Ga naar inhoud

Konijn met gas


MandyChi

Aanbevolen berichten

Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak, al had ik wel al veel verhalen gelezen hier op het forum. Maar sinds gistermiddag heeft mijn konijn Chi dwangvoeding, pijnstillers en medicatie voor zijn maagje. We zijn hier dus al eventjes druk mee, maar ik merk nog niet zoveel verschil. Hij wilt ook nog steeds niet zelf eten. Hoelang duurt het voordat ik wel verbetering moet zien? Anders ga ik gewoon weer bellen, maar misschien is het nu nog te vroeg. 


 


Dwangvoederen gaat ook niet echt heel makkelijk.. hij krijgt wel wat binnen, maar bij lange na geen 17ml per maaltijd (wat in het boekje staat vermeld).. iemand tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen toch uit het bericht te proeven dat dit op dierenarts advies gegaan is, dus gewoon blijven dwangvoeren.


Buikmassage is inderdaad hulpvol.


 


Maar wat ik dus niet uit je bericht kan lezen is waar het gas zich bevind, in de darm of in de maag. Omdat je het hebt over een medicijn voor de maag.


 


Hoeveel stress levert het dwangvoeren op? Als dat nog meevalt zou je kunnen overwegen iets vaker maar kleinere hoeveelheden te geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er niet mee eens om gewoon te blijven dwangvoeren. Als er gas in de maag zit vind ik het zelfs gevaarlijk. Ik heb in al die jaren dat ik konijnen heb maar een enkele keer moeten dwangvoeren als ze ziek waren. Negen van de tien keer aten ze uit zichzelf weer als vooral de pijn weg was.

Jammer dat het niet exact duidelijk is waar het gas nu precies zit. Maar hou het konijn vooral goed warm!! Dat is superbelangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij keutelt niet nee.. hoop echt dat die dat vandaag wel gaat doen. De DA heeft daar niet veel over gezegd inderdaad, alleen dat we 3/4 keer per dag moeten dwangvoeren. Hij heeft gas in zijn maag maar op zijn medicatie staat darmstimulans. En daarnaast heeft hij ook pijnstillers voor zijn maag. Dat moeten we blijven geven tot hij keutelt en zelf gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf bij gas altijd infacol erbij. Dat lost het gas in de maag en darmen een beetje op en ik vind het goed werken. Het is eigenlijk voor baby'tjes dus je kunt het kopen bij de drogist of apotheek.

Verder vind ik dat als je twijfels hebt, je gewoon altijd de dierenarts moet bellen met vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in dit geval mee met domino, kijk echt uit met dwangvoeren nu, aangezien je zegt dat het gas in de maag zit. Ik heb een jaar geleden geloof ik een keer te veel gedwangvoerd en heb toen een anti misselijkheidsspuitje gekregen bij de DA vlak daarna ging het al stukken beter. Maar ik had toen een konijntje met gas in de darmen. Ik zou sowieso nog eens met de DA bellen en eventueel terug gaan. Beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metocloral is geen pijnstilling. Je hebt dus EN pijnstilling EN metocloral? Of heb je maar 1 medicijn?

Ik heb het konijn niet gezien Christa, maar ondertussen wel genoeg ervaring om te bedenken dat als een konijn totaal niet keutelt en de da gas in de maag constateert, dat het dan niet verstandig is om dat konijn maar voller en voller te proppen met eten. En het valt me op dat nog steeds veel da zeggen dat er gedwangvoerd moet worden. Ook hier op dit forum merk ik dat. "O, konijn eet niet....DWANGVOEREN!!"

Gelukkig wordt het wel iets minder, maar er is zeker zo'n periode geweest.

Ik ga dan toch iedere keer weer de discussie aan. Puur omdat in sommige gevallen dwangvoeren alleen maar meer kwaad dan goed doet.

Warm houden is enorm, maar dan ook enorm belangrijk. De juiste medicatie optijd geven en heel goed uitzoeken waarom een konijn niet eet. En aan de hand daarvan misschien dwangvoeren. Maar bij gas doe ik dat vrijwel nooit en ik heb ern paar konijnen gehad die zeer gevoelig waren voor gas. En die begonnen vrijwel meteen weer te eten zodra het gas doorgang had gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad pijstiller EN metocloral gekregen. Net gebeld met de DA.. situatie is niet verslechterd maar ook zeker niet verbeterd. Moet absoluut door blijven gaan met dwangvoeren, want een konijn dat niet eet blabla... ik mag om 14.00 evt. nog iets anders ophalen voor zijn maag wat ik mag geven. Als ik het echt niet vertrouw zou Chi naar een spoed kliniek mogen waar ze hem 24/7 in de gaten houden, maar volgens haar kunnen ze daar niet veel meer doen als ikzelf thuis. Als het morgenochtend nog zo is ga ik sowieso gelijk weer naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze bedoelen dat je nog cisaral erbij mag halen vind ik dat geen verkeerd idee.

Ik val jou ook niet aan hoor Mandy wat betreft het dwangvoeren. Maar k ben van mening dat dat te snel geroepen wordt. hoe voelt de buik van je konijn? Gewoon zacht en soepel? Of juist erg hard? Wel voorzichtig voelen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zeker overwegen dat middel op te halen. Aangezien je niet het gevoel hebt dat wat je konijn nu krijgt afdoende helpt.


 


Eigenlijk zou ik zeggen dat je na iedere voeding de darmpjes een beetje helpt door middel van massage. Zeker omdat er al een tijd niet is gepoept.


 


Helemaal geen voeding is ook geen goed plan, darmverklevingen enzo. Ik blijf bij wat ik eerder heb gezegd. Kleinere hoeveelheden maar dan iedere 3 a 4 uur. Kom je uit op een keer of 6 a 7 per dag. Dan hoef je maar 10 ml (1 spuitje) per keer, haal je dat niet dan is dat ook minder erg, want even later probeer je het gewoon weer opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn buik voelt inderdaad aan de harde kant. Ben begonnen met masseren. Hij begint nu ineens aardig wat water te drinken en ondertussen is hij zichzelf aan het wassen. Hij lijkt dus wat levendiger nu. Ik ga echt juichenwanneer ik een keutel vind of als hij gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net cirasal gekregen en deze bij thuiskomt gelijk gegeven. Lig nu naast hem op het kleed en ik hoor zijn buikje heel hard borrelen. Iets wat ik nog niet eerder heb gehoord. Goed teken? Mij lijkt dat alles eindelijk in beweging is. Hij gaat ook weer een beetje bij me snuffelen en kijken.. maar nog steeds geen keutels of iets gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .