Ga naar inhoud

Snel verslechterd


Snoef

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Eén van mijn konijnen wilde gisteren plotseling niet eten. Lag ook in vreemde hoeken. Metacam en cisaral toegediend. In de loop vd dag ging het beter, at weer een snoepje en wat andijvie. 's Avonds leek het ook beter te gaan, hij liep weer en was gewoon alert. En toen ineens, ging het weer slechter. Apathischer, vreemde hoeken weer. Weer metacam en cisaral toegediend. 's Nachts ook nog gaan kijken, geen verbetering dus weer cisaral toegediend en buikmassage omdat ik na al mijn ervaringen meteen moest denken aan gas. Maar voel(de) eigenlijk geen harde buik. Vanochtend nog geen verbetering, weer metacam, cisaral toegediend en met de spoedarts gebeld. Aangeraden te dwangvoeren en metocloral ook erbij te geven. Heb ik nu dus gedaan. Maar toestand van konijn lijkt echt snel te verslechteren. Heb dit in al mijn jaren nog nooit zo meegemaakt. Veel gas gezien, verstoppingen ook, maar dat ging altijd geleidelijker, met harde buik. Ik hou het nu in de gaten en als het binnen korte tijd niet beter gaat, ga ik toch langs de spoedarts. Maar die ervaring heeft me ook geleerd dat die vaak weinig weten of doen, als ze niet konijnkundig zijn zoals mijn eigen DA. En dat het dus een bak geld kost zonder rendement.

Nog even dit: bij het dwangvoeren leek ik te zien dat hij lange, scheef-afgesleten voortanden heeft. Maar weet niet zeker of dat zo lijkt. Ik kijk niet dagelijks naar de tanden van mijn konijn.

Hoe dan ook, iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Dit topic is bedoeld voor ideeen, eventuele dingen die ik over het hoofd zie.

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je verhaal zo lees weet ik inderdaad niet of de dierenarts iets voor je kan doen, maar wat nou als die wel wat kan doen en je gaat niet? Zou je toch aanraden om even te kijken naar de tanden bij de volgende keer dat je dwangvoeding toedient. Het kan ook een probleem met de kiezen zijn, maar dat kan alleen de dierenarts vaststellen.


 


Waar ik nog aan denk is (acuut) nierfalen, hopelijk is dat het niet.


 


Zou het niet meer te lang aankijken, zeker als het iets is wat je nog nooit zo hebt meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch naar een dierenarts gaan dit klinkt voor mij heel bekend. Ik heb een konijntje dat ook heel vaak gas heeft maar ook een ander probleem namelijk haakjes. Zij reageerd in beide gevallen hetzelfde enige verschil is dat ze bij haakjes een soepel buikje heeft en bij gas een harde buik. Ik heb ook menig keer de fout gemaakt en gedacht dat het gas was.

Een gewone dierenarts kijkt waarschijnlijk ook naar de kiezen dan heb je dat iig al uitgesloten of juist het probleem gevonden.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net ff geweest, mijn eigen arts had onverwachts toch de middagdienst blijkbaar. Kon werkelijk niks ontdekken, alles nagekeken. Enige conclusie is dat hij te koud was. Dus nu bij de verwarming en een fles warm water. Verder doorgaan met dwangvoer en medicatie. Geen harde buik of geen volle buik, geen te lange tanden en geen zichtbare haakjes of andere dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er wel ook onder narcose of een roesje naar de achterste kiezen gekeken? Omdat je zegt geen zichtbare haken. Ik snap dat je DA vast niet staat te springen om je nijn in deze conditie een roesje te geven maar kan best dat achter door haken zitten.

Wat was zn temperatuur? Onderkoeling komt toch niet zomaar lijkt me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn wat buikpijn heeft kan op een of andere manier hard afkoelen en dan is het echt zaak om je konijn goed warm te houden anders gaat de boel stil liggen binnenin en raak je verder van huis. Hopelijk gaat het nu al iets beter, maar dat warm houden is echt HEEL belangrijk!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt wat beter te gaan, hij is weer alerter en huppelt weer rond. Wilt duidelijk geen medicatie meer en dwangvoer, maar dat houden we stug vol totdat hij gewoon weer zelf netjes gaat eten.

Temperatuur weet ik niet. Hij staat bij de verwarming. Warme fles moethij niks van weten en ben bij al het plastig gerelateerde or stofmaterialen ook erg bang dat ze er aan eten. Vorig konijn is overleden aan plastic verstopping. Dus durf dat ook niet zonder toezicht in de kooi te laten. En moet natuurlijk ook gewoon werken. Dus doe mijn best en hopelijk pikt hij het zelfstandige eten ook weer snel op. Zag wel dat hij aan de diarree nu is, waarschijnlijk vd metacam. Maak ik me nu even niet heel druk om ,want dat betekent dat in ieder geval de boel doorspoelt. Was bang voor een verstopping.

Roesje en checken van achterste kiezen ga ik pas aan beginnen als hij nu nog niet beter wordt. Vind dat niet iets dat ik meteen ga proberen. Momenteel denk ik zelf dat hij inderdaad buikpijn had, af is gekoeld en er toen zelf niet meer helemaal goed uit terug is gekomen. Dus daar help ik nu bij, zo goed als ik kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diarree? Echt vloeibare diarree? Dat is namelijk levensgevaarlijk.

En inderdaad het is zo enorm belangrijk om de temperatuur goed in de gaten te houden. Je zegt dat je niet weet wat zijn temperatuur is. Maak daar werk van zodat je het wel weet en de juiste zorg kan bieden. Probeer een babykruik te lenen van iemand zodat je een kruik hebt. Mocht zijn temperatuur te laag zijn kun je hem met een kruik in een vervoersbak opsluiten, dan moet hij er wel bij blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen vloeibare diarree. Keutels zijn smeuiiger dan normaal. Dit herken ik wel van metacam/cisaral/primperam gebruik bij andere konijnen. Ik weet dat vloeibare diarree levensgevaarlijk is. Geen newbie hier.

De temperatuur is gemeten door de dierenarts en hij heeft me verteld hoe dit op te vangen en te behandelen.

Konijn eet inmiddels weer wat groente uit zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .