Ga naar inhoud

Lichte vorm van myxomatose ondanks enting


Laura1984

Aanbevolen berichten

Net bij de DA geweest, Nijn had al enkele dagen een natte 'wam', en at sinds zondag ook minder goed biks. Omdat hij vaker haken had gehad, dachten we daar ook nu weer aan, maar het gebit zag er keurig uit.


De DA gaat uit van een lichte vorm van myxomatose; alle slijmvliezen, zijn mondhoeken en ook zijn geslachtsdeel zijn helemaal opgezwollen.


Nijn is vorig jaar in april geënt met Nobivac, daardoor valt het ook zo mee zegt de DA.


Hij krijgt penicilline om andere infecties tegen te gaan en pijnstilling.


Opzich heeft ze goede hoop omdat hij zo levendig is en opzich nog wel goed eet.


 


Ik was eigenlijk vooral benieuwd of er al meer gevallen zijn geweest van een myx-besmetting na de 'nieuwe' enting en hoe die zijn afgelopen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het Laura al gezegd, maar zal het hier ook nog even plaatsen.

Ik heb wel over een ander geval gehoord vorig jaar. Ook hier ging het om een lichte variant en dat konijntje heeft het gelukkig overleefd. Hopelijk geldt dit ook voor Nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje had myxomen rond de ogen en een dikke neus. Met een week namen de zwellingen af en daarna ging het heel snel beter. Er werd behandeld met ab en verder valt er niet zo heel veel over te vertellen, er kwamen niet echt verdere klachten en de klachten die er waren verdwenen vrij snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat vervelend. Hopelijk komt Nijn er snel bovenop. Loura, weet je ook wanneer dat konijn ingeënt is? Nijn moest eigenlijk al bijna weer heen, misschien beschermt het wat minder lang optimaal dan we denken? Heerst er ook myx bij jullie in de buurt Laura?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan inderdaad een entreactie geweest zijn, de myxomen op haarloze delen staan ook vermeld in de bijsluiter als mogelijke bijwerking.

Heb ook bij een van mijn konijnen gehad dat hij een myxoom op een oor kreeg vlak na de enting. Daar heeft hij nu 2 jaar later nog steeds een littekentje.

Wellicht werkt de enting toch wat minder lang optimaal inderdaad.

Als dat zo is dan zou het misschien verstandig zijn te overwegen om de konijnen midden in de winter te enten.

Ik ga zo eens bellen voor een afspraak, ik heb er 2 die volgende week op een jaar zitten...

Hoe gaat het vandaag met Nijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht en ook nog niet met de DA besproken. Ik weet ook niet hoe snel dat weer mag (het mocht nu in ieder geval niet omdat het dan alleen maar erger kon worden).


Maar ik ben wel overtuigd van het nut van enten (was hij niet geënt dan was de reactie veel heftiger geweest) en in principe wil ik hem dus ook wel weer laten enten t.z.t.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kan me best voorstellen dat met zo'n winter het eigenlijk gewoon door is gegaan met de besmettingen. De DA zei al dat ze verwacht dat er nog wel meer verwachtte binnenkort (vooral ook konijnen die niet geënt zijn)...


 


 


Nee, ze zitten buiten, alleen in de zomer hebben we de deuren meestal open staan zodat ze binnen kunnen lopen.


 


 


Vandaag verder geen veranderingen in z'n toestand te merken, geen vermindering of verergering van de zwellingen en z'n gedrag is ook nog steeds hetzelfde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .