Ga naar inhoud

Normaal dat konijn eerste dag niets eet?


Azur

Aanbevolen berichten

Hoi,

Wij hebben gister een konijn aangeschaft (8 weken) en we zagen al in de winkel dat het een erg rustige, schuwe konijn was, maar dat vonden we niet erg.

Zoals te verwachten is het konijn nog erg bang en aan het wennen aan de omgeving.

Echter maak ik me zorgen omdat het konijn zo te zien niet eet. Drinken doet ze wel. Ook zit ze constant te knarsetanden. Voor de rest heeft ze een mooie vacht, heldere ogen, snuit etc. Ontlasting is redelijk normaal, beetje zacht.

Ik heb net de dierenspeciaalzaak (staat bekend als erg goed) gebeld waar we het konijn gekocht hebben en volgens hun kan het zijn dat een konijn eerste twee dagen niks of weinig eet totdat ze wennen. Volgens de meneer was knarsetanden normaal af en toe omdat ze zo hun tanden slijpen.

Wat vinden jullie?

Als het konijn morgen weer niets eet - ik weeg het af - ga ik wel naar de dierenarts.

Ps. Ik heb hetzelfde voedsel mee als wat ze in de dierenwinkel aten. Tenminste, een deel van de mix van twee die ze daar gaven.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Knarsetanden is niet normaal. Sommige konijnen doen het als ze lekker geaaid worden, dan is het een teken dat ze er van genieten, maar in dit geval lijkt het me pijn, of angst. Ik zou direct contact opnemen met een dierenarts. Misschien heeft je konijn buikpijn en eet ze daarom niet, maar het zou ook stress van de verhuizing kunnen zijn. Neem het zekere voor het onzekere, bij bijvoorbeeld een gasbuik kan het heel erg snel afgelopen zijn. Wachten tot morgen is dan echt te laat.

Dierenwinkels geven helaas wel vaker adviezen die niet bepaald steek houden. Ik zou in dit geval zo snel mogelijk met een dierenarts bellen, een dierenwinkel is helaas geen goede plek voor advies.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Ik heb zelf ook een nijn gehaald uit een winkel en mijn eerste nijn at helemaal de eerste dag en de tweede dag terug naar de winkel en die zeiden dat het normaal was en de derde dag was het konijn overleden, dus ik zou direct naar de dierenarts gaan als je konijn de tweede dag nog niks eet!

Groetjes.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar mijn konijnen vandaan kwamen zeiden ze: als er iets is, niet naar de dierenarts gaan maar hierheen komen. Anders heb je geen garantie meer en dierenarts kosten vergoeden we niet.

Vond ik ook al zo een vreselijke opmerking. Uiteraard gewoon naar de dierenarts gegaan toen er iets mis was.

Hopelijk komt het goed met je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenwinkel is geen goede plek om een dier aan te schaffen. In mijn ogen is geen enkele dierenwinkel 'goed' als deze dieren verkoopt.

Bijna alle dieren uit dierenwinkels komen van broodfokkers. De ouderdieren hebben geen fijn leven en zitten er vaak zo bij:

http://nl.tinypic.com/r/2evarma/5

Enige doel is zoveel mogelijk jongen fokken in een zo kort mogelijke tijd. Dus de dieren zijn vaak niet zo gezond.

Daarmee steun je ook deze broodfokkerij met het kopen van een dier in de dierenwinkel, hoe meer ze verkopen hoe meer er gefokt wordt. Maar dit wist je denk ik niet van te voren, helaas weten veel mensen dit niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn wat 2 dagen niet eet is echt in nood, als de darmen stil komen te liggen is je konijntje in gevaar en moet het echt geholpen worden. Hoe kunnen ze nou zeggen dat het normaal is dat een konijn wel eens 2 dagen niet eet. De dierenspeciaalzaak staat dus onterecht als goed aangeschreven en zo te lezen met weinig kennis van konijnen. Dit is helaas vaak het geval in dierenwinkels.

Tanden slijpen doen konijnen door goed voer en hooi te eten, evt op wilgentakken knabbelen etc. Knarsen tanden is zoals eerder verteld vaak een teken van iets heel fijn vinden als ze bijv geaaid worden of een teken van pijn.

Hoe was het bij de dierenarts, hopelijk gaat het goed met je konijntje!

Dat ze schuw en bangig is is heel normaal, ze is nog zo jong. Laat haar maar rustig wennen bij jullie, met veel geduld gaat ze zich vast vertrouwd gaan voelen. Hier op de site kun je veel informatie vinden. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de dierenarts.

De dierenarts reageerde meteen van "oh, wat een klein konijn". Dus ze is waarschijnlijk jonger dan wat ons verteld was. Ze had niet eens in de dierenwinkel moeten liggen, denk ik.

Maar volgens de arts was ze vermagerd en heeft ze last van d'r buik. Hij heeft haar twee prikjes gegeven: een voor de pijn en ander voor de darmen. Plus dwang gevoed. Ik moet haar vanavond en morgenochtend ook voeden. Ze slurpte die prap naar binnen, ze had echt honger.

De arts denkt dat ze morgen al zelf gaat eten. Ik hoop het! Anders moet ik weer terug voor wat medicijnen thuis.

Ik hoop dat het werkt. Ik vind het zo zielig en voel me ook schuldig.

Ze knarsetand nog een beetje. Hopelijk wordt de pijn minder.

Nog eens bedankt allemaal voor de adviezen. Ben erg blij meteen vandaag naar de arts te zijn gegaan.

En dat die dierenwinkel idd niet zo goed is, is wel duidelijk nu. :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pluim voor jou dat je toch gegaan bent vandaag! Hopelijk slaat het allemaal aan en komt het goed. Helaas zijn de konijntjes in de winkel vaak niet gezond en te klein, maar deze heeft hopelijk geluk dat hij jou getroffen heeft! Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Je doet wat je kunt, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig dat je meteen gegaan bent! Voel je niet schuldig, je hebt op verschillende plekken informatie ingewonnen en daarnaar gehandeld. Veel mensen zouden al die moeite al niet genomen hebben. Je wilt duidelijk het beste voor je konijn :goed:

Hopelijk is je konijntje er met je goede zorgen snel weer bovenop. Hoe heet ze eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu zo kwaad en best wel geëmotioneerd dat ik beter even kan wachten met de dierenwinkel bellen. :)

Maar zorgwekkend dat zo een gevestigde dierenwinkel blijkbaar niets afweet van de eigen dieren. Wie weet hoe lang ze al daar honger heeft geleden.

Ik heb Punky net gevoed en het ging redelijk. Beetje gemorst op d'r borst maar dat likte ze zelf weg later. ;) Hoor d'r darmen nu ook werken. Doet wel nog pijn zo te horen, ondanks de pijnstiller.

aangepast door Azur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft het in ieder geval goed getroffen met een baasje zoals jij toch, goed dat je het niet hebt afgewacht! In de dierenwinkel zijn konijnen vaak op te vroege leeftijd bij de moeder weggehaald en ze liggen dus ook te jong al in de winkel. Zo jong mogelijk wordt het sneller verkocht met alle risico´s vandien. Die kleintjes hebben natuurlijk een minder goede weerstand dan konijnen die wel wat langer bij de moeder mochten blijven (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Fijn dat het voeren nu redelijk gaat, hopelijk gaat dat kleintje snel weer zelf eten en gaat ze zich vertrouwd voelen. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dierenwinkels doen over het algemeen maar wat. Als ze echt om het welzijn van dieren zouden geven zouden ze ze niet verkopen. Mocht je over een tijdje op zoek gaan naar een vriendje voor Punky, kijk dan even bij een opvang. Daar weet je zeker dat ze wel het beste met de dieren voor hebben en krijg je de juiste informatie mee.

Wat een geluk voor Punky dat ze bij jou terechtgekomen is! Zorg er nu eerst maar voor dat ze er weer bovenop komt, maar het klinkt alsof dat goed gaat komen, fijn dat je hoort dat de darmen weer aan de gang zijn! Als de ergste emoties wat gezakt zijn zou ik die dierenwinkel wel even op het matje roepen. Of het helpt is een tweede, maar ze moeten toch weten dat Punky met hun advies al dood had kunnen zijn.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .