Ga naar inhoud

Voeding Nederlandse dwerghangoor


Vis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een dwerghangoor van ongeveer 12 weken. vanaf het begin krijgt hij alleen hooi en biks. Nu lees ik overal dat ze veel biks mogen in het begin. Nu krijgt hij zo'n 60 gram biks per dag en hooi. Ook begin ik deze week met het langzaam opbouwen van groenvoer.

Nu is mijn vraag:

Hoeveel gram biks en groenvoer mag hij nu op deze leeftijd hebben?

Hoeveel gram biks en groenvoer mag hij hebben wanneer hij volwassen is?

Vanaf hoeveel weken moet ik de biks afbouwen?

Wat is het normale gewicht van een volwassen mannetjes dwerghangoor konijn?

Uiteraard hou ik de voeding zo sober mogelijk, behalve met groenvoer. Hij krijgt ook niks anders dan hooi biks en groenvoer in de toekomst.

Het zou fijn zijn als ik op al mijn bovenstaande vragen antwoord zou krijgen. Zit er al een tijdje mee te tobben!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot een maand of 7 mag je konijn onbeperkt biks. daarna mag hij 20 gram biks per kilo gewicht. Je konijn moet ook altijd, echt altijd hooi tot zijn beschikking hebben. Groenvoer moet je opbouwen, begin met stukjes ter grootte van een postzegel en maak het langzamerhand meer. Let er wel op dat er in fruit en wortel veel suiker zit, dus dit kun je beter niet te vaak geven. Kom je er zo uit? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi, biks en groenvoer is trouwens niet sober hoor, dit is het allergezondst en lekkerst. Konijnensnoepjes uit de dierenwinkel zijn juist erg ongezond door toegevoegde suikers en andere kunstmatig toegevoegde rommel! Goed zo!

Krijgt je konijn ook nog een vriend of vriendinnetje in de toekomst? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan of je een raskonijntje hebt. In dat geval wordt een volwassen nhd zo'n 1500 gram. Heb je een dwerghangoor van de dierenwinkel, dan kan hij zomaar 3-4 kg worden.

I.p. kun je een jong konijn de hoeveelheid geven berekend op het gewicht dat hij als volwassene zou bereiken. Hij mag dan ongeveer 25 gram per kg per dag hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 60 gram is prima? Of moet het meer of minder worden? Hij heeft het vaak savonds al op. Dan krijgt hij nog een klein beetje erbij voor de nacht. Of moet ik het altijd bijvullen wanneer het op is? En wat is het normale lichaamsgewicht van een volwassen dwerghangoor? En ik ben dus niet te vroeg met groenvoer geven? Zit daar ook een maximaal gewicht aan hoeveel hij mag hebben?

Sorry voor de spervuur aan vragen maar het zou me een hoop 'rust' geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik. Ik moet zeggen dat mijn konijnen er nooit last van hebben gehad, al heb ik het heel goed in de gaten gehouden. Ik zou dus persoonlijk zorgen dat hij altijd heeft, maar zoals Christa zegt zijn de meningen daarover verdeeld.

Ik heb mijn konijn wel gelijk groenvoer gegeven, wel heel weinig. Maar ook daar zijn volgens mij de meningen over verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nederlandse hangoor weegt rond de 1,5 kg. Het is normaal dat hij al zijn biks ineens opeet. Ik zou s avond niet meer bijvullen, anders gaat hij mss minder hooi eten. Als ik met biks kom, storten ze zich met 3 gelijk uitgehongerde leeuwen op het kommetje. Na een half uur is alles op. Ze krijgen daarna enkel nog hooi oor de nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben geen fan van onbeperkt voeren, wat je dan vaak ziet is dat ze van jongs af aan al leren om meer brok om te nemen dan hooi. De groei zie ik dan vaak te snel gaan en is niet gezond voor zo'n nijntje. Ik voer dan ook maximaal 25 gram per kilo verwacht volwassen lichaamsgewicht. In dit geval zou ik uit gaan van een gewicht van 2 kilo maximaal wordt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dwerghangoor konijntje van ong 10 weken oud krijgt niet onbeperkt biks te eten. Dan eet ze namelijk haar blindedarmkeutels niet op. Haar menu is: ong. 20/30 gram biks per dag. Onbepertkt hooi de hele dag door. Tussen 30 en 50 gram groenvoer per dag. Hier doet ze het heel goed op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

En hoe doen jullie dit dan met meerde dwergjes in één verblijf? 

Ik heb drie voedsters in een groep. 
Alle ik geef 30 gram per konijn, dus 90gram s'morgens verdeeld over de bakjes. 
Maar hoe weet ik nu dat iedereen echt voldoende eet.... zo moeilijk hé. 

Ze hebben wel continu hooi ter beschikking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hoi "Vis". Moeilijk hè om het juiste te willen doen en niet precies weten wat en hoeveel omdat er zoveel meningen zijn... 

 

Wij hebben twee dwerghangoortjes van ook bijna 12 weken. Ik heb ze vanochtend gewogen en ze zijn nu tussen de 800 en 900 gram. Bij ons krijgen ze ongeveer 60 gram biks met z'n tweeën! Wij verdelen het over 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds een bakje. Ze storten zich op het bakje en peuzelen het met samen achter elkaar op. Verder is hooi altijd beschikbaar en sinds deze week zijn we gestart met een half paardenbloemblaadje per dag. Vers groenvoer willen we nu opbouwen.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .