Ga naar inhoud

Plakpoep Pomme


Pomme

Aanbevolen berichten

Heey iedereen,


 


Pomme heeft al de hele dag last van plakpoep. Ik vraag me af of het komt van de nieuwe zak hooi die ze nu hebben, dit is de vitakraft natuurgoed weidehooi. Er zaten wat plantjes in die op lupine leken maar ik ging er maar vanuit dat het iets lavendelachtigs was. Maar hun poep zit ook vol met haren omdat ze enorm in de rui zijn.


 


Ik twijfel enorm wat de oorzaak is en vooral wat ik er aan kan doen.


Iemand ideeën?


Link naar reactie
Delen op andere sites

lavendel is ook giftig voor ze. In de lijst staat:


 


Lavendel gehele plant licht verhoogde lichtgevoeligheid, tast immuunsysteem aan.


 


Lavendelheide (Andromeda) plantensap en bladeren, bevat grayanotoxine zeer verlaagde bloeddruk, ademhalingsproblemen, diarree


 


Lupine en lavendel zien er alleen nogal anders uit... heb je toevallig een fotootje of is het allemaal op?


 


Ik zou even een dierenarts bellen. Zit ze binnen of buiten? Met dit weer en een vieze bips zou ik extra opletten op vliegen/maden/myasis. Probeer het schoon te houden maar pas ook even op dat ze nu niet fors extra stress krijgt of drijfnat wordt.


 


Maar goed... ik weet niet of een dierenarts er wat mee kan behalve 'aankijken', maar bellen kost niks en mócht het straks erger worden en je moet met haar naar een dierenarts dan weten ze al een beetje wat er aan de hand is.


 


Ze verliest nu ook vocht natuurlijk, zorg dat ze genoeg toegang tot vers water heeft en houd haar goed in de gaten. Mocht je nog dat hooi hebben zou ik het voor ze zekerheid óf helemaal niet meer geven óf goed uitpluizen wat er nou precies in zit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig te zeggen dan. Maar trouwens, je zei dat er 'plasjes' liggen her en der in het verblijf... plasjes urine of diarree? Is het echt waterige diarree of zijn het platgetrapte keutels die wat zachter zijn dan normaal?


Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe noem je alles behalve mooie, droge keutels diarree bij konijnen. Ik denk dus dat je konijn daar last van heeft. Dat is geen ramp hoor, je zou een paar dagen alleen hooi kunnen geven en geen biks en groente. Diarree kunnen ze door allebei krijgen. Hier ook een konijn die wel eens diarree heeft en haar geef ik een handje biks elke dag dus flink minder dan eerst. En dat helpt heel goed. Ik zou naar de dierenarts gaan als het langer dan een paar dagen aanhoudt of als ze stopt met eten natuurlijk. Beterschap toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je alles wat anders is dan normale keutels diarree noemen? Waarom diarree niet gewoon diarree en plakpoep plakpoep?

Je zaait alleen maar verwarring als je alles diarree noemt want als een konijn dat heeft dan is dat best alarmerend. Terwijl je voor plakpoep niet binnen het uur bij de dierenarts hoeft te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo legde mijn dierenarts het mij uit. De keutels horen droog te zijn. Ik gebruik het woord plakpoep nooit want dat woord schept juist verwarring. Want bedoel je daar bdk's mee of gewone, zachte keutels? Ik vind diarree dus duidelijker want zachte keutels zijn altijd verkeerd. Dan is er iets aan de hand, al hoeft dat niet ernstig te zijn. Hoe vloeibaarder, hoe ernstiger, dat ben ik wel met je eens. Of je naar de dierenarts moet, is altijd een overweging waard want zo rijk ben ik nu ook weer niet dat ik altijd meteen naar de dierenarts kan rennen. In een noodgeval wel natuurlijk. Maar dit lijkt me geen noodgeval. Is ook gewoon je gezonde verstand gebruiken hoor, ik reken erop dat men dat heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diarree is echt heel ernstig, dan moet je wel naar de dierenarts want het konijn verliest veel te snel vocht en moet ook zout en suikers binnen krijgen.

Plakpoep is geen bdk 's, die heten nu eenmaal bdk 's ;)

Dus dan heb je gewoon 3 soorten poep met 3 verschillende gradaties van hoe ernstig het is.

Het is logisch, de benamingen spreken voor zich en er zit verschil tussen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Argh, Pomme heeft weer plakpoep, weet nu wel zeker dat t door het verharen komt. Hijs echt sinds maart constant aan het verharen en elke keer als je denkt dat het het klaar is begint hij weer opnieuw. elke keer als hij loopt vliegen er wolken haar weg. Kammen geeft niet, aaien met n natte washand geeft niet. Ik heb echt geen ideeën meer


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm hier raken ze door de rui een beetje verstopt, nja een beetje kan eigenlijk niet maar ik zie het aan de keutels dat er te veel haar in zit. Ik geef ze dan een beetje lijnzaadolie om het allemaal wat beter door te laten lopen. Maar in jou geval lijkt het me meer dat de poep te snel door loopt klopt dat? Ik weet wel dat banaan de stoelgang vertraagd, daarom krijgen ze hier geen banaan meer. Maar misschien even met je dierenarts overleggen of je een beetje banaan kan geven om de stoelgang wat te vertragen. Oh en appel bevordert de stoelgang ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .