Ga naar inhoud

klonten mest aan kont konijn


Induna

Aanbevolen berichten

Hoi Allen,


 


Wij zijn toe aan een goed advies..


 


Wij hebben een franse hangoor, in april wordt hij 4 jaar. een gecatreerde man, hij zit buiten in een redelijk ruim hok (voormailig kippenhok met buitenren), Hij woont hier samen met een hangoor vriendin (4x zo klein :P). 


 


Hij heeft sinds een jaar of 2 last van klonten stront aan zijn kont, alleen was dit in het begin kleine hoopjes die redelijk gemakkelijk te verwijderen waren, en het hoefde maar zelden.


Sinds een half jaar (misschien wel langer) moeten we hem bijna wekelijks behandelen.. Het is een geen konijn die je even optilt, het lukt allemaal echt wel hoor, maar leuk vindt hij dit karweitje niet, wat resulteerd dat hij naar mij toe al schuw wordt..


 


We hebben de konijnen altijd hooi gevoerd, met een basis brokje van de welkoop (3 handjes per dag/ 2 konijnen).


Sinds een kleine 2 maanden terug zijn we hier geheel van afgestapt, en hebben de konijnen (op advies) alleen hooi en gedroogde kruiden (uit dierenwinkel) gegeven, dit hebben we 2 weken aangehouden (op darmen te stabiliseren). Ondertussen voeren we er nu ook dagelijks 1 handje (met zijn 2tjes) Supreme Science Selective bij. Verder krijgen ze niks meer (ook geen wortels of groenvoer).


Helaas mag het niet baten, wederom zitten er weer klonten mest aan zijn kont geplakt.


Wat nu?!


 


Het betreft dus een fransoos, welke geen tanden voor meer heeft, hij had een overbeet dus de tanten zijn verwijderd. Hij is vrij groot, maar nog wel redelijk actief. Het is er wel eentje liever lui dan moe.. (dus wellicht wel iets te zwaar?).


 


Wie kan ons raad geven?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend.

Het lijkt mij toch niet zo logisch dat hij te dik zou zijn gezien de hoeveelheid voer dat ze krijgen. Maar ik kan het mis hebben, het is vanaf het forum natuurlijk niet te zien.

Kan je zien of het blindedarmkeutels (die trosjes kleine plakkerige keuteltjes) zijn die aan z'n kont plaken? Die eten ze normaal op, maar misschien kan hij er niet bij (mogelijk doordat hij te zwaar is of rugproblemen heeft).

Of heeft hij zachte ontlasting? Dat hoort natuurlijk ook niet.

Heb je al eens met de dierenarts overlegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende biks zijn ook nog te proberen, beaphar care+ , Hope farms supertrio of als dat allemaal niet werkt zou je eens trovet voor konijnen kunnen bestellen bij de dierenarts.


 


Weet je toevallig wie er de meeste biks naar binnen werkt? Hoe ben je begonnen met opnieuw brokjes geven? Want het zou kunnen doordat ze ontwend zijn aan biks (en misschien nog nooit SS gehad hebben) dat zijn buik daarom van slag is. Eerlijk gezegd zou ik opnieuw zijn darmen te rust laten komen en dan opnieuw proberen, maar dan beginnen met het als snoepje te geven. Gewoon uit de hand per dag een paar en vanuit daar opbouwen tot de hoeveelheid die hij mag met zijn gewicht. Ook al heb je er nog een ander konijn bij, zo voorkom je in ieder geval dat hij teveel binnenkrijgt (al was je hoeveelheid eerder niet gek volgens mij).


 


Waar naar gekeken wordt bij ontlastingsonderzoek weet ik eigenlijk niet. Maar dat zou je je dierenarts kunnen vragen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar onder andere wormen en parasieten. Maar zijn het blindedarm-keutels of gewone keutels of zachte keutels?

Ik denk dat als hij verder normaal poept, maar alleen zijn bdk niet opeet je niet veel verder gaat komen met een andere brok of onderzoek van de ontlasting.

Ook als het normale keutels zijn die in zijn vacht hangen dan lijkt me op zich niets mis in de spijsvertering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het de blinde darm keutels zijn, want ik zie hem verder wel normaal keutelen (die er nu wel stuk beter uitzien nu ze dit voer krijgen, dus het doet wel iets :) ).


 


Hij is wel de gene die het meest van de brokjes eet, die ander eet een paar hapjes en houd het voor gezien.. Daarom geven we ook maar een handje per dag..


 


Rug klachten zou natuurlijk kunnen, daar heb ik niet bij stil gestaan..(en wat moet je daar dan aan doen/ f wat een da daar aan doen?) Te dik zou ook kunnen, maar wat is te dik. Wil hem wel eens op de weegschaal zetten. ;-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin daar eens mee. Hij is vast ooit gecastreerd toen hij jong was en hier nog geen last van had. Wellicht heeft de dierenarts zijn gewicht van toen nog in de computer staan.

Als je hem gewogen hebt kun je ook goed de hoeveelheid brokjes bepalen. Maximaal 20 gram per kilo per dag. Mocht hij te zwaar zijn (dit kun je ook voelen, je moet de ruggengraat bijvoorbeeld wel kunnen voelen maar hij moet niet uitsteken) dan zou het best kunnen dat hij bijvoorbeeld te dik is om bij de keutels te kunnen komen.

Is dit niet het geval dan kun je eens bij de dierenarts aangeven dat hij misschien wellicht niet goed die beweging kan maken. Zulke grote rassen hebben vaker problemen met artrose bijvoorbeeld. Dus zou niet gek gedacht zijn misschien om hier eens naar te laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .