Ga naar inhoud

Pien ook ziek, verstopping?


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Toen ik gisteren Pien aanhaalde, voelde ik dat ze wat aan de magere kant was. Vandaag heb ik haar eens goed bekeken en bevoeld en ik schrok me dood want ze is erg mager. Ik kan al haar rugwervels voelen en ook haar heupbotten. En toch heeft ze gegeten, alleen vanaf eergisteravond heeft ze geen biks gegeten. Dus dat lijkt me foute boel.

Alleen wat ik me nu afvraag, zou het kunnen dat ze zo is afgevallen door een gedeeltelijke verstopping? Haar buik voelt vrij vol aan, niet leeg iig, en zacht. Pien heeft dit voorjaar een verstopping gehad. En ik denk wel dat ze wat stof kan hebben gegeten van de dekens. Ik zie haar wel eens sabbelen eraan namelijk. Dus ik heb haar een dosis cisaral gegeven, ik zie ook veel minder keutels liggen dan normaal en ook wat kleine ertussen.

Ik ga heel hard hopen dat het een verstopping is nu, ik neem aan dat die cisaral over een paar uur iets zou moeten gaan doen. Ze eet nog wel banaan en wortel en hooi maar ik ga ook dwangvoeren. Pff duimen jullie voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Och nee dit kan niet waar zijn.

Misschien voelen dieren toch meer aan dan wij denken. En heeft ze gevoeld dat het niet goed ging met haar maatje.

Daar krijg je natuurlijk geen verstopping van maar misschien wel slechter eten.

En daardoor magerder worden.

Natuurlijk ga ik heel hard duimen.

Bah ik heb altijd het gevoel als er een begint te sukkelen er dan meer volgen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik vandaag geen vooruitgang zie, ga ik maandag naar de dierenarts. Ze is wel levendig en vecht wel als ik haar medicatie geef. Hopelijk een goed teken. Ik denk als het geen verstopping is, dat het heel goed kanker zou kunnen zijn. Maar ik ben misschien wat paranoia geworden, haar broer en zus zijn dit jaar ook aan kanker gestorven. Pluspunt is dat Pien vorig jaar gecastreerd is.

Ik heb naar de keutels gekeken en zie geen wormen. Ik moet haar kont nog checken, mijn vriend slaapt nog, die heb ik daar bij nodig. Ze stinkt niet maar wie weet heeft ze diarree gehad.

Nou lekker, heb ik net haar zus in laten slapen, nu lijkt het erop dat ik weer een konijn mag inleveren bij Magere Hein, grrr. Mijn konijnen zijn allemaal familie natuurlijk, behalve Bobby dus het zou best kunnen dat kanker in de genen zit bij ze. Ik weet wel, voor mij nooit meer konijnen die familie van elkaar zijn. Was ook niet de bedoeling maar je kan dus de pech hebben dat ze allemaal jong doodgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Belleke, dankjewel, ik hoop dat je gelijk hebt dat ze verdrietig was vanwege haar zus. Maar dan had ik toch aan de hoeveelheid voer moeten merken dat ze minder at? Pien is en Ginger was geen hele grote bikseters, ik gaf ze per dag per konijn ongeveer 100 gram. En ze zijn flink, 4 kilo ruim dus dat zijn niet zoveel biks. Pien eet wel heel veel hooi en groente/kruiden. Ik heb volgens mij niet minder biks gegeven de laatste tijd. Al moet ik toegeven dat ik niet een heel strak voerschema heb. Ik geef de biks meestal 's ochtends maar als ik het vergeet, later op de dag. Bij Pien en Ginger gebeurde het wel af en toe dat de bak biks niet leeg was maar dat kan gebeuren, bv als ze fruit krijgen.

Ik besef me ineens iets. De dierenarts zei dat de tumor alle voedingsstoffen opvrat die Ginger at, daarom was ook Ginger mager op de rug. Misschien heeft Ginger de biks allemaal opgegeten en kreeg Pien minder en heb ik dat niet door gehad! Ze hebben een etensbak namelijk. Dat zou heel goed kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat suf. Ze zaten altijd zo schattig samen biks te eten dat ik niet heb bedacht dat de een wel eens veel meer kon eten dan de ander. Ginger had ook nog kort voor het inslapen gewoon nog trek in een wortel. Die tumor vroeg zoveel energie dat ze meer moest eten, dat denk ik wel.

Dus ik denk dat ik het heb uitgevogeld. Nu maar hopen dat het klopt en dat ze weer op gang wil komen nu met dwangvoeding. Misschien kan ik de cisaral beter achterwege laten en alleen dwangvoeren. Bah, die rottumor heeft gewoon bijna twee konijnen van me opgegeten. Ik schaam me wel een beetje, als het klopt wat ik denk. Hoe houden jullie dat in de gaten eigenlijk, of er niet eentje meer eet dan de ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, omdat ze zo ontzettend is afgevallen, heb ik haar wat dwangvoeding gegeven. Ze is echt eng mager. Ze eet nog wel idd, daarom ga ik maandag naar de dierenarts. Vandaag kan ik namelijk alleen naar Amsterdam voor een dierenarts en zaterdag overdag vind ik dat te stresvol, eerlijk gezegd. Maandag is mijn eigen dierenarts er weer en daar ga ik toch het liefst naar toe.

Maar ik ga wel even opletten of ze nu weer zelf biks gaat eten. Dan moet ik misschien even niet dwangvoeren idd anders krijgt ze geen honger.

Ik ben ook niet helemaal mezelf, zogezegd, omdat ik Ginger gisteren in heb laten slapen. Ik heb ook niet veel geslapen. En ik geloof dat dat me nu wel parten speelt want ik ging even in paniekmodus en handel veel te snel. Wie weet wil ze gewoon niet meer verder omdat Ginger dood is. Er gaat van alles door het koppie iig dus neem me niet kwalijk dat het wat warrig overkomt. Ik weet het ff niet meer maar de dierenarts kan maandag pas. Ik neem aan dat dat kan omdat ze nog eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ff niet meer wie het zei maar ik probeer er zelf altijd achter te komen wat er aan de hand is. Negen van de tien keer weet ik al wat er mis is als ik bij de dierenarts kom, door goed na te denken wat het zou kunnen zijn, echt waar. Vaak zet ik de behandeling al in en krijg daar complimenten over van mijn dierenarts. Ik zweer het.

Maar nu doen mijn hersenen niet goed mee vanwege de omstandigheden dus ja, dan ga je fouten maken. Ik spotte wat erg kleine keutels en dacht meteen: verstopping! Maar als je weinig geslapen hebt, kom je vaker tot verkeerde conclusies, is mijn ervaring.

Maar ja, ik wil haar in de gaten houden dus ik ga wel slapen als mijn vriend weer wakker is. Die is altijd vrij nuchter en verpleegkundige geweest dus die heeft altijd wel een wijs woord in dit soort situaties. Ik ga zijn mening vragen want ik weet ff niet wat ik moet doen.

Bedankt voor de steun trouwens, heel lief. Ik hoop ook nog op een goede afloop maar het is heel fijn als er mensen mee duimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb bijna de hele dag geslapen en mijn vriend heeft haar in de gaten gehouden. En ze heeft een gigantische winterpeen op! En nog een berg andijvie. Ik heb alleen vanmorgen de ren niet geveegd dus ik weet nog niet of ze keutelt.

Maar ze lijkt dus flink hongerig, al heeft ze nog geen biks gegeten. Het lijkt er nu het meest op dat ze flink van slag is geweest door Ginger's ziekte en dood en dat ze daarom veel minder heeft gegeten. De biks eet ze niet meer sinds donderdagavond, dat is wel het moment waarop Ginger benauwde geluidjes begon te maken. Dus ja, ik ga haar vandaag nog goed in de gaten houden en kijken of ze keutelt voordat ik iets ga doen, cisaral en/of dwangvoeren.

Terwijl ik zit te typen, komt Pien bij de ren zitten en knuffelt met Bobby. En Bobby gaat zich voor het eerst uitsloven voor Pien! Dus rondjes rennen en sprongen maken. Dat doet ie normaal alleen bij Nel. Zou best kunnen dat hij haar wil opvrolijken. Ze voelen elkaar gewoon aan, volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Pien heeft gekeuteld, goddank, maar erg weinig kleine en misvormde keutels. En ze wil nog steeds alleen groente eten en hooi. Of het nou door een gedeeltelijke verstopping is of door te weinig eten dat ze die keutels heeft, weet ik niet zeker. Maar ik heb besloten om haar wat dwangvoeding te geven en cisaral. Dan krijgt ze iig meer honger. Het ging er wat makkelijker in, waarschijnlijk omdat ik er perenhapje door had gedaan maar ik moest haar wel aansporen door te slikken. En ze luisterde ook nog, dat ga ik vaker proberen, haha.

Ik denk dat het een combinatie is, verdriet om Ginger, Ginger at meer dan zij en een gedeeltelijke verstopping. Ik geloof niet dat het haar gebit is want ze eet veel hooi. En haakjes heb ik hier nog nooit gehad.

Ze zit wel zielig met haar oren naar achter bij de ren met Bobby te knuffelen nog steeds, ze oogt wel verdrietig. Dus ik hoop dat ik het bij het juiste eind heb en dat ze nu op wil gaan knappen. Nel at ook slecht toen Muffin doodging trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat lief, dankjewel. Tja we hebben een pechjaar wbt de konijnen. Maar ze blijven leuk hoor. Ik vind konijnen best emotionele dieren en het is mooi om te zien hoe lief ze voor elkaar zijn als ze ziek zijn.

We proberen zo goed mogelijk voor ze te zorgen en daarom gaan we ook terug in aantallen. We hebben nu nog 3 konijnen en het waren er lang 7. Er gaat nog wel een vriendje komen voor Pien, dat moet gewoon. Maar als je er 7 hebt en er worden er een paar tegelijk ziek, je hebt gewoon te weinig handen en ogen met zijn tweeen. Dus dat is teveel, ook door de kosten. Vier is net een mooi aantal en dan kunnen we het beter aan als ze ziek worden.

Maar goed, ik had natuurlijk liever gehad dat ze allemaal 15 waren geworden maar je hebt het niet voor het zeggen he.

Nu is alleen de kachel uitgevallen hier, zucht, dus het is wat fris. Dus ik heb de snuggle safe warm gemaakt voor Pien. Ze keutelt gelukkig alweer wat beter. Bedankt voor de steun iig, het helpt als er mensen met je meevoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Pien heeft weer biks gegeten! Het waren wel 'feestbiks'. Ik kwam gisteravond op het idee de biks wat op te leuken. Pien is mager geworden dus ik dacht, als ik de biks nou wat lekkerder maak? Dus heb ik roosvicee genomen, half om half met water gemengd. Daarvan heb ik een beetje over wat biks gedaan, zodat ze allemaal nat werden en toen heb ik ze in rijstebloempap gerold. Vraag me niet hoe ik daarop kwam, haha, maar ik weet dat rijst niet giftig voor ze is.

Ik dacht, nou, dat is vast weer een probeersel wat gaat mislukken maar nee! Ze had ze vanmorgen allemaal opgegeten. En ze drinkt ook weer zelf voor het eerst sinds Ginger's dood. Dus ze komt er wel weer bovenop, ik dacht dat ik er weer eentje kon gaan begraven.

Die feestbiks zijn natuurlijk wel heel zoet dus niet aan te raden voor gezonde konijnen maar Pien is echt erg mager geworden dus ik vind het niet erg voor nu. Dan sterkt ze snel aan. Ik ga de feestbiks wel mengen met gewone maar voor nu ben ik er erg blij mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik denk dat ik nu wel officieel vast kan stellen dat het puur verdriet om Ginger is geweest. Vind ik wel indrukwekkend dat konijnen zoveel gevoel hebben! Ik besteed wat extra aandacht aan haar en volgens mij kan ze dat wel waarderen. Ik heb een straalkacheltje bij haar gezet en de snuggle safe ligt er. Ze voelt namelijk wat koud aan, haar oren zijn koud maar achter in de nek niet.

Had ik echt niet verwacht dat ze zo kunnen stoppen met eten vanwege verdriet. Ik heb wel aan Nel gemerkt dat ze erg inactief was toen Muffin en Dopje net dood waren maar eten deed ze wel. Soms zijn het net mensen. Ik ben zelf ook zo dat als ik stress heb, ik veel minder eet. Maar mijn vriend krijgt er juist meer trek van. Nou ja, weer wat geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn niet naar de dierenarts geweest omdat ik zelf cisaral in huis had. En meer behandeling had ze niet nodig. Als dit niet had geholpen, waren we natuurlijk wel gegaan. Maar ik wilde haar ook observeren omdat het dus mogelijk was dat het alleen om verdriet ging. En dat was het dus ook. Pien leeft erg mee met haar soortgenoten. Ik denk dat ze bij die eerste verstopping ook verdrietig was want toen waren er nog drie ziek! Ze zit nu weer continue te eten, goddank. Gelukkig veert ze dus wel weer op.

Ja, we gaan een maatje voor haar halen, ik ben al aan het kijken op de site van knaagdierencentrum Heiloo, dat is de grootste dichtbij. Wel veel jonkies zeg! Ik wil wel een volwassen konijn dus ik hoop dat ze me kunnen helpen. Ik heb geen enkele voorkeur behalve wat Pien leuk vindt. We nemen haar gewoon mee natuurlijk. Spannend! Eindelijk weer iets om naar uit te kijken en ze gelukkig te maken. Ik maak er wel een nieuw topic voor aan als het zover is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn niet naar de dierenarts geweest omdat ik zelf cisaral in huis had. En meer behandeling had ze niet nodig. Als dit niet had geholpen, waren we natuurlijk wel gegaan. Maar ik wilde haar ook observeren omdat het dus mogelijk was dat het alleen om verdriet ging. En dat was het dus ook. Pien leeft erg mee met haar soortgenoten. Ik denk dat ze bij die eerste verstopping ook verdrietig was want toen waren er nog drie ziek! Ze zit nu weer continue te eten, goddank. Gelukkig veert ze dus wel weer op.

Ja, we gaan een maatje voor haar halen, ik ben al aan het kijken op de site van knaagdierencentrum Heiloo, dat is de grootste dichtbij. Wel veel jonkies zeg! Ik wil wel een volwassen konijn dus ik hoop dat ze me kunnen helpen. Ik heb geen enkele voorkeur behalve wat Pien leuk vindt. We nemen haar gewoon mee natuurlijk. Spannend! Eindelijk weer iets om naar uit te kijken en ze gelukkig te maken. Ik maak er wel een nieuw topic voor aan als het zover is.

Ā 

Sorry, maar ik vind dat je echt een beetje onverstandig bezig bent. Je begint het topic met zeggen dat ze vreselijk mager is geworden. vervolgens komt elk uur een andere diagnose langs. En nu was ze alleen maar een beetje verdrietig en is ciseral daar blijkbaar de behandeling voor? Ik weet niet zo goed of het nu allemaal waar is wat je beschrijft en of ze echt niet at en vermagerd was. Als dat wel zo is, dan denk ik dat je er zeker verstandig aan zou doen een dierenarts te bezoeken. Naar mijn gevoel doe je nu maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag, je mag ervan denken wat je wilt. Pien haar ruggengraat is nu al veel minder scherp. Ik wist niet wat er aan de hand was maar nu wel. Als er iets verandert, ga ik naar de dierenarts. Ik hou namelijk veel van Pien en wil dat ze beter wordt.

Weet je wat het is, de dierenarts weet heel veel maar die heeft geen boek waar alle antwoorden in staan. Dus is het handig als je zelf al een idee hebt wat er mis is. Als ik niet weet wat er mis is, voel ik me minder zeker bij de dierenarts. En dan is er een kans dat we niet tot een diagnose komen en vaak is beter worden dan een probleem. Ik wil per se dat ze beter worden en ben waarschijnlijk slecht van vertrouwen naar de dierenarts toe, ergens van binnen. Stel dat die het ook niet weet. Er zijn in de afgelopen 4 jaar 8 konijnen doodgegaan dus dat heeft me nogal pragmatisch gemaakt. Ik zit vaak bij de dierenarts dus een keer meer of minder maakt me niet uit, ik wil alleen wel dat ze beter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je topic even doorgelezen maar je schrijft ook dat je denkt dat ze een verstopping had. Waarom ga je dan dwangvoeren? Ik heb het hier al meerdere malen gezegd maar blijkbaar wordt het gewoon niet serieus genomen. Een konijn met een vermoedelijke verstopping moet eerst naar de dierenarts om onderzocht te worden of het echt een verstopping is of niet. Zo ja, dan vind ik het uiterst onverstandig om te gaan dwangvoeren. Daarmee prop je het dier alleen maar voller en krijgen ze alleen maar meer pijn.

Eerst uitzoeken wat er precies mis is, en dan pas dwangvoeren indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles hebt gelezen, dan heb je toch gelezen dat ze keutelt? Eerst alleen kleine, misvormde keutels maar die werden steeds groter. Ze eet ook hooi en groente en sinds vandaag ook weer biks. Dus ze is er weer bijna bovenop. Vandaag eet ze ook weer continue.

Ik denk dus dat ze geen verstopping had maar gewoon veel te weinig at. Ze heeft in de tijd dat Ginger nog leefde, hoogstwaarschijnlijk minder gegeten dan Ginger. Die tumor gaf haar een enorme honger omdat die alle energie pikte. Ik heb dat niet door gehad. Ik dacht dat ze allebei evenveel aten maar dat kan bijna niet, als je ziet hoe mager ze is. En vanaf donderdag was Ginger niet okee en vanaf toen heeft ze geen biks gegeten.

Dat is het verhaal, ze zijn allebei eigenlijk slachtoffer geworden van die tumor en Pien had/heeft verdriet. Ze is nooit helemaal gestopt met eten maar vrijdag en zaterdag at ze erg weinig.

Nu hebben we de dierenarts dus niet meer nodig omdat ze weer eet en keutelt. Zo duidelijker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .