Ga naar inhoud

In laten slapen.. of niet?


Charell

Aanbevolen berichten

Bunnybunners,


 


Ik heb echt jullie advies nodig. Zoals sommigen wel weten is Bink min of meer 'invalide'. Zijn achterpoten functioneren niet meer zoals ze zouden moeten. Hij loopt nauwelijks meer en hij valt vaak om (hij is meerdere keren getest op EC, gelukkig steeds negatief). Dit heeft hij al enkele maanden. De oorzaak hiervan is een raadsel. Hij wordt ieder jaar ingeënt tegen Myxomatose en VSH. .


 


Nu wordt dit steeds erger. Als hij zit, heeft hij zijn achterpoten niet meer onder zich, maar die liggen helemaal gestrekt naar voren, nog tot voorbij zijn kop (ik zal binnenkort eens een foto plaatsen). Hij kiept steeds achterover en lopen doet hij nauwelijks meer. Hij schuift meer dan dat hij loopt. Bovendien is hij ook nog eens incontinent. Hij lijkt absoluut geen pijn te hebben, dit hebben ze ook gecontroleerd bij de dierenarts.


Nu denk ik erover om hem in te laten slapen, want het is zo enorm zielig hoe hij er momenteel aan toe is.


Maar aan de andere kant is hij nog enorm nieuwsgierig, hij eet nog als een malle en schooit nog steeds om aandacht. Het lijkt wel of zijn geest nog wil, maar zijn lichaam niet meer. Binky is 6 jaar.


 


Uiteraard bel ik maandag meteen de dierenarts, maar ik wou graag jullie advies of mening. 


Wat zouden jullie doen, want ik ben echt ten einde raad.


 


Groetjes,


Charell


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, nog een aanvulling. Dat omkiepen doet hem vrij weinig. Zodra hij omkiept, krabbelt hij meteen weer overeind en doet hij alsof er niks is gebeurd. Hij is nog vrolijk genoeg. Zodra je hem roept voor wat lekkers, reageert hij meteen en kruipt hij direct naar je toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Niet zo lang geleden heeft een konijn van mij precies hetzelfde gehad. Alles hebben we geprobeerd, van medicatie tegen ec tot behandeling door een dieren accupresseur. Uiteindelijk na een maand voor een beslissing weer naar de dierenarts gegaan en toen kon ze ineens voelen dat er een wervel helemaal scheef stond. Waarschijnlijk is deze door een verkeerde sprong verkeerd geschoten en steeds verder uit lijn gaan staan. Konijnen hebben veel sterkere spieren dan wat hun lichaam eigenlijk aan kan (maw ze kunnen hun eigen rug breken). Ik heb hem moeten laten inslapen. Wat erg moeilijk is, omdat ook hij nog goed at en zichzelf was verder.

Je zou nog een behandeling tegen ec kunnen overwegen, zodat je echt alles geprobeerd hebt. Maar daarna echt niet meer te lang wachten als je het mij vraagt, ik vond het zo zielig om te zien. Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem eerlijk gezegd in laten slapen. Het klinkt namelijk naar een neurologisch probleem, dus dat het signaal van de zenuwen niet meer wordt doorgegeven. Een konijn wat niet meer kan hoppen, vind ik niet genoeg kwaliteit van leven hebben.

Ik zit met eenzelfde dillemma, Ginger heeft een enorme tumormassa, waar ze al drie keer tevergeefs aan is geopereerd. Het groeit gestaag maar als ze er niet meer door kan hoppen, laat ik haar inslapen. Nu kan ze alles nog, wel wat onhandig maar ze kan zichzelf wassen, op het toilet springen en haar nachtkeutels eten. Als ze dat niet meer kan. leeft ze continue in haar eigen vuil. Ik kan niet de hele dag met de dweil achter haar aan lopen.

Ik vind het ook ontzettend en niet eerlijk want ze is zo'n leuk konijn en helemaal dol op haar zus waar ze mee samen leeft, maar ja. Het is niet anders.

Ik vind ook, je hebt heel goed voor hem gezorgd en alle kans gegeven, maat denk niet dat er nog herstel komt eigenlijk. Dus ik zou hem wel in laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees eigenlijk 1 zinnetje: negatieve uitslag voor ec? Die tests zijn volgens mij niet helemaal 100% betrouwbaar. Ooit gelezen dacht ik (als ik het fout heb hoor ik het graag).


Misschien zou je toch kunnen overwegen om je konijn te behandelen voor ec. Mocht je dit niet zien zitten, dan zou ik je konijn in laten slapen. Want het moet natuurlijk wel konijnwaardig blijven en als ze niets meer kunnen dan vind ik dat best zielig. En stel dat je je konijn behandelt voor ec en hij knapt op, dan is het fijn. Knapt hij niet op, dan zou ik ook voor de inslapen optie gaan.


 


Heel erg veel sterkte met alles.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch een bloedtest doen. Daarmee kan je in ieder geval zien of je konijn drager is. Of het op dat moment ook actief is, kun je er niet mee aantonen.

Moeilijke keuze in ieder geval! Is er al een foto gemaakt om een wervelprobleem uit te sluiten?

Heel veel succes en sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bunnysgirl: Ik heb je al een keer vriendelijk gezegd dat als je iets niet weet je beter je mond kan houden soms. Blijkbaar komt het niet over. Ik begin het een beetje zat te worden, die klets van jou altijd overal tussendoor.

Ontopic: Volgens mij kun je EC niet aantonen alleen de hoeveelheden anti-stoffen in het bloed. Wat dus eigenlijk niet zoveel zegt.

Het klinkt als wat mijn konijn Stip heeft. Ik weet niet of dat EC is maar goed ik ben er wel gewoon voor gaan behandelen. Dat werkte niet helemaal maar er hoorde ook een ontstekingsremmend medicijn bij de behandeling en dat blijft ze nu krijgen en dan gaat het wel goed.

Wellicht is het dus toch een idee de behandeling te starten?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC testen zijn niet geheel betrouwbaar. Als hij er nu zelf nog vrolijk is en er niet onder lijkt te lijden zou je misschien toch eens een behandeling kunnen starten. Als het na een tijdje niet beter gaat kun je altijd nog beslissen om hem in te laten slapen.


Sterkte in ieder geval met de keuze, blijft altijd lastig wat nu het beste is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde al aangeven om Lonja eens een bericht te sturen voor advies/tips over de behandeling van haar konijn Stip, ik moest nl ook gelijk aan Stip denken toen ik je openingspost las. Je kunt het nog een kans geven met een behandeling en wie weet doet dat iets. Succes in ieder geval!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verstand weet vaak het antwoord wel... Je gevoel zegt vaak alleen wat anders.


 


Heb het laatst nog meegemaakt met Juultje, zij had wel E.C. en zat maar geen verbetering in na 3,5 week... Ze tolde om haar lichaampje heen en haar kopje stond enorm scheef. Verder at ze goed, was ze nieuwsgierig en leek geen pijn te hebben.. Maar echt dierwaardig.. Nee, dat was het uiteindelijk niet.


 


Heel veel succes met het maken van een keuze, je hebt (zo te lezen) nog wel een optie om uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga morgen meteen de dierenarts bellen en het eens met hem bespreken. De behandeling tegen EC klinkt als een goede oplossing. Volgens de DA is het niks in de wervels, dit heeft hij meerdere keren gecheckt.

Ik vind het een moeilijke beslissing. Hij is nog zo vrolijk en hij reageert nog overal op.

Het rare vind ik ook dat hij zijn kop nog gewoon rechtop houdt. Dat om zijn as tollen doet hij ook niet. Hij valt gewoon om. Hij lijkt er eerlijk gezegt geen last van te hebben.

Anyway, ik maak in ieder geval een afspraak met de dierenarts om de opties te bespreken. Ik hoop dat er nog een oplossing is, want ik kan hem gewoon niet missen. Maar als de DA zegt dat we hem moeten laten inslapen, dan zou dat toch moeten. Ik ga hem echt niet onnodig laten lijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mannetje met ec had ook geen scheef hoofd en tolde niet. Hij was alleen wankel aan de achterkant en kon zich niet goed wassen omdat  zijn achterpoten niet stabiel waren, waardoor hij soms om rolde.


Ik heb meerdere ec konijnen gezien (waarvan ik er zelf 2 heb) en ze hebben er op verschillende manieren last van.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem met deze informatie toch niet zomaar in laten slapen zonder een standaard behandeling tegen EC te starten met Panacur, antibiotica en dexamethason.

Mijn konijn heeft ook geen scheve kop en tolt ook niet, die dondert ook gewoon om.

Ik wilde haar ook niet in laten slapen omdat ze nog zo vrolijk was en goed at. Ze had er duidelijk nog zin in. Daarom heb ik erg geworsteld met dat idee en uiteindelijk niet gedaan. Ze is waarschijnlijk ongeveer even oud als jouw konijn. Maar als ik niks gevonden had wat hielp tegen het niet kunnen lopen dan had het niet anders gekund. Ik ben daarom wel verschillende dingen gaan proberen.

Het enige verschil is dat mijn konijn niet incontinent is, verre van. Ze is strikt zindelijk gebleven, hoeveel moeite ze ook had om haar toilet te bereiken, het is me een raadsel hoe ze dat presteerde, ze deed het niet naast de bak. Maar goed ook incontinentie is ook weer een symptoom van EC.

Bekijk mijn topic hierover anders eens: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/74507-konijn-mist-controle-bij-lopen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop heel erg voor je dat die ec behandeling gaat helpen. Ec is ook wel een mysterieuze aandoening, je hoort idd van zoveel verschillende symptomen. Andersom, je kunt dus ook symptomen van een andere aandoening aanzien voor EC symptoom, omdat er meerdere zijn. Maar een konijn heeft natuurlijk ook een kwetsbare ruggengraat he. Ik zou zelf een rontgenfoto laten maken van de rug. En de dierenarts vragen om die rug nog eens extra goed te voelen, om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Aan een kapotte rug doe je namelijk niks en zometeen ben je maanden aan het behandelen voor Ec zonder resultaat. De medicatie kun je sowieso opstarten want je hebt niks te verliezen natuurlijk maar ik zou die rug wat meer willen uitsluiten zelf. Dat lijkt me nogal een teleurstelling als je er later achter komt dat het toch die rug was.

Maar het is idd wel iets wat je nog kunt proberen. Ik ben wat pessimistisch maar misschien is dat niet terecht hoor. Ik trek zelf de grens bij immobiliteit iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hem nu moet beoordelen, is de situatie weer heel anders. Hij zit lekker op het gras, zijn poten staan weer redelijk normaal en hij is nog 'maar' 1 keer omgevallen. Hij is druk bezig met wassen en komt ook lekker bij je liggen om aandacht. Ik kan er gen touw meer aan vast knopen. Als hij buiten op het gras loopt, gaat het redelijk, maar zodra hij in het hok is, gaat het mis. 


Ik ga morgen de DA niet bellen, maar ik ga er maar gewoon even langs. Ik woon achter de DA, dus dan kan ik de situatie misschien wat beter uitleggen. Maar zoals hij er nu bij zit, denk ik niet dat hij zomaar wordt ingeslapen. Lastige situatie dit.. Pfff..!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: blijf alsjeblieft een beetje vriendelijk :)

Is dit tegen mij? Zeg jij dit of zegt Sanne1993 dit? Of wat is de bewerking? Dat je vraag onfatsoenlijk gedrag is? Want dat vind ik niet. Sorry ik snap niet helemaal wat in die post gebeurd is maar het lijkt alsof het niet je eigen woorden zijn maar ik weet het niet zeker. Ik wil graag op je reageren als je dat wilt maar ik vind het nu een beetje verwarrend. Of Sanne1993, kun jij anders toelichting geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook dat dat is bedoeld op het bericht wat bunnysgirl daar had gepost. Dat 'blijf aub een beetje vriendelijk' is denk ik getypt door Sanne aan Bunnysgirl en daarmee tegelijk de originele tekst van Bunnysgirl verwijderd.

Wat ik me afvraag. Krijgen mensen die zulke posts plaatsen ook iets van een waarschuwing ofzo? Net als een paar dagen terug toen er ook erg onbeschoft gedaan werd in het topic over die konijnen in kooitjes, ook van Bunnysgirl?

Want als steeds dezelfde mensen de boel moeten gaan lopen verzieken wordt het er niet gezelliger op voor de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .