Ga naar inhoud

Inenting


rinkepink

Aanbevolen berichten

Je bedoelt om ze naar de dierenarts te krijgen? In een vervoersdoos lokken misschien?

Ja dat valt te proberen. Anders krijgen ze al stress van het worden opgetild EN dan ook nog in een kleine ruimte zitten. Verder nog tips om ze een beetje kalm te houden en het vervoer naar de Dierenkliniek zo fijn mogelijk te laten verlopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat valt te proberen. Anders krijgen ze al stress van het worden opgetild EN dan ook nog in een kleine ruimte zitten. Verder nog tips om ze een beetje kalm te houden en het vervoer naar de Dierenkliniek zo fijn mogelijk te laten verlopen

Het is altijd even stress. Daar moeten ze toch eventjes doorheen... Mijn konijnen zitten ook niet relaxt bij de dierenarts. Maar het is voor het goede doel zeg maar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorpakken en gaan. Niet te veel gedoe er van maken. Als het echt een drama is kun je ze wel trainen om zelf in het reismandje te stappen, maar om daar bijv. 2 dagen voor de afspraak bij de dierenarts mee te starten is misschien wat laat ;) Je kan zo iets het best trainen zonder druk en haast.


 


 


In de reismandjes doe ik meestal een handdoekje en een klein plukje hooi. Soms zijn ze te gestressed om aan het hooi te knabbelen, maar andere konijnen vinden het volgens mij juist weer fijn om de stress weg te kunnen knabbelen. De twee kleinste konijntjes gaan samen in een reismand, zodat ze steun hebben aan elkaar. Mijn vlaamse reus gaat wel apart, anders worden de anderen geplet door haar dikke kont haha. Verder zoals ik zei, niet te veel gedoe van maken en alles niet te lang laten duren. Als je weer thuis bent gewoon een lekkere verse groenteschotel voor hun neus zetten. Ik moet a.s. maandag met de bende voor entingen en ben van plan lekker aardbei ofzo te geven als we weer thuis zijn. Dan zijn ze het altijd heel snel weer vergeten ;)


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest.

Ik zou wel enten overigens, anders maken ze geen schijn van kans. Die 1 x per jaar overleven ze wel, myxo of vhs niet. Geen handig advies Michelle..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorpakken en gaan. Niet te veel gedoe er van maken. Als het echt een drama is kun je ze wel trainen om zelf in het reismandje te stappen, maar om daar bijv. 2 dagen voor de afspraak bij de dierenarts mee te starten is misschien wat laat ;) Je kan zo iets het best trainen zonder druk en haast.

 

 

In de reismandjes doe ik meestal een handdoekje en een klein plukje hooi. Soms zijn ze te gestressed om aan het hooi te knabbelen, maar andere konijnen vinden het volgens mij juist weer fijn om de stress weg te kunnen knabbelen. De twee kleinste konijntjes gaan samen in een reismand, zodat ze steun hebben aan elkaar. Mijn vlaamse reus gaat wel apart, anders worden de anderen geplet door haar dikke kont haha. Verder zoals ik zei, niet te veel gedoe van maken en alles niet te lang laten duren. Als je weer thuis bent gewoon een lekkere verse groenteschotel voor hun neus zetten. Ik moet a.s. maandag met de bende voor entingen en ben van plan lekker aardbei ofzo te geven als we weer thuis zijn. Dan zijn ze het altijd heel snel weer vergeten ;)

Grappig mijne ook maandag alleen ze zijn daar nog nooit geweest dus even kijken hoe het gaat. Mischien gaat het wel gewoon helemaal goed met ze. En na wat eten zijn ze het zo weer vergeten, daar ben ik het over eens want wat er ook gebeurd mijn konijnen blijven vreetzakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoezie heeft er geen probleem mee. We mogen haar oppakken, in het vervoerskooitje steken... En de da entte haar in: ze gaf geen kik...

Kan best zijn dat mijn konijnen er ook geen probleem mee hebben. De vorige inenting was bij het asiel waar ze vandaan kwamen dus daar was ik niet bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ze hier altijd vangen en dan til ik ze zonder pardon in de vervoersdoos. Je kunt ze moeilijk laten zitten waar ze zitten, tenzij je een consult aan huis wilt betalen. Maar persoonlijk zou ik ze gewoon zonder gedoe in die bak zetten. Het is wel even stressen, maar dat is gewoon niet anders. Stel dat je naar een opvang had gemoeten voor een koppeling, dan zitten ze vast veel langer in die bak. ;)


 


Na de tijd geef ik ze ook wat lekkers en na de inenting op de behandeltafel bied ik ze een rozijn of zonnepit aan. De meesten van mijn konijnen nemen dat wel aan, een enkele is te boos of te gestressed. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd doe als ik ergens heen ga en het konijn moet mee (DA of als ik bij mijn ouders blijf slapen) dan zet ik eerst de reisbox in de ren en dan is mijn konijn zelfs zo nieuwsgierig dat ze er vanzelf ingaat. ik leg daar een stukje groente en wat hooi in en als ik zie dat ze een klein beetje op haar gemak is vertrek ik pas. mijn konijn wordt pas gestrest als de auto begint te rijden haha :) gelukkig is het nooit zo ontzettend lang 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan zo'n in mijn ogen rare reactie plaatst. Zet er dan ook een onderbouwing bij.

Waarom zou je het risico op 2dodelijke ziektes nemen als het voorkomen kan worden?

Mensen hebben altijd een keuze,ik kies er voor om niet te enten.Er zijn ook mensen in ons dorp die hun kinderen niet enten,of zoals ik mezelf niet laat enten tegen de griep.Ik vind de nadelen zwaarder dan de voordelen.Maar misschien ook omdat ik nog nooit,en ook in mijn wijde omgeving niet heb meegemaakt dat een konijn overleed aan myx of vhd of vhs,daardoor heb ik er geen angst voor.Ik zou een konijn wat erg gestresst raakt van vervoeren niet meenemen,omdat stress ook geen pretje is.Dat heb ik afgelopen week zelf mogen ervaren bij onze voedster die gecastreerd is,en met haar ga ik zelfs niet meer naar de nacontrole.Zij vind het dus ook vreselijk.TS ik hoop dat het een goed zal gaan en dat je nijn niet te veel stress ervaart. (Y)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb halfwildjes en had tot voor kort ook een halfwilde ram die niets van mensen moest hebben. Toch heb ik hem laten enten. Liever 1 keer stress dan m'n konijn verliezen aan een dodelijke ziekte, want niet geent = geen kans op overleven. Prima dat jij niet ent maar niet netjes om dat aan te raden. Wat zie jij als nadeel eraan dan?

Ik heb namelijk ook nog nooit in mijn omgeving meegemaakt dat een konijn eraan overleed maar het is niet voor niets dat er zoveel gewaarschuwd wordt. Er zijn hier vast mensen die je wel kunnen vertellen over hun konijn(en) die ze verloren zijn aan vhs of myxo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen hebben altijd een keuze,ik kies er voor om niet te enten.Er zijn ook mensen in ons dorp die hun kinderen niet enten,of zoals ik mezelf niet laat enten tegen de griep.Ik vind de nadelen zwaarder dan de voordelen.Maar misschien ook omdat ik nog nooit,en ook in mijn wijde omgeving niet heb meegemaakt dat een konijn overleed aan myx of vhd of vhs,daardoor heb ik er geen angst voor.Ik zou een konijn wat erg gestresst raakt van vervoeren niet meenemen,omdat stress ook geen pretje is.Dat heb ik afgelopen week zelf mogen ervaren bij onze voedster die gecastreerd is,en met haar ga ik zelfs niet meer naar de nacontrole.Zij vind het dus ook vreselijk.TS ik hoop dat het een goed zal gaan en dat je nijn niet te veel stress ervaart. (Y)

 

Dat je nog nooit in je omgeving hebt meegemaakt dat een konijn is overleden aan myx of vhs (hoe weet je dat zo zeker? VHS moet door sectie vastgesteld worden, en zoveel konijnen worden er niet voor sectie bij de DA achtergelaten, dus van hoeveel konijnen uit de weide omgeving weet je waardoor ze gestroven zijn...?!) is is gewoon een kwestie van veel geluk hebben gehad tot nu toe. Nu is VHS vrij zeldzaam (maar zelfs in stedelijke gebieden komt het soms voor) maar myx komt echt veel voor en het is niet zozeer de vraag of er konijnen aan sterven, maar waar er konijnen er aan sterven. Het ene jaar is het in Zeeland raak, het andere in Groningen.

 

Het is juist in het belang van alle konijnen - en niet alleen die van jezelf - dat er geent wordt. Hoe meer konijnen gevaccineerd worden, hoe groter de bescherming tegen dergelijke ziektes wordt in heel NL. Een virus dat zich namelijk niet kan verspreiden, sterft. (Een van de redenen waarom VHS zo zeldzaam is, is dat VHS zo gruwelijk snel dodelijk is dat het besmette konijn amper de kans krijgt andere konijnen te besmetten in de korte tijd dat hij nog leeft... myx heeft een veel langere incubatietijd en is daardoor in staat zich meer te verspreiden.)

 

Natuurlijk is het ieder's eigen keuze om wel of niet te vaccineren, maar het argument 'ik heb het in mijn omgeving nog nooit gezien' vind ik een ongelooflijk kulargument. (Om het even minder subtiel te zeggen.) Niet omdat er geen redenen zouden bestaan waarom je twijfels zou kunnen hebben bij een vaccinatieprogramma (want nee, ik vind niet alle vaccins heilig) maar omdat dat argument enkel bestaat omdat je ( A) Een enorme portie geluk hebt gehad - wat echter geen garantie is voor de toekomst! ( B ) en/of maar  een klein deel van het nieuws en de achtergronden van zieke mensen/dieren en mogelijke doodsoorzaken hoort. En/of ( C) omdat je het nog nooit hebt gezien omdat anderen wél enten. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten, juist door bijvoorbeeld degenen die hun kinderen niet laten enten 'omdat het toch zo weinig voorkomt....' . Het is namelijk zo dat in NL de beschermingsgraad tegen bepaalde ziektes zo groot is enkel en alleen omdat er zoveel kinderen wel gevaccineerd worden. Als er al een ziekte uitbreekt waar in het rijksvaccinatieprogramma tegen gevaccineerd wordt, dan is dat vrijwel altijd in The Biblebelt, daar waar hele groepen niet geent zijn.

Nu is de beschermingsgraad van huisdieren in NL helaas nog een stuk lager (want lang niet iedereen ent), maar die kan dus wel hoger worden, als meer mensen zouden enten.

En ja, er kleven nadelen aan enten, De een wat groter dan de ander. De een wetenschappelijk bewezen en de ander (nog) niet bewezen. Een beetje stress is er een van. Maar is een uurtje stress echt zo schadelijk? Schadelijker dan myx of VHS? Ik denk het niet. Een beetje stress kunnen konijnen namelijk prima verdragen. Het zijn namelijk vluchtdieren, en vluchtdieren hebben continu stress. Daar zijn ze ook op gebouwd. ('Why Zebra's don't get ulcers' is een mooi boek over stress, en hoe dat bij mensen maar ook juist andere diersoorten werkt!) Een konijn dat uit een operatie komt, heeft meer stress te verduren dan een konijn dat enkel komt om nagekeken te worden. Want een konijn dat gecastreerd is, heeft medicatie binnengekregen dat van alles met je lijft doet, heeft een wond waardoor het dier soms wat beperkt is in bewegen, heeft soms nog wat pijn, en bevindt zich langere tijd in een totaal vreemde omgeving. Dat is echt een situatie met extreme stress. Enten kan ook een hoop spanning met zich mee brengen, maar duurt veel korter en brengt veel minder pijnklachten met zich mee. De stresslevels schieten heus wel wat omhoog, maar doorgaans niet zo langdurig en naar zulke hoge waarden dat enten gevaarlijker wordt dan VHS/myx.

 

Natuurlijk zijn er vaccinaties waarvan de effecten op langere termijn nog niet bewezen zijn. Of waarvan de bijwerkingen nog niet goed in beeld zijn gebracht. Of waarbij nu onderzoek gedaan wordt naar hoeveek je eigenlijk moet enten willen we er niet in doorslaan. Maar zover ik weet staat het vaccin tegen VHS en myx echt als veilig bekend en werken ze ook echt maar 1 jaar. Afgezien van de kosten en het ritje naar de DA, ken ik geen nadelen. Eigenlijk vooral voordelen; mijn konijnen zijn tegen twee enorm dodelijke ziektes beschermd, ze krijgen bij hun vaccinatie gelijk een jaarlijkse gezondheidscheck, en ze helpen de beschermingsgraad omhoog.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eerlijk gezegd af of die herdimmunity echt opgaat in dit geval. Ik denk dat het bij konijnen wel echt is om je eigen dier te beschermen, omdat de wilde konijnen (die natuurlijk niet worden gevaccineerd) de grootste bron van verspreiding vormt.

Mensen die massaal stoppen met hun kinderen, honden of katten laten vaccineren kan ik in dat opzicht nog iets kwalijk nemen, omdat je daarmee zorgt voor een minder goede groepsimmuniteit, waardoor mensen of dieren die niet gevaccineerd kunnen worden de dupe worden. Voor konijnen vind ik dat een heel ander verhaal, ik zal altijd aanraden om ze te laten vaccineren, maar als iemand dat niet wil dan vind ik dat ook prima.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eerlijk gezegd af of die herdimmunity echt opgaat in dit geval. Ik denk dat het bij konijnen wel echt is om je eigen dier te beschermen, omdat de wilde konijnen (die natuurlijk niet worden gevaccineerd) de grootste bron van verspreiding vormt.

Mensen die massaal stoppen met hun kinderen, honden of katten laten vaccineren kan ik in dat opzicht nog iets kwalijk nemen, omdat je daarmee zorgt voor een minder goede groepsimmuniteit, waardoor mensen of dieren die niet gevaccineerd kunnen worden de dupe worden. Voor konijnen vind ik dat een heel ander verhaal, ik zal altijd aanraden om ze te laten vaccineren, maar als iemand dat niet wil dan vind ik dat ook prima.

 

Nee, maar dat zeg ik ook, dat het in het geval van (huis)dieren nog veel minder het geval is. Wel denk ik dat ook bij konijnen het verschil kan gaan maken, over een langere termijn gezien. De wilde konijnenpopulatie is groot, maar het is niet altijd zo geweest dat wilde konijnen ook echt overleden aan myx. In Brazilie komt het bij een bepaalde soort nog gereled voor zelfs, zonder verder echt problemen te veroorzaken. Pas bij de tamme Europese konijnen bleek het dodelijk te zijn.

(Ik moet even zoeken naar de bron, maar moet zo weg dus daar moet ik later even op terug komen.) Tegenwoordig is het ook voor wilde konijnen hier dodelijk, maar de dodelijkheid neemt sinds 1980 (dacht ik..) steeds verder af door drie factoren; afnemende virulentie, genetische weerstand en verkregen weerstand.

 

Nu denk ik - maar dat is dan weer even nattevingerwerk - dat als alle tamme konijnen een goede weerstand hebben opgebouwd (en dat zal dan voornamelijk via vaccinaties moeten gaan denk ik, want in tegenstelling tot wilde konijnen is er geen sprake van survival of the fittest, dus ook tamme konijntjes zonder goede genetische weerstand tegen virussen planten zich voort), die weerstand zich ook verder zal kunnen uitbouwen onder wilde konijnen. Die laatste hebben dus al een steeds betere genetische weerstand, maar er zijn ook veel wilde konijnen die jongen krijgen van tamme konijnen of halfwildjes.

 

En nogmaals, als iemand niet wil laten vaccineren is dat een eigen keuze hoor. :) Maar ik vind (en dat is dus ook een persoonlijke mening) dat "want ik heb het in mijn omgeving nog nooit gezien' geen goed argument. Om verschillende redenen dus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .