Ga naar inhoud

Help!


Mardo87

Aanbevolen berichten

Help!

Zondagochtend zat mijn konijn Max op haar zeil, naast haar open kooi met hekjes erom heen, zoals altijd. Echter zondag deed ze anders als normaal. Ze kwam niet enthousiast op mij af.. Ze zat in een hoekje. Haar rechterachterpoot sleepte achter haar aan.

We konden direct bij de dierenarts terecht. Hij stelde een schuine breuk vast net boven de hak. Hij kon haar pootje 360 graden draaien. Hij heeft het gespalkt en pijnstiller meegegeven en ons de verdere opties verteld.

-Amputeren, lastig want het is een achterpoot. Wat is de winst voor het konijn?

-Na spalken (8 weken lang, wekelijks spalk vernieuwen) een pen in het bot, geen garanties op beter lopen..

-Inslapen

Dan heb ik het niet over de kosten gehad...

Ik heb een tweede en derde dierenarts benaderd voor 'second/third opinion'. De tweede dierenarts vindt amputeren van een achterpoot onverantwoord en zou direct het konijn in hebben laten slapen. Ik heb nu de foto's opgevraagd en naar een derde dierenarts gestuurd.. het beslissende oordeel..

In april heeft mijn konijn Max de E. Cuniculi strijd gewonnen.. We zijn zo naar elkaar toegegroeid. Ik ben er echt kapot van. Heb vandaag vrij genomen. Mijn gedachten zeggen wat wijs is, inslapen. Maar m'n hart is het er niet mee eens!

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik hoop van harte dat het spalken helpt.

Maar om van die ene da op de opmerking terug te komen dat amputeren onverantwoord is. Daar ben ik het niet mee eens.

Ik heb hier al verschillende topics voorbij zie komen waarbij een poot (achterpoot) geamputeerd was en dat de konijnen gewoon vrolijk verder leven.

Dus daar zou ik zeker over nadenken.

Inslapen zou ik geen optie vinden vanwege zoiets...

En de kosten tja dat is aan jezelf hoever je wil/kan gaan.

Misschien een da via een opvang zoeken voor korting? (Bij castratie en sterilisatie is dit een optie, of het hierbij ook kan weet ik niet maar je kan eens informeren)

Heel veel sterkte gewenst voor je nijn ;)

En voor jou natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne reacties!

Operatie is geslaagd, maar ze bleef toch een nachtje ter observatie.. Eten was gisteren nog een beetje moeilijk. Zijn even op bezoek geweest, ze was een beetje suf maar verder wel zichzelf!

Wacht nu op een telefoontje van de dierenarts of we haar mogen ophalen.

Wat een leuk filmpje! Goed om te zien! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met Max. We dwangvoeren haar, omdat ze nog niet zelf eet. Maar heb haar gisteren wel 2x betrapt op het eten van andijvie. Vanmorgen wat hapjes fruit. Ze weigert het niet, maar kauwen is nog moeilijk voor haar. Zowel de DA als ik hebben geen zorgen. Komt wel goed :)

Lopen is nog beetje moeilijk, de pijn en stress overheersen nog denk ik.

Haar steralisatie (buikoperatie) heeft ze overleefd, dan moet dit wel goedkomen toch??!

Ik heb een foto van haar 'knie', daar waar de poot is geamputeerd, gehecht en verbonden. Best interessant! Ik zie geen opties om die te posten..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met Max en veel beterschap.

Ik heb vorig jaar bij een van mijn vlamen een poot moeten laten amputeren die doet het nu eigenlijk weer heel goed. (behalve dan dat hij door zijn leeftijd wat ouderdomskwaaltjes krijgt)

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?63457-Ties-en-zijn-achterpootamputatie

Ik hoop dat Max net zo snel weer hersteld als ties dat deed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je toch voor amputatie gekozen hebt! Ik heb dat bij Mazzel (zie filmpje dat Aniek al postte) ook gedaan. Mazzel had een open botbreuk in zijn voetje, het bot stak bij de hak naar buiten. Hij doet het echt heel goed, at enkele uren na de ingreep al (had wel én gewone én hele sterke pijnstiller gehad) en liep toen ook al wel redelijk. Inmiddels loopt hij nog beter en tja, je kan moeilijk zeggen dat je het helemaal niet meer aan hem ziet maar hij redt zich er echt super mee.

Om mij heen hadden mensen ook wat twijfels, Mazzel heeft net als jouw konijn een aardige voorgeschiedenis, eerder erg ziek geweest. Maar een botbreuk kan het dier in principe ook niks aan doen, dat zegt niks over de algehele gezondheid verder. Ik hoop echt dat het voor jouw konijn net zo goed uitpakt allemaal als voor Mazzeltje en dat ze nog jaren blij rondloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een broze diertjes hè!

En heel toevallig dat iemand in dezelfde periode voor eenzelfde keuze stond!

Ik ga vandaag nog 1x dwangvoeren, want Max eet weer grotendeels zelf. Ze is nog steeds wankel, maar ze zit op advies van de dierenarts in de konijnenkooi, dus weinig bewegingsruimte en weinig oefening. Maandag weer even overleg met de dierenarts en eind komende week op controle bij de dierenarts.

De assistente konden haar woensdag maar moeilijk mee teruggeven, ze zijn allemaal een beetje verliefd geworden op haar :P;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie

Dat filmpje heeft mij wel gesteund. Ik heb gelukkig een grote konijnenvriendin en een supporting vriend die beiden inslapen geen optie vonden, maar de rest van de omgeving heeft zijn mening al klaar. Het is dan 'wel maar een konijn', maar wel mijn konijn! Ben tot nu toe blij met de keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

Sinds dinsdag gaat het eten weer goed en helemaal zelfstandig. We zijn dus weer helemaal over op hooi en voer overdag, groente in de avond. Ze is energiek en alert. Vanavond heb ik een controle afspraak bij de DA. Denk dat de hechtingen eruit gaan. Ze is overigens zelf al aan de pleister begonnen. Ik wacht even af wat de DA vindt, maar merk dat ze de konijnenkooi zat is en wil gaan proberen te lopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond zijn we naar de DA geweest voor controle. De wond is goed genezen. Woensdag gaan de hechtingen eruit.

Vanmorgen heb ik haar op een zeiltje gezet. Ze was erg paniekerig en schuift rondjes op haar kont, dus ze zit nu weer veilig in de bak. Morgen maar weer even proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn alweer een week verder.

De hechtingen zijn er inmiddels uit, en de wond is goed genezen. Nu dus het revalideren!

Evenwichtsproblemen en vermoeide achterpoot zijn duidelijk aanwezig. De eerste dagen schoof ze alleen op haar kont rond, de goede achterpoot ernaast hangend. Dat is nog steeds zo. Wel zie ik wat meer hupjes en dus activiteit in de achterpoot. Met de poot is trouwens niks mis, zegt de DA. De revalidatie gaat dus niet zo voorspoedig als gehoopt en zoals bij Mazzel van Aniek. Anderzijds zijn we nog steeds een beetje aan het stoeien met eten (beetje diva-gedrag) en is de operatie dinsdag (al/pas?) drie weken geleden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt nog een revalidatie waar je werk gaat in kunnen steken. Maar meestal zijn dat de leukste konijnen achteraf. Het kweekt een enorme band tussen mens en dier. Haar Divagedrag vind ik nu toelaatbaar ze heeft een serieuze ingreep achter de rug . Vertroetel haar maar als ze er van geniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .