Ga naar inhoud

Graag tips voor mijn zeer magere Binkie!


EliseindeEifel

Aanbevolen berichten

Ik geef hem nu 20 ml en dan zo iedere 2 uur. Meer lukt niet, dan stopt hij gewoon met slikken. Ik heb om half 10 weer wat gegeven. De 1e spuit van 15 ml met dat dwangvoerpoeder van de DA (dat voor vogels). Het smaakte hem alweer wat beter, hij deed weer moeite om het op te likken. Verbetering dus t.o.v. vanmiddag. Daarna nog een beetje van zijn caviapap. Straks om half 12 weer, en dan vannacht maar doorgaan met iedere 2 uur. Ik hoop dat hij zich dan morgen weer ietsje fitter voelt en zelf wat gaat eten aan hooi.


 


Ik hoop eigenlijk dat hij er en van aankomt, en dat het de darmen ook wel netjes op gang houdt. Hij had vandaag kleine keutels en dus moest hij ook nog 2 andere dingen extra. Volgens instructies te geven bij kleine ketels en slecht of niet eten. Ik hoop zo dat hij zich morgen wat beter zal voelen... wát een zorgen om de kleine man!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

20 ml per twee uur lijkt me meer dan genoeg hoor, 30 tot 50 ml wat hier werd gezegd eerder vind ik heel veel. Door te stoppen met slikken geeft hij al aan dat hij vol zit eigenlijk. Wat je kan doen bij konijnen die dwangvoeren niet prettig vinden of die slecht slikken, is met 1 ml spuitjes gaan werken. Dat is meer werk, maar sommige konijnen vinden het gewoon echt veel fijner. Je vult dan een 10 ml spuit en daar mee spuit je via de bovenkant van het kleine spuitje dwangvoer er in. Het handigste is om of iets van 10 spuiten te gebruiken zodat je achter elkaar door kan of een paar en dan met iemand samen doen, de één dwangvoert de ander vult de spuitjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat het nog steeds niet genoeg is, omdat hij van dat voer minimaal 40 gram zou moeten eten, en dat wordt dan 350 ml pap ongeveer. Zo veel krijg ik er gewoon niet in. Ik ga het inderdaad even proberen met kleinere spuitjes, want voor de medicijnen heb ik die, en dat gaat een stuk makkelijker en beter. Het kan natuurlijk zijn dat hij dat gewoon lekkerder vindt smaken, maar ik vind het de poging meer dan waard. Bedankt dus weer voor de tip!


 


Bink heeft vannacht wel zelfstandig zijn witlof gegeten, dus op zich een positief signaal. Hij wandelt nog steeds de kamer door, dus dat vind ik ook hoopgevend. Zij AB-injectie zit er weer in (afschuwelijk! Ik ben alles behalve een natuurtalent) en nu gaan we boodschappen doen nav deze lijst http://www.knagers.net/genezende%20voeding.htm. Ik ga voor gewichtstoename en eetlustopwekkend :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, volgens mijn zijn erwten te hard om zo te kunnen eten voor een konijn. Op de lijst staat bijvoorbeeld ook walnoot tussen, en op sommige sites staat dat genoemd als prima (en voor Binkie juist goed om aan te komen), en op andere sites staat dat walnoten en alle delen van de boom giftig zijn voor konijnen. Voor de zekerheid geef ik het dan maar niet, er staan genoeg alternatieven en zó veel eet de kleine man toch niet. Wel jammer, want laat een walnoot nou net iets zijn wat hij wel met enthousiasme at...!


 


Ik ga maar voor tomaat, rode bieten en zonnebloempitten in ieder geval, en zal even kijken voor mango en papaya. Kracht kan hij ook wel gebruiken! Verder eens kijken of ze verse kruiden verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat het nog steeds niet genoeg is, omdat hij van dat voer minimaal 40 gram zou moeten eten, en dat wordt dan 350 ml pap ongeveer. Zo veel krijg ik er gewoon niet in. 

 

Ik heb zojuist eventjes mijn dwangvoer wat ik per keer gebruikt gewogen, dit is ongeveer 9 gram en daar maak ik dan ong. 20/24 ml dwangvoer van. Dus bij 40 gram zou dat bij mij ongeveer 100 ml zijn.

k vind het heel veel dat je 350 ml pap hebt. Ik kan begrijpen dat je zoveel niet naar binnen krijgt bij Binkie. Ik vraag me af waar dat aan zou liggen. Als ik geen Critical Care gebruik maar de Science Selective fijn maalt, en er dan een papje van maakt, komt ik bij 40 gram ook rond de 100 ml uit. Zou het dan misschien komen omdat je het in water een papje laat worden en dat het daardoor een grotere hoeveelheid wordt. 

 

Fijn dat Binkie zelfstandig witlof heeft gegeten en dat hij door de kamer wandelt. Zoals je zegt, toch een positief signaal. 

Is hij nog alleen of zit hij weer met z'n vriendinnetje samen?

 

Ik vind het heel knap van je dat je het allemaal doet voor Binkie. Nu weer de AB geinjecteerd, goed hoor.  :goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren leek het echt te verbeteren met Binkie, maar vandaag gaat het echt behoorlijk slechter. Ik weet écht niet meer wat ik nog kan doen :no:


 


Vannacht en vandaag amper keutels, hij krijgt daar al medicatie voor en ik weet niet wat ik dan nog kan doen om darmproblemen te verhelpen. Ik heb hem al die tijd zijn dwangvoeder gegeven, gister heeft hij voor zijn doen heel erg goed zelfstandig gegeten, en vandaag dus weer superslecht. Zijn dwangvoer eet hij wel met enthousaisme. De combi tussen 1 ml spuitjes en critical care bevalt hem blijkbaar goed, maar keutels zijn er amper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je al cisaral drops en laxatract geef? Wat ik altijd nog extra doe is het buikje (bij de darmen) masseren. Dit helpt nl ook om de darmen op gang te krijgen (naast de medicatie), en als Binkie het toelaat kan je hem op schoot nemen met een warme kruik (zo'n waterkruik bijv) onder zn buik. Warmte doet ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk om te beoordelen. Een konijn die last heeft van z'n darmen zit vaak heel stilletjes. Als Binkie niet echt een zieke indruk maakt kan het misschien meevallen. Soms blijven keutels even wat langer uit. Mijn Rakker keutelt alleen in de avond en dan ook maar een stuk of 20. En hij zit ook op de critical care.

Zijn z'n oren warm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwangvoeren gaat stukken beter na de tip van de kleine spuitjes gebruiken, maar die zijn natuurlijk ook dun(ner), waardoor een dikke brij niet door het tuutje gaat. Bij het vogelvoer staat 1 deel poeder, 2 delen water, dus van 5 ml poeder hoor ik dan toch 15 ml pap te krijgen (?).


 


Ik vind het ook moeilijk. Hij zit sowieso veel stilletjes, maar met zo een mega gat in je kaak kan je ook lastig verwachten dat hij de vreugedans doet de hele dag. Ik heb toch de kliniek maar gebeld en de DA zei 1 ml extra medicijn geven, en het even aankijken. Hij was redelijk optimistisch en toevallig zat Binkie net te drinken toen ik teruggebeld werd. Zijn 'drops' eet hij nog steeds heel graag en de dwangvoeding gaat nu ook soepel naar binnen. Bink vindt de Critical Care in 1 ml spuitjes kennelijk een serieuze verbetering!


 


Fijn dat jouw Rakker ook zo weinig keutelt, ben ik weer een beetje gerustgesteld. Je bent wel echt mijn steun-en-toeverlaat in deze toestand, nogmaals dank!! Oren zijn normaal qua temperatuur, plassen doet ie wel en hij heeft vanmiddag zijn gezicht nog gewassen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen vinden critical care lekker, Binkie wellicht ook waardoor het makkelijker gaat. Dit is voor jou en voor Binkie dan een stuk makkelijk dwangvoederen.

Mijn volgende vraag zou eigenlijk zijn hoeveel cisaral je moet geven, maar je moet al meer gaan geven van DA.

Konijnen die echt last hebben van hun darmen, hebben ook koude oren en stoppen met eten. Ze eten dan ook niet hun favoriete snoepje. Althans die ervaring heb ik zelf.

En je hoef niet te bedanken hoor, we zijn er om elkaar te helpen, toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koude oren zegt niet echt wat ;) mijn konijnen hebben zo vaak koude oren. Het is eigenlijk zoals bij ons koude handen. Beter kun je het kuiltje in de nek voelen. (Of nog beter, met de thermometer ;) )

Van de 1ml spuitjes kun je het tuitje afknippen, waardoor je een groter gat krijgt en er wat dikkere drap door kan. Zeker als hij ook drinkt zou ik het dwangvoer wat dikker laten. Hij heeft zijn voedingsstoffen hard nodig.

om hem zelf te laten eten zou je nog andere brokjes kunnen proberen. Bijvoorbeeld juniorvoer. En al is hrt maar zijn gewone voer natuurlijk. Alles wat hij eet is meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan aanbod geen gebrek ;) Meneer heeft keuze genoeg, en gelukkig heeft hij weer wat zonnebloempitten en erwtenvlokken gegeten.


 


Ciseral moet ik 3x per dag 0,25 ml geven, laxatract was 2x per dag 1 ml, nu 3x per dag 1 ml. Metacam dan ook 2x per dag, en verder dus zijn Juvinale en Critical Care.


 


Volgende probleem is de injectie met AB. Dat gaat vreselijk moeilijk! Ik heb al vaker injecties onder de huid gegeven en een kennis van mij heeft gewerkt als DA-assistente en heeft echt vaak geinjecteerd, en bij ons allebei gaat het niet goed. Het is al lastig de naald door zijn huid heen te krijgen, het is alsof je probeert door leer heen duwen. Dan zit de naald erin... en gaat de AB er niet uit. Het lukt gewoon niet. Naald eruit en zo komt de AB er wel uit, naald in Binkie... en met geen mogelijkheid. Misschien dat er een vaccuum ontstaat, maar waarom is een mysterie. Pas na 5 pogingen lukte het, en dat is voor Binkie (& voor mij eigenlijk ook wel) echt niet fijn!


 


Nou zag ik op youtube iemand een injectie geven in de zij, kan dat altijd? Dan kan ik dat proberen. Bink is natuurlijk heel erg mager, dus echt een flinke huidplooi kan ik niet pakken. Aan zijn flank is de boel wat zachter.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Enfin... dilemma! Ik heb mijn DA in Dl gebeld om te vragen of ik in de flank kan injecteren. Want hoewel hij blijkbaar met konijnen en gebitsproblemen geen ervaring heeft, had ik bedacht dat hij wel zou weten waar je een nijn een injectie mag geven. Ik heb de kliniek al vaker gebeld, en durfde niet meer zo best alweer te bellen, vandaar.


 


Vervolgens vraagt hij welke AB ik kan moet injecteren (Duplocilline). Reactie is dat ik daar echt per direct mee moet stoppen, omdat bij konijnen daar de complete darmflora aan kapot gaat, en konijnen dan in 1e instantie problemen krijgen met keutelen en de darmen permanent problemen zullen houden. Hij adviseert Marbocyl FD op te halen, dat kan Binkie opdrinken (of wsl met de dwangvoeding mee opeten), waardoor ik  kan stoppen met de injecties, die ook nog eens bijzonder slecht in Bink te spuiten zijn.


 


Maar ja, de Wilhelminakliniek heeft natuurlijk een véél grotere ervaring met konijnen behandelen... en ik vind het dus heel moeilijk de nabehandeling zoals voorgeschreven te veranderen.


 


Wat zouden jullie doen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf doorgaan met duplocilline. Ik heb het zelf al bij verschillende konijnen moeten injecteren. 1 van mijn konijnen had, door een fout van een andere DA, ook een abces (binnenin het bekje) en door de duplo heeft hij het toch mooi gered,

Mij is geleerd om hoog op de rug (bij de nek) het velletje omhoog te trekken, dan ontstaat er een soort holletje (v-vormig). In dit holletje kan je dan injecteren.

Toch is het wellicht handig om toch de kliniek te bellen. Vinden ze echt niet vervelend. Ze zijn, als ik het me goed herinner, tot elf uur open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Penicilline is bijzonder schadelijk voor konijnen wanneer het oraal gegeven wordt. Een injectie is veilig. Absoluut niet mee stoppen want duplocilline is één van de weinig antibiotica's waarmee je nog wat kan bereiken bij een abces. Met marbocyl gaat dat niet lukken. Je dierenarts heeft duidelijk geen kaas gegeten van 'konijnengeneeskunde', ik zou om verwarring te voorkomen ook gewoon bij WP blijven en daar adviezen inwinnen, niet elders. Anders blijf je tegenstrijdige berichten krijgen. Ik snap wel dat je in dit geval zoiets hebt van dat weten zij ook wel, maar je ziet wel weer wat het oplevert. 


 


Schud je de antibiotica wel goed voor je het spuit? Ik herken het wel, heb ook wel eens zo'n moeilijke gehad. Bij hem maakte het ook veel verschil wat voor naald/spuit ik gebruikte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het slecht zou zijn voor de darmflora is voor mij ook compleet nieuwe informatie. Heb het bij 3 van mijn 4 konijnen geïnjecteerd waarvan bij 2 en tijd lang. Geen enkel probleem en heb het ook nooit eerder gehoord.

Antibiotica oraal toedienen precies het tegenovergestelde juist... Dan gaat het door de darmen dus is ook niet zo gek dat het dan juist op de bacteriën daar inwerkt. Al ken ik die AB die je dierenarts noemt niet.

Volgens mij is juist injecties AB geven efficiënter maar er zijn inderdaad konijnen die een hele gekke huid hebben waar je niet goed in kan prikken. Je zou Dollie en berichtje kunnen sturen, zij heeft dit ook wel eens gehad bij een konijn, ik weet even niet meer hoe ze dit opgelost had. Volgens mij lukte het toen beter met andere naalden (ik geloof dat die met een andere kleur beter werkten maar weet dat niet zeker meer).

Edit: en toen ik dit berichtje schreef had ik haar berichtje nog niet gezien. Ze was me voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien overbodige tip, maar kijk je ook "in de naald "als je prikt. De opening naar boven zeg maar. Dan heb je het scherpe puntje als errst in de huid en gaat makkelijker dan als je de naald andersom houd.

je zult het wel doen maar wellicht scheelt het

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schud heel goed en heb inderdaad moed verzameld en weer de Wilhelminapark kliniek gebeld. Tips en adviezen gekregen en na 10 pogingen is het nog steeds niet gelukt. Binkie over de mik en ikzelf ook over de mik. Twee keer is de naald losgeschoten van de rest, omdat ik meer kracht zette. Overal AB, behalve onder de huid van Bink zelf. Ik heb groende naalden, en volgens de DA van de kliniek moet het daarmee al makkelijker gaan. Ik heb het geprobeerd in de flank, in de nek, harder getrokken zodat er wat meer huid mee omhoog kwam... en niets werkt. Naald zit er echt in, beetje naar voren, stukje terug maar de vloeistof krijg ik er met geen mogelijkheid uit gedrukt. Zo, dus in de lucht zal ik maar zeggen, wel. Het probleem zit dus ergens in het onder de huid leeg drukken.


 


Ik heb bij paarden vaker onder de huid injecties gegeven, dat ging. Ik ken dit ook niet, maar serieus zwaar vervelend is het absoluut! DA van de kliniek zegt nu dan toch maar die orale andere AB, want Binkie moet toch iets. Abces is open, dus dan is het nog een optie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene naalden van Nobivac toevallig? Laten dat nou net de naalden zijn waarbij ik met Mazzel ook helemaal niks kon. Daarmee had ik echt precies hetzelfde probleem bij hem. Bij andere konijnen geen last van. Mazzel heeft ook langdurig duplo gehad i.v.m. een abces.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .