Ga naar inhoud

Mag een konijn Daktarin?


Jolien_1999

Aanbevolen berichten

Hey


 


Ik heb al een langere tijd schimmel op mn rug(altijd behandeld kwam telkens terug), eerst kwam het van de caafjes, maar nu heb ik schimmel op Chanel ontdekt. Het oortje is kaal en heeft witte schilfers, zoals bij mn caafje met schimmel. Ik ben behandeld geweest met Daktarin, Yina ook. Dus zou ik Chanel ook mogen behandelen met Daktarin?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien rare vraag, maar weet je zeker dat het schimmel betreft en geen schurft? Bij mijn weten is dat namelijk wel overdraagbaar op mensen en schimmel niet. En cavia's zijn erg gevoelig voor schurft.

 

Misverstand ;) Het is juist de schimmel die zeer besmettelijk is voor mensen en niet de schurft. 

Jolijn, wij adviseren zelden het gebruik van daktarin, dit middel heeft namelijk bij cavia's vaker geleid dit ernstige huidproblemen.

Het beste kun je surolan bij de DA halen of Etos/Kruidvat merk smeren.

Daarnaast vaseline, of liefst honingzalf gebruiken om de wond vettig te houden en te verzachten tegen de jeuk.

Wanneer je anti-schimmelzalf smeert moet je minimaal een uur wachten alvorens honingzalf te smeren (liefst nog wat langer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee dat is raar, ik had juist daktarin gekregen op voorschrift van de DA. Die bleek niet zo cavia/konijnkundig te zijn, had vlees meegegeven voor Yulieke om aan te sterken, ik heb het wel niet gegeven. Misschien eens naar mijn nieuwe dierenarts bellen, die kent gelukkig wat meer af van knaagdieren/konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlees voor een knaagdier  :oh:


Weet je zeker dat dit een DA is?


Meid, bestel honingzalf en ga naar een drogist en haal daar antischimmel van eigen merk...


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het was een dierenarts die ook direct adviseerde om Yulieke te laten inslapen. Omdat ik het nog niet wou op geven had ze een potje eiwittenvlees meegegeven en dwangvoer.


maar gelukkig zijn wij van dierenarts veranderd de volgende dag. :)


 


Hier is geen drogist in de buurt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik heb dan weer niet vaak een konijn met schimmel gezien. Het kan natuurlijk best, maar is het niet verstandiger eerst even een dierenarts te laten kinken? Kun je gelijk het juiste middel van de dierenarts mee krijgen.

Ik vind eigenlijk dat je geen medisch advies moet geven op een forum. Je hebt het dier helemaal niet gezien.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik heb dan weer niet vaak een konijn met schimmel gezien. Het kan natuurlijk best, maar is het niet verstandiger eerst even een dierenarts te laten kinken? Kun je gelijk het juiste middel van de dierenarts mee krijgen.

Ik vind eigenlijk dat je geen medisch advies moet geven op een forum. Je hebt het dier helemaal niet gezien.

 

 

Als er geen adviezen gegeven mogen worden, wat is dan het nut van een vraag stellen ;)

Ga dan gelijk naar een DA en stel geen vraag op een forum zeg ik dan op mijn beurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh maar een drogist heet bij jullie in België anders volgens mij! Ik weet niet meer wat het nu was maar wat wij een drogist noemen zit bij jullie anders. Misschien kun je zoiets bij jullie bij de apotheek halen of zo? (En inderdaad zou een dierenarts zeker een goed idee zijn! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een drogist, maar Nederland is het enige land waar de drogist ook zelfzorggeneesmiddelen mag verkopen. Dat is het verschil ;) In andere landen mag het alleen bij de apotheek.

Verder sluit ik me aan bij Christa... Adviezen zijn prima, maar op medisch gebied blijft dat gevaarlijk. Wij hebben wel ervaring, maar er niet voor geleerd. Dat maakt een advies niet betrouwbaar. Iedere gek kan hier iets vertellen, of überhaupt ergens op internet. Of het waar is, is een tweede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik zeker over de nodige kennis beschikt op het gebied van ziekten en aandoeningen zal ik ook alleen adviezen geven als mijn kennis en ervaring dit toelaat. Bij aandoeningen die mij onbekend zijn, of die verdere medisch onderzoek nodig hebben, zal ik mij ook op de achtergrond houden. Maar praktijk ervaring genoeg en ik werk samen met mijn eigen DA dus zie het nodige aan me voorbij komen ;)


Maar wanneer je inderdaad niet zeker bent van je mening of advies, dan moet je voorzichtig zijn in hetgeen je adviseert, daar sta ik volledig achter...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik wil wel geloven dat jij vindt dat je veel kennis hebt, maar al was je dierenarts: het is gevaarlijk om medisch advies te geven via een forum.

Ten eerste: jij kunt wel een antwoord denken te weten, maar wie zegt dat het verhaal goed uitgelegd is? Zeker met huidafwijkingen is zien (en evt voelen) heel belangrijk.

Ten tweede: lezen is ook belangrijk en je leest snel ergens overheen. Dat blijkt ook, want Jolien vraagt advies over haar konijn en jij hebt het in je eerste reactie over een cavia.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik zeker over de nodige kennis beschikt op het gebied van ziekten en aandoeningen zal ik ook alleen adviezen geven als mijn kennis en ervaring dit toelaat. Bij aandoeningen die mij onbekend zijn, of die verdere medisch onderzoek nodig hebben, zal ik mij ook op de achtergrond houden. Maar praktijk ervaring genoeg en ik werk samen met mijn eigen DA dus zie het nodige aan me voorbij komen ;)

Maar wanneer je inderdaad niet zeker bent van je mening of advies, dan moet je voorzichtig zijn in hetgeen je adviseert, daar sta ik volledig achter...

Oefff...jou moeten we volgens mij een gouden toetsenbordje geven hier...

Je bent gewoon een forumlid als ieder ander hier, waarschijnlijk ga je ook elke dag naar de wc en je hebt vast ook geen blauw bloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlees voor een knaagdier  :oh:

Weet je zeker dat dit een DA is?

Meid, bestel honingzalf en ga naar een drogist en haal daar antischimmel van eigen merk...

Dat klinkt jou blijkbaar vreemd in de oren? Een knaagdier hoort dierlijke eiwitten binnen te krijgen, dat gaat wat lastig met groente en kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds wanneer eten cavia's en konijnen vlees?


Want daar ging het hier immers over, niet over de overige kleine knaagdieren.


En wat heb ik jouw misdaan om zo tegen mij uit te vallen?


Je kent me niet eens, dus een vinnig oordeel vellen siert je niet, zeker niet gezien je een quote hanteert van Ghandi, want de beschaving van een volk richt zich niet alleen op dieren, ook op medemensen ;)


Als je problemen hebt met mij, negeer me dan gewoon, probleem opgelost :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging op mijn reactie hierboven.


 


@Rian.


Hoe jij het schrijft lijkt het dat alle knaagdieren dierlijke eiwitten binnen behoren te krijgen, dit is absoluut niet waar! Het is beter om het antwoord te specificeren als je dit soort uitlatingen doet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mensen sorry dat ik niet meer heb gereageerd, Lilly heeft het nog erger, aan de binnenkant van haar oor, dus als ik dat laat zien mag ik misschien wel naar de dierenarts gaan. Mn ouders weten van de mogelijke schimmel. Jeetje soms ben ik echt blind :( ik zie nooit iets van symptomen en dat vind ik echt jammer.


Euhm ja, fabienne haalt de cavias erbij omdat ik ook in mn beginpost de cavia's heb erbij gehaald, omdat het met Yina is gestart, jammer genoeg.


Dus Rian een dier dat slap is, heel mager is zou dierlijke eiwitten mogen hebben om aan te sterken? Niet om je aan te vallen ofzo, gewoon een vraagje voor in de toekomst. :) 


 


 


Misschien is een dierenartsbezoekje het er best uit.


 


bedankt voor de antwoorden


groetjes Jolien


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk mag je idd naar een dierenarts om dit probleem aan te pakken, want schimmel blijft een lastig en besmettelijk iets :s


 


 


Je moet jezelf geen verwijten maken over het al dan niet vlug zien van symptomen. Je doet je best en dat is belangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik dus ook Jolien, je doet je best en soms zie je dingen onbedoeld over het hoofd, dat gebeurd ons allemaal...


Maar zeker nu het erger lijkt adviseer ik je zeker even naar de DA te gaan...sterkte...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik dus ook Jolien, je doet je best en soms zie je dingen onbedoeld over het hoofd, dat gebeurd ons allemaal...

Maar zeker nu het erger lijkt adviseer ik je zeker even naar de DA te gaan...sterkte...

Nu zijn het 2 konijntjes, bij Bailey heb ik nog niks gezien. als het meezit gaan wij donderdag naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .