Ga naar inhoud

Ervaringen groeps gedrag


Debbie

Aanbevolen berichten

Een vraagje aan de mensen die ook een groep hebben: Hoe is het gedrag van de konijnen onderling?
Zien jullie duidelijk een baas en een ''onderdaantje''?

 

In mijn groep van vier is de baas namelijk regelmatig gemeen naar één konijn van mijn groep. Achter haar aan zitten en in haar kont bijten. Eigenlijk zodra ze elkaar zien gaat de onderdanige op de loop en gaat de baas erachter aan. Tegen mijn andere twee konijnen is '''de baas'' wel aardig, al eigent ze de ram behoorlijk toe.

 

Ik heb al een paar keer gedacht om de onderdanige uit de groep te halen omdat zij best op leeftijd is en ik haar gewoon een rustig leventje gun zonder op de loop te moeten en alert te zijn. Wellicht hoort het bij een groep en los ik dus het probleem niet op...

 

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen in gedrag van andere konijnengroepen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/78061-dominantie/

En verder: Ja, in mijn groep zie ik duidelijk een 'pispaaltje', een 'b****' en een 'baas'. Britt is te lief, dus als er iets te jagen is, is zij de pineut. Klene is de kleine opdonder die dat juist altijd doet. Pluis is de grote baas: wordt het hem te veel, grijpt hij in. Venco hangt er wat tussenin. In hoeverre dat er echt sprake is van dominantie, weet ik niet. Dit is wat ik zie in elk geval. En zolang het de meeste tijd gewoon goed gaat, met fijn samen eten, slapen en knuffelen, laat ik ze hun gang gaan. Ze lossen het altijd zelf weer op en ze zitten op ruim 13m2, dus ruimte genoeg om elkaar uit de weg te kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook duidelijkheid binnen de groep, maar als een konijn binnen de groep ongelukkig is. Vaak alleen zit en met regelmaat opgejaagd wordt, dan kies ik er wel voor deze te scheiden en een eigen maatje te geven. Dat ligt er aan in hoeverre het dus is. Ik bedoel af en toe eventjes wat jagen is niet erg, maar ze moeten ook happy zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bedankt voor jullie reacties! Excuses voor mijn late reactie.
Ik heb ervoor gekozen om mijn dame van 9 jaar uit de groep te halen. Ik vond haar er niet meer gelukkig uitzien. Ze werd continu aangevallen en zat alleen nog maar in haar eentje in het nachthok, angstig te kijken of ''de baas'' in aantocht was. Tijdens het loslopen in de tuin zat ze weg gedoken in een hoek en bleef ''de baas'' aanvallen en bijten zonder reden. Zij zat zelf maar weerloos te wachten tot het ophield. Dat was voor mij de druppel, ingegrepen en per direct een paleisje gemaakt voor mijn bejaarde dame ''De baas'' is inmiddels in de groep ook niet meer de baas, dus bijzonder hoor die dynamica. 
Mijn oude dame is zichtbaar opgeknapt, zit veel mooier in haar vacht en is aangekomen in gewicht. Komend voorjaar maar eens op zoek naar haar eigen maatje van een soortgelijke leeftijd :) kunnen ze samen genieten (in alle rust) van hun oude dag!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groep bestond uit 3 dames en 1 heer. De dames waren beide het laatste jaar gemeen tegen mijn dame-oudje. Alleen de ex-ram was lief voor haar.
De ex-ram houdt echter de dames in balans, als ik hem eruit haal is er ruzie in de tent. Het huidige ''groepje'' van 2 voedsters en 1 ex-ram is een fijne combi met elkaar.  

Ex-ram weghalen uit de groep is dus geen optie, en 1 van de voedsters aan Binky (de oude dame) koppelen is geen goed idee. Vanwege mijn eerdere ervaringen maar ook in gedrag. Beide dames in kwestie zijn een stuk jonger en wilder. Ook vind ik toch dat de koppeltjes met ex-ram en voedster vaak het beste gaan. Voedster/voedster ondanks castratie is toch vaak nog wat geruzie.

Er zal dus een ex-ram worden gekoppeld, voor alle konijntjes het beste denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk. Je wilt het probleem natuurlijk niet verschuiven. Mijn groepje van 4 is op een vergelijkbare manier uit elkaar gevallen. Ik vond een groepje wel heel leuk, er is altijd wel wat te zien. Maar koppeltjes zijn wel stabieler (exram - voedster dan inderdaad). 

Ik ben wel benieuwd waarom je wilt wachten tot het voorjaar voor een maatje voor je oude dame. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het jammer hoor, het is lang een groep geweest van vijf konijnen en het is heerlijk om te zien! Sinds een paar jaar met zijn viertjes en dat ging tot afgelopen jaar goed.

Binky heeft op dit moment een ontstoken oogje en ik zie graag dat ze nog wat verder aankomt in gewicht. Het is haar allemaal niet in de koude kleren gaan zitten (Ze hoefde maar een konijn te zien en ze raakte in paniek, zelfs de ex-ram) dat komt denk ik ook omdat ze niet meer geweldig ziet en ook wat doof is.
Op dit moment haal ik haar 2 x per dag uit haar hok om haar oogje te voorzien van medicijnen en schoon te maken, ook meteen een dikke knuffel beurt. Even liefde geven en vertrouwen terug geven dat niet al het contact eng is. (Dit volstaat natuurlijk niet aan een konijnen maatje, maar het is even positief contact)
Ik heb haar sinds ze uit de groep is erg zien opknappen en zie dit graag nog even voortzetten. Ik wil haar niet ''onstabiel'' bloot stellen aan iets best heftigs als een koppeling, zeker niet op haar leeftijd. Daarbij zijn de dagen kort en het is vroeg donker buiten, maakt ook dat ik tijdens de koppeling veel minder goed zicht heb op alles dat gebeurt. In het voorjaar heb ik twee weken vakantie dus kan ik echt even goed en rustig de tijd nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is min ex ram Jack de duidelijke baas. Hij eet als eerste en duldt ook geen konijnen die zijn eten pikken. Dan jasgt hij erachter, terwijl hij meestal lief is tegen de dames. De ex ram Joshi is de onderdanige en blijft meestal apart zitten. Al zag ik wel dat hij vandeweek nasst Jack zat en ook gewassen werd. Soms zit hij ook bij ee dames, al is het wel duidelijk dat het Jack zijn harem is. Dat Jack de baas is heb ik ondervonden toen hij ziek werd. De dames begonnen plots te vechten en joshi kon ze niet in bedwang houden. Toen Jack terug in de groep kwam, was dit direct over. Hij is dus echt wel nodig voor de rust tussen de dames. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .