Ga naar inhoud

verwijderen Wam


Marja1955

Aanbevolen berichten

Ik zou een dergelijke ingreep ook niet zo snel doen. (En ik laat heel wat verschillende operaties wel doen..)


Ik zou als eerste proberen om alles weg te laten behalve het hooi en te zien of dat na een aantal dagen wel werkt, want als ik lees heb je dat nog niet gedaan.


Sportbiks en gemengd voer zou ik in deze beide volledig achterwege laten, dat zijn voeders hoe weinig ze er ook van krijgen waarvan ze wel dit soort dingen kunnen krijgen, maar ook over bepaalde soorten groen dus ik zou daarom eerst dat hele lichaam weer terug op 0 zetten met alleen maar hooi. Ik heb zoveel konijnen met mega wammen gezien, maar dit nog niet eerder gehoord. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was al benieuwd om een reactie van iemand te lezen met een opvang, die zien toch veel meer voorbij komen dan wij allemaal met onze eigen konijnen en af en toe wat opvangers. 


Ik ben het wel eens met even terug naar alleen hooi en als je biks weer gaat opbouwen enkel ss te geven en niet meer te mengen.


En wel benieuwd of evt andere (lichamelijke?) dingen uitgesloten zijn waardoor ze er niet bij kan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar mensen op dit forum die doen of ze de wijsheid in pacht hebben en zeer onvriendelijk en aanvallend zijn. Ik vraag advies en krijg te horen dat ik eerst iets over voeding moet leren en meer steken onder water. Ik heb al zo 'n 15 jaar konijnen en ben niet helemaal dom. Wel is het probleem met de WAM nieuw voor mij, vandaar mijn vragen. Deze twee konijntjes zijn precies 4,5 week bij mij. Andere mensen op het forum zijn zeer begrijpend.


 


Overstappen van de ene biks naar de andere biks mag niet ineens, vanwege diarree. Eerst  even een paar dagen mengen. Kasper Sport is wat deze konijnen kregen via hun eerdere "eigenaar" en op advies van diverse kanten ben ik daar mee doorgegaan. Van andere hoor ik dat SS erg goed is en natuurlijk wil ik het beste en stap over maar wel geleidelijk. Op advies van vele andere mensen waaronder fokkers en onze zeer ervaren konijnenkenner DA (met zelf een grote konijnenheuvel) is mij aangeraden langzaam aan te beginnen met witlof in postzegelformaat. Daar hebben onze twee konijnen geheel geen last van. Mijn konijnen krijgen  ieder 2 x 12,5 gram biks/SS per dag. Minder lijkt me niet gewenst. Hooi is in allerlei soorten voorradig.


 


Het zijn de bdk's die ze niet goed kan pakken en de oorzaak is volgens deskundigen de Wam die extreem groot is. Omdat ze dus de bdk 's niet kan opeten blijven ze plakken en dat betekend dus wassen en schoonmaken. Advies is gegeven de Wam te verwijderen maar zelf ben ik nog in contact met een andere DA en die gaf aan dat het een zeer intensieve operatie is. Ik moet daar natuurlijk zeer diep over nadenken. Dit besluit je niet van de ene op de andere dag.


 


Mensen moeten eerst GOED lezen wat ik schrijf en dan pas onterecht drammerige commentaar geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet de bedoeling om aanvallend of onvriendelijk over te komen, sorry.

Ik zou zelf alleen proberen alle andere oorzaken voor plakpoep uit te sluiten voordat ik een operatie zou overwegen.

De kans is klein dat het aan de voeding ligt, maar er zijn ook konijnen die helemaal geen biks verdragen, vandaar dat ik voorstelde om een paar dagen alleen water en hooi te geven en als dat goed gaat weer langzaam aan beginnen met een klein beetje biks. Rustig overstappen door te mengen naar een andere biks is inderdaad het beste voor de darmen, maar direct overstappen naar SS geeft eigenlijk nooit problemen, hoewel ik goed begrijpt dat je het liever rustig aan doet met een konijn waar je je toch al zorgen om maakt.

Ook artrose zou ik niet meteen uitsluiten, vooral omdat het toch al een wat ouder konijntje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat je konijn de bdk niet meer lust en zodoende laat liggen?


Ik heb het even aan Koos gemerkt dat hij een korte periode had dat hij zijn bdk niet opat.


Dan lag er af en toe een plaat plak poep in zijn hok.


Zelf zat hij niet onder gelukkig.


De laatste tijd vind ik geen bdk meer van hem.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee waar ik aanvallend of onvriendelijk overkom dus ik zal me maar niet aangesproken voelen, maar ook bij anderen zie ik dat overigens niet. Ik heb trouwens al ruim 25 jaar konijnen en nu al jaren meer dan 50 konijnen te gelijk, maar leer zelfs nog altijd bij, dat kan geen kwaad :)


 


Met SS kan je wel van de ene op andere dag overstappen, dat is geen enkel probleem en enkele dagen zonder biks is geen enkel probleem, als je daarmee dingen kan gaan afstrepen. Kijk ze is 5 jaar oud, ze heeft die wam vast al langere tijd en als ze echt altijd zo vies van onder was dan hadden de vliegen bij de vorige eigenaar waarschijnlijk ook al wat gedaan denk ik. Het kan best zijn dat de nieuwe situatie met zelfs groenvoer etc. wat te weeg brengt. 


Ik zou in ieder geval voordat ik een operatie zou overwegen terug naar 0 stappen, in 4,5 week is er al wat veranderd aan het voederpatroon en soms is het dan heel goed het lichaam even te reinigen op alleen hooi en water een aantal dagen. Om daarna rustig aan weer op te bouwen. Er zijn konijnen die trouwens slecht tegen bepaalde groentes kunnen en dan al heel snel hun blindedarmkeutels laten liggen. Ook merk ik als ik 's ochtends iets anders dan hooi geef die konijnen met regelmaat hun blindedarmkeutels laten liggen, daarom krijgen ze hier 's ochtends enkel en alleen hooi. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Spray je haar ook in met nomyasis? Je schrijft dat ze zichzelf niet zo goed schoon kan houden en er komen weer warme dagen aan. En hoe goed je als baasje ook oplet, zo'n stomme vlieg heeft maar 2 seconden nodig. Ik zou dat zeker even doen.

Verder weet ik niet zoveel te melden hierover. Het enige wat ik ooit een keer heb gehoord, was dat er een konijn aan de wam was gehokpen vanwege een tumor en dat is bij die van jou niet het geval denk ik (wam was leeg). Maar ik heb verder hier geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen van de ene biks naar de andere biks mag niet ineens, vanwege diarree. Eerst  even een paar dagen mengen. Kasper Sport is wat deze konijnen kregen via hun eerdere "eigenaar" en op advies van diverse kanten ben ik daar mee doorgegaan. Van andere hoor ik dat SS erg goed is en natuurlijk wil ik het beste en stap over maar wel geleidelijk. Op advies van vele andere mensen waaronder fokkers en onze zeer ervaren konijnenkenner DA (met zelf een grote konijnenheuvel) is mij aangeraden langzaam aan te beginnen met witlof in postzegelformaat. Daar hebben onze twee konijnen geheel geen last van. Mijn konijnen krijgen  ieder 2 x 12,5 gram biks/SS per dag. Minder lijkt me niet gewenst. Hooi is in allerlei soorten voorradig.


 

Mensen moeten eerst GOED lezen wat ik schrijf en dan pas onterecht drammerige commentaar geven

 

Dan zal ik nog 1x mijn drammerige commentaar geven:Als je nu een konijn op straat vind dan kun je ook niet eerst mengen want dan weet je niet wat hij eerder te eten kreeg.Een fatsoenlijk voer als SS geeft vrijwel nooit problemen als je in ene overstapt(uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).Ik zal dan wel alwetend over komen maar je spreekt jezelf meerdere keren tegen.In je voorstel bericht zeg je dat ze eerst biks van het tuincentrum aten en dat je bent geadviseerd om Kasper Sport te gaan voeren,en dat je dat rustig hebt overgeschakeld en nu zeg je weer dat ze het al bij de vorige eigenaar kregen,wat is het nu?.Daarna zeg je dat je nu ook SS mengt met de Sport,en tevens geef je groente waar ze niet aan gewend waren.Dat is wel erg veel verandering in 4,5 week tijd.En je hebt 15 jaar konijnen,ik heb al tientallen jaren konijnen en ik weet ook echt niet alles maar ben ik niet te eigenwijs om te leren van anderen,daar is een forum voor.Voel je niet zo aangevalllen en doe je voordeel met alle tips.Ik bedoel het in ieder geval niet slecht. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze lang haar van onderen? Ik knip bij Teddy ongeveer iedere maand / 2 maanden de langere plukken haar weg, omdat de blindedarmkeutels daar anders ook in blijven plakken. Zij laat ze altijd eerst vallen voordat ze ze op eet, maar soms zijn die haren van onder dus te lang om de keutels te laten vallen. Misschien kan je daar nog naar kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zou ik biks ook altijd mengen hoor ;)

Maar bij SS is dat inderdaad niet nodig.

En sommige eten hun BDK's nu eenmaal niet als ze 'à avonds brokjes krijgen.

Vandaar dat je het wel kunt proberen.

En dat is echt niet vervelend bedoeld.

Maar het is de moeite waard om het te proberen toch?

Als dat nou de oplossing blijkt te zijn?

Ik snap dat je zo'n beslissing niet ineens maakt!

En een dierenarts ook niet!

We (de meeste dan) proberen op een vriendelijke manier mee te denken om deze heftige operatie niet te hoeven laten doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Michelle kan het iets vriendelijker?

SS hoeft niet gemengd te worden, punt. Als je overstapt naar een betere biks hoef je daar geloof ik nooit moeilijk over te doen qua mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook aan iets anders te denken, zoals eerder genoemd hier; artrose. Kan ze wel goed op haar achterpoten steunen als ze de bdk op wilt eten? Doet ze wel moeite om ze op te eten?

Dan is het inderdaad uit te sluiten dat ze niet wil, maar gewoon niet kan? Lastige situatie, je geeft aan dat ze kort bij je is, gaat het vanaf het begin zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat zoveel commentaar als vervelend kan worden beschouwd. Mijn punt waar ik persoonlijk tegen aan zou lopen is zo'n enorme operatie. Zo'n wam zit er naar mijn mening niet voor niks en ik heb zelf nog nooit gehoord van zo'n operatie (dat betekent niet dat zo'n operatie niet zou bestaan ofzo).


Maar ik sluit me aan bij vele anderen hier: lekker back to basic en overgaan op water en hooi. En als je na een paar dagen nog geen verandering ziet, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de voeding ligt lijkt mij. Zelfs het Science Selective voer zou ik persoonlijk nu even achterwege laten, net zoals de groenten. 


Maar ik zou er echt alles aan doen om een dergelijke operatie uit te sluiten, want als iets veel stress en problemen oplevert is het wel een konijn dat net uit een operatie komt (in ieder geval vanuit persoonlijke ervaringen).


 


Heel veel succes ermee!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook eerst alle andere oorzaken uit willen sluiten, terug naar de basis. Hooi en water. Gaat het dan wel goed, dan weet je gelijk dat het probleem wel in de voeding zit. Verder kan pijn van bijvoorbeeld artrose  inderdaad een mogelijke optie zijn, zeker bij een konijn van vijf is dat niet ondenkbaar. En is de ontlasting ook al eens onderzocht? Sommige konijnen eten hun BDK niet meer op als ze last van wormen hebben. 


 


Het is op zich wel mogelijk dat konijnen hun BDK niet meer op kunnen eten door een enorme wam, maar dit gaat dan vaak gepaard met veel overgewicht en dan is ook de algehele conditie en een dikke buik vaak onderdeel van het probleem. Als deze konijnen afvallen losth et probleem ook vanzelf weer op, vaak al heel snel. Bij een konijn met een grote maar 'lege' wam heb ik nog nooit dergelijke problemen gezien. 


 


Ik zou persoonlijk op zich niet tegen de operatie zijn, als maar zeker was dat dit de oorzaak is en ik denk niet dat je daar op dit moment al zeker van kan zijn.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is ooit lang geleden bij dribbel geleerd, dat ze alleen hooi en water mocht.

Op dit moment is het zelfs zo dat mijn konijnen maar 2x per week brokken krijgen en de rest alleen maar hooi, hooi, hooi en geregeld wat groen. Er gaan hier dus wel grote hoeveelheden hooi er doorheen, maar ze doen het er perfect op!

Dus ik zou de brokken weglaten en alleen hooi geven en groente in jouw geval ook weglaten (heb een oudje, die kan ook geen groente verdragen, so be it).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks hebben ze wel nodig dus ik zou dat zeker niet weglaten. Alleen hooi is écht niet genoeg, op langere termijn gaan ze dan voedingsstoffen missen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .