Ga naar inhoud

Foto's genezingsproces grote wond


Dollie

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden kwam konijn Stijn via onze dierenarts bij ons in de opvang. Hij kwam bij haar met een gigantisch abces, waar hij aan geopereerd is. Helaas knaagde hij de hechtingen stuk, waardoor hij een dag later weer onder narcose moest. De wondranden moesten 'opgefrist' worden, waardoor de wond nog groter werd. Er waren twee grote risico's, je hebt altijd de mogelijkheid dat er toch een deel van het abces achter gebleven is waardoor het terug komt en daarnaast was er een grote kans dat de bovenste huidlaag zou afsterven. 


 


De eerste dagen hebben we de wond een half uur per dag in een betadine oplossing geweekt, dit om eventuele afgestorven stukjes, pus en vuil los te weken. Nadat de wond weer helemaal droog was werd deze ingesmeerd met dermiel en zalf met antibiotica. Na enkele dagen zijn we overgestapt op het spoelen van de wond, dit was voor Stijn natuurlijk wat minder onaangenaam aangezien het slechts enkele minuten duurt. Uiteindelijk zijn we ook gestopt met spoelen en hebben we de wond alleen nog oppervlakkig schoongemaakt. Inmiddels is er geen extra verzorging meer nodig. Stijn heeft de afgelopen weken natuurlijk ook antibiotica gekregen. Ook daar zijn we nu mee gestopt.    


 


Ik heb elke dag foto's van het proces gemaakt. Een deel daarvan staat hieronder met toelichting. Klik hier voor alle foto's.


 


Let op, onderstaande foto's kunnen als schokkend worden ervaren.


 


stijn3.jpg


 


Stijn op de operatietafel tijdens het opnieuw hechten van de wond, 21 maart.


 


stijn+2203+gewassen.jpg


 


22 maart, na het wassen van de wond


 


IMG_20140325_232215.jpg


 


25 maart, nog niet gewassen


 


IMG_20140325_235814.jpg


 


25 maart na het wassen, helaas hielden een aantal hechtingen het niet meer.


 


IMG_20140328_003403.jpg


 


27 maart, inmiddels zijn we overgestapt op spoelen, op de foto is het nog niet gespoeld.


 


IMG_20140330_104843.jpg


 


30 maart, eindelijk is er duidelijke verbetering. Er komt een korst op het bovenste 'gat' en de doorbloeding van de huid begint behoorlijk toe te nemen.


 


IMG_20140403_214330.jpg


 


3 april, de wond wordt steeds kleiner. Wel zijn door onderhuidse bloedingen hematomen ontstaan, op zich geen drama en gelukkig zijn ze uiteindelijk uit zichzelf weer verdwenen.


 


IMG_20140406_140641.jpg


 


6 april


 


IMG-20140410-WA0000.jpg


 


En tot slot een foto van vandaag, 10 april. Dit had ik drie weken geleden niet durven dromen. De prognose was niet heel erg goed, de kans was groot dat er nog één of meerdere operaties nodig waren en de dagelijkse verzorging was in het begin echt een hel voor Stijn. Moet je daar dan wel aan beginnen, vraag je jezelf af. Ik ben heel blij dat we het wel gedaan hebben! Stijn moet nog heel even geduld hebben, maar er zit al een heel lief vriendinnetje bij een heel goed baasje op hem te wachten.


 


IMG_20140403_213654.jpg


 


 


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppie van je dat je het gedaan heb! Zo zie je maar weer, dat je niet altijd gelijk moet opgeven, maar, indien niet uitzichtloos, het altijd een kans moet geven. Dit is een bewijs daarvan. Chapeau!!!


Vind het trouwens wel een prachtige oplossing, zoals je Stijn in een bak in een betadine-oplossing heb laten weken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste twee dagen heb ik hem in een afwasteiltje gedaan. Maar dat hield in dat ik hem zelf moest vasthouden en dat was zowel voor hem als voor mij niet het meest comfortabele. Dus toen maar een hoge bak gekocht en dat vond hij nog niet leuk, maar dan kan hij in elk geval rustig zitten zonder dat ik hem aldoor vast houd. Overigens was ik elke keer ook net zo nat als hij ;) Gelukkig was het na enkele dagen al niet meer nodig. Ik denk dat het het genezingsproces in het begin ook wel gehinderd heeft. Maar als er toch enige vorm van rommel/dood weefsel gezeten heeft dan had dat voor grote problemen kunnen zorgen, dus het moest wel echt. 


 


Overigens wil ik nog even benadrukken dat de hele behandeling op advies en met veel overleg met de dierenarts is gedaan. Dit topic is bedoelt om te laten zien hoe de genezing van een dergelijke wond kan verlopen, niet om mensen te inspireren op eigen houtje met grote wonden aan de slag te gaan. Ik ga er vanuit dat iedereen dat ook wel begrepen had maar voor de zekerheid :) 


 


Bedankt voor de leuke reacties allemaal!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dergelijke dingen zelf (gelukkig voor mij) juist ook wel fascinerend en interessant, het enige waar ik erg bang voor was was het afsterven van de huid, dat leek me echt heel smerig. Hij had in dat geval wel z.s.m. geopereerd moeten worden dus ik had er nooit lang mee hoeven zitten, maar ik weet van Mazzel nog hoe vreselijk die geur was.........


 




Fijn dat het zo snel opgeknapt is.


Ik ben wel benieuwd wie nu het gelukkige nieuwe baasje wordt... Een bekende?




 


Ik denk dat jullie haar wel kennen ja... ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus? Is het goed? :D

Ik vind het bizar Hoe snel zo'n enorme wond herstelt. Z'n halve kont ligt eraf en na drie weken is het een korstje waarvan je niet zou zien dat er zoiets mee gebeurd is.

Ben benieuwd of er zelfs ooit weer vacht gaat groeien op die plek waar nu de korst zit.

Hoe kwam hij eigenlijk aan zo'n enorm abces vraag ik me ook af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook nooit verwacht dat het zo snel zo goed zou herstellen. Ik dacht eerder in maanden dan in weken. In het begin leek het ook alleen maar erger te worden, zeker toen die hechtingen sprongen zag ik het echt niet zo zitten. Zo werd de wond alleen maar groter i.p.v. kleiner. Bovendien ben ik verder geen expert qua wondverzorging, dat geeft op zich niet maar dat betekent wel dat je niet altijd kunt inschatten wat er met de wond gebeurt. Op de foto van 25 maart zie je bijvoorbeeld dat er een witte laag over de onderste huidlaag is gekomen, ik had geen flauw idee wat het was en dus ook niet of het goed of slecht is. Dat maakte me behoorlijk onzeker. Iedereen zei ook wat anders over wat het kon zijn en de dierenarts kon op basis van foto's ook geen uitsluitsel geven. 


 


Ik verwacht dat overal weer haar gaat groeien, omdat de plek waar nu nog een korstje zit niet de enige plek was die zo kapot was en behalve op de plek van de korst natuurlijk groeit overal weer haar. Onze dierenarts was bang voor lelijke littekens, nu kan dat mij sowieso niks schelen maar je gaat hier volgens mij nooit meer wat van zien. 


 


Abces is het gevolg van een lelijke bijtwond, hij zat samen met andere rammen. De omstandigheden waarin ik hem heb over genomen zijn op z'n zachtst gezegd wat vaag, ik weet helaas dus niks over zijn achtergrond anders dan dat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gos, dat is erg! Arm ding. Rammen, meervoud dus. Zijn de andere rammen nu wel ook uit elkaar gehaald?

Het is inderdaad ook bizar om te zien hoe snel de beharing terug komt. Is misschien ook net de periode van het jaar?

Heel interessant om te zien inderdaad hoe de huid opbouwt en het genezingsproces verloopt. Net alsof de onderste slijmlaag van de huid al op eigen houtje zonder korst is begonnen op de foto van 25 maart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe en wat met die andere rammen, daar kan ik alleen maar het beste van hopen...


 


Ik heb wel vaker mee gemaakt bijv. na castratie bij voedsters dat de vacht heel snel terug komt. Bij Feline konden we de hechtingen bijna niet terug vinden toen die er eenmaal uit moesten (na 10 dagen). Nayan heeft anderhalf jaar later nog steeds een kale buik. Volgens mij wisselt dat echt heel erg per konijn. Opvallend vind ik wel dat het pas een week geleden of zo begon te groeien, dus een extra teken dat de huid weer gezond is denk ik. Je merkte ook dat de verzorging steeds pijnlijker werd, er kwam weer leven in de huid. Op den duur begon het ook heel makkelijk te bloeden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto van vandaag:


 


IMG_20140413_192751.jpg


 


Morgen gaat hij terug naar Kolham, hij logeerde bij mij in de keuken maar het is nu echt niet meer nodig om hem hier nog te houden. Ik ga hem wel missen, het is echt een geweldig konijn. Hij zal echter wel blij zijn om van mij af te zijn gok ik zo, het is niet zo heel goed voor de onderlinge band om een konijn telkens in de houdgreep te houden en pijn te doen. (Tot mijn grote verbazing ;))


 


En dan nog even een inenting en de dierenarts showen hoe wonderlijk het hersteld is en dan is het zo ver! :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaaa :) en frank is officieel om volgens mij haha. Heb em net aan mn schoonouders geshowed. En je mag em hier komen bewonderen iris :he:

Dieren die je net hebt en gelijk medische zorg nodig hebben is idd niet goed voor het vertrouwen... morris moet nog niks van mij hebben... zolang hij denkt dan frank hem aait is het goed, maar zodra hij doorheeft dat ik het ben rent hij stampend weg... hoop dat stijn mij liever vind :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

nee, klopt haha. Maar de ren moet wel afgedekt zijn tegen de regen voor perzik, omdat ze maar 3 pootjes heeft. als ze zit steunt ze op het stompje zeg maar en dan wordt dat helemaal nat.


 


Het plan is om een andere ren te maken die lichter is en andere afmetingen geeft zodat ze wel de ruimte hebben, meer licht, het netjes lijkt in de tuin en wij niet ons volledige achterterras kwijt zijn :P hoe en wat precies moeten we nog even goed bekijken. Heb 2 ideeen maar het tweede idee gaat langer duren en kan volgend jaar waarschijnlijk pas en moeten we een boom in een overdekte ren wegwerken... En deze ren heb ik eerst van Dollie geleend en die moet met de zomervakantie weer terug. Nog even nadenken wat handig is dus.


Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat wist ik niet, dat zij een pootje mist.

Voor nu is de ren toch prima zo? Let wel op dat er zich geen zakken in het zeil kunnen vormen als het regent. Die worden natuurlijk heel zwaar en dan zal uiteindelijk de ren of het zeil kapot gaan. Pluk en Jerry hebben vorige zomer een aantal weken in een soortgelijke ren gewoond (2 outbackpanelenrennen gekoppeld met daar overheen een panelenren). Ik had toen allemaal plankjes en latjes onder het zeil gelegd zodat het water overal op het dak wegstroomde. Ging best goed voor tijdelijk. Die tinnen trixierennen zakken in het midden ook behoorlijk door. Maar goed, hier heb je vast al rekening mee gehouden.

Project ren volgt dus nog, jullie hebben het maar druk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .