Ga naar inhoud

konijn geeft plakpoep en wilt niet eten


Pluisje1

Aanbevolen berichten

Toch denk ik dat veel mensen 's avonds en in het weekend niet naar een dierenarts zullen gaan, wat je ook zegt. Ik zie het hier vaker gebeuren namelijk, dat iedereen roept dat men meteen naar een dierenarts moet gaan. Maar dat gebeurt dan toch vaak pas de volgende dag. En in de meeste gevallen leidt dat niet tot de dood van dat konijn.

Ik heb zelf ook met spoedgevallen gezeten waarbij ik niet 's nachts naar de spoedkliniek kon. Ik kreeg mijn vriend niet wakker en ik kan zelf geen auto rijden. En dat konijn heeft de morgen ook gehaald. Ik vind het zo pessimistisch om te zeggen dat een konijn het niet redt als je niet meteen naar de dierenarts rent. En het is ook niet altijd nodig. Ik heb ook vaker meegemaakt dat ik al met de reismand klaar stond en dat men ineens weer besloot te gaan eten en rondrennen. Dus ik wilde het wat nuanceren ipv alleen te roepen dat je meteen naar de dierenarts moet rennen. Kijken jullie dan niet je konijn na als ie niet eet? Doe ik standaard hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gevaarlijk, nou nou, overdrijven is ook een vak he. Ik heb nergens gezegd dat Ts niet naar de dierenarts hoeft te gaan omdat ze het probleem zelf wel even op kan sporen en behandelen he? Die sfeer geven jullie het, niet ik. Wat is er gevaarlijk aan even voelen of ie een abces/tumor, maden in de kont of gebroken poot heeft? Dat zijn namelijk zo'n beetje de enige dingen die je zelf kunt voelen/zien. En je zou aan de buik kunnen voelen of die zacht of hard is. Het geeft geen diagnose natuurlijk maar wel een algemene indruk, die je dan aan je dierenarts kunt overdragen. Ik zou me bv rotschamen als ik naar de dierenarts rende om er daar pas achter te komen dat het konijn maden in de kont heeft. Als je dat hebt gemist, vind ik dat wel een beetje slordig. Bovendien, als iemand iets vindt bij zo'n checkup, is dat al te meer reden om eerder naar de dierenarts te gaan. Alleen het niet eten vinden de meeste mensen niet genoeg om laat de deur uit te gaan, dat is wat ik denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weinig tot geen ervaring hebt met zieke konijnen valt er weinig na te kijken.

Natuurlijk kijk ik mijn konijn eerst na voor dat ik naar de dierenarts ga, ik probeer eerst zelf te doen wat ik kan en meestal is de dierenarts dan niet meer nodig, maar dit komt omdat ik er ervaring mee heb.

Zie ik iets aan mijn konijn waarvan ik niet weet wat het is of wat ik er tegen kan doen dan sta ik zo snel mogelijk bij de dierenarts.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kijk ik mijn konijnen na, maar zoals Sanne zegt: als je geen ervaring ermee hebt, dan is het knap lastig.


Ik heb ook weinig ervaring met zieke konijnen maar dankzij dit forum weet ik wel een beetje wat ik eerst kan doen. Maar het wordt toch wel dierenarts. En ja ik vind het gevaarlijke tips, want als iemand er geen verstand van heeft en het maar aankijkt, kan het de dag erop gewoon dood zijn. Darmen gaan vanaf 12 uur ongeveer al beginnen met stil liggen en hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om ze weer werkend te krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dolly: je zegt dat veel mensen toch niet naar de dierenarts gaan, maar in je adviezen geef je ook aan dat het misschien ook niet nodig is. Zolang mensen dat soort onzin neerzetten, die nergens op gebaseerd is, zullen anderen denken dat het allemaal wel meevalt en niet uitmaakt. Jouw advies helpt dus niks. En natuurlijk kun je zelf je konijn nakijken. Maar het vandert niks aan het feit dat je naar de dierenarts moet. Vind je een wond oid, moet je naar de dierenarts. Vind je niks, moet je ook.

Ik ben blij dat ik een beetje bijval krijg. Ik lees zo vaak gevaarlijk advies over zieke dieren van jou... Ik vind echt dat je dat niet zou moeten doen. Een dier dat acuut ziek is, kan niemand via een forum beoordelen. Dat zal het baasje toch samen met de dierenarts moeten doen.

Ik hoop dat TS inmiddels bij de dierenarts geweest is en dat het mee blijkt te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey allemaal,


ik kom dus net terug van de dierenarts en pluisje wou waarschijnlijk niet eten omdat er een groot stuk houd in zen bekkje zat,


het kan ook liggen aan de pijn, dit weten we nog niet zeker,


ik ga vandaag kijken of gij eet of niet. dan zal het wel aan het hout blokkje liggen. hij geeft niks aan zijn darmpjes, maar wat ik dacht dat plakpoep was was wooral urine en stro met ontlasting er een beetje in vermengt en de oorzaak er van is een baarmoeder ontsteking ik weet het ja konijnen moeten gecastreerd worden dat is het beste maar mijn moeder wou dit niet omwile van de geldkosten nu hebben we hem weer mee gekregen om dwangvoer te geven om wat bij te sterken voor de operatie vanavond


spijtig dat mensen pas inzien als het konijn ziek is dat het nodig is ze te castreren..


gelukkig ben ik er wel optijd bij


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap met Pluisje! 

 

 

Toch denk ik dat veel mensen 's avonds en in het weekend niet naar een dierenarts zullen gaan, wat je ook zegt. Ik zie het hier vaker gebeuren namelijk, dat iedereen roept dat men meteen naar een dierenarts moet gaan. Maar dat gebeurt dan toch vaak pas de volgende dag. En in de meeste gevallen leidt dat niet tot de dood van dat konijn.

Ik heb zelf ook met spoedgevallen gezeten waarbij ik niet 's nachts naar de spoedkliniek kon. Ik kreeg mijn vriend niet wakker en ik kan zelf geen auto rijden. En dat konijn heeft de morgen ook gehaald. Ik vind het zo pessimistisch om te zeggen dat een konijn het niet redt als je niet meteen naar de dierenarts rent. En het is ook niet altijd nodig. Ik heb ook vaker meegemaakt dat ik al met de reismand klaar stond en dat men ineens weer besloot te gaan eten en rondrennen. Dus ik wilde het wat nuanceren ipv alleen te roepen dat je meteen naar de dierenarts moet rennen. Kijken jullie dan niet je konijn na als ie niet eet? Doe ik standaard hoor.

 

Ik ren naar de dierenarts. Niet de eerste paar uur van niet eten, in die eerste paar uur analyseer ik het gedrag, probeer ik te bedenken wat er loos kan zijn en ik geef dwangvoeding (als ik het idee hebt dat dit het eetgedrag wat kan stimuleren). Als er binnen een paar uur niet normaal gegeten wordt, dan bel ik een dierenarts. Als het buiten kantooruren is of in het weekend, dan kom je automatisch (hier in Den Haag) bij de dienstdoende noodarts. Het kan me niet schelen of ik voor jan l*l naar de DA ga, maar ik opteer liever voor uitsluiten dan te laat zijn. 12 uur niet eten, 24 niet eten, het kan me allemaal niet schelen, na een paar uur niet eten bel ik de DA. En wat ben ik blij dat ik dat vooralsnog iedere keer heb gedaan. Helaas pindakaas voor mij geven mijn konijnen er de brui aan in het weekend (als ze er de brui aan geven), dus dat loopt op in de kosten, maar dan maar een keer niet uit eten gaan ofzo. En vind het fijn om ruggespraak te hebben met m'n DA. Ik vertrouw haar, ze is zeer konijnkundig en ze neemt me altijd serieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap! Maar wat ik even niet snap wat voor hout zat er dan in haar bekje? En hoe komt dat daar? Hoop dat de operatie vanavond goed gaat!

Ook ik ben het eens met de rest. Er zijn hier heel wat leden die hupsels hebben met tand of darm problemen en dus ook weten wat er aan de hand is, zelf heb ik deze problemen ook bij mn hupsels. Zodra ik merk dat er niet gegeten wordt en dat is heel makkelijk en snel na te gaan bij die van mij gezien ze 3x per dag eten krijgen ga ik direct op onderzoek uit. Maar! Ik ken mijn hupsels net als de meeste leden met konijntjes die veel ziek zijn. Het voordeel van zieke dieren is dat je vaak al snel weet wat mankeert en je de eerste hulp al kan inzetten. Maar dan gaat het wel om je eigen dieren, je kent je eigen dieren maar ieder konijn is anders en reageert anders, en als je nijn nooit ziek is moet je niet zelf gaan klooien maar naar een DA. Niemand op t forum kan zeggen wat het is zonder het diertje te zien, we hebben vaak wel een vermoeden wat het kan zijn maar daar heeft een TS niks aan omdat het net als in dit geval dus eigenlijk iets anders blijkt te zijn.

En over die 12 en 24 uur, ik heb van mijn DA altijd begrepen dat rond 12 uur na de laatste maaltijd de darmen gaan stilliggen en na 24 uur komt een konijn in zeer kritieke toestand omdat het dan bijna onmogelijk is om de darmen weer op gang te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zeggen jullie niet veel anders dan dat ik doe hoor. Namelijk dat je je konijn even nakijkt voor je naar de dierenarts gaat. Wel gek dat ze een stuk hout in de bek had? Zat dat ergens vast dan? Ik had zelf een keer een konijn met een abces in de kaak en dat komt best veel voor. Ik denk wel eens dat dat zou kunnen komen door stukken in het hooi die nogal hard zijn. Er zitten wel eens stukjes hout door, ik ben er zelf wel eens in gestapt met blote voeten dat ik een gaatje in mijn voet had. Ik geef nu bergweide hooi omdat daar minder harde stukken in lijken te zitten.

Maar goed, een baarmoederontsteking dus, wauw. Dat hoor je ook niet zo heel vaak, wel bij honden, waarvan mensen ook denken dat castratie niet nodig is. Ik heb een tjdje op het hondenforum gezeten en er gaan heel wat teven dood aan baarmoederontsteking. Konijnen krijgen volgens mij vaker meteen kanker dus jullie hebben ergens nog geluk dat dat het niet is. Sterkte en beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas wel gehoord van een hamstertje met baarmoederontsteking. Ze hadden de Russische dwerg van een vriendin van me half kaalgeschoren voor een echo, echt een sneu gezicht. De hamster kreeg een antibiotica kuurtje ervoor, maar bij een konijn is het inderdaad net zo makkelijk om de baarmoeder er meteen uit te halen. Loop je ook geen risico dat het terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zeggen jullie niet veel anders dan dat ik doe hoor. Namelijk dat je je konijn even nakijkt voor je naar de dierenarts gaat. Wel gek dat ze een stuk hout in de bek had? Zat dat ergens vast dan? Ik had zelf een keer een konijn met een abces in de kaak en dat komt best veel voor. Ik denk wel eens dat dat zou kunnen komen door stukken in het hooi die nogal hard zijn. Er zitten wel eens stukjes hout door, ik ben er zelf wel eens in gestapt met blote voeten dat ik een gaatje in mijn voet had. Ik geef nu bergweide hooi omdat daar minder harde stukken in lijken te zitten.

Maar goed, een baarmoederontsteking dus, wauw. Dat hoor je ook niet zo heel vaak, wel bij honden, waarvan mensen ook denken dat castratie niet nodig is. Ik heb een tjdje op het hondenforum gezeten en er gaan heel wat teven dood aan baarmoederontsteking. Konijnen krijgen volgens mij vaker meteen kanker dus jullie hebben ergens nog geluk dat dat het niet is. Sterkte en beterschap iig.

Nou, je gaf aan dat veel mensen niet in het weekend of in de avond naar een dierenarts gaan, mijn reactie was om het tegendeel aan te geven...en je maatstaf qua tijdsduur welke gevaarlijk kan zijn voor je konijn is beduidend soepeler dan die van mij en wellicht wat anderen. En ik verwijs mensen liever asap naar een DA dat dat ik zelf op de stoel van de DA ga zitten ;)

 

En baarmoederontsteking is (naast tumoren) helaas iets wat vaker voorkomt bij de voedsters op leeftijd welke niet geholpen zijn. Geeft ook nog eens vaak dezelfde klachten als tumoren..komt vaker voor dan dat wij wellicht weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te denken, eigenlijk is het, als je een konijn hebt, altijd nodig dat je wat meer weet over wat ze kunnen mankeren. Ik durf mijn konijnen bv niet goed bij andere mensen achter te laten omdat als er iets mis is met ze, ik bang ben dat ze daar niet op tijd achter komen. En naar de dierenarts gaan als je helemaal niks weet over een dier, dan is er een kans dat er niks uit dat onderzoek komt.

Negen van de tien keer weet ik zelf al wat er aan de hand is of kan zijn als ik bij de dierenarts sta. Je hebt meestal al een achterstand namelijk als je erachter komt dat hij niet eet. Want dan is er al even sprake van ziekte. Daarom probeer ik die achterstand in te halen door het probleem op te sporen. Idd even observeren en piekeren, wat kan er aan de hand zijn? Mijn dierenarts is goed hoor maar ik weet gewoon dat ik eigenwijs ben en een diagnose niet accepteer als ik daar geen passende symptomen bij heb gezien. De info die je zelf hebt, kan erg belangrijk zijn voor een diagnose iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar vind je dat niet misplaatst, die eigenwijsheid?  


 


Mijn dierenarts is goed hoor maar ik weet gewoon dat ik eigenwijs ben en een diagnose niet accepteer als ik daar geen passende symptomen bij heb gezien

?


Ik neem aan dat je een konijn kundige dierenarts hebt, hij of zij heeft er voor gestudeerd (jij niet voor zover ik weet)...tuurlijk moet je zelf ook een analyse doen en handelingen verrichten waarvan je denkt dat die noodzakelijk zijn, maar ik stel dan wellicht wat meer vertrouwen in mijn dierenarts dan jij ogenschijnlijk...


 


En als je al zegt dat je een achterstand hebt als je erachter komt dat je nijn niet eet...dan zou ik dubbel zo huiverig zijn om 24 uur te wachten...but that's just me.. ;) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dolly, maar dat is echt onzin! Zo'n dierenarts heeft niet voor niks een studie gedaan. Je moet niet denken dat jij meer weet omdat je een paar maal een ziek konijn hebt gehad. Ik vind het echt storend dat je jezelf hier als halve expert presenteert. Het is jammer dat je ook weigert in te zien dat vergaande adviezen geven via een forum gewoon gevaarlijk is. Je weet niet of je het goed inschat en je weet ook niet of een topicstarter alles juist vertelt. Persoonlijk zou ik het niet op mijn geweten willen hebben dat een dier doodgaat, omdat ik gezegd heb dat iets wel meevalt. Of dat ze eerst zelf maar eens moet kijken wat er aan de hand is.

Om het topic van TS niet verder te vervuilen zal ik er nu over ophouden, maar ik hoop dat je eens wilt nadenken over de gevolgen van jouw adviezen voor je ze neerzet.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met je eens Christa. Ik vind het behoorlijk lef hebben om op de stoel van een arts te gaan zitten. Je hebt geen jarenlange studie achter de rug en een (dieren)arts wel. Gebaseerd op eerdere ervaringen kun je wel opperen dat je zo'n vermoeden hebt dat... Maar daar houdt het mee op vind ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederontsteking komt helaas wel vaker voor, Teddy heeft het ook gehad. Had begin vorige zomer besloten haar toch te laten castreren, ze was een nestje aan het bouwen en ineens in huis aan het plassen. Geluk dat ik meteen een afspraak had gemaakt, de dierenarts dacht dat hij voelde dat de baarmoeder was ontstoken en dat klopte uiteindelijk ook. En dat was echt niet aan haar te merken, ze was net zo druk met spelen en goed gehumeurd als altijd. Ook prima met eten. Ik ken mijn konijn goed en weet precies wanneer iets niet goed is, maar je merkt het dus niet altijd als een konijn ziek is..


 


Het duurde wel een paar dagen voordat ze weer helemaal de oude was met eten, zorg er dus voor dat je groenvoer/kruiden in huis hebt waar je konijn aan gewend is en die ze het snelst zal gaan eten.


 


Succes voor vanavond, ik duim mee!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .