Ga naar inhoud

Inenting


rinkepink

Aanbevolen berichten

Ik ben helemaal voor vaccineren en zo hoor; heb zelf konijnen door myx proberen te krijgen wat natuurlijk niet lukte en hoor het ook ieder jaar weer opnieuw hier in de omgeving etc, vele dode konijnen wilde en tamme in de herfst, ieder jaar opnieuw, maar het volgende los daarvan:

Wilde konijnen zijn altijd keihard massaal dood gegaan aan myxomatose sinds de introductie van het virus in Europa in de jaren '50. Dat konijn uit Brazilië is een andere soort konijn en niet het Europese konijn. Wij hebben hier in Europa (en in Australië) alleen het Europese konijn en de tamme konijnen stammen ook allemaal af van het Europees konijn. Myxomatose bestond eerst alleen in Zuid-Amerika bij het Braziliaanse konijn en bij die soort is het een vrij milde en niet dodelijke ziekte. Diezelfde ziekte is hartstikke dodelijk bij het Europese konijn alleen het kwam niet voor in Europa of Australië. Het is bewust naar Australië gehaald omdat men in Zuid Amerika een paar Europese konijnen in een laboratorium had die daar besmet raakten en natuurlijk allemaal het loodje legden.

Toen dachten ze mooi, we hebben konijnen naar Australië gebracht maar dat was bij nader inzien niet zo'n goed plan, dan brengen we nu de myxomatose naar Australië dan kunnen we het weer ongedaan maken en dan gaan ze allemaal dood. Helaas is Australië best wel droog dus daar heb je veel minder muggen dus liep het wel los met alle konijnen dood maar ze wisten nog niet dat het door muggen verspreid werd.

Daarom ook dat iemand in Frankrijk dacht ik moet die konijnen uit mijn tuin hebben en daar kan ik mooi myxomatose voor gebruiken en mijn tuin is toch ommuurd dus geen probleem.

Nou hier hadden we wel muggen en vervolgens was er binnen no time nog maar 10% van de wilde konijnen in Nederland over.

Zo zit het en niet dat het vroeger minder dodelijk was of zo.

De konijnen als huisdier enten gaat echt helaas niks doen voor wilde konijnen.

Tamme konijnen krijgen ook niet een betere weerstand door enten, dat evolueert niet zoals je zegt en een ingeënt konijn brengt h geen jongen voort die een betere weerstand krijgen. Alleen al daarom gaat de theorie met kruisen tussen wilde en tamme konijnen niet op.

Oh en de konijnenpopulatie neemt nogmaals drastisch af sinds juist de jaren '90 en dat komt door VHS en VHS heeft eigenschappen waardoor het heel lastig gaat worden om daar massaal weerstand tegen op te bouwen door survival of the fittest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo voor konijnen inenten volgendsmij let je niet goed op als je ze niet laat inenten. Het ze daar krijgen is veel stress maar als ze dan een jaar niet doodziek kunnen worden ben ik echt gelukkig. Ik woon bijna op het platteland dus veel wilde konijnen en dieren. Natuurlijk zoals bij iedereen die een konijn buiten heeft staan zijn er ook veel vliegen. Dus veel gevaar. Te riskant om ze niet in te enten toch? Als er iemand is die zegt NEE 99,99% kans is helemaal niet veel hoor op de dodelijkste konijnenziekten. Ik hou te veel van mijn konijnen om kans te lopen dat ze dood gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als je konijn binnen zit loop je het risico op Myx of VHS. Ondanks dat één van mijn konijnen dit jaar door oorzaken tijdens en na de inenting lichte Myx heeft gehad, laat ik mijn konijnen volgend jaar toch gewoon inenten. Ik heb nu meegemaakt hoe ziek een konijn met lichte Myx is, ik wil niet een konijn met volledig Myx meemaken, zeker ook niet voor het konijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .