Ga naar inhoud

slecht eten


Ikka

Aanbevolen berichten

Sinds vorig weekend is mijn konijn van bijna 11 nog maar heel weinig gaan eten. Hij eet 2 of 3 brokjes en stopt dan weer.


Met hem naar de dierenarts geweest, maar er is geen reden gevonden waarom hij bijna niks eet, kon ook door de warmte komen. Voor de zekerheid krijgt hij ciseral en carprofen, maar dit lijkt niet echt te helpen ondanks dat het nu ook niet meer zo warm is.


Heeft iemand ervaring met een (ouder) konijn dat nog maar weinig wil eten zonder dat een dierenarts iets kan vinden? Kan het ook gewoon door de ouderdom komen? 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook door haakjes op de kiezen kunnen komen, zeker omdat hij 2 of 3 brokjes eet en dan stopt. 1 van mijn nijnen had het van de winter ook. De dierenars zag een paar kleine haakjes, maar vond ze wel meevallen. Ze heeft toen ook medicijnen tegen gas gekregen (haken kunnen trouwens ook gas veroorzaken), ze had ook ondertemperatuur. Ze knapte wel een beetje op, maar het eten bleef moeizaam. Na een week heeft de dierenarts toen onder narcose een paar haakjes verwijderd. Het duurde toen nog wel een kleine week, maar sindsdien is ze weer de oude :) Er kunnen ook haken op de achterste kiezen zitten, dit is zonder narcose lastig te zien. En het ene konijn stopt al met eten bij kleine haken, terwijl het andere konijn met grote haken nog wel even dooreet. Jouw konijn is natuurlijk al behoorlijk op leeftijd, dus ik kan me voorstellen dat je dierenarts voorzichtig is met narcose. Heeft de dierenarts wel in zijn bekje gekeken?

Eet hij ook geen groente en hooi? Het is heel belangrijk dat hij wel blijft eten, want anders gaat het mis. Als hij echt niks of vrijwel niks eet moet je hem dwangvoeren (als de darmen stilvallen zijn ze vrijwel niet meer op gang te brengen, dat is al bij 24 uur niet eten). Uiteraard eerst met de dierenarts overleggen, want bij een maagverstopping moet je juist niet dwangvoeren. Tja, je moet er natuurlijk achter zien te komen wat het onderliggende probleem is waarom hij niet eet. Ik zou de dierenarts dus vragen of hij naar de kiezen wil kijken.

Succes. Vervelend hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn kiezen waren de week ervoor al gedaan omdat dit een bekend probleem is bij hem. Hij eet meestal de dag erna al weer goed en dat was nu ook zo. Maar een paar dagen later stopte het ineens. De dierenarts heeft afgelopen week toch nog even gekeken, maar kon echt geen haakjes meer vinden. Ik hoopte ook dat er toch nog een haakje zat waardoor hij slecht at, maar helaas.


 


Groente mag hij niet, gaat hij van aan de diarree. Hij mag eigenlijk bijna niks behalve SS en hooi, zijn darmen zijn anders al snel van streek, maar dat was nu ook niet het geval. Hooi zie ik hem niet meer eten, maar geef wel elke dag vers in de hoop dat hij dan wel pakt, maar de berg hooi lijkt niet kleiner te worden.


Hij eet eigenlijk net voldoende om zijn darmen in werking te houden, maar ik geef hem ook wel wat dwangvoer voor de zekerheid. Ik heb ook hooithee gemaakt, maar er zit al zo veel vocht in het dwangvoer dat hij verder niet drinkt.


Hij is gelukkig nog wel alert en huppelt wat rond. Maar dat kleine beetje eten maakt me zenuwachtig.


 


Als het niet beter word moet ik wel weer terug naar de dierenarts, maar vraag me af wat ze dan verder kunnen doen als ze niks kunnen vinden (ga natuurlijk dan wel terug).


Neem dan de ideeën die hier misschien verder nog vandaan komen ook gewoon mee. Wie weet hebben ze aan bepaalde dingen niet gedacht ook al heb ik het idee dat hij echt helemaal bekeken is. Laat dan ook nog maar een keer zijn kiezen kijken. Voorlopig hoop ik dat het niet nodig is en hij gewoon weer goed gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar probleem met je oudje. Lastig dat de dierenarts geen echte oorzaak kan vinden.

Ik had een konijn dat slechter en langzamer ging eten. Op de kiezen zat een klein haakje, maar dat kon eigenlijk niet de oorzaak van het probleem zijn. Onder narcose bleek, na even zoeken, dat hij een abces onder zijn tong had. Maar hij had ook koorts i.v.m de ontsteking en ik lees bij jou niets over koorts. Maar misschien ook een optie om mee te nemen?

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram at anderhalve week geleden ineens slechter, kon duidelijk niet kauwen, bleek na rontgen een probleem bij de wortels van de kiezen te zitten wat pijn veroorzaakte, in het begin was het minimaal maar werd toch vrij snel erger. Ook in combinatie met koorts en een kalend wordende kin. Geen abces oid, helaas konden ze hem niet helpen.

Lastig als je niet weet wat het probleem precies is, hopelijk gaat het toch snel beter of komen ze erachter wat er precies is.

Als hij moeite heeft met kauwen zou ik je aanraden de biks te weken in water, dat deed ik voor mijn ram ook, dan at hij het ineens wel want hoefde hij niet te kauwen.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft inderdaad geen koorts, maar zal vragen of hij dat ook zo zou kunnen zien. De da heeft namelijk ook uitgebreid in zijn bekje gekeken en zijn tong bekeken op wondjes.


De kieswortels had ik zelf ook aan gedacht aangezien ik daar nog niet zo lang geleden ook een konijn aan heb verloren. Maar die had ook een nat neusje en vieze ogen. Geen idee of die symptomen er altijd moeten zijn. Misschien dat ik daar toch ook navraag naar doe.


 


Ik gebruikte het poeder onder uit de zak ss als dwangvoer, werkt dat net zo goed als weken van de brokken, of kan ik dan beter de brokken weken? Tot nu toe zet ik ook het bakje dwangvoer in het hok, maar als hij wat wil eten kiest hij toch voor de harde biks. Lijkt er bijna op dat hij gewoon vol zit na een paar brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ram was het zo dat hij de brokjes wel wilde, in het begin at hij het nog maar langzamer dan normaal alsof hij dus wel wilde maar niet kon en dat werd erger tot hij niks meer kon kauwen.

Mijn konijn met een probleem bij de wortels van de kiezen had geen vieze neus en geen vieze ogen, ook geen vieze oren maar op rontgen zag je duidelijk een probleem diep in de kaak.

Ik zeg niet dat het bij jouw konijn zo is maar er hoeft niet altijd verder iets te zien te zijn van buitenaf als er een evt probleem echt in de kaak bijvoorbeeld zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik komende week toch maar navragen of de da hier ook naar wil kijken. Bij het andere konijn dachten ze aan snot, maar ondanks alle behandelingen hielp niks en inderdaad na 1 foto hadden ze het al gezien en was er  niks aan te doen. Het was toen al zo slecht dat de da  adviseerde hem niet meer bij te laten komen uit zijn narcose. Dat was dus mijn beeld bij problemen van de kies wortels, maar helaas kan het dus ook zonder hele zichtbare symptomen. Hij is de afgelopen tijd wel steeds langzamer gaan eten, maar werd gezegd dat dit waarschijnlijk gewoon met zijn leeftijd te maken heeft. Helaas dus wel een optie die ik nagekeken wil hebben.  


Ik hoop natuurlijk nog steeds dat de medicijnen gewoon gaan helpen, maar ik zie tot nu toe geen verbetering :( 



 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .