Ga naar inhoud

Ervaringen met blindheid?


FemkeEnIndy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn konijntje is 10 jaar oud.
Ze is op 1 oogje blind geworden. Vermoedelijk zal het tweede ook wel volgen.

 

Hebben jullie tips hoe ik best met haar omga?
Hou ik haar in een kleine omgeving?
Of kan ik haar gerust nog in de tuin laten rondlopen aangezien ze de weg kent? (er zitten vaak katten, zal ze dan niet panikeren?)

Hoe benader ik haar het beste?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benaderen door tegen haar te praten. En liefst de omgeving laten zoals hij is, dus niet te veel bijplaatsen, verplaatsen, etc. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat is wat ik vaak lees en is eigenlijk ook wel logisch. Qua los laten lopen in de tuin.. Ik zou dat risico zonder toezicht al niet met een volledig 'gezond' konijn nemen. Laat staan een (half)blind konijn.. Een ongeluk zit in een klein hoekje, immers!

Verder weet ik niet of je konijn een maatje heeft? Eentje waar je konijn zich aan kan optrekken is ook erg prettig. Altijd overigens :) Het zijn en blijven groepsdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig aan toe te voegen. Anders dan dat ik wel de ervaring heb. Mijn blinde konijn zocht vaak mijn voeten op als ie zich onzeker voelde en ging daar dan op zitten. Maar inderdaad zodra ik de ruimte inliep ging ik al praten. Meestal zei ik gewoon gedag en verder omschreef ik gewoon de dingen die ik aan het doen was. Net als je tegen kleine kindjes ook zou praten. Ze hebben dat wel nodig om een inschatting te maken waar je bent. Verder merk je er niet veel aan hoor, zolang je maar geen dingen verplaatst, want het is: boem is ho. Een hok + ren met formaat 2m2, waar hier vaak over geschreven wordt, kunnen ze in ieder geval prima handelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de tips!
 

Ze is in zeer slechte gezondheid en heeft veel verzorging nodig.
Momenteel zit ze binnen in een babyparkje en vaak overdag buiten in de tuin (omdat ik hier met een peuter zit, wat ook niet altijd een evidente combinatie is)
Ze had een vriendje, maar de laatste tijd ging het niet goed meer tussen hen (hij jaagde haar voortdurend achterna). Om gezondheidsredenen heb ik haar dan apart gezet (haar tanden breken af, ze heeft blaasontstekingen, ...)

 

Ze is altijd veel gelukkiger als ze naar buiten kan en momenteel heb ik wel de indruk dat ze nog goed de weg vindt.
Maar ik zal haar dus maar beter niet meer buiten laten als ik niet thuis ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in je tuin ook een veilig stukje kunnen afmaken, dat is dan niet zo groot als de hele tuin maar daar zal ze misschien ook geen behoefte meer aan hebben.


Het is een risico als er katten ed in je tuin kunnen om haar onbewaakt achter te laten. 


Hier zijn al verhalen gepasseerd van mensen die hun konijnen verloren zijn aan katten, er zal maar net de foute kat in je tuin passeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren geleden een konijntje gehad dat blind was aan één oog. Ik zorgde dat alles een vaste plek had in haar verblijf, dus de voerbak, drinkfles, schuilhok, toiletbak: alles altijd op dezelfde plek laten staan. Zij had nog een maatje en redde zich eigenlijk prima. Ze was wel wat schrikachtiger als iets van haar verkeerde kant kwam, maar veel dingen had ze toch door, met haar gehoor was niets mis namelijk :) Dan draaide ze zich om naar waar het geluid vandaan kwam en kon ze het toch zien. Haar verblijf was een dubbel konijnenhok met daar aan een vaste ren van ongeveer 5 vierkante meter. Bij mij was die ren niet overdekt maar toen woonde ik ook nog in de binnenstad van Middelburg. Inmiddels wonen wij landelijker en zijn alle verblijven wel overdekt. Als je de mogelijkheid hebt, altijd doen, overdekken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .