Ga naar inhoud

zo meteen naar de dierenkliniek!


Shewolf

Aanbevolen berichten

Ik heb er hier een die het echt niet toelaat dat je een spuitje in zn bekje stopt. Hij schiet dan compleet in de stress. Ik ben hem gaan inwikkelen in een doek. Zodat het moment zo kort mogelijk duurt en ik mn handen iets meer vrij heb. Bij hem lijkt dat te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben een hele snelle stofwisseling en als ze een paar dagen weinig eten, kunnen ze al magerder aanvoelen. Nutella is een slank konijn dus ik denk dat het best zou kunnen dat hij door een paar dagen slecht eten mager is geworden. Als het goed is, komt ie ook snel weer aan.

Een harde les maar nu weet je het voor de volgende keer, een konijn wat onder het hok kruipt, is meestal ziek. Als ze zich ergens terug trekken waar je er niet bij kunt, kun je ervan uitgaan dat er iets mis is. Ik sleur ze in zo'n geval wel eronder vandaan want zachte heelmeesters maken stinkende wonden, vooral bij konijnen moet je altijd snel ingrijpen. Hoeveel dagen zat hij onder het hok? En heeft hij toen uberhaupt wel iets gegeten? Ik weet dat het ongelovelijk klinkt maar sommige konijnen kunnen een paar dagen niks eten wel overleven. Ik heb het eens meegemaakt iig. Maar dan hebben ze een flinke gasbuik, ja. Maar het gaat al vooruit, lees ik. Dwangvoeren, wees erover uit voor jezelf dat het moet omdat ie anders sterft. Dan handel je meer zelfverzekerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ie wel pijnstilling gekregen na zijn castratie trouwens? Ik moest er zelf om vragen voor Bobby terwijl een castratie natuurlijk heel pijnlijk kan zijn. Ik denk dat men denkt dat het geen pijn doet omdat het een kleine ingreep is. Maar dat is een misvatting hoor. Ik moest Bobby ook nog drie dagen dwangvoeren. Hij kreeg pijnstilling maar trek had ie niet. Hij stopt ook met eten door flinke stress, dat doen sommige konijnen.

Altijd opletten als een konijn geopereerd is, of ze wel eten. Meestal moet er gedwangvoerd worden na een operatie. Ook zoiets wat men bij klinieken vaak niet goed inschat. Dwangvoeren is echt heel noodzakelijk, als je konijnen houdt, zou ik maar leren hoe dat moet. Het narcosemiddel alleen al zorgt ervoor dat ze minder trek krijgen. Dwangvoeren doe je niet om ze te pesten maar om hun leven te redden. Ik hou altijd om de 4-6 uur aan, tot ik zie dat ze echt alles weer eten en met smaak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet met je eens qua altijd dwangvoeren na een operatie, Zonnebloem. Toen Otje en Tos zijn gecastreerd heb ik beide niet hoeven dwangvoeren. Allebei zijn ze binnen de kritiek tijd weer gaan eten, natuurlijk niet volop maar elk hapje is er een. Sowieso dwangvoeren terwijl er wel iets gegeten wordt vind ik niet heel handig aangezien je hun eigen eetlust bederft en dus geen zicht hebt of het nu al beter gaat of niet, hoe beter het gaat hoe meer ze zelfstandig eten, als jij ze vol blijft duwen met dwangvoer zitten ze steeds vol en gaan ze niet zelf eten. Otje gaat nu om de 6 weken onder narcose voor haken op de kiezen maar ook dan dwangvoer ik der niet.

En pijnstiller bij de castratie van een ram is ook niet altijd nodig alleen als je echt merkt dat hij pijn heeft.

@shewolf: ik vind de keutels op de foto's trouwens niet heel erg goed uitzien. En zoals al meerdere hebben gezegd zou ik je ook aanraden om uit te zoeken waar die gasbuik vandaan komt, vooral in combinatie met het afvallen dat je aangeeft ligt er een diepere reden achter dan alleen stress.

En ik ga verder met Lonja mee, ik zie geen reden om Nutella en Maya nu te scheiden, ervaring leert dat ze toch wat sneller opknappen als er een maatje in de buurt is dan wanneer ze alleen zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er beter op te gaan met Nutella!


 


Hij eet toch al weer wat groen én gedroogde paardenbloem.


 


Heb deze middag nog gebeld met het dierenkliniek en die zeiden dat hij zeker groen mag eten zolang hij maar eet, en omdat hij weinig eet het niet veel kwaad kan omdat het zijn darmen doet werken.


Hij heeft juist ook goed veel gedronken en  ik heb hem nog zijn medicatie toegediend wat hij nu beter aanvaard.


 


Hooi wil hij echt bijna niet hebben, maar ik heb hem ook geen hooi zien krijgen bij de fokker (nutella diende voor de slacht!)


Enkel stro en mais ..


 


ik ga hem proberen op science selectieve over te zetten.. daar heeft hij toch al veel vezel aan en ja.. hooi proberen te zoeken die meneer wel lust! 


ik heb al ZOVEEL soorten geprobeerd..


 


Misschien echte grove timothy hay?  


 


 


2hxvuch.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

En probeer ook eens hooi van de boer.

Een Belgische haas voor de slacht lijkt mij heel gek. Maar misschien bedoel je dat hij afgekeurd was voor de fok. Een konijn voor de slacht stro en maïs geven lijkt me ook dom als je daar na 3 maanden iets te eten van wilt hebben. Daar kunnen ze nooit goed van groeien. Brokjes zijn voor slachtkonijnen.

Als je hem weer brokken gaat geven wel afwegen hè?

En over gewicht gesproken, hoe veel was hij nu eigenlijk vermagerd afgelopen week?

En hij at sowieso nooit hooi dus en alleen maar brok? Eet Maya wel gewoon hooi en krijgt zij wel brokjes afgewogen?

Brokjes onbeperkt geven is al een reden om geen hooi te eten. En dan ook nog gemengd voer. Ik zou eens kritisch gaan kijken naar wat je voert want anders kun je nog meer problemen verwachten.

Fijn dat het wel iets beter met hem lijkt te gaan! Maar vergeet niet dat er iets meer mis is waar je echt mee aan de slag moet. Ik hoor je hier niet over dus benadruk het nog maar een keer :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hij zat bij een boer in kweekbakken...  beetje zielig allemaal, maar was blij dat ik eentje gevonden had, en hij is toch zo een schat! 


 


ik gaf hem inderdaad onbeperkt maar ga dat afwegen en hopen dat hij op science selectieve overgaat.


 


hij woog nu 2,2 kg hoeveel hij ervoor woog weet ik niet ik weet alleen dat hij niet zo beenderig aanvoelde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Shewolf, je kan ook kijken of het lukt om nutella Fibafirst te laten eten. Misschien kan hij op deze manier toch nog wat meer gras en hooi binnen krijgen. http://www.supremepetfoods.nl/product/fibafirst-voor-konijnen/


 


Verder kan je niet alleen kijken naar (kruiden) hooi bij dieren speciaal zaken maar misschien ook bij de boer of bij paardenhouders. Soms kan dit nu net de reden worden om wel hooi te eten. soms.. omdat de geur bevalt of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

merci voor de tips! 


 


ik heb het idee dat het met Nutella veel beter is. Deze morgen stond ik op en meneer zat me al op te wachten, heb ze 2 blaadjes sla en een deel loof gegeven en meneer begon onmiddellijk ALLES op te smullen... dus het eetlust is weer op gang. 


 


ik geef hem geen pellets bij (hij heeft nog een beetje science selectieve in z'n kom liggen) en z'n hooi geraakt ook niet weg.


 


 


wat is dat fiba first? is dat hooi of soort van pellet van hooi?


 


als ik morgen met de koets mee moet ga ik vragen of ik wat hooi mee mag nemen, maarja waar ga ik een baal hooi zetten hier op m'n appartement :)


 


en ik begin te denken dat Maya ook geen "volbloed" is.


 


ze heeft haar oren altijd zo "half hangend" hangen... ze kan ze wel mooi recht zetten zoals dat hoort bij een haaskonijn maar ze laat ze ook vaak gewoon naar achter plat hangen en dan maar slap dan gewoon in houding naar achter.. 


 


ze is erg moeilijk tam te krijgen in de zin van angst. als ik in de buurt van de kooi kom gaat ze plat op de grond liggen en blijft roerloos liggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiba first is inderdaad voornamelijk gras. Ze adviseren wel om net zo veel te geven als gewone biks maar tegelijkertijd zeggen ze er bij dat je nijnen onbeperkt fiba mogen hebben  zolang ze niet aankomen. Dus ik denk dat het een beetje hooi plus is.


 


Nu weet ik niet hoe Maya gaat liggen, het kan ook zijn dat ze om aandacht vraagt en geaaid wilt worden. Onze voedster doet dit ook vaak in de kooi, onze ram doet dit en in en uit de kooi. Op de een of andere manier vind onze voedster het uit de kooi nog steeds een beetje eng om geaaid te worden.


 


Wat je kan doen om haar een beetje vertrouwd met je te laten worden is haar uit je hand laten eten, of brokjes op de grond leggen en er bij gaan liggen als ze eet, eventueel later ook tijdens het eten een beetje aaien. Voedsters zijn meestal wat schuwer dan rammen, misschien is dit wel zo slim, voor een prooi dier. Hoe dan ook, soms moet je bij een voedster lang wachten voor ze echt aanhankelijk wordt.


 


Onze voedster is lang schuw naar ons geweest, maar langzaam draaide ze bij. Toegegeven dat dit na castratie sneller ging maar ook voor castratie raakte ze al wat aan ons gewend. Nu komt ze al wel naar ons toe en komt ze soms ook op me zitten als ik op de bank lig, maar gek genoeg vind ze het nog steeds niet altijd fijn als ik haar ga aaien. ik denk dat het ook niet altijd is wat ze wilt, en dan loopt ze weg. niks miss mee. Geef je nijn en jezelf tijd, soms duurt het even. Bij ons loopt het al op twee jaar maar pas het laatste half jaar laat ze zich makkelijker aaien buiten de kooi.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met Maya gewoon meer tijd en geduld moet hebben, ze is nog maar zo kort bij jou.

Bij sommige konijnen duurt het maanden voor ze je gaan vertrouwen, niet opgeven hoor. Met geduld kom je vaak echt ver.

Fijn om te lezen dat het met Nutella al wat beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Nutella weer de oude is, hij VREET groenvoer.. en ik las op het werk stiekem bunny bunch info en las dat als je het hooi bij het toiletje zet ze sneller willen eten, ik dat meteen gedaan hij meneer ging een klein beetje hooi eten! ik verbaasd natuurlijk!


 


ook had ik de complete brokken van beaphar genomen, die van versele cuni sensitive en toch maar weer science selectieve en daar een mengeling van gemaakt, en plots begon hij dat te eten!! hij laat het normaal ALTIJD staan!


 


:) 


 


Maya is van boven ook nog erg beenderig maar dik buikje, ze keutels goed dus ik denk dat ik er niets achter moet zoeken want ze eet ook goed.


 


oef wat ben ik blij! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .