Ga naar inhoud

1 konijn uit groep medicijn laten eten


Lonja

Aanbevolen berichten

Ik heb 1 konijn dat waarschijnlijk de rest van haar leven medicatie nodig heeft. Om de dag moet ze een half tabletje wat ik fijn maak en door een beetje baby- fruithap meng. Dit konijn zit nu apart van mijn andere drie konijnen. Ik zou haar graag weer samen houden met de andere konijnen omdat ik het zielig vind om haar alleen te laten zitten.

Het is een schuw en angstig konijn wat ik niet de rest van haar leven om de dag na wil jagen om haar apart haar medicijnen te laten eten.

Hebben jullie ideeën hoe ik haar medicijnen zou kunnen geven zonder dat de anderen hiervan eten als ze weer samen met hen in de ren zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn (schuwe) Senna heeft zodra het schemert ineens meer praatjes en eet dan nog wel eens uit mijn hand inderdaad.. maaaar dat is echt iets wat mevrouwtje zelf bepaalt en geen garantie dat ze dat ook doet wanneer ík dat wil. Ze weet zelfs in welk gedeelte van het verblijf ik makkelijker/vaker kom (bijvoorbeeld het nachtgedeelte van het grote hok, met schoonmaken) en slaapt daar nu dus minder vaak dan in het schuilhokje waar ik minder mee doe, zucht. Als ze nou nog een vaste verstopplek heeft waar ze gaat zitten als ze bang is zou je haar daar kunnen pakken, maar als ze enigszins lijkt op Senna trapt ze daar ook niet in.


 


Erg lastig.. ik probeer mee te denken maar behalve een heleboel inkoppertjes waar je zelf ook al aan gedacht hebt en die vast niet gaan werken weet ik het ook even niet. Er was niks mogelijk qua andere medicatie he, zodat het minder vaak hoeft? Hmz lastig lastig..


 


Is het mogelijk om, wanneer bijvoorbeeld de andere konijnen wel op het voer afkomen, hen te scheiden van haar? Dan kan je voer voor haar neerleggen met de pil erin, uurtje naar binnen gaan en daarna checken of zij haar gedeelte heeft opgegeten. Zo ja, kan je de rest weer 'loslaten'. Snap je wat ik bedoel? Precies anders om dus, je haalt de rest eventjes 'weg'. Soort van mini-ren er aan met een deurtje, waar haar maatjes lekker hun groente en/of biksjes krijgen en even opgesloten worden. Zou ze daar in trappen? Wel gedoe ook voor jou...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon zo dat ze meestal gewoon met de rest mee eet, maar niet altijd. (Soms denkt ze dat het niet veilig genoeg is. )

Ze pakt ook soms iets te eten uit mijn hand, maar niet altijd.

Als ik dus met haar medicijnen aan kom (Hoe ik het geef is niet zozeer het probleem, in een fruithap werkt prima) dan kan het zijn dat de ene keer zij in een hoekje zit en wegrent en de andere konijnen er met zijn drieën bovenop zitten om het op te eten, de andere keer zal ze het wel meteen pakken en kan ik de rest afleiden. Maar dat is natuurlijk niks om dat jaren zo te gaan doen.

De andere drie in een soort zij-ren laten eten zal ook de ene keer wel werken en de andere keer niet. Zeker als ik ze daar een uur in zou houden weet ik al dat er minstens 1 is die daar een tweede keer voor bedankt en dan ook denkt stik er maar in, dan maar geen brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Asti: Dat laatste zat ik ook aan te denken.. Alleen is dat lastig te realiseren in het formaat ren wat Lonja heeft. Maar ze is slim, dus wie weet bedenkt ze zich daar wel wat mee ;)

@Valentine: Klopt, het had inderdaad best een goede optie kunnen zijn. Zo stom was je idee echt niet. Die van mij zijn schuw, maar daar zou dat trucje best kunnen werken. Enige is dat Stip, naar wat ik heb gelezen, toch wel aardig slim is wat dat betreft. Ze at haar fruithapje met medicijnen bijvoorbeeld al niet waar Lonja bij was, als ik het goed heb onthouden. En daarom gaat zoiets bij Stip niet werken. Helaas. Het zou het wel makkelijker maken.

Edit: Oke, niet dus. Hmm. Lastige konijnen heb je, Lonja! ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt konijnen trainen met een clicker. Alleen dat wordt ook een lastige met een schuw konijn. Ik zat te denken, zou ze iets aanpakken vanuit een plastice houder ipv je hand? Je hebt voor oude mensen van die stokken met een handvat en een grijper. Dat is bedoeld om dingen mee van de grond te kunnen rapen zonder te hoeven bukken. Je knijpt in het handvat en de grijper gaat open/dicht. Met zoiets zou je iig het stukje lekkers met pil erin makkelijker aan haar kunnen geven zonder in de ren te hoeven staan. En je kunt het ook weer oppakken als de anderen eraan komen. Het grijpertje zou je flink kunnen wrijven met je handen zodat het helemaal naar jou ruikt. Het is misschien wat vreemd maar bij een schuw konijn, lijkt het me handig als je wat langere armen hebt, zogezegd, en met zo'n grijparm kan dat. Volgens mij kun je die online bestellen, bv bij huis & comfort en zijn ze niet duur. Succes iig, het is een lastige idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook :D vreemde voorwerpen zijn ook eng. Zo had ik bijvoorbeeld een knuffeldier gekocht omdat ze nu alleen zit, die even bij de andere konijnen gelegd zodat de geur er ook aan zit. Dat knuffeldier vind ze doodeng. Ze durft niet uit haar hoekje te komen zo lang als dat knuffeldier er staat. Heb het een paar keer geprobeerd maar nee. Dat soort dingen is toch eigenlijk typisch bij dat konijn.

Ze eet inderdaad al niet haar medicijnen waar ik bij ben al gaat dat de laatste tijd beter en doet ze het af en toe wel. Maar op af en toe kan ik niet rekenen.

Ik ben wel heel blij met hoe jullie meedenken, dat is fijn want soms zijn er net van die dingen die bijvoorbeeld zo voor de hand liggen maar waar je dan zelf niet aan denkt, of iets met een combinatie van ideeën. Het moet toch mogelijk zijn zou je denken. Ik vind dat ik dit moet fixen voor haar, of het nou linksom of rechtsom is.

Qua medicatie die niet zo vaak hoeft: christa noemde eerder al een depot-injectie. Die zou maar eens in de zoveel tijd gegeven hoeven worden. Ik ga dat nog aan mijn dierenarts vragen maar ik acht de kans klein dat dat kan. Het bestaat wel voor dat medicijn wat ik geef maar wordt al niet vaak bij mensen zo gegeven. Of er bij dieren iets over bekend is kon ik niet vinden en dat er bij konijnen iets over bekend is denk ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja: wat betreft trainen: ze leert wel goed, maar ik ben er wel achter dat ze de dingen die ze doet doet uit angst dat ik haar anders aan raak.

Het is niet makkelijk om een konijn te belonen als die niet bezig is met het vooruitzicht iets lekkers te krijgen maar met of jij nog steeds daar bent. Het is bijvoorbeeld niet zo dat als je haar een paardebloemblaadje voor houdt ze denkt: ha lekker, hap. Nee dan denkt ze: er is iets wat mogelijk lekker is maar ik durf echt niet te gaan snuffelen of dat wel echt zo is dus ik blijf zitten waar ik zit. Als je er dan naar toe loopt vertrouwt ze het al niet meer en denkt ze: wegwezen!

Ze is dus wel te trainen denk ik maar dan alleen vanuit straf in de vorm van dreigen aan te raken in plaats van vanuit positieve beloning.

En ik denk dat de dreiging in haar ogen weg valt op het moment dat ze in de grote ren zit met verstopplekken en ze denkt kansen te zien. En dat ze dan dus niet meer doet wat ik wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff Lonja wat een gedoe, kon je wat Stip heeft maar gewoon uit der trekken en klaar.

Ik heb totaal geen ervaring met zulke schuwe konijnen maar ik ga zeker proberen mee te denken. Er moet gewoon een oplossing zijn.

Hoe bied je het fruithapje met medicijnen nu aan? Gewoon op een schoteltje neem ik aan? Misschien dat daar iets op te bedenken valt, dat je het ergens in zou kunnen doen en de andere ook een eigen dingetje met iets lekkers erin krijgen als bv met die snackballen. Ik weet alleen niet of ze bij jou elkaars voer of speeltjes afpakken, als dat gebeurt dan is het al geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet de andere weg kunnen lokken met iets lekkers en dan een panelen ren om haar heen kunnen zetten.

Dan zet je haar prakje met medicijnen in het rennentje, en na en kwartier kom je terug en haal je de panelen ren weg als het op is.

Of denk ik nu te makkelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk het wel. Het gaat uit van lokken met iets lekkers, zo werkt dat gewoon niet bij haar. Net als een panelenren eromheen zetten, dat heb ik eerder gehad dat ik de hele groep moest vangen en zoiets kun je met de rammen gewoon doen maar de dames zijn echt op dat soort dingen bedacht, maar wellicht is het iets om nu mee te gaan trainen, dat ze ervaart dat zoiets niet erg is en dat er verder niets gebeurt.

@Ainariel: dit is wellicht te combineren met het idee hierboven, want als ze dan niet in een afgesloten deel zit heb ik er nog 3 die binnen no time doorhebben dat dat woord lekker fruithap eten betekent :P

En ja ze pakken wel elkaars voer af, als ik bijvoorbeeld bakjes met eten neerzet dan denken ze allemaal dat wat in het andere bakje zit bij een ander veel lekkerder is, dat moet toch op zijn minst geproefd worden om te kijken of ze niks tekort komen.

Ik zet het nu inderdaad in een heel klein bakje voor haar neer. Soms gaat ze meteen eten maar meestal niet. Dan ga ik weg en als ze zeker weet dat ik weg ben eet ze het heel vlug op.

Argh. Ik bedenk nu dat ik niet kan oefenen met de panelenren om haar heen zetten omdat ze daar nu gewoon in woont. Daar zit ze al in.

Misschien iets anders. De vervoersbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je de transportmand aan de ene kant zetten en zelf aan de andere kant gaan staan zodat je haar erin 'jaagt'. En dan snel het deurtje dicht zodat ze haar medicatie kan eten. Je kunt de situatie zo maken dat ze niet kan kiezen welke kant ze op rent maar alleen de mand in kan. Het is niet leuk maar ja, anders moet ze alleen wonen. Ik zat daar over na te denken, ik heb zelf geen heel schuw konijn. Maar zou het niet zo zijn dat ze het niet zo heel erg zou vinden om alleen te wonen? Het lijkt me niet erg leuk om altijd de laagste in rang te zijn bijv. Wie weet leeft ze wel op van alleen leven. Ik denk dat ik dat misschien wel zou proberen, een weekje ofzo. Hoe is ze als ze alleen is, komt ze dan niet wat meer uit haar schulpje? Het is maar een gedachte hoor, er zijn konijnen die liever alleen leven, al zijn dat uitzonderingen. Ik ben wel nieuwsgierig geworden trouwens, wat voor medicatie krijgt ze eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, thanx Daisy!

Ze zit nu al ruim twee maanden alleen dus ik weet wel hoe ze het alleen doet. Ja ze is wat minder schuw maar dat is dus voornamelijk aanpassen uit angst.

Ze gaat nu 2x per dag in de vervoersbak om haar binnen in de bijkeuken te zetten omdat ze in een panelenren buiten zit en dat vind ik geen veilige omgeving voor als we snachts slapen en bovendien is het niet ondergaasd dus graaft ze veel, als ik haar snachts buiten zou laten zou ze de volgende dag allang onder de schutting door zijn. 8 uur lang haar haar gang laten gaan zonder toezicht is te lang.

Ze gaat sochtends graag in de vervoersbak want dan mag ze naar buiten, dat weet ze wel. Savonds niet graag terug naar binnen maar ze weet dat ik haar anders aan ga raken, dus dan probeert ze nog wel eens weg te lopen, of heel dwars vlak voor de bak schrap te zetten als ik haar klem zet zoals jij zegt. Dan ga ik haar aaien en dat vindt ze zo vervelend dat ze er dan gauw in gaat. Ik zou haar ook op kunnen pakken en erin zetten maar dat levert meer stress op dan aaien, dus aai ik, dat vindt ze vervelend genoeg. Ze zit op die manier altijd binnen 30 seconden in de bak savonds maar het is wel uit angst.

Ik denk dat ze in de groep meer zal verzetten (weg rennen) en minder angstig is tussen de andere konijnen. Het is aanpassing aan de situatie van haar dat ze nu weet dat ze niet kan ontkomen.

Maar goed ik denk dat we dat toch maar gaan proberen.

Ze doet het op zich prima alleen maar ik weet wel zeker dat een konijn gelukkiger is tussen andere konijnen. Ze moet nu alleen eten, kan nooit eens tussen de anderen liggen, wordt niet gewassen, etc.

Naar mijn idee mist een konijn alleen een heel belangrijk deel van het konijn-zijn en heeft hij een beduidend lagere kwaliteit van leven in zijn eentje.

Als het echt echt echt niet gaat met medicijnen geven in de groep dan houdt het op want dan moet ze ingeslapen worden, en dat zou voor mij ook echt de enige reden zijn om een konijn alleen te houden, als het alternatief de dood is.

Dan wegen de medische redenen te zwaar. Maar naar mijn idee is een sociaal leven voor een konijn te belangrijk om niet alles te proberen.

Dat ze wellicht de laagste in rang zal zijn is niet zo erg, in een groep is er altijd 1 de laagste in rang, dat is normaal voor konijnen. In mijn groep is dat ook altijd zo geweest en naar mijn idee is het prettiger voor een konijn precies te weten wie waar staat dan allemaal gelijk te zijn. Zo werkt dat bij konijnen, zo is de situatie, daar is eerst over 'overlegd' in een koppeling, op een gegeven moment zijn ze eruit en die situatie accepteren ze dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het andere topic gelezen dus nu snap ik het beter. Als ze twee keer per dag toch al in die mand zit, kun je op dat moment niet haar medicatie geven? Of is ze dan te enthousiast om naar buiten te gaan? Op zich kun je wachten met het deurtje opendoen tot ze het op heeft, toch? Wel heftig, dat ze levenslang medicatie nodig heeft. Maar het lijkt me vooral lastig dat je haar toch wat scherper in de gaten moet houden. Een zorgenkindje, zogezegd. Ik hoop dat ze zo nog wat jaren mee kan. Volgens mij snap je haar wel, dat is fijn voor haar want een schuw konijn heeft een begripvolle baas nodig, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, dat is nu even en dat is geen probleem nu, maar ik ben bang dat het in de grote ren tussen de andere konijnen anders is. Daarom dacht ik: Ik wil eerst een strak waterdicht plan voordat ik iedereen een zinloze koppelpoging aan doe met een eventuele castratie van de andere dame en het risico mijn nu rustige groepje van 3 te verstoren, omdat die medicijnen geven dan steeds mislukt en ik haar er weer uit moet halen.

Misschien was het handiger van mij geweest om even het andere topic te linken in eerste instantie voor een compleet beeld van de situatie, sorry daarvoor.

Ja ik hoop ook dat ze nog wat jaartjes mee kan zo, we zullen het zien :)

Ik denk dat ze niet zo'n leuk leven heeft gehad vroeger maar ze heeft uitzonderlijk lang in het wild geleefd en ik ben ook wel blij dat ze bij mij zit, ook al heb ik er persoonlijk niet veel aan, qua dat ik een band met haar heb of zo, mijn maakt dat niet zo veel uit, ik vind het juist fijn dat ik er kan zijn om haar nog een goed leven te geven. Ik kan me voorstellen dat een ander zegt: dat konijn daar heb ik toch niks mee, daar kan je niks mee, laat maar zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .