Ga naar inhoud

help, konijn snot en drinkt niet (zit antibiotica in!)


spring

Aanbevolen berichten

Met snot hoeft helemaal geen sample genomen te worden. Je hebt gewoon antibiotica nodig en je kan het onderzoeken om te weten om welke bacterie het gaat en gericht behandelen maar vaak gaat het om meerdere bacteriën tegelijk dus je kan ook met een breed-spectrum antibioticum behandelen.

Natuurlijk is het wel handig om zeker te weten dat het snot is, dat ben ik met je eens. Maar aangezien Spring paraveterinair is kan ik me goed voorstellen dat de dierenarts niet veel met ziet dan zij een dat het in dat geval niet handig is om met een konijn met snot te gaan slepen.

Wel is het ook verstandig om te weten wat de naam is van het middel dat je geeft.

Volgens de nieuwe wet mag een da niet zomaar een ab voorschrijven en al helemaal niet een breedspectrum.

Die wet is er gekomen omdat bacteriën resistent zijn en dat niet alleen negatief is voor onze huisdieren, maar ook voor onszelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met snot hoeft helemaal geen sample genomen te worden. Je hebt gewoon antibiotica nodig en je kan het onderzoeken om te weten om welke bacterie het gaat en gericht behandelen maar vaak gaat het om meerdere bacteriën tegelijk dus je kan ook met een breed-spectrum antibioticum behandelen.

Natuurlijk is het wel handig om zeker te weten dat het snot is, dat ben ik met je eens. Maar aangezien Spring paraveterinair is kan ik me goed voorstellen dat de dierenarts niet veel met ziet dan zij een dat het in dat geval niet handig is om met een konijn met snot te gaan slepen.

Wel is het ook verstandig om te weten wat de naam is van het middel dat je geeft.

Volgens de nieuwe wet mag een da niet zomaar een ab voorschrijven en al helemaal niet een breedspectrum.

Die wet is er gekomen omdat bacteriën resistent zijn en dat niet alleen negatief is voor onze huisdieren, maar ook voor onszelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de nieuwe wet mag een da niet zomaar een ab voorschrijven en al helemaal niet een breedspectrum.

Die wet is er gekomen omdat bacteriën resistent zijn en dat niet alleen negatief is voor onze huisdieren, maar ook voor onszelf.

Dat geldt voor Baytrill.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat geen 'wet', wel een regel. Maar daar zou ook instaan dat als het niet zeker is waar het om gaat, of er is geen andere optie, ze wel zeker nog voorgeschreven mogen worden. Aldus de dierenarts die mij dit vorig jaar al vertelde.

Bovendien werd verteld dat ze in Belgie woont/Belgische da heeft, meende ik gelezen te hebben? Misschien is die regel er daar helemaal niet eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf even niet te zeggen wat de regelgeving omtrent antibiotica nu precies is (ik weet wel dat deze dit voorjaar nog aangescherpt is!), maar ik zou zelf toch liever even een antibiogram laten opzetten om zo wat gerichter kunnen behandelen. Resistentie wordt echt een steeds groter en groter probleem, en wordt veelal veroorzaakt door DA's die verkeerd voorschrijven (Niet de juiste antibiotica, te lage doseringen, etc.) en/of verkeerd gebruik door de eigenaren van de te behandelen dieren. Er wordt naar mijn mening (en met mij veel DA's) echt te lichtzinnig gedacht over antibiotica.


 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, aanvulling; snot is natuurlijk wel een bekend probleem, dat is wel waar en er zijn op zich wel AB die bewezen effectief zijn, dus wellicht is in dit geval een antibiogram wat overdreven.
Maar laat ik het dan zo zeggen; ik zou niet zoveel vertrouwen hebben in antibiotica die je oplost in drinkwater waardoor je niet weet wanneer je konijn welke dosering binnenkrijgt, plus dat je konijn dan wel elke dag echt heel die fles moet leegdrinken en er ook niks in het tuitje achter mag blijven. Dus liever even via een injectie of direct over een klein beetje eten/direct in de bek :) .

Maar succes TS! In elk geval goed dat je er zelf ook over nadenkt en je vragen hier durft te stellen hoor! Het is geen verwijt naar jou!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, aanvulling; snot is natuurlijk wel een bekend probleem, dat is wel waar en er zijn op zich wel AB die bewezen effectief zijn, dus wellicht is in dit geval een antibiogram wat overdreven.

Maar laat ik het dan zo zeggen; ik zou niet zoveel vertrouwen hebben in antibiotica die je oplost in drinkwater waardoor je niet weet wanneer je konijn welke dosering binnenkrijgt, plus dat je konijn dan wel elke dag echt heel die fles moet leegdrinken en er ook niks in het tuitje achter mag blijven. Dus liever even via een injectie of direct over een klein beetje eten/direct in de bek :) .

Maar succes TS! In elk geval goed dat je er zelf ook over nadenkt en je vragen hier durft te stellen hoor! Het is geen verwijt naar jou!

 

Er zijn meerdere ziekteverwekkers die snot kunnen veroorzaken. Er zijn dus ook verschillende ab die gegeven kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere ziekteverwekkers die snot kunnen veroorzaken. Er zijn dus ook verschillende ab die gegeven kunnen worden.

Klopt, maar meestal wordt het door dezelfde bacterie veroorzaakt. Je kunt dus in eerste instantie gewoon volgens de richtlijnen behandelen op de meest voorkomende bacterieen. Werkt dat niet, dan moet je een kweek doen.

Zo doet de huisarts het ook bij mensen. Het zou, vind ik, ook wat overdreven zijn als een dierenarts nog eerder zou kweken e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat het vaak ook meerdere bacteriën tegelijk zijn. Het kan beginnen door bijvoorbeeld Pasteurella, maar omdat die een feestje houdt krijgen andere bacteriën ook meer kans en die feesten vervolgens vrolijk mee en omdat dat vaak het geval is kan je net zo goed met een brede AB beginnen en als dat niet werkt altijd nog gericht behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het in deze wel met je eens Nicky. Ik behandel zelf ook liever gerichter als het even kan, vooral vanwege de resistentieproblematiek die steeds groter wordt.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe belastend het nemen van een sample is voor een konijn (het lijkt me best vervelend..) dus in die zin zou ik zelf misschien ook wel eerder geneigd zijn om iets te proberen wat al vaak goede resultaten heeft behaald als het een van mijn eigen dieren betreft,maar ja, als dat dan niet werkt, is het voor de rest van de konijntjes/andere huisdieren/mensen uiteindelijk ook belastend, als AB kuren niet meer aanslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .