Ga naar inhoud

Hoe afwisselend/veelzijdig voeren jullie je konijnen?


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

puur uit interesse ... hoe afwisselend voeren jullie je konijnen en wat geven jullie?

Zelf voer ik naast onbeperkt hooi, dagelijks een bakje SS en wat stukjes groente vooral ook gedroogde kruiden en planten. Ik voer eigenlijk wel heel erg veel verschillende dingen. Hier een lijstje van wat ik allemaal voer:

- gedroogde paardenbloem

- gedroogde weegbree

- gedroogde brandnetel

- gedroogde goudsbloem

- gedroogde kamille

- gedroogde korenbloem

- gedroogde frambozenblad

- gedroogde berkenblad

- gedroogde aardbeienblad

- gedroogde kokosvlokken

- gedroogde erwtenvlokken

- gedroogde cranberry's (1 per dag)

- gedroogde ananasblokjes (enkele blokjes per dag)

- gedroogde papayablokjes (enkele blokjes per dag)

- luzerne

- verse tijm

- verse peterselie

- verse selderie

Best wel veel dus, al geef ik het niet in grote hoeveelheden. Ik geef verreweg het meeste ook niet dagelijks. Ik geef dagelijks een mix van 3/4 verschillende gedroogde planten/kruiden en na een week krijgen ze een andere mix. Om mijn ene konijn aan te laten komen geef ik die wel dagelijks wat erwtenvlokken en luzerne. Het andere konijn geef ik dan wat kokosvlokken. Verder geef ik de gedroogde ananasblokjes en papaya als snoepje uit de hand.

Ondanks de vele verschillende dingen eten ze heel goed hooi. Ik merk dat mijn konijnen het er erg goed op doen, vooral mijn franse hangoor die enorm ondergewicht had. Ze woog nog maar 2,6 kg en nu ruim 7 weken later weegt ze 3,7 kg. Ze is erg ziek geweest en geopereerd. Ze bleek buikvliesontsteking te hebben waaraan ze geholpen is en een vreemd gevormde veel te kleine baarmoeder die er wel rustig uitzag. Uit voorzorg is de baarmoeder verwijdert. Haar vacht glanst enorm, deze was altijd erg dof en ze is bijna helemaal op gewicht.

Hoe voeren jullie? Beperken jullie je tot enkele vaste dingen en geef je hier wat grotere hoeveelheden van of voeren jullie ook veel verschillende dingen? en wat voeren jullie dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk voer ik een beetje hetzelfde als jou. Heb iets meer soorten gedroogd spul en nog wat verschillende soorten pellets en gedroogde dingen zoals groentes.

S,morgens krijgen ze portie verse groente, tussendoor de gedroogde kruiden bladen etc. Zomers meer verse kruiden.

dan nog iets later weer iets van groenvoer, fruit, of gedroogd groentes, fruit of die pellets, erwtenvlokken.

S'avonds HfST.

ze hebben een bak vol hooi die altijd gevuld is.

Ik heb een stapel van die bakken staan in de schuur en stapel ze steeds naar een andere kant dus zo krijgen ze steeds andere dingen te eten.

Ze weten het hier zo goed als ik naar buiten ga dan staan ze allemaal te wachten zo leuk.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, dit topic had ik net nodig omdat het voor mij maar de vraag is of ik het goed doe en ik wil (net als iedereen denk) het beste voor mijn nijnen.


 


's Morgens krijgen mijn konijnen beide 15 gram aan SS brok en vul ik de hooiruif weer helemaal aan, om de dag krijgen ze 1/6 stukje van een gedroogd broodje. 


's Avonds als ik terug ben van mijn werk vul ik de ruif weer helemaal met hooi. 


Nadat ik klaar ben met eten maak ik voor mijn konijnen een salade, voornamelijk met groente de kruiden heb ik niet en ik vraag me af of dit nog extra nodig is op de groente die ze krijgen? Elke avond krijgen ze groente 50/100 gram wat verschilt in


-Witlof


-Radijs


-Tomaatje


-Komkommer


-Sla


-Peterselie


-Tijm


-Selderie 


-Munt


Alles is vers, niets gedroogd. 


 


Soms een half druifje of een klein stukje appel of banaan.


Fruit geef ik zelf zo min mogelijk.


 


Vaak knip ik ook bij ons aan de overkant een stuk tak van een knotwilg af, deze laat ik dan drogen en maak ik vast in het hok, meestal is deze na een dag ook al helemaal kaal geknabbeld.


 


Omdat mijn konijnen vanaf november bij mij zijn moeten er nog veel groentes opgebouwd worden. 


Iemand nog ideeën voor aanvullingen in de groente wat gewoon te halen valt in de supermarkt? 


Zowel droog als vers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet afwisselend hier. Ze krijgen 's morgens en 's avonds een bakje met andijvie, winterpeen en witlof, dat wordt speciaal voor ze gekocht. Rond een uur of 18.00 krijgen ze hun ss-brokjes. Een takje koriander, basilicum of peterselie, een stukje broccoli, een appelschilletje, een stukje banaan, als wij iets eten wat ze mogen hebben eten ze een klein hapje mee. Als snoepjes krijgen ze zonnebloempitjes en nu ook gedroogde banaantjes (met dank aan de bb-wok :P) en ze krijgen elke dag een theelepeltje lijnzaad. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

wauw hier wordt heel uitgebreid gevoerd.


Drogen jullie al die planten/kruiden omdat het dan langer goed blijft voor in de winter?


Of heeft dit een andere reden?


 


Hier krijgen ze 's ochtends een handje SS en vers hooi. 


Savonds opnieuw hooi en altijd iets van groente ofzo.


Ik geef nu in de winter vooral witloof, wortel, sla, andijvie en tijm.


In het weekend ga ik ook een grote tak van de treurwilg bij mijn ouders halen, hun halve ren (4m²) ligt dan vol en op een paar dagen zijn alle takken afgeknaagd en kleine twijgjes opgegeten, hier zijn ze echt dol op! Plus ik ben blij dat ze daar aan knagen en niet aan de meubels.


Een klein appeltje krijgen ze ook wel eens, 1x per 1-2 weken.


 


Ik kijk er al naar uit dat het weer zomer is en ik mijn kruidenbak en tuintje vol kan planten voor de konijntjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik droog normaal zelf ook in de zomer omdat ik in de winter anders niks heb maar dit jaar is daar weinig van terecht gekomen dus heb deze winter voor het eerst ook gedroogde dingen gekocht.

In de zomer krijgen ze natuurlijk alles vers en in veel grotere hoeveelheden. Maar in de winter koop ik ook weer groente in de winkel. Dat vinden ze niet zo geweldig lekker, lekker genoeg hoor, maar vers geplukt is het lekkerste wat ze kennen, emmers vol vreten ze dan, alleen echt vers is gewoon niet mogelijk in de winter. Het is gewoon een beetje behelpen ook, het gras is dan ook op dus dan moeten ze het ook met hooi doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voel me nu ineens bijna een slecht baasje. Bij mij krijgt ze niet meer dan alleen ss en (kruiden) hooi. En een klein beetje kruiden, maar dat is vaak 1 soort per dag.


Nu heb ik ook wel een dame die erg snel last heeft van overgewicht en we hebben nu een balans gevonden waarmee ze op een redelijk normaal gewicht blijft.


Groente is ze niet gewend omdat haar maatje er heel slecht op reageerde. Die was van 1 hap al ziek.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef groente in de ochtend, meestal 2 a 3 verschillende soorten per keer.

Witlof is hier favoriet, bijna elke dag geef ik 2/3 stronken witlof.

Dit wordt aangevuld met bleekselderij/andijvie/paprika/wortels/wortelloof/venkel.

In de middag de ene dag wat lekkers (stukje appel , gezond snoepje of rozijntje) en de andere dag een bakje kruiden / "kruidenbal" ( zelf gemaakt met hooi kruiden en raffia).

Ik bestel verschillende gedroogde kruiden en wissel deze af.

In de avond krijgen ze een bak ss.

Hooi is er onbeperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een interessant topic. Toch voel ik me wel een tikje schuldig naar mijn lieverds. Bij mij krijgen ze groentes, ss en onbeperkt hooi. Af en toe wat kruiden maar veel verder dan dat kom ik niet. Dit topic ga ik zeker blijven volgen!

Niet schuldig voelen zolang ze de ruimte elkaar en onbeperkt hooi hebben. Als ze ziek zijn naar de dierenarts gegaan wordt. Zorg jij goed voor je konij tjes.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig! Ik was een beetje geschrokken van de enorme waslijsten aan het begin van dit topic. Maar de ruimte, elkaar en onbeperkt hooi krijgen ze zeker, en wanneer er iets aan de hand is sta ik direct bij de dierenarts op de stoep. Wel zeer interessant om te zien wat voor mogelijkheden er zijn om aan je konijnen te geven,  ik heb er een hoop nieuwe ideeën van gekregen, heel leuk!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee joh daar moet je je niet rot over voelen Charlotte. Ik gaf voorheen ook alleen SS biks, hooi en water. Nadat mijn voedster ziek werd, amper meer wilde eten en veel gewicht kwijt was geraakt ben ik me gaan verdiepen in het geven van gedroogde planten en kruiden e.d. Ik was op zoek naar iets dat ze wel at, naast het dwangvoeden toen. Nu lust ze alles weer met smaak en is ze goed op gewicht dus ik geef het nu als afwisseling. Ik heb het via de webwinkel hier besteld. Ik stel de combinaties die ik geef samen nadat ik gekeken heb wat welk kruid/plant doet. Sommige werken positief op de nieren, hart, botten, bloed, eetlust, aankomen in gewicht e.d. En sommige werken als natuurlijke ontwormers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen:


 


- Een hoop liefde en een prachtige buitenruimte :P uiteraard haha


 


- SS


 


- Onbeperkt hooi (soms gemixt met kruiden, mijn moeder en ik hebben allebei voor onze nijnen net weer een flinke batch besteld hier via bunnybunch, kruiden per kilo haha)


 


- Groente (Peentje en Takkie krijgen minder dan Boes en Vlek, Peentje heeft heel gevoelige darmen)


De groentes/fruit:


- Witloof


- Wortelloof


- Spruitje 


- Soms sla


- Wortel (kleine stukjes, suiker!)


- Appel (kleine stukjes, suiker!)


- Peer (kleine stukjes, suiker!)


 


Meestal doe ik een paar blaadjes witloof, een klein spruitje in 2 gesneden (ik noem dat iets hartigs :P ) en een stukje appel of wortel (iets zoets), dus dan krijgen ze dagelijks allerlei voedingstoffen en vitamines binnen. 


 


- Water


Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt interessant hoe verschillend konijnen op alles kunnen reageren!


 


Die van mij is net over op SS en van de dierenarts mag ik 3x per dag zo'n 20 gram per keer geven, omdat hij moet aankomen en van één blaadje witlof al erg zachte keutels krijgt. Dus kleine stukjes groente/fruit en af en toe een stukje knackebröd of gedroogd brood, maar alles met mate natuurlijk. Hooi komt bij de boer vandaan en ik zorg ervoor dat hij daar onbeperkt toegang toe heeft.


 


Hij is echt een schooierd en houdt goed in de gaten of ik uit de keuken kom lopen met een stukje fruit voor mezelf, dan laat hij wel even weten dat hij niet overgeslagen mag worden haha!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .