Ga naar inhoud

lymfoom


jolanda1965

Aanbevolen berichten

Er is bij mijn konijn lymfoom geconstateerd, een hardnekkig kanker. Ze heeft een bult bij haar voorpoot, en 2 op haar rug en er zit een plek in haar oog die zich heel snel uitbreid

na overleg met de dierenarts bsloten om er verder niets aan te doen , ze is 6,5 jaar

het enige wat hij me aanraad is een injectie met sterk ontstekingsremmend middel, hier kunnen ze nog tijdelijk van opknappen

had al een afspraak staan voor de injectie, maar ik twijfel nu, ze eet heel slecht en ik moet over 7 weken op vakantie , ik maak me erg ongerust

ik hoop dat ze nog even bij ons kan blijven, maar ben tegerlijkertijd bang dat de buurvrouw straks met een heel ziek konijn komt te zitten

en dan zijn allerbeste maatje die straks achter blijft, bah wat een vooruitzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten dat je beestje niet meer lang heeft is natuurlijk een nare gedachte. De keuze die je nu maakt kun je alleen maar goed maken als je alleen maar aan het beestje denkt.


Je moet niet op vakantie, je wilt op vakantie. In die zin zou dat eigenlijk geen invloed mogen hebben op je beslissing. Kijk naar het beestje, niet naar andere dingen. Je buurvrouw overleefd het wel en ook het eventuele maatje zal met de juiste voorlichting wel overleven. Maak duidelijke afspraken met je buurvrouw, zorg eventueel voor een regeling met je dierenarts wat betreft kosten. In het uiterste geval zou je ook thuis kunnen blijven. Even voor de duidelijkheid, ik zeg KUNNEN. Het is niet leuk, kost geld en ik kan me echt voorstellen dat dat niet voelt als een optie, maar het kan wel.


Lang verhaal kort, maak een keuze in belang van het beestje en niet in belang van jezelf of je buurvrouw.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De corticosteroïden zijn vooral een oplossing als je zelf nog even de tijd wil om afscheid te nemen van je huisdier. Ik vind dat je daar ook vooral de tijd voor moet nemen, maar hou ook goed in de gaten wanneer het genoeg is geweest voor het konijn. Als je de injecties langere tijd geeft kunnen ze daar ook flink ziek van worden, dus hou daar rekening mee.

Heel veel sterkte met je beslissing, het is een hele nare situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eigenlijk niet met kolino eens. Je mag in deze situatie best aan jezelf denken en kijken hoe het voor jou het fijnste uitkomt.

Natuurlijk moet je konijn in eerste instantie niet lijden. Maar daarnaast kun je wel kijken hoe je het beste met de situatie om kunt gaan, zodat je er zelf mee verder kunt.

Wat tijd kopen met de corticosteroiden, zoals Sanne zegt, kan je wat tijd geven om afscheid te nemen. Ik weet niet of ik het zou doen, als ze nu al niet helemaal happy is, zoals blijkt uit het moeilijke eten.

De buurvrouw voor haar laten zorgen is toch moeilijk. Neemt de buurvrouw op tijd de beslissing haar in te laten slapen? Ziet de buurvrouw haar dan vaak genoeg? En als je konijn dood gaat, houdt ze dan goed in de gaten hoe het achtergebleven konijn het doet.

Zelf heb ik vorig jaar een enigszins vergelijkbare situatie gehad. Mijn vader was erg ziek en zou op vrijdag geopereerd worden. Op dinsdag stopte 1 van mijn konijnen, die al erg zwak was, met eten. Ze had wat kleine haakjes en wellicht zou ik haar er nog door kunnen slepen. Ze was echter al zwak na twee maal EC en zat duidelijk niet lekker in haar vel. Ik heb er voor gekozen haar toen in te laten slapen, omdat ik die beslissing zelf wilde maken en niet aan iemand ands over wilde laten, terwijl ik aan de andere kant van het land zat. En ik wist dat dat moment er toch erens de komende weken aan zat te komen.

Het is super moeilijk om je te zeggen wat je moet doen. Jij moet er uiteindelijk achteraf goed op kunnen terug kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is een hele moeilijke beslissing, het gaat me niet om het geld hoor, de dierenarts wil er zelf niet zoveel tijd en energie in steken omdat het geen succes gaat geven. De injectie is maar 10 euro dus dat zijn de kosten niet. Hij kan niet voorspellen hoe lang dit gaat duren. Ze is vrolijk, en energiek, maar dat komt nu denk omdat ze eigenlijk te zwaar was en nu wat afgevallen is. Eten doet ze slecht. De plek in haar oog is in 1 week gegroeid. Het oog zal straks gaan uitpuilen heeft hij voorspeld. Als dat het enige was hadden we haar oog kunnen verwijderen, maar door de meerdere bulten is hij bang dat het in andere organen zal zitten. Ze is ook kortademig. Ik ga het denk nu per dag bekijken. Misschien toch de injectie en mocht ze vlak voor de vakantie overlijden zorgen dat de kleine man bij iemand logeert die hem even veel aandacht kan geven. De vakantie was al geboekt en die kan ik iet annuleren vanwege een ziek konijn, moet nu goede oplossingen zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat naar.

Sterkte met je besluit. Ik ben het met Christa eens dat je zeker wel rekening mag houden met je buurvrouw enz. Als ze door de injectie een grote kans op herstel zou hebben zou ik het genuanceerder vinden, maar je dierenarts heeft duidelijk uitgelegd dat zo'n injectie helaas alleen wat uitstel geeft. Bedenk voor jezelf goed, eventueel in overleg met de dierenarts, waarom je haar zo'n injectie zou geven.

Edit: Kon hij ook enige indicatie geven hoe lang het daarmee gerekt wordt? En of het ook nog helpt nu ze zich duidelijk slechter voelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij kon mij niks vertellen over het verloop, dit ligt eraan of het al in de organen zit, heb het erg te doen met de kleine, ze hangen als een klit aan elkaar. Ben zo bang dat hij wegkwijnt als ze er niet meer is, er komt wel een nieuw vriendinnetje dan voor hem, maar de timing is erg slecht nu met vakantie en nieuwe koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me stug dat die injectie 7 weken werkt, eerder een week. Daarna zal je er ook nog wel wat van merken want het gaat met een halfwaardetijd dus het is niet opeens 'weg'. Maar wat ik zelf zou hebben is dat ze er inderdaad van opleeft, weer goed eet, vrolijk is, en je haar dan eigenlijk in moet laten slapen. Dat is voor je gevoel misschien nog wel moeilijker ook al is de opleving niet 'echt'. Haar daarna weer ziek laten worden is eigenlijk alleen maar sneu en onnodig lijden natuurlijk. Dus als het nu al slechter gaat, en het zal alleen nog maar slechter worden, kun je hooguit kiezen om haar nog even een betere tijd te geven met die injectie. Maar dan zou je wel zeker moeten zijn van jezelf dat je haar dan ook weer in kan laten slapen meteen als het ietsjes minder gaat en dat zou ik persoonlijk moeilijk vinden, moeilijker dan wanneer het nu al wat slechter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is er ook nog een optie 3 voor je? Als je konijn toch weer slechter wordt (ik denk net als Lonja dat het maar kort gaat duren), dat je hem in laat slapen. En het andere konijn tijdens jouw vakantie op koppelvakantie stuurt bij een opvang. Er zijn een aantal opvangen die dit wel willen doen. Je konijn is niet alleen en jij kunt ook onbezorgd op vakantie. Al denk ik echt niet dat jouw nijn het nog 7 weken gaat redden. Heel hard gezegd maar ik denk wel realistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zoals het er naar uitziet denk ik ook niet dat ze het 7 weken gaat redden, denk dat ik de injectie ook maar laat voor wat het is, ik wil ook zien hoe het gaat en niet met een schijnvertoning van onderdrukkers idd een opleving opwekken.. dat van de koppelvakantie zou trouwens een superidee zijn, kijken of ze daar in de opvang eventueel oren naar hebben. Hoop afleiding en misschien met een nieuw maatje naar huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .