Ga naar inhoud

Groente/Fruit voor mijn nijnen


Baltobud8

Aanbevolen berichten

En ik ben er weer hoor :P


 


Dus, ik lees op het moment heel veel mensen die hun konijnen waslijsten met groente geven, of sowieso 1/2 soorten groenten/fruit/kruiden per dag.


 


Het lijkt er dus op dat het 'verplicht' is. Zelf geef ik mijn nijnen dan niet. Ik krijg dus het gevoel dat ik ze slecht te eten geef. Vooral na dat gedoe dat gemengdvoer opeens niet meer acceptabel is.


 


Dit is wat mijn nijnen krijgen


Normaal hooi


Gemengd voer (26-30 gram)


En natuurlijk soms een knaagsnoepje.


 


De problemen zijn eigenlijk dat het lastig is voor ons om opeens nieuw voer aan te schaffen, want we hebben al 3 zakken gemengd voer staan. En natuurlijk zou ik dit willen switchen met normale biks.


 


Ook groente is een probleem. Wij hebben echt super weinig geld hier (Net genoeg voor boodschappen) dus het kopen van groente en fruit wordt lastig. Natuurlijk krijgen ze wel groente/fruit als we dat in huis hebben (Komkommer, sla, appel) en voor hun verjaardag hebben ze vorig jaar wortels gekregen. Gras wil ik niet meer aan beginnen, heb het één keer van het grasveldvoor de deur vandaangahaald, volgende dag een konijn met diarree


 


Hebben jullie dus tips waardoor ik mijn konijnen voor niet te veel geld toch goede voeding kan geven? En wordt alsjeblieft niet boos op me, ik weet dat dit een heel slecht menu is op het moment.


 


Groeten, Bunny, Fluffy, Mousey en ik!


 


UPDATE OPVANG: Of Hannie of Binkies. Ik weet nog niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet verplicht te voelen om elke dag veel groenten te geven hoor. Die van mij krijgen ook gewoon elke dag een beetje voor het lekker.

Als ze nu geen gezondheids problemen hebben door het gemengde voer lijkt het me ook niet noodzakelijk om per direct over te schakelen. Je kunt het beste een zak normale biks kopen als dit voer bijna op is en dan rustig overschakelen. Dus steeds iets meer biks en iets minder gemengd voer.

Als je toch graag veel groente wil geven zou je op de markt kunnen vragen of ze bijvoorbeeld nog resten wortelloof of andere groenten hebben die je goedkoop of misschien wel gratis mee kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben jarenlang alleen brokjes en hooi gekregen, omdat 1 uit de groep direct plakpoep kreeg van groenten. Geen probleem! Ik zou me niet schuldig voelen hoor.

In het voorjaar kun je het gras misschien wat voorzichtiger opbouwen. Of wat paardenbloemblad plukken. Dat kost ook niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op de aanbiedingen letten anders, witlof is regelmatig wel ergens in de aanbieding en dan heb je bijv 3x witlof voor 40/50 ct.

Je kunt ook je eigen kruiden kweken misschien?

Gras van een grasveld buiten je eigen terrein kan misschien op geplast etc zijn door honden ofzo? Dan is het niet zo geschikt om te geven.

Als je gras en groen op een veilige plek kunt plukken kan dat natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Mijn moeder is... een beetje tegen het idee om geld uit te geven. Ik ben erg boos op haar. Ze doet alsof ze slimmer is dan de hele community hier. (Sorry voor al het Engels)


 


Kruiden kweken is niet mogelijk. Tuin moet eerst op gehoogd worden, want we zijn hier het laagste punt van de wijk.


 


Ja. Maar ik heb geen idee of hier ergens zulke plekken zijn. Alle plekken worden hier door hondenbaasjes gebruikt. :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

geen zorgen hoor, je bent echt geen slecht konijnenbaasje.


Mijn ouders wilden ook nooit iets speciaal kopen voor de dieren, de konijnen kregen alleen afval.


Gelukkig werden heel veel groenten bij ons thuis gekweekt dus hadden we altijd veel afval.


Als je daar al een beetje op gaat letten is er best veel dat konijnen mogen: wortelschillen, komkommerschillen, appelschillen, witloofrestjes... van alle groenten die je maakt haal je wel wat af normaal gezien.


 


In jullie tuin staat momenteel nog niets? Vraag of je tegen de zomer een stukje voor jezelf mag waar je dan zelf groentjes in kan kweken, zet een paar andijvieplanten, wat worteltjes, radijsjes, ... dan kan je elke dag daar een beetje van geven.


 


Laat je mama op de markt eens vragen of de persoon van de groenten misschien afval of slechte groenten heeft die ze kan meenemen.


 


Mijn ouders halen bv hun witloof bij een witloofcentrum, daar krijg je ten eerste al 5kg voor 3euro waar ik dan een deel van aan de konijnen geef, maar mijn vader heeft daar ook gevraagd of alles wat op de grond valt mee mag voor de konijnen. Ik had een zak vol mooie grote witloofblaadjes, helemaal gratis, ze krijgen het nog niet op hier :-)


 


Als je niet de mogelijkheid hebt om veel zelf te kopen of te kweken is het wel eens de moeite om je stoute schoenen aan te trekken en het bij verkopers te vragen, er wordt zo enorm veel weggegooid elke dag..


 


Maar verder, je bent uiteraard niets verplicht, een konijn doet het prima met hooi en biks, het is gewoon omdat ze het zelf lekker vinden en het gezond is dat ik graag elke dag wat groen geef.


 


Mijn konijnen vroeger hebben heel hun leven gemengd voer gekregen, gaan ze heus niet dood van, het is gewoon wat ongezonder en velen zoeken alleen bepaalde stukjes er uit waardoor ze voedingsstoffen missen.


Daarom wordt hier pure biks aangeraden, maar maak zeker jouw zakken op en dan kan je daarna nog overgaan op pure biks.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Mijn moeder is... een beetje tegen het idee om geld uit te geven. Ik ben erg boos op haar. Ze doet alsof ze slimmer is dan de hele community hier. (Sorry voor al het Engels)

Kruiden kweken is niet mogelijk. Tuin moet eerst op gehoogd worden, want we zijn hier het laagste punt van de wijk.

Ja. Maar ik heb geen idee of hier ergens zulke plekken zijn. Alle plekken worden hier door hondenbaasjes gebruikt. :(

Ken je die meter tuintjes: http://martina.infoteur.nl/specials/moestuin.html

Misschien mag je zoiets aanschaffen om zelf dingen in te laten groeien voor je konijnen?

Neemt weinig ruimte in en je tuin hoeft er niet voor te worden aangepast waarschijnlijk.

Zijn niet duur maar misschien kun je nog wel wat goedkopers vinden bij de kringloop wat er ook voor kan dienen?

Of je vraagt het voor een komende verjaardag ofzo?

Het gras kan best verkeerd gevallen zijn bij je konijn als het van een veldje kwam waar ook honden enzo hun behoeften doen. Slim om dat niet meer te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is volgens mij beter omdat ze bij gemengd voer vooral vaak voorkeur hebben en daardoor soms niet alles eten waardoor ze dingen missen. als ze alles van het gemengde voer opeten is het prima die zakken op te maken.


 


je kunt ook een pot neerzetten met kruiden (hoewel het nu misschien niet de beste tijd is om dit buiten te doen). Dan hoef je geen tuin te hebben. Of op de markt even vragen of ze wat loof van de wortels voor je bewaren (dit eten wij mensen meestal toch niet:P). Witlof koop ik ook vaak, goedkoop en makkelijker. Ik kies sowieso de goedkoopste groente. En restjes inderdaad zoals het kontje van de komkommer :)


 


komt best goed dus. trouwens, hooi is het belangrijkste voer voor een konijn en dit kan je echt heel goedkoop groot inkopen bij de boer!


 


Waar je wel aan moet denken als je een huisdier neemt is dat er wel eens wat kan zijn waardoor je kosten aan een dierenarts wel moet kunnen betalen. maar dit is een ander verhaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik geef ook lang niet altijd groente hoor, af en toe als we bloemkool/broccoli eten dan krijgen ze wat. En laatst wat van de spruiten. Maar wij koken meestal afgepast omdat ik het zonde vind om dingen weg te gooien dus vaak gaat de pan bij ons helemaal op en dan blijft er niets over voor de nijnen, haha.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jullie bloemkool eten kun je de bladeren die eraan zitten geven (maar niet te veel in één keer geloof ik. bloemkool is zwaar voor de darmen). Met broccoli de stam als die overblijft. Loof van wortels en als de witlof in de aanbieding is misschien wat extra halen.


 


Wilgentakken zijn geen groente maar die zijn nu heel erg smakelijk voor de konijnen met die jonge bladeren eraan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, gaat een konijn aan het gasfornuis staan om z'n potje te koken? Zou niet weten waarom een konijn zn groenten gekookt zou moeten eten.


Hier lusten ze overigens alleen de roosjes van de broccoli, de rest laten ze gewoon liggen. Stelletje verwende nesten!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, gaat een konijn aan het gasfornuis staan om z'n potje te koken? Zou niet weten waarom een konijn zn groenten gekookt zou moeten eten.

Hier lusten ze overigens alleen de roosjes van de broccoli, de rest laten ze gewoon liggen. Stelletje verwende nesten!

 

wauw oke bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik dacht dat het misschien wat hard zou zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

(zelfde geldt voor het hooi van de boer) 


 


Wat de groente betreft, dit kun je zelf heel makkelijk halen als je wat geld over hebt. Wat de anderen al zeiden: witlof is spotgoedkoop, dus als je een beetje zakgeld over hebt kun je hier gerust een paar witlofjes van kopen :) Doet het altijd goed. En een zak andijvie is vaak ook spotgoedkoop, dus dat kun je zelf halen als je moeder het er niet mee eens is. 


 


Ik had ook een konijntje die op gemengd voer zat en bij mij werkte het inderdaad het gemakkelijkst om het gemengde voer langzaam te mengen met nieuw voer, steeds een beetje meer. Ik had zo'n grote box waar ik telkens zo'n hele zak in leegkieperde en dan het nieuwe voer doorheen mengde, dan weet je zeker dat het ook vers blijft en je sneller door dat gemengde voer heen gaat dan telkens apart in het kleine eetbakje te mengen. (Alhoewel ik dit waarschijnlijk pas bij de laatste zak zou doen, want ze gaan dan natuurlijk selectief eten) (er vanuit gaande dat het grote zakken zijn).  Biks is waarschijnlijk zelfs iets goedkoper dan gemengd voer, dus dat is sowieso al beter. Mocht je daarna wat meer voor je konijntjes over houden en hebben, dan kun je een speciaal soort brok overwegen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .