Ga naar inhoud

Amber laat urine lekken en heeft hele kleine keutels


manon24

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen


 


Het is alweer een hele tijd geleden maar ik zit hier met wat vragen en mijn hart dat ik moet luchten.


 


Donderdagavond viel me op dat de ren van Amber en Flap niet erg netjes was.


Overal kleine plasjes urine hoewel dit koppel altijd erg zindelijk is.


Ik heb het opgeruimd en wilde nog even afwachten gezien ze alle 2 goed eten en doen wat ze altijd doen.


 


Gisteren zag ik overal kleine keutels liggen. Ook veel normale keutels.


Ik ging ervan uit dat het om Flappie ging die altijd moeilijk verhaard in het voorjaar en dan soms wat kleinere keutels heeft.


Weer plasjes in de ren.


 


Vanochtend hetzelfde maar verder 2 konijnen die goed eten en normaal doen.


Nu vanavond even de tijd genomen om ze alle 2 te onderzoeken (ik dacht nog steeds dat het flappie was).


Het blijkt Amber te zijn. Op schoot liet ze kleine keutels vallen en haar geslachtsdelen zijn nat en gezwollen. Pootjes zijn ook nat en ze stinkt naar urine. Bij het terug in de ren zetten liet ze urine lopen (dus zeker dat ook dat van haar komt)


Flappie heeft normale keutels en is verder helemaal netjes.


 


Binnen een halfuurtje kunnen we terecht bij de dierenarts maar ik weet niet zo goed waaraan ik me mag verwachten.


Amber is bovendien 8j oud, heeft wat last van artrose en niet al teveel reserve meer.


 


Ik ben ook wat bang voor EC. Een paar weken geleden is het konijn bij mijn vriend na behandeling (die ik gaf) hieraan overleden.


Nu we hebben alle voorzorgen genomen maar ik vroeg me af of EC (los van het feit dat dat andere konijn dat had) iets is dat in deze situatie in jullie opkomt. Of aan wat denken jullie?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk dacht ik ook aan EC maar ik dacht ook aan blaasontsteking en ik dacht ook aan ouderdom/artrose en er zijn vast nog meer mogelijkheden waar ik nog niet eens aan dacht. Dus eerst maar eens kijken waar de dierenarts aan denkt :) succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA dacht aan volgende zaken:


 


- Blaasontsteking: Morgen wordt dat dus urine opvangen zodat het dinsdag naar het labo kan worden verstuurd. Tips zijn altijd welkom :).


 


- Baarmoederontsteking: De opvang had ons echter gezegd dat Amber door voorgaande eigenaar was gecastreerd. De DA wil hier echter niet volledig op vertrouwen en wil het dus niet volledig uitsluiten. Ik heb er eigenlijk (naief misschien) nooit bij stilgestaan dat het niet zou kunnen kloppen.


De opvang leek overtuigd en ik vertrouwde haar daar wel in.


Amber heeft trouwens ook nooit hormonaal gedrag vertoond, hoewel dat dat ook geen zekerheid is natuurlijk.


 


- EC: had ze het ook even over. Deze piste wil ze echter pas afgaan wanneer blaasontsteking en baarmoederontsteking zijn uitgesloten.


 


Voorlopig krijgt Amber dus ontstekingsremmer en een darmstimulerend middel.


Vandaag wordt het dus kwestie om die keutels goed in de gaten te houden. Verder eet ze nog altijd met evenveel (teveel) enthousiasme dus dat zit nog goed :).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat Amber ziek is.


 


Kunnen ze de urine niet eerder nakijken? Jammer


Persoonlijk vind ik EC waarschijnlijker, dan een baarmoeder ontsteking bij een voedster die geholpen zou zijn. Kwestie van even de buik scheren, op zoek naar een litteken, toch?


 


Beterschap


Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je dat dat litteken nog te zien zou zijn na al die jaren? Zou handiger zijn dan een echo.


Ik dacht dat we een echo zouden moeten doen waarmee we dan ook meteen zouden zien of er een baarmoeder is en of er onregelmatigheden zijn.


 


De DA zei dat er op zondag geen mensen van het labo stalen komen ophalen en gezien het morgen ook een feestdag is..


Hebben jullie er andere ervaringen mee?


 


Ik heb gisteren nog mijn dierenarts nog weten te bereiken maar voor vandaag zou het een dierenarts van wacht zijn en echt konijnkundige dierenartsen zijn er verder niet in mijn regio. 


 


Ik denk dat we baarmoederontsteking of blaasontsteking tegen woensdag zouden kunnen bevestigen of uitsluiten.


Bij uitsluiten zouden we dan woensdag kunnen starten met een behandeling tegen EC.


Alhoewel ik echt hoop op een blaasontsteking, lijkt me het minst erg en makkelijkst te behandelen.


 


Het konijn bij de ouders van mijn vriend had EC en dat was een lijdensweg (ze wilden hem maar niet laten inslapen) ondanks dat de behandeling niet aansloeg.


Naar het einde toe was hij volledig verlamd, kon enkel zijn hoofd bewegen en is dan 1 dag later overleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC komt in heel veel vormen en varianten. Het hoeft niet per se een lijdensweg te zijn natuurlijk. Zo'n konijn wat volledig verlamd is is vreselijk natuurlijk, ja dan moet je geen weken aan gaan kijken als de behandeling niet aanslaat maar incontinentie is denk ik voor een konijn wel vervelend maar niet onmiddellijk een lijdensweg toch? Bovendien lees ik bij konijnen die enkel incontinent zijn echt altijd dat als het EC is Panacur goed helpt. Ik ken eigenlijk geen verhalen dat het dan ondanks Panacur toch nog ernstig afloopt. Het zal ongetwijfeld wel gebeuren maar volgens mij is de kans op herstel dan nog best groot.

Als de dierenarts ook allereerst blaasontsteking uit wil sluiten dan eerst maar eens afwachten. Kan me voorstellen dat je even tot na de Pasen moet wachten met het laboratorium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het een kwestie was van een stickje in de urine steken. Vandaar. Als het naar het lab moet, zal het inderdaad wel langer duren.


 


Ik denk dat ik wat pragmatischer zou zijn bij zo'n dame op leeftijd. Ik geloof dat ik al wel met panacur begonnen zou zijn. Zoals Lonja zegt komt dat in veel variaties voor, dus als dat het probleem is, kan het met een simpele kuur snel over zijn. En het scheelt een echo e.d. als het met panacur woensdag al wat op lijkt te knappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog geen plasjes gezien. Alleen wel nog kleine keutels en een urinegeur die blijft hangen rond Amber.


Eten doet ze wel nog goed :).


 


Goh ik heb ook al zitten twijfelen om al te beginnen met de panacur maar ik ben wat bang dat ik haar onnodig volstamp met medicatie.


Heeft Panacur bijwerkingen in de zin dat een dier zich er wat slechter door voelt of de darmen wat van slag raken?


Ik heb het liggen dus in dat opzicht zou ik er wel al gemakkelijk mee kunnen beginnen.


 


Op dit ogenblik krijgt ze 2x pijnstiller per dag en 2 x een darmstimulerend middel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen


 


We zijn met Amber nog eens terug geweest naar de DA gezien we onvoldoende urine konden opvangen (allemaal miniplasjes).


De blaas van Amber bleek vandaag erg vergroot te zijn. Te voelen en heel duidelijk te zien op de echo (terwijl Amber half op haar rug op mijn schoot lag.).


Ze lag erg stil en deed dat heel goed. 


 


 


De dierenarts heeft door middel van een spuit rechtstreeks in de blaas urine afgenomen en morgenochtend weten we meer.


Er kwam vanavond namelijk nog een koerier langs om het staaltje op te halen.


 


De dierenarts denkt nu wel heel duidelijk in de richting van een blaasontsteking en eventueel zand in de blaas.


Morgen ga ik ook nog terug om zeker te zijn dat de blaas niet groter wordt want indien wel dan wordt het gevaarlijk. 


We krijgen dan ook medicatie mee.


 


Indien dat het geval is zullen we misschien ook van voer moeten veranderen met minder calcium in.


Mensen die tips hebben hieromtrent? Wij geven nu Science Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science selective is al laag in calcium, dus daar valt niet veel aan te veranderen. Misschien in de hoeveelheid biks.


Ook is het goed om dan de groentes die je geeft onder de loep te nemen, er zijn een aantal groentes met een hoog calciumgehalte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb het net nagekeken


 


Calciumgehalte:


Science Selective Rabbit, Science Selective Mature en Versele Laga Cuni Complete: 0.6%


Fibafirst: 0.8%


Trovet staat dan weer aan 0.58% wat dan ook weer niet de moeite is om voor van voeding te veranderen volgens mij. 


 


Ik zal ook de gedroogde kruiden die ik geef even onder de loep moeten nemen en voorlopig dan even geen gedroogde kruiden tot als ik er meer over weet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de Da. Amber at wat slomer, geen plasjes gevonden en net is vastgesteld dat haar blaas gescheurd is..

Ik ben er echt niet goed van. Ze wordt nu met spoed geopereerd. Als de blaas niet te herstellen is, wordt ze ingeslapen.. Ik weet even echt geen blijf met mezelf en zit hier te wenen als een kind. De operatie is echt zwaar en de kans zit er ook in dat ze in shock gaat tijdens de operatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Da had me vanochtend laten weten dat de labresultaten binnen waren en het om een bacteriele infectie ging. in feite moest ik dus gewoon om medicatie gaan. Ik ben "blij" dat ik mijn intuitie heb gevolgd en haar voor de zekerheid heb meegenomen. Ik hoop snel iets te kunnen horen..

Bedankt voor de steun in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amber is nooit gecastreerd geweest. Ze had baarmoederkanker met overal uitzaaiingen. Haar blaas is omwille van beknelling onder meer als ik het goed heb begrepen gescheurd. er was niets meer aan te doen, ze is meteen ingeslapen..

we hebben dit absoluut niet zien komen en zijn er kapot van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .