Ga naar inhoud

Konijn Daantje eet niet meer


Rosalie en Tinus

Aanbevolen berichten

Gegroet, BunnyBunch community. Na een hoop wikken en wegen heb ik toch maar besloten en nieuw account te openen, al is het alleen om dit verhaal te delen.

Toen mijn moeder vanochtend het voerbakje van onze 2 nijnen volgooide, merkte ze dat de één (een blonde konijnenman genaamd Daan) niet voor het hek stond te dansen in afwachting van het eten. Dit is zeer ongebruikelijk gedrag voor hem. Allebei onze schatten zijn dol op die Science Selective brokjes en zouden nooit een maaltijd laten staan. Een afspraak met de dierenarts was snel gemaakt.

De afspraak is vandaag om 14.10. Daarna zal ik deze thread updaten met meer nieuws.

Als u ervaringen heeft met niet-etende nijnen, wondertips heeft voor als het iets serieus blijkt, of steun wilt betuigen, laat dan een reactie achter.

Alvast bedankt,

Miss Susana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vervelend, goed dat je naar de dierenarts gaat. Als er een konijn hier niet eet, ga ik voor mezelf na wat er aan de hand kan zijn. Hebben ze iets gegeten wat ze normaal niet krijgen bv, heb ik andere hooi gegeven, zijn er veranderingen geweest. En ik ga het konijn observeren, hoppen ze normaal, wassen ze zich, richten ze zich op, zijn hun oren koud. Of zitten ze in elkaar gedoken in een hoekje. Die informatie kan helpen het probleem op te sporen namelijk. Soms kun je harde buik geluiden horen als ze gas hebben.

Ik weet niet wat je konijn heeft maar vaak als een konijn ziek is, help je die weer op gang met eten door te dwangvoeren. Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt maar het is handig als je alvast kijkt/leest hier hoe dat moet. Op youtube heeft BB daar mooie filmpjes van, 'how-to''s.

Veel meer kun je niet doen, denk ik. O en je konijn wat dingen aanbieden die ze graag eten zoals groente. Paardebloemblad eten ze graag, vaak ook als ze ziek zijn. Succes bij de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je doet is prima MissSusana, eerst zelf observeren etc is je konijn nl niet bij gebaat maar een bezoek aan een kundige dierenarts des te meer! Niet gaan dwangvoeren als je niet weet wat het probleem is, mocht je konijn bijvoorbeeld een verstopping hebben moet je daar nl mee uitkijken. 


 


Als het straks nodig blijkt zal je dierenarts dit aan je uitleggen of kun je het hem vragen voor te doen. Niet eten kan verschillende oorzaken hebben (oa gas, verstopping, haakjes etc), dus het is goed om de dierenarts even te laten bepalen wat er aan de hand is zodat er juist gehandeld kan worden.


Hopelijk valt het Daantje allemaal mee en is hij er snel weer bovenop! Succes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je meteen een afspraak gemaakt hebt bij de dierenarts!


Helaas heb ik veel ervaring met een niet etend konijn. Mijn rammetje heeft om de zoveel maanden last van zijn buikje, dat is elke keer weer spannend. Hij heeft met enige regelmaat gas zonder aanwijsbare oorzaak. Inmiddels heb ik het zo vaak meegemaakt dat ik alles in huis heb om hem er weer bovenop te helpen. Ik bel wel altijd even met de dierenarts en dan zet ik met haar adviezen zelf de behandeling in. Dit zou ik echter niet aanraden als je niet weet wat er aan de hand is. Ook dwangvoeren zou ik als ik jou was nog niet doen tot hij bij de dierenarts geweest is. Als Daan een obstructie in de maag heeft belast je hem alleen maar meer door er dwangvoer in te proppen. 


Hoe zit hij er verder bij? Knarst hij met de tandjes, voelt hij koud aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch in afwachting bent om naar de dierenarts te gaan is het inderdaad heel zinvol gelijk te observeren maar ik vind het niet verstandig eerst een hele dag te observeren en dan pas te gaan bellen, dan loop je het risico dat je te laat komt. Maargoed hier is vaker over gediscussieerd ;) en dat was ook niet m'n bedoeling.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dwangvoer miet je niet geven zonder pijnstiller want anders doet het pijn volgens mij. Dat heb ik ergens gelezen en pijn is niet goed... Ik gaf ze dingen die ze nog lekkerder vinden dan hun brokjes en ook dwangvoer met pijnstillers die ik van de DA had gekregen. Mijn komijnen vinden paardensteck heel lekker en dit was ook het eerste wat ze weer had gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, MissSusana hier (heb mijn oude profiel weer gevonden c: )

Daantje is net terug van de da & zijn kiesjes zijn bijgevijld. Hij had idd haakjes. Hij ligt nu lekker tegen een kruikje aan in zijn hok (zijn temperatuur was wat aan de lage kant) en zijn vriendinnetje Suus zit z'n oortjes te wassen. Ik heb pijnstiller voor morgenochtend en dwangvoeding meegekregen. Mijn lieve Tinus had wel eens een gasbuikje dus hierdoor heb ik al wat ervaring met dwangvoeding. Toch bedankt voor alle tips! Ook bedankt voor alle steun en lieve berichtjes, en mocht er nog iets gebeuren dan houd ik jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap voor je konijn. Misschien vindt ie het lekker als je wat geprakte banaan aanbiedt. Dat vond Dopje erg lekker toen die niet goed kon eten. Als ie het gewend is dan natuurlijk. Ik bood zachte dingen aan op een schoteltje, dat is makkelijk eten. Zoals wat wortelhapje en je kunt ook wat dwangvoer op een schotel doen. Soms eten ze het zelf en hoef je ook niet te dwangvoeren. Dopje had een abces aan zijn kaak waardoor eten even pijnlijk was en toen heb ik van het dwangvoerpoeder balletjes gemaakt. Een soort zachte biks. Je kunt daar ook wat wortel/perenhapje doorheen mengen. Hij vond het heerlijk. Dit omdat dwangvoeren niet ging bij hem, in een handdoek wikkelen lukte niet met dat abces namelijk. Succes ermee iig en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dwangvoer miet je niet geven zonder pijnstiller want anders doet het pijn volgens mij. Dat heb ik ergens gelezen en pijn is niet goed... Ik gaf ze dingen die ze nog lekkerder vinden dan hun brokjes en ook dwangvoer met pijnstillers die ik van de DA had gekregen. Mijn komijnen vinden paardensteck heel lekker en dit was ook het eerste wat ze weer had gegeten.

Dwangvoer doet pijn en mag je niet zonder pijnstillers geven? ;) Dat lijkt me niet correct...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar op google op

dwangvoer zonder pijnstiller geven aan konijn

Dan zie je pijnstiller geven enz

Zie de reactie van Sanne1993...;) Dwangvoeren doet geen pijn, daar geef je geen pijnstiller voor joh...Ik moet momenteel een beetje dwangvoeren omdat mijn konijn soms nukkig wordt en geen biks wilt knabbelen...

dan is ie medisch helemaal in orde (dus geen haakjes of gas of i.d) maar dan heeft ie wat last van stress,...in een handdoekje wikkelen, op m'n schoot zetten, voederspuitje zachtjes in die holte achter z'n voortanden en voederen maar...

heeft ie geen centje pijn van...

 

Wel een beetje uitkijken met je verwijzingen naar Google als ik jou was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss V, ik vind het wat apart om te dwangvoeren terwijl er medisch niks mis is met een konijn. Dwangvoeren zelf is nogal stresvol voor een konijn dus ik snap niet dat je dwangvoert omdat je konijn stress zou hebben.

Misschien moet je zelf ook eens uitkijken wat voor dingen je zegt hier. Mensen kunnen gaan denken dat we hier dwangvoeren voor de lol ofzo. Als je konijn medisch niks mankeert, is dwangvoeren niet nodig. Het kan best zijn dat jouw konijn niet eet door stress maar dat is wel apart. We zeggen hier altijd dat een niet etend konijn per definitie ziek is dus ik snap niet dat je het zo aanpakt, eerlijk gezegd. Ik zou een konijn wat geen biks wil eten niet gaan dwangvoeren, als dat konijn morgen of overmorgen wel weer wat biks eet. Beetje onzinnig om hem die stress aan te doen hoor, biks hoeven ze niet elke dag te eten. Dwangvoeren hoeft niet met veel stress gepaard te gaan maar leuk is anders. Je doet het omdat je geen keuze hebt, niet omdat ze even niet zo'n trek hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dolly: LOL! Nog op je piemeltje getrapt door een eerdere discussie? Gelukkig heb ik alles wat ik doe met mijn diertjes overlegd met een konijnkundige DA, dus wat jij nu hier keuvelt heeft even geen waarden..;) 

 

Dus nee Dolly, in deze kijk ik niet uit wat ik zeg. Ik adviseer nergens iemand om "zomaar" te gaan dwangvoederen, dus lijkt me zeer stug dat iemand dat denkt. Ik wilde wel corrigeren dat er geen pijnstiller gegeven moet worden bij het dwangvoederen omdat het pijn zou doen, want dat is onzin. Zie Sanne haar uitleg. En wat een aanname van je zeg...denken dat ik dwangvoeder omdat ze even niet zo'n "trek" hebben..als dit het internet niet was zou ik er wellicht 
beledigd onder zijn..;)

En ik vind wel degelijk dat iemand hier moet uitkijken met zomaar zeggen " kijk maar op google" want afhankelijk van hoe iemand googled, kan hij of zij ook websites vinden waar men zegt dat met minder dan een 1m2 leefruimte voor een konijn het ook goed toeven is voor een konijn..en dat je een konijn prima alleen gehouden kan worden...etc etc..google is geen goede bron om je mening mee te staven.

 

Brrr..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .