Ga naar inhoud

Ik weet het even niet meer...


nalapuk

Aanbevolen berichten

Lastig dilemma nalapluk.

Maar bedenk je ook: als het wel EC is, dan kan stress er toe leiden dat het steeds terug komt en/of door blijft sluimeren.

Ik denk dat het inderdaad raadzaam is eerst weer Panacur te gaan geven en te zorgen dat er zo weinig mogelijk stress/onrust kan ontstaan. (Dus even geen DA-bezoekjes, geen ingrijpende verhuizingen/verbouwingen als je konijn daar wat van slag kan raken, etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry dat ik zoveel vragen stel, ik probeer gewoon mee te denken met je, en veel vragen zijn ook niet zozeer gericht op een antwoord van jou maar meer dat ik vreemd van hun vind ze niet gedaan hebben , zodat je wat meer duidelijkheid zou hebben. (misschien had ik dat er wat duidelijker bij moeten zetten, sorry). vind gewoon rot voor je dat je nu met zoveel onzekerheid zit.

hoop voor je dat het allemaal goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag bij alle onderzoeken die er gedaan/voorgesteld worden: hoe vaak komt daar ook echt iets uit? Wat ik meestal lees is: een konijn heeft urinebrand. Hij/zij wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd op zoek naar de oorzaak. Kweken, foto's, etc. Meestal komt er niks uit en geven we panacur voor de zekerheid. Je kunt je afvragen hoe nodig/nuttig al die onderzoeken úberhaupt zijn. Maar da's natuurlijk weer een andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef, heeft een van mijn nijnen ook ruim een jaar urinebrand gehad, waarvan de oorzaak niet te vinden was. Allerlei onderzoeken gehad, ander eten, etc. Niets hielp. Nu had ze in september duidelijk EC, en sinds de behandeling gaat het goed. Geen urinebrand meer, geen plasjes meer overal en nergens. EC is een raar fenomeen, een ander konijn van me, die helaas vorig jaar door kanker is overleden, had ook EC. Dit was uit bloedtesten gekomen. Hij viel enorm af, en had verder geen andere symptomen van EC. Door maanden panacur te geven, en vele ups en downs meegemaakt te hebben, maar ook door vol te houden, is het toch goed gekomen. Een andere dierenarts had hem nl al opgegeven, ik kon hem maar beter laten inslapen. Dat kon ik niet over m'n hart. Hij was nog zo vol levenslust, alleen hij werd ontzettend mager. Ze wisten gewoon niet waardoor hij zo mager werd, maar in Utrecht hadden ze het bij het juiste eind, EC. Heb tijdens de behandeling ook wel eens gedacht of ik er wel goed aan deed, maar gelukkig heb ik het toen volgehouden. Ik zeg maar zo, de aanhouder wint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef, heeft een van mijn nijnen ook ruim een jaar urinebrand gehad, waarvan de oorzaak niet te vinden was. Allerlei onderzoeken gehad, ander eten, etc. Niets hielp. Nu had ze in september duidelijk EC, en sinds de behandeling gaat het goed. Geen urinebrand meer, geen plasjes meer overal en nergens. EC is een raar fenomeen, een ander konijn van me, die helaas vorig jaar door kanker is overleden, had ook EC. Dit was uit bloedtesten gekomen. Hij viel enorm af, en had verder geen andere symptomen van EC. Door maanden panacur te geven, en vele ups en downs meegemaakt te hebben, maar ook door vol te houden, is het toch goed gekomen. Een andere dierenarts had hem nl al opgegeven, ik kon hem maar beter laten inslapen. Dat kon ik niet over m'n hart. Hij was nog zo vol levenslust, alleen hij werd ontzettend mager. Ze wisten gewoon niet waardoor hij zo mager werd, maar in Utrecht hadden ze het bij het juiste eind, EC. Heb tijdens de behandeling ook wel eens gedacht of ik er wel goed aan deed, maar gelukkig heb ik het toen volgehouden. Ik zeg maar zo, de aanhouder wint.

Je kunt je afvragen of het wel EC is, als behandeling ervoor niet aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

christa, die onderzoeken zijn dus wel degelijk van belang, ik heb ooit een konijn gehad met urine brand, en die dierenarts vond onderzoek inderdaad niet nodig, helaas werd het steeds erger, en konden we met spoed na dierenarts omdat die ook niet meer at etc. toen pas zijn er foto's gemaakt, het konijn had gruis in de blaas en kon daardoor moeilijk tot niet meer plassen, op het laatst alleen druppelen. helaas heeft die het niet gehaald. als die dierenarts onderzoeken wel serieus had genomen waren we er eerder bij geweest en had die dus een grotere overlevingskans gehad. ik heb inmiddels natuurlijk een andere dierenarts die gelukkig wel dingen onderzoekt zonder zomaar conclusies te trekken. maar ik heb me zolang schuldig gevoelt ik niet tegen die dierenarts toen in ben gegaan en alles zomaar vertrouwde wat ze besloot.

en kwa als het niet aanslaat is het geen ec, zou kunnen, maar wat moet je dan doen, altijd maar opgeven. daarbij geneest het ene konijn eerder van ec dan het andere, kan ermee te maken hebben hoe snel je erbij bent (na mijn mening). en zols ik verhaal hierboven lees van stamperpluis werd het juist na behandeling van ec wel beter. maar goed misschien lees ik het verkeerd.

daarbij zit nalupuk al zo in twijfel over wat er nou aan de hand is en wat ze nog kan doen. lijkt me gewoon niet zo handig om dan alles wat mensen schrijven in dicusie te trekken.

ik blijf dan ook bij mijn mening.

en ik hoop voor nalapuk dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er soms wel iets gevonden wordt, maar als je de standaard dingen hebt uitgezocht, verwacht ik zelf gewoon heel weinig van onderzoek door weer een andere dierenarts. Dat geeft naar mijn mening alleen een hoop stress bij baasje en konijn. Sommige dingen gaan vanzelf over en sommige dingen kun je niks mee.

Het voorbeeld van stamperpluis is anders, toch? Die heeft 1 keer behandeld voor ec en toen kanpte het op. Daarmee heb je denk ik ec bevestigd. Als je 3 keer behandeld hebt en het helpt niet, dan moet je ook zeggen dat het dus geen EC was en dat pad verlaten, vind ik.

Ik wil niet alles in twijfel trekken. Ik wil er alleen op wijzen dat je altijd de optie hebt van afwachten en aankijken. Als je eerst dus de belangrijksten dingen hebt nagekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals je het nu beschrijft begrijp ik je beter ;)

en als behandeling niet aanslaat na lange tijd proberen dan moet je op gegeven moment wel opegeven of na iets anders zoeken. daar heb je ook gelijk in. alleen geven sommige mensen te snel op, en willen ze al binnen paar dagen resultaat zien en dat gaat vaak niet bij ec. maar als je 3 keer behandeld zonder verbetering en dus resultaat dan houd het natuurlijk een keer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ricksem, je hoeft niet je excuses te maken dat je vragen stelt hoor! Ik vind het juist super dat je moeite doet om de situatie goed te begrijpen zodat je me beter kunt helpen/ adviseren. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik zelf ook niet zo heel goed begrijp waarom die kliniek heeft gehandeld zoals ze gehandeld hebben, nu ik achteraf meer weet.

Wat Marjoleintje aandraagt is inderdaad voor mij ook een grote overweging. Zeker als ik opnieuw terug naar Utrecht zou gaan zou dat weer een enorme reis betekenen en dus stress. En wat Christa zegt, daar kan ik me ook goed in vinden. Hoe ver moet je gaan met zoeken als er misschien niets te vinden is? Maar soms voelt het een beetje als opgeven als je besluit niet naar de dierenarts te gaan, net of het je niks meer uitmaakt. Dat is meer iets tussen de oren denk ik, zodra je weer bij de dierenarts in de wachtkamer zit heb je tenminste echt het gevoel dat je je er niet bij neerlegt.

Hoe dan ook, de adviezen in dit topic hebben me enorm geholpen in mijn dilemma. Voorlopig kies ik er voor zolang Puk zich gezond blijft gedragen om hem lekker thuis, stressvrij, te houden en hem een 3e panacur kuur te gaan geven. Daarna zien we verder of er nog een vierde komt of niet. Mocht zijn situatie verslechteren in de zin van dat ik merk dat er meer symptomen bij komen of hij trekt zich terug of iets dergelijks, ga ik wel naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om heel eerlijk te zijn ga ik met me ec konijntje vaak niet eens meer na de dierenarts, alleen als echt noodzakelijk is.(nieuwe dingen) juist doordat de ec vaak verergert bij hem als na de dierenarts ben geweest. heb de meeste medicijnen standaart in huis, overleg via de telefoon of mail met me dierenarts indien nodig. en bij nieuwe dingen of twijfel ga ik langs met hem. ik heb hem al bijna 12 jaar en hij was vanaf jongs af aan al "probleem" konijntje dus dan herken je het op gegeven moment wel bij hem.

probeer tijdens de behandeling op kleine verbeteringen te letten, zo kun je zien of het iets doet. ik hoop je laat weten hoe het gaat verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat wat positief nieuws fijn is om te horen;

Met Lizzie gaat het voorzichtig aan wat beter.

Ze krijgt echt weer een beetje vet terug, de botjes steken veel minder uit dan voorheen.

Ook heb ik al minder dekens hoeven wassen, omdat er minder op geplast word.

Het wctje daarentegen is constant voller dan voorheen.

Ik heb overigens de vieze aangetaste haren op haar achterwerk voorzichtig aan wat weggeknipt,

dat was toch niet meer te redden, al zou ik haar honderd keer wassen.

Ik moet als het goed is over 1 á 2 weken weer terugkomen bij de DA,

om te bespreken hoe het gaat en hoe we nu verder gaan.

Ik denk niet dat Lizzie ooit weer helemaal 100% zindelijk zal zijn, misschien met een castratie.

Maar zolang ze nog ziek en/of zwak is ga ik dat absoluut niet doen.

Ik denk dat thuis blijven een goede beslissing is hoor.

Ik blijf ook altijd thuis, als het echt nodig is dan ga ik natuurlijk wel naar de DA toe.

Maar anders bestel ik de medicijnen gewoon en bespreek ik de situatie telefonisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met EC kan het altijd weer terug komen alleen meestal in een mildere vorm. Het zit nu eenmaal in t lichaam. Ik moet Bailey om de zoveel tijd ook even preventief behandelen. Hij heeft soms momenten dat hij zomaar afvalt zonder reden of in periodes van veel stress.. tja dan behandel ik hem gewoon 14 daagjes en dan gaat het weer goed. Ik heb gelukkig dan die urine brand problemen nooit gehad. Maar het blijft gewoon lastig en vervelend. Echter gewoon maar zo laten gaan en afwachten zou ik zelf ook niet doen. Het lastige is dat niet alle dierenartsen konijnkundig zijn en als je al een nare ervaring hebt meegemaakt met een dierenarts dan vertrouw je t ook niet zo snel meer. Groot gelijk ook. Beter 1 onderzoek teveel dan achteraf spijt dat je blindelings een dierenarts gevolgd hebt en het mis is gegaan daardoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je afvragen of het wel EC is, als behandeling ervoor niet aanslaat.

Christaaa, beetje late reactie van me, maar het was wel EC. Zoals ik al schreef. Behandeling sloeg wel aan, alleen heeft het langer geduurd omdat de vorige dierenarts het probleem niet goed onderkend heeft. Daarom heeft het maanden geduurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met EC kan het altijd weer terug komen alleen meestal in een mildere vorm. Het zit nu eenmaal in t lichaam. Ik moet Bailey om de zoveel tijd ook even preventief behandelen. Hij heeft soms momenten dat hij zomaar afvalt zonder reden of in periodes van veel stress.. tja dan behandel ik hem gewoon 14 daagjes en dan gaat het weer goed. Ik heb gelukkig dan die urine brand problemen nooit gehad. Maar het blijft gewoon lastig en vervelend. Echter gewoon maar zo laten gaan en afwachten zou ik zelf ook niet doen. Het lastige is dat niet alle dierenartsen konijnkundig zijn en als je al een nare ervaring hebt meegemaakt met een dierenarts dan vertrouw je t ook niet zo snel meer. Groot gelijk ook. Beter 1 onderzoek teveel dan achteraf spijt dat je blindelings een dierenarts gevolgd hebt en het mis is gegaan daardoor.

Ja precies, dat vind ik dus ook enorm lastig. Weet je, als er nood is zit ik direct met m'n nijnen bij de dierenarts. En ook nu ben ik vanuit Apeldoorn naar Utrecht gereisd met Puk omdat Utrecht de beste kliniek zou zijn. Nooit moeilijk gedaan over de onderzoeken die gedaan moesten worden. Maar op een gegeven moment is je vertrouwen wel weg en vraag je je af wat ze nog voor je kunnen betekenen. Ik hou super veel van mijn konijnen maar ik hou ook wel een beetje van mijn geld :P als het nodig is gaat het geld naar ze toe maar nu vraag ik me af of het wel zin heeft weer naar een dierenarts te gaan. Alle testen zijn al gedaan en de enige optie was eigenlijk EC.

En dan inderdaad de kwestie stress nog die al werd genoemd. Die reis naar Utrecht was echt geen pretje voor Puk, en hij moest daar ook nog een halve dag blijven. Allemaal niet bevorderlijk!

Hoe dan ook, ik ben vandaag begonnen met de fenbendrops, over 27 dagen horen jullie weer van me hoe het gaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christaaa, beetje late reactie van me, maar het was wel EC. Zoals ik al schreef. Behandeling sloeg wel aan, alleen heeft het langer geduurd omdat de vorige dierenarts het probleem niet goed onderkend heeft. Daarom heeft het maanden geduurd.

Ik denk dat er soms wel iets gevonden wordt, maar als je de standaard dingen hebt uitgezocht, verwacht ik zelf gewoon heel weinig van onderzoek door weer een andere dierenarts. Dat geeft naar mijn mening alleen een hoop stress bij baasje en konijn. Sommige dingen gaan vanzelf over en sommige dingen kun je niks mee.

Het voorbeeld van stamperpluis is anders, toch? Die heeft 1 keer behandeld voor ec en toen kanpte het op. Daarmee heb je denk ik ec bevestigd. Als je 3 keer behandeld hebt en het helpt niet, dan moet je ook zeggen dat het dus geen EC was en dat pad verlaten, vind ik.

Ik wil niet alles in twijfel trekken. Ik wil er alleen op wijzen dat je altijd de optie hebt van afwachten en aankijken. Als je eerst dus de belangrijksten dingen hebt nagekeken.

zie mijn eerdere reactie. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .