Ga naar inhoud

Hoe dwangvoeder je een gesteriliseerd konijn?


Syrabi

Aanbevolen berichten

Ja.. mevrouw is om 11 uur vanochtend geopereerd en het is nu 21 uur. Ze heeft niets gegeten of gedronken in de tussentijd.
Voor de operatie had ze natuurlijk wel haar buikje rond gegeten.

Nu liggen er ongeveer 10 normale keutels en een plasje. That's it.

 

Ik heb olvarit wortel op een schoteltje gedaan, er ligt hooi, witlof, SSbrokken, maar ze wil er niets van. Ik voel nu een kleine paniekaanval opkomen en een slapeloze nacht.

Heb een spuit gepakt met olvarit wortel, vermengd met wat water, maar ze springt weg zodra dat aan haar lippen komt. En aangezien ze een wond op haar buik heeft, durf ik haar niet vast te pakken.

 

Help?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zo erg tegenstribbelt zou ik het dwangvoeren lekker laten zitten. Gewoon heel veel lekkere dingen neerzetten. De kans is groot dat ze morgen wat meer trek heeft in een beetje groente of kruiden. De voedsters die ik heb laten castreren wilden de eerste dag ook nog niks eten, de tweede dag wel al wat hooi en groenten en de derde dag stormden ze pas echt weer op de biks af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts die afgelopen zomer mijn voedsters castreerde pakte ze vast aan het nekvel, met de achterpoten nog wel op tafel en gaf ze zo het dwangvoer via een spuit.. Ik vond dit totaal niet fijn. Ik heb niet hoeven dwangvoeren gelukkig, alleen Jillz een paar maanden terug na haar castratie. Ik heb haar voorzichtig opgepakt, echt opgelet voor de wond (kan dit niet echt beschrijven, sorry, maar het zal niet zomaar openscheuren) en op tafel tegen mijn buik gezet, koppie wat fixeren en dan de spuit in haar bek gestopt en het zo gegeven. Ze knoeide wel maar ze heeft wel voldoende binnen gehad. Gelukkig ging ze zelf weer snel eten.


 


Een vriendin van me pakte haar konijnen in een handdoek zodat ze niet wegkonden of zichzelf of haarzelf konden bezeren, ook een manier die je zou kunnen gebruiken. Zij zette ze op schoot.


 


Misschien heeft een ander nog wat beters, maar zo heb ik het dus gedaan. Die manier van de DA zal best goed werken maar ze vonden het echt niet fijn (Ilona trapte het bakje dwangvoer heel mooi door de ruimte en over de PC... :P )


 


Op Youtube staan ook filmpjes trouwens, kunt ook daar eens kijken!


 


Edit; wat Sanne zegt is ook een goede, is er iets wat ze echt heel lekker vind? Dan zou je dat kunnen geven


Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de tips.


Momenteel is ze omringd met al haar lekkerste hapjes, maar ze wil er niets van weten. En de dierenarts zegt dat ze binnen 12 uur weer moeten eten. Vandaar dat ik met nog anderhalf uur te gaan, behoorlijk zenuwachtig begin te worden.


Maar die van Sanne aten ook 24 uur lang niets? 0.o En die darmen dan? Die gaan toch stilliggen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels zijn de volgende dagen een beetje klein, omdat er niet heel veel meer in de darmen zit, maar over het algemeen gaan die darmen weer prima aan het werk als er wel weer wat in komt.

Ik denk alleen dat je met dwangvoeren meer kwaad doet dan goed bij een spartelende voedster met een verse buikwond. Als ze morgen ook nog niet eet dan kan je niet anders dan gaan dwangvoeren, maar vaak eten ze dan wel al een beetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allright.. dat waren ook mijn gedachten indd. Als ze zo zit te wurmen, maakt dat de boel er niet beter op. Het is kiezen tussen twee kwaden. En als jouw ervaring is dat konijnen niet na een dag zonder eten dood neervallen, dan grijp ik die strohalm aan. Het is maar goed dat ik morgen vrij ben.. Ze zorgt maar dat ze vannacht haar bord leeg eet, want anders krijgt ze wortelpap. Goedschiks of kwaadschiks XD


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoer zeer zelden na castratie, meestal duurt het inderdaad 12 tot 24 uur voor ze weer gaan eten en dat heeft tot op heden nog geen problemen opgeleverd. Overigens als ik ze wel moet dwangvoeren doe ik dat gewoon zoals ik het altijd doe, je kunt ze best oppakken alleen wel een beetje met beleid natuurlijk. Maar dat moet normaal ook.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips Lonja. Ik ga morgen meteen even kijken wat  voor spul er momenteel groeit. Het aanbod in de tuin is momenteel een beetje karig.


Hopelijk is alles morgen weer stukken beter ^^


Ook blij om te horen dat Dollie er ook zelden problemen mee heeft. Wellicht is de dierenarts een beetje voorzichtig met zijn 12 uur.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update:


Op nog 3 rozijnen na had ze niets gegeten. Daarom maar 2 spuitjes met water aangelengde Olvarit wortel erin gegooid. Dat ging uiteindelijk wel goed.


Die hele nacht at ze verder niet. En dat terwijl we echt alles uit de kast hadden getrokken (letterlijk) wat maar eetbaar voor konijnen was.


Vanochtend belde de dierenarts op om te vragen hoe de sterilisatie gegaan was en toen hij hoorde dat het niet goed ging, wilde hij haar even zien.


 


Pijnstiller erin, iets om de maag/darmen op gang te helpen en ik kreeg nog pijnstilling en speciaal voedsel mee.


Een kwartier nadat we thuis waren, was ze plots opgeknapt!


 


Ik heb zo'n vermoeden dat die pijnstiller echt heel veel heeft geholpen. Ze eet nu witlof, appel en SSbrokken. Nog niet veel, maar voor nu genoeg. En ze knaagt weer lekker koppig aan de tralies. Ik ben blij :) En zij ook denk ik ^^


Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas!


Na de pijnstilling dacht ik dat alles in orde was, maar die nacht at ze niets en de dag erna at ze ook helemaal niets.


Gisteravond heb ik haar naar de dierenarts gebracht en hij had die avond dienst. Hij was zo ontzettend lief om haar voor die nacht in huis te nemen om haar te dwangvoederen. Dus mijn man en ik hebben meteen een kleine kooi en allerlei benodigdheden opgehaald en toen is ze bij de dierenarts thuis gebleven.


Hij heeft haar die nacht gedwangvoederd en vanochtend belde hij op. Ze was de hele tijd erg levendig, maar wilde niets eten, behalve de Olvarit. Ze is nu ook nog bij de dierenarts en vanavond rond 18 uur halen we haar weer op.


 


Dit weekend blijft ze gewoon thuis en wij zijn ook thuis. Ik gooi haal vol met Olvarit, maar ik ben wel een beetje hopeloos. De keutels zijn 3 mm groot en keihard. Als dat zo doorgaat is ze volgende week de pijp uit.


 


Er mankeert ook verder helemaal niets aan haar. Voor de sterilisatie at ze als een bouwvakker en ze is ook erg actief en lijkt totaal geen pijn te hebben. Waarom wil ze dan toch niet eten? Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft?


Help? Ik ben een beetje ten einde raad..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit je verhaal kan ik niet helemaal opmaken wat er allemaal is geprobeerd voor dwangvoeding.


Je zou nog aan juvenile kunnen denken die je even met wat water weekt en dan wat olvarit er door en wie weet kun je haar daar mee foppen. Jevenile is eigenlijk voor jonge vogels als ik het goed heb. Je kunt dit alleen ook weer niet heel lang gebruiken, liefste zou je toch een vezelpoeder geven (critical care of rescue). Vezelpoeder door de olvarit is geen optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bèta-caroteen heeft een sterilisatie gehad. Voor die tijd at ze zich tonnetje rond.


Na de sterilisatie had ze zichbaar pijn en daar heeft ze meerdere pijnstillers voor gehad.


Maar ze at nog altijd erg slecht en haar keutels zijn miniem. Ze is (nog) wel levendig.


Ze heeft bij de dierenarts allerlei injecties gekregen. Vocht, anti-biotica, pijnstilling, iets om de darmen op gang te brengen. Ik ben een beetje de tel kwijt. En de dierenarts maakt absoluut verlies hierop..


 


Juveline ken ik niet. Wat is dat voor iets?


Dat vezelpoeder wat overigens heerlijk ruikt, lust ze absoluut niet, maar ik heb het nog niet gemengd met Olvarit. Mocht ze dadelijk thuis zijn, dan gaan we dat gewoon proberen.


Anders nog tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow damn! Dat heb ik ooit inderdaad eens gedaan ja. Dat ga ik dadelijk ook proberen als ze thuis is. Goede tip!


 


Ben nu nog vooral geinteresseerd in baasjes die ook een konijn met sterilisatie hadden die totaal niet meer wilde eten. Ik heb namelijk nog een dame die binnenkort ook moet. Maar als dat weer zo'n drama gaat worden, dan hoeft dat mij dus niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Juvenile is ook een soort poeder waar je een papje van kunt maken. Normaal geven ze het als opfokvoeding voor vogels. Maar het wordt ook gegeven als dwangvoeding bij verzwakte dieren. Durf zo niet te zeggen wat er in zit. Het is echt al een paar jaar geleden dat ik dat heb gebruikt.


Vind het brokkenpapje ook een goed idee! Desnoods gemixed met olvarit natuurlijk.


 


Heb zelf geen ervaring met niet eten na sterilisatie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .