Ga naar inhoud

nieuw konijntje tam houden


Yvonne Gillissen

Aanbevolen berichten

Ik heb een voedstertje van 7 weken gekocht en wil deze over een aantal weken aan mijn ex-ram koppelen.

Ze is op dit moment heel tam en lekker lui, overal gooit ze zich languit te relaxen. Nou is mijn vraag hoe ik haar zo goed mogelijk tam krijg? Bij de nek oppakken of onder de buik? Het is een teddydwerg dus ze moeten wennen aan het oppakken aangezien ik ze iedere week moet borstelen. Mijn ram houd er totaal niet van om opgepakt te worden al sinds ik hem kreeg met 6 weken oud, dus ik denk dat ik nu heel erg mn best moet doen bij haar anders neemt ze zijn gedrag dalijk ook over. Ik leg haar nu vaak bij mij op de bank of in bed en dan komt ze lekker knus tegen me aan liggen dus dat is denk ik wel goed. Wie heeft tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat je haar al mee gekregen hebt. Deze dame hoort nog lekker bij haar moeder te zijn.


Oppakken is sowieso niet ideaal. Helaas is het voor teddy's wel nodig en dat is de reden dat ik het jammer vind dat ze nog gefokt worden. zeker als ze dan ook nog eens te vroeg uit het nest geplukt worden.


Het niet leuk vinden van het oppakken leert ze niet van haar vriendje. Dat komt gewoon doordat het een konijn is. Die vinden het nu eenmaal niet leuk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je inderdaad niet aanleren. Gewoon alleen oppakken als het nodig is en als ze binnen woont lekker kort knippen, dan heeft ze zo min mogelijk last van die ellendige vacht en hoef je haar niet zo vaak te pakken voor de vachtverzorging. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren en denken dat hun laatste uur geslagen heeft als ze worden opgepakt. Dat is de reden waarom je rammetje zo reageert. Met een teddy zul je idd wel moeten, maar dan zou ik het zo kort mogelijk houden. En flink uit de hand voeren zodat je handen niet automatisch als "eng" worden bestempeld. 


 


Bij de nek oppakken is volgens mij erg pijnlijk, niet doen. Ik leg wel een hand in de nek tegen het weglopen, maar dan wel zo dat als ze alsnog willen ontsnappen, ik hun nek/rug niet breek. Is iets weerstand zeg maar.Andere hand gaat idd om de buik bij mij.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een opgevouwen handdoek op de grond leggen met dienblad eronder en je konijn hierop lokken met lekkers, dan het blad op tafel zetten en gelijk gebruiken als ruwe ondergrond waar ze zich comfortabeler op voelen dan een gladde tafel. Als je klaar bent kan je je konijn weer wat lekkers geven en ze terug zetten.


 


Zeker als ik naar Meiyo kijk ben ik het eens met Christa. Je moet echt geluk hebben dat je konijn het goed vindt dat je ze oppakt, de meesten schieten compleet in de stress en vinden je er echt niet aardiger door. Moedwillig konijntjes fokken met zo'n onderhoudsintensieve vacht werkt compleet tegen de natuur van de dieren. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso niet in de nek oppakken. Konijnen hebben daar geen extra vel zoals katten dat bijvoorbeeld hebben. Je zal haar daarmee dus pijn doen en het in de nek oppakken kan haar ook bloeduitstortingen geven. Dus beter onder de voorpoten en ondersteunen onder de kont of haar leren in een mandje te lopen en haar daarmee op te pakken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een opgevouwen handdoek op de grond leggen met dienblad eronder en je konijn hierop lokken met lekkers, dan het blad op tafel zetten en gelijk gebruiken als ruwe ondergrond waar ze zich comfortabeler op voelen dan een gladde tafel. Als je klaar bent kan je je konijn weer wat lekkers geven en ze terug zetten.

 

Zeker als ik naar Meiyo kijk ben ik het eens met Christa. Je moet echt geluk hebben dat je konijn het goed vindt dat je ze oppakt, de meesten schieten compleet in de stress en vinden je er echt niet aardiger door. Moedwillig konijntjes fokken met zo'n onderhoudsintensieve vacht werkt compleet tegen de natuur van de dieren. 

Een creatieve oplossing, zoals we van jou gewend zijn. :D

 

Echter: je moet het konijntje dan ook nog leren met de pootjes wijd op de rug te gaan liggen, want kammen moet niet alleen op de rug, maar vooral ook op de diverse 'wrijf-punten' zoals oksels. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das leuk bedacht, maar no way dat mijn konijntjes braaf zouden blijven zitten als ik dat blad van de grond op pak! En dat op de rug liggen, dat wordt mij ook altijd in dank afgenomen inderdaad.. Heerlijk, konijntjes met lang haar.. Als ze toch een pil zouden uitvinden die de haargroei zou stoppen dan kreeg Wilma die gisteren nog. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Das leuk bedacht, maar no way dat mijn konijntjes braaf zouden blijven zitten als ik dat blad van de grond op pak! En dat op de rug liggen, dat wordt mij ook altijd in dank afgenomen inderdaad.. Heerlijk, konijntjes met lang haar.. Als ze toch een pil zouden uitvinden die de haargroei zou stoppen dan kreeg Wilma die gisteren nog. 

Het is ook een kwestie van langzaam leren ^^ steeds een stukje verder. Ik ben erachter gekomen met Makoto: In zijn ongeduld bij de snoepjes te komen ging hij op de doos zitten. Dan kan je er zeker niet bij... De deksels zijn niet groot, maar ik kan ze oppakken en hem (en het deksel) aan de kant zetten om toch bij de inhoud te komen. Dat hebben we verder uitgebouwd en ik kan hem ondertussen op zo'n inieminie deksel van plastic zonder doek ronddragen. Hij vindt dat duidelijk fijner dan dat ik hem oppak, ondanks dat het glad is... Het is het proberen waard... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je konijn belonen met iets dat ze in één hapje wegkrijgt (ik deed dat altijd met een zonnepitje), wanneer ze iets goeds doet...of wanneer ze iets doet wat jij graag van haar wilt zien...De clickertraining dus..


Zo kreeg ik hem bijv ook altijd met gemak op de weegschaal... en sprong hij door een boogje... :superbunny:


 


Verder wat de vachtverzorging betreft....


Ik heb even voor je rechtsbovenin het scherm bij 'zoek' het woordje 'bostelen' ingetypt:


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/32443-hoe-kan-ik-het-beste-de-vacht-van-mijn-teddy-verzorgen/


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/26272-nijn-is-in-de-rui-en-wil-niet-geborsteld-worden-tips


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/11613-ik-krijg-een-teddy-widder


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/11411-filmpjes-sinn-wordt-geborstelt-en-doetchie-doet-op/


 


Wellicht kan je zelf zoiets ook eens doen met het woordje 'teddy' of 'vachtverzorging' ...


aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg ze bijna nooit op de rug, gelukkig hebben ze daar nooit of nauwelijks klitten, ze zijn ook zeker niet bang voor me want als ik in de tuin zit huppelen ze vrolijk om me heen, aaien gaat soms maar ze worden liever niet aangeraakt. Het op een blad lokken is wel een goede tip! Ga ik zeker proberen. Klitten knip ik zowiezo altijd eruitik doe alleen zachtjes borstelen met de nijnen op mn schoot waar ze ook van me af kunnen huppen maar naar mijn idee vinden ze dit niet zo vervelend.. ik wist niet dat 6 weken nog te jong is om mee te nemen, mm andere 2 nijnen had ik ook mee op 6 weken wat ik erg vervelend vind als dit te vroeg is, ik heb zo ook alledrie van een andere fokker dus ik had ook wel verwacht dat dit dan oke is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .