrokenRaven

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Voske is een paar jaar geleden gevonden in de bossen en hij wordt geschat op een jaar of 7/8. Hij is altijd heel fanatiek, maar vandaag heb ik het idee dat hij ziek is... Hij zat vanochtend heel stil in zijn nachthok en zijn oogjes vielen steeds dicht. Toen ik mijn konijnen vanochtend ging verzorgen kwam hij wel aan huppelen en hij ging ook op zijn achterpoten staan, maar vervolgens at hij bijna niks. Hij zit alweer de hele dag in het nachthok, terwijl hij normaal continue in en uit het hok springt. Zijn kopje lijkt echt een tikkeltje scheef te staan waardoor ik meteen aan E cuniculi dacht, maar ik vraag me sterk af of dat het wel echt is aangezien hij niet echt andere symptomen laat zien als ik zo op google kijk... Zijn oogjes vallen wel nog steeds dicht en hij heeft ook wel een verkleuring op zijn oog, maar dat heeft hij echt al jaren. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn of zouden jullie zeggen gewoon met hem naar de dierenarts gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica en dwangvoer geven zijn tot nu toe geen probleem gelukkig! Dierenarts had ook gezegd dat als hij na 1 of 2 dagen nog steeds niet eet dat ze hem sowieso weer terug wil zien! Had het wel nagevraagd, maar als hij uit de tocht en regen kan zitten mocht hij gewoon buiten blijven bij mijn andere konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat @BrokenRaven bedoelt als Voske na 1-2 nog niet zelfstandig eet. Zo lees ik het tenminste. Hij pakt dwangvoeding dus dan liggen de darmen niet gelijk stil. 
Keutelt Voske wel en eet hij ook al weer iets zelfstandig? Groen bijvoorbeeld? Ik vroeg me net als Lonja ook af wat de temperatuur van je konijn is. Is daar wel naar gekeken ook?

Ik zou een ziek konijn zeker niet buiten houden maar echt binnen halen. Een ziek konijn kan zichzelf veel moeilijker warm houden en heeft zijn energie nodig om beter te worden. Zeker omdat je zegt dat hij er niet goed aan toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit inmiddels al een tijdje op het forum en weet dus wel wat wel en niet goed is voor mijn konijnen. Zondag was Voske nog zoals hij altijd is, maar maandag viel mij meteen op dat hij anders was, veel rustiger. Ik heb toen mijn vraag hier op het forum gezet. Hij at nog wel, maar niet zo fanatiek als normaal. Ik weet dat als een konijn niet eet dat fataal kan zijn, maar zijn darmen hebben dus nooit helemaal stil gelegen, want de volgende dag (gister, dinsdag) keek hij helemaal niet naar zijn voer om en ben ik meteen naar de dierenarts gegaan waar hij meteen dwangvoer mee kreeg en dat ging er goed in. Het eerste wat ze overigens deed bij de controle was temperaturen, maar hij had nog gewoon een goede temp. Voor de zekerheid nog terug gebeld om te vragen of hij wel terug naar buiten en bij mijn andere konijn mocht, maar dit was geen probleem zolang hij uit de tocht en de regen kon zitten. Vandaag is het helaas alweer helemaal anders... Vanochtend nog antibiotica en dwangvoeding gegeven wat geen probleem was. Terwijl ik aan het werk was is hij onder het konijnenhok gekropen en lag zijn kop steeds op de grond. Toen ik thuis was en dit zag ben ik meteen terug naar een andere dierenarts geweest... Hij heeft meteen getemperatuurd, maar hij was nu nog maar 32,5 en zijn keutels zijn veelste klein. Dierenarts heeft hem een glucose infuus gegeven en hij staat nu binnen met een kruik. Dwangvoeren ging net helaas niet meer, hij liet het gewoon uit zijn bek lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik Voske nu oppakken met kruik en naar een andere dierenarts vliegen. Mijn DA houdt alle konijnen die op 36,5 graden of lager zit hij heeft goede warmtematten en warmtelampen , en daarbij goede infusen voor darmstimulatie, pijn endergelijke, ken geen glucose infuus bij een konijn. En het risico op orgaanfalen is wat ik van mijn DA heb begrepen vanaf 34 graden aanzienlijk en jouw Voske met 32,5 doodseng en niet eten meer innemen, andere dierenarts zou ik zeggen zsm, met alle respect.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ben ik hopeloos... Met de dierenarts bij mijn ouders heb ik goede ervaringen, maar die waren al gesloten. Spoed nmmr gebeld, maar helaas had een andere praktijk dienst die mij echt slecht behandelde. Volgens haar zou hij wel een van de konijnenziektes hebben en de enigste keuze was hem in laten slapen. Opnemen deden ze volgens haar bijna nergens, omdat ze bijna nergens een intensive care hebben. Toen ben ik hier maar gaan zoeken naar de dichtsbijzijnde konijnkundige arts, maar die zijn de hele week dicht door carnaval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig zeg, en is het niet mogelijk verder gelegen dierenartsen te kijken desnoods? Ik weet je situatie natuurlijk niet qua vervoer en financiën. Je doet wat je kan het is heftig je Voske zo te zien en ik vind het bizar dat jouw dierenarts niet Voske opgenomen heeft of faciliteiten heeft voor opnames of omringende dierenartsen. En het gooien op konijnenziekte dat vind ik ver gezocht zonder onderzoek en als enige optie inslapen, heel naar voor je.

ik kan je niet helpen maar ik ga en blijf voor jullie duimen....

Sterkte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

32.5 is wel echt heel erg laag en ik vraag me af of dat uberhaupt met het leven verenigbaar is. Zou het nog een foute meting geweest kunnen zijn?

Ik hoop dat het lukt hem er door te halen, maar dwangvoer ook niet toelaten klinkt niet goed. Sterkte en beterschap in elk geval. Probeer hem in elk geval zo warm mogelijk te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zat me echt niet lekker, dus hier op het forum nog een andere konijnkundige dierenarts opgezocht en contact opgenomen met het dierenziekenhuis! Opnieuw mijn verhaal gedaan en de arts heeft hem nagekeken. Wat mij gister meteen opviel viel deze dierenarts ook meteen op, zijn tong was erg opgezwollen en terwijl ik dit ook aan gegeven heb bij de andere dierenartsen deden hun hier helaas niks mee. Op overige plekken kon ze alleen geen zwellingen voelen. Inmiddels was zijn temp nog maar 32 en zijn slijmvlies erg bleek. Bij het controleren van zijn bek viel ook op dat hij de dwangvoeding van vanochtend ook niet helemaal door had geslikt, het was gewoon opgedroogd, omdat hij ook nog maar heel weinig speeksel had. Ze wilde hem een spuit geven met vitamines en antibiotica en inderdaad opnemen in de warmtecouveuse, maar de kans dat hij de ochtend zou halen schatten zij ook maar op 5% en als hij het zou halen was nog steeds de vraag wat er nu precies aan de hand zou zijn waarvoor dan weer bloedonderzoeken en röntgen enzo nodig zouden zijn en de dierenarts ook vanwege zijn ouderdom enzo zich afvroeg als we dat al allemaal zouden doen of hij nog wel ooit de oude zou worden. Met deze woorden en mijn blik op Voske heb ik met heel veel pijn in mijn hart besloten om hem niet nog een nacht te laten vechten, maar om hem de rust te geven die hij verdiend! Het zit me dwars dat het zo plotseling en zo hard gegaan is, maar ik heb nu wel het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb wat ik kon! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAllereerst: heel veel sterkte Raven! 

Dus toch echt maar 32 graden... dat is echt een gigantische ondertemperatuur en de kans dat ze daarvan weer terug kunnen komen - zeker in combinatie met het niet kunnen eten e.d. - is enorm klein. Zeg maar nihil.

En je hebt zeker alles gedaan wat je voor hem kon doen. Inlcusief de dappere, moeilijke beslissing genomen om hem los te laten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .