Ga naar inhoud

Hyperactief konijn vandaag ineens heel rustig


MarleenK

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een voedster van 3 maanden die normaal gesproken hyperactief is en de hele dag aan het springen, rennen en eten is. Ze zit samen met een rammetje van 2 jaar en ze zijn echte maatjes, liggen constant tegen elkaar aan en samen eten enz. Maar vandaag is ze ineens heel rustig, ze heeft vanochtend veel geslapen (terwijl ze normaal gesproken al snel druk in de weer is) en kwam ook niet meteen op me afgesprint toen ik naar buiten stapte terwijl ze dat normaal gesproken wel doet. De keutels zien er nog wel normaal uit en ze eet nog wel als ik haar ss geef, maar ze kauwt heel sloom op een brokje. Met het rammetje is niks aan de hand, die vreet de ss heel snel op, maar het voedstertje heeft pas 1 brokje op tegenover 10 bij het rammetje, terwijl normaal gesproken de verhouding eerder 1:5 is ofzo. Wat kan er aan de hand zijn? Ik zie niks geks aan haar oortjes vacht of buik, ze is alleen wel slomer in haar gedrag en met het eten.

Groetjes Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt met de dierenarts voor 14.50u vanmiddag, ik laat het nog weten wat hieruit komt. Het gaat helaas nog niet beter met haar, ze is echt heel suf. Eet nog wel groenvoer en ook nog een beetje van de brokjes, maar ze is echt abnormaal suf en sloom dus ik vertrouw het toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat helemaal niet goed met m'n konijntje. Ze blijkt bloedarmoede te hebben, de dierenarts vermoedt door coccidiose. Ze heeft verder ook weinig beweging in haar darmpjes dus ik ben met dwangvoeren en ciseral begonnen. En bovenop dit alles blijkt ze ook nog eens een flinke gebitsafwijking te hebben. Haar kiezen staan helemaal scheef en zitten nu al vol met haakjes, terwijl ze nog geen drie maanden oud is. Dierenarts geeft aan dat het, gezien de ernst ervan nu al op deze jonge leeftijd, waarschijnlijk is dat ze elke maand of om de maand onder narcose zal moeten om de haakjes eraf te laten halen, haar hele leven lang. Hij gaf aan dat het misschien beter is om haar te laten inslapen. Hij wilde haar wel behandelen en heeft dat bij een konijn van iemand anders ook structureel elke maand gedaan, maar ik denk zelf dat het toch te veel word om elke maand haar onder narcose te laten gaan en ik ga haar morgen daarom met heel veel pijn in m'n hart laten inslapen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie berichtjes! Ik dacht inderdaad dat dat ook alleen bij voortanden was, want de kiezen hebben ze echt nodig om te eten volgens mij. Daar heeft de dierenarts ook niks over gezegd en hij is wel erg konijnkundig (staat zo ook op andere fora) dus hij heeft er ook verstand van gelukkig. Hij heeft het natuurlijk ook al voor een konijn ooit gedaan, dus als hij tanden had kunnen trekken dan had ie dat denk ik toen ook wel gedaan. En ze is natuurlijk ook wel erg jong, 3 maanden en dan al zoveel gezondheidsproblemen.. ze is ook nog eens 100 gram afgevallen terwijl ze juist midden in de groei zou moeten zitten.. het is wel ook aan meerdere kanten mis helaas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een vreselijke afloop.

Ik denk dat je de enige juiste rotkeuze maakt... Heel veel sterkte !

(Mocht ze bij een fokker weg komen is het verstandig om deze dit te laten weten, omdat gebitsproblemen erfelijk zijn. Eigenlijk had ze dit zelf moeten uitsluiten, maar beide ouders/familie moeten voor de fok uitgesloten worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .