Ga naar inhoud

Sterk vermoeden van gas, reeds masseren zonder diagnose? Dringend!


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

vanavond viel het mij plots op dat Basje niet meer eet (hij wou geen geliefde biks of groentjes). Hij lag deze namiddag al regelmatig uitgestrekt, iets wat hij tijdens eerdere gas-aanvallen op precies dezelfde manier deed. Zijn houding deed echter geen alarm afgaan bij mij, hij ligt wel vaker zo als hij gewoon heel ontspannen is ook.. Ik heb er dus niet bijzonder op gelet of hij toen at. Vanmiddag heb ik hem met 100% zekerheid nog een sprietje hooi zien eten, daarna zou het dus kunnen dat hij ook nog gegeten heeft, maar het zou ook kunnen van niet.

De dierenarts van wacht gaf telefonisch te kennen weinig te kunnen betekenen voor een konijntje dat niet eet. Wel mocht ik reeds pijnstiller en maagspul toedienen indien ik dt in huis had. Dat heb ik, en heeft hij dus ook toegediend gekregen, zowel de metacam als de primperan.

Nu is mijn vraag echter: hoe zit het met dwangvoederen? In het verleden heb ik dit al gedaan met gas, dat is dus geen probleem, ik heb ook de spullen nog in huis. Ik weet echter niet of zijn maagje onder druk staat en er dus gevaar is op scheuren.. Of kan dat niet na 1 nachtje beperkt dwangvoederen?

Zou ik ook starten met het masseren van zijn buikje? Of kan ik dan meer kwaad doen dan goed indien het geen gas zou zijn?

Graag snel antwoord, ik maak mij ernstige zorgen. We gaan morgen vroeg uiteraard onmiddellijk op spreekuur bij onze vaste KK dierenarts, maar de nacht doorkomen..

mvg

Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdorie! We zijn al de hele nacht samen wakker en hij lijkt achteruit te gaan. Hij loopt niet langer weg zoals eerst.. niet dat hij zich helemaal niet meer verweerd maar toch he. Hij is best stilletjes en braafjes voor zijn doen.

Dit is ongetwijfeld wel het best gemaseerde konijntje "allertijden", elk uur een massage. Ik hoop zo dat hij er bovenop komt! Binnen enkele uurtjes zijn wij de eerste bij de dierenarts, zoveel is zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een lange nacht, zoveel is zeker. Diagnose gas, zoals verwachy. Voornamelijk in het laatste deel van de darm. Komen we thuis, eet hij spontaan een sprietje hooi, het zijn toch kapoenen he.

Ik vraag mij alleen af van waar hij het in vredesnaam toch altijd haald. Hij heeft wel erg relmatig gas. Meestal bij een nieuwbpak hooi valt mij nu op, hmmm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de groentjes al maanden op deze manier, het enige wat veranderd is is dat ze sinds 2 weken geen brocolli meer krijgen maar wel venkel, en sinds deze week ze ook een beetje witloof krijgen. Allemaal groentjes die ze eerder al gehad hebben en waarop ze beiden goed reageerden.

De da zei dat het misschien te maken kon hebben met wisseld eiwitgehalte in het hooi. Dit maal hadden ze hooi met paardenbloem. Dat krijgen ze soms nog (wel van een ander merk) en ook verse paardebloem krijgen ze af te toe. Nooit problemen mee gehad. Ze raadde aan van e mixen bij een overgang, ik vrees dan alleen dat ze de lekkerse sprietjes eerst gaan eten en later pas de anderen. Zo eten ze dan alsnog soort per soort..

Ik denk nog even voort. Als er iemand nog ideetjes heeft? Het voer is verder ook niet gewijzigd en ik ben nogsteeds an dezelfde zak bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

soms is het echt even zoeken, zo kreeg mijn konijn darmproblemen van sience selective voer (duurde ook lang voordat we die link legde, aangezien dat totaal niet verwacht haddena ls oorzaak), terwijl toch normaal goed voer is. het kan vanalles zijn waar juist jou konijntje niet zo goed tegen kan. misschien noteren wat die wanneer krijgt en wanneer de problemen zich voordoen? zodat je terug kan zien wat de oorzaak kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoor heel normaal is dat.. gas kan door verschillende dingen komen. Ook door pijn of stil liggende darmen door een verstopping. Als het eten te lang in de darmen blijft zitten gaat het ook gisten en komen gassen vrij. Stresspijn veroorzaakt ook gas. Dat heb je ook met haakjes. Verkeerde voeding kan gas veroorzaken en ga zo maar door. Maar gelukkig gaat het nu weer goed met Basje. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .