Ga naar inhoud

Konijn blijft erg achter met groei


spring

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal weken een Teddy Widder gekocht bij een (dacht ik) goede fokker. Zij had er een in een bepaalde kleur en tekening die mij aansprak en ik heb hem aangeschaft. Een vreselijk leuk beestje, vanaf het eerste moment enorm tam en nieuwsgierig, echt super!


Nu had ik een vraag voor de dierenarts en zat ik gisteren in de wachtkamer en zat er ook een mevrouw met een Widder! Heel leuk allemaal, totdat zij mij vertelde dat haar widder 1 maandje ouder was dan de mijne en die van mij is echt 2 keer zo klein. Vacht was ook stuk korter, enz. Het verschil was echt enorm!


De dierenarts schrok ook een beetje "wat een scharminkel!"


Hij is dus nog steeds erg klein en iets aan de magere kant (krijgt sinds kort hope farms super trio, maar daar is hij niet echt gek op)


Hij heeft een wormenkuurtje gekregen. Balletjes waren nog altijd niet ingedaald.


 


Iemand anders nog ervaring met te klein konijn? Het is natuurlijk een scheetje, maar ik baal wel..dacht dat ik een vertrouwd adres had gevonden voor een widder ipv een van MP te halen.


Hoe kan ik ´m op een gezonde manier wat dikker krijgen?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een widder, dus je ziet niks, haha, maar je kan zijn ruggengraat wel voelen. Ribbetjes vallen wel mee hoor. Hij is niet vreselijk mager, maar wel aan de magere kant.


 Hij is van 1 maart (4 mnd) en hij weegt 703 gram (net even op de keukenweegschaal gezet in de beslagkom)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat hij echt van 1 maart is? Soms wordt er nog wel eens een beetje çreatief' met geboortedata omgegaan.

En is het gebit goed nagekeken? Eet je konijntje wel goed hooi, als hij de biks niet lust? (Anders voorzichtig eens proberen of hij een ander merk lekkerder vindt?)
Hoe zijn de keuteltjes?

Je dierenarts zal vast ook wel het een en ander bekeken hebben hoor, maar ik denk even mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn zijn ogen nog blauw? Konijnen hebben blauwe ogen als baby en na een week of 8-10 worden die bruin. Als ze daarna nog blauw blijven, zou het kunnen dat je konijn idd achterblijft in ontwikkeling. Ik heb dit twee keer meegemaakt met een babykonijn (1 niet van mezelf) en die zijn allebei jong dood gegaan helaas. Die wilden ook niet groeien en hun ogen bleven blauw. Ik hoop dat er met jouw konijn iets anders aan de hand is want moeder natuur is niet zo vriendelijk met de zwakkere konijnen. Ik zou hem veel banaan, zonnebloempitten en rozijnen geven, naast veel hooi natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel even oppassen met die banaan, rozijnen en zonnebloempitten hoor. Ze bevatten enorm veel suiker (zonnebloempitten vooral vet) en je kunt er heus wel een beetje mee bijvoeren, maar het moet niet de hoofdvoeding worden. Want suikers/vetten vullen erg, en dan eet een konijn nauwelijks tot geen hooi meer, met alle gevolgen van dien wat tanden/kiezen en maagdarmwerking betreft.

 

Zelf zou ik er dan eerder voor kiezen om - na een uitgebreidde controle van ook het gebit, als dit nog niet gedaan is - een ander soort biks te voeren. Misschien zelfs wel iets zoals Critical care (even in overleg met de dierenarts), of een speciale junior variant.( Ik dacht dat Science Selective ook Junior heeft). Dit bevat betere voedingsstoffen en meer vezels dan fruit e.d. , dus als het konijn dan iets minder hooi eet is dat niet gelijk een ramp. Natuurlijk wel altijd hooi blijven aanbieden (!) en daarnaast wat groenvoer en af en toe fruit of een zonnebloempit.
(Alles wel rustig opbouwen als het nog onbekend is natuurlijk.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel alle konijnen die geen blauwe ogen horen te houden, De meeste konijnen hebben bruine ogen of iig geen blauwe. Ik zeg trouwens niet dat ze altijd dood gaan hoor, Misschien als ik dat konijntje apart had gezet en bij had gevoerd oid dat ie wel was blijven leven. Hij stopte op een dag met eten en ondanks behandeling van de da, ging ie dus dood. Onbekend waaraan maar hij was klein gebleven, de helft kleiner dan de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien hoeveel er met het ras gerommeld wordt zou het me niet verbazen als dit of gewoon een klein nijntje blijft of het beestje niet in orde is. Om eerlijk te zijn vind ik het zo veel te weinig informatie en zou ik gewoon het advies van de dierenarts aanhouden, daarnaast regelmatig blijven wegen om te zien of er vooruitgang in zit. Eventueel een tweede mening halen bij een andere dierenarts, ze zijn niet allemaal even kundig helaas.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dolly ben bang dat je in de war bent met kittens, want konijnen hebben na het openen van de ogen gewoon hun normale oogkleur.

 

@ TS
Ik zou in ieder geval een ontlastingsonderzoek adviseren voor de zekerheid om dingen uit te sluiten.

Verder betekend Widder niks anders dan Hangoor, het is namelijk het Duitse woord hiervoor, hoe zwaar ze dus moeten wegen is niet te zeggen, daar het ook niet om een erkend ras gaat. En dan heb je nog veel uitschieters naar beneden en naar boven. 

Persoonlijk zou ik een andere brok geven als hij niet gek is op HFST, want hij moet nu wel echt gaan aankomen natuurlijk. En wegen is inderdaad weten, altijd op een vast tijdstip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een andere korrel proberen (ss) Hij eet overigens prima hoor, hij staat te springen bij de deur wanneer ik er aan kom voor een snoepje (vezelrijk, niets suikerachtigs)


Omdat ik hem meer korrels ben gaan voeren, laat hij nu het hooi staan, merk ik. Das ook niet echt fijn he. Normaal is het zo´n hooibalkorfje per dag! Nu heeft hij er misschien 2 takjes uit gegeten.


Hij is wel actief, springt en rent lekker rond, ook op de bank ed. dus hij zit verder wel lekker in zijn velletje.


 


Hij heeft inderdaad blauwe ogen, maar dat is ook de bedoeling, ik heb een zwartwit teddy widdertje.


Keutels zien er prima uit, geen blindedarmkeutels.


Ik ga eerst het andere voer proberen en dan elke week (of om de paar dagen) wegen.


 


Is er misschien iemand met een teddy widdertje van 4 mnd die even kan wegen? Of een NHD? Dan kan ik het vergelijken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Fluffy heeft iets van een teddy in zich en die weegt nu met 1jaar en 3maand 1kg250.


Ik denk dat toen hij in september bij mij gekomen is (6maand) 850-900gram woog.


Bleek perfect op gewicht te zijn volgens de dierenarts die hem onderzocht heeft.


 


Maar ik zeg het, hij is geen rasechte teddy...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan zal het wel toeval zijn geweest dat die twee konijnen allebei blauwe ogen hadden. Mijn ram is ook 4 maanden, ik ben mijn weegschaal even kwijt maar die woog een paar weken geleden al meer dan een kilo. Dat is een middenmoot konijn, ik heb uitgerekend dat ie zo'n drie kilo zal wegen met 6 maanden. Dan zijn ze wel uitgegroeid. Hooi is wel belangrijk hoor, als ze dat jong aanleren, wel erin houden. Ik had twee niet hooi etende konijnen en die zijn niet oud geworden. Ik denk wel dat er een verband is, die darmen functioneren veel beter op veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O en het klopt wel dat rozijnen, zonnebloempitten en banaan, veel calorieen bevatten. Dus daar gaat ie waarschijnlijk minder hooi door eten. Wel een dillemma want je wilt natuurlijk dat ie wat aankomt. Wat misschien een idee is, is vers gras, dat bevat in de zomer namelijk veel eiwit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de Teddy hangoor geen erkend ras is kan je eigenlijk helemaal niet van een andere Teddy hangoor qua gewicht uit gaan, je hebt ze van 3 kilo en je hebt ze van 1 kilo. Maar ook heb je grotere jongen en kleine jongen in een nest.


Ik zou je niet druk maken om wat het gewicht nu is of moet zijn, maar gewoon elke dag wegen en voelen of hij aan komt :)


Hooi is idd het belangrijkste dan zou ik iets minder brok geven, maar wel even altijd wegen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, thanx!


Maar nu het volgende.. Zolang zijn balletjes niet ingedaald zijn, kan hij nog niet gecastreerd worden. En een een widder erbij zou ik wel erg leuk vinden.


Zou een gesteriliseerd vrouwtje een optie zijn? Of moet je een mannetje altijd castreren wanneer er een vrouwtje bij komt?


Zal ik anders beter even wachten tot hij wat groter is en hij wel gecastreerd kan worden?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook zeker de bedoeling!


Ik wilde mijn eerste Teddy al van een opvang halen, maar ze werden alleen geplaatst als koppel of je moest al een konijn hebben, wat ik uiteraard goed begrijp, maar voor mijzelf wel vervelend was.


Omdat ik niet wist hoe de vachtverzorging zou uitpakken, wilde ik eerst kijken of het zou lukken en afhankelijk daarvan een gewoon konijntje of nog een widder erbij.


Dus een tweede zal dan zeker van een opvang komen!


 


Sanne, heb jij een linkje van een website toevallig??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .