Ga naar inhoud

Ik moet even m'n zorgen van me af schrijven ;)


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ondanks dat het alle jaren goed gaat en ik de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen heb, maak ik me toch elk jaar opnieuw zorgen wanneer de temperatuur boven de 25 graden uit komt. Zo ook nu..

De hele dag leek er niets aan het handje en ineens zie ik mijn voedster languit liggen en snel ademen.. Maar ze wil (in tegen stelling tot voorgaande jaren) niets met de icepod te maken hebben. Dus dan maar een natte handdoek over de ren. Zowiezo hadden ze al een parasol en ons zonnescherm over hun verblijf.

Uiteraard water verschonen en komkommer voeren.

Maar ja.. Ze zijn nog niet eens uit hun verharing vandaan!!!

Het is trouwens wel opvallend dat mijn ram veeeel beter tegen de warmte kan.

Als je geen risico op maden zou hebben, had ik ze gewoon pardoes natgespoten met de tuinslang, maar helaas kan dat niet bij konijnen..

M'n hondje heeft ook enorm last van de hitte, terwijl die tot nu toe nog nergens last van had. Koelband heb ik er weer bij gepakt en de tuinslang staat paraat..

En ik zelf? Ik ben nu al klaar met deze hitte, maar het zal nog de hele week aanhouden... Wij hadden vandaag om 13uur al de 35 graden bereikt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moeten ze niets hebben van natte handdoeken of flessen water :(

Eerst zaten ze in een ren in de keuken maar daar werd het wel erg warm en nu liggen ze al dagen onder mijn bed overdag en als de zon een beetje weggaat dan gaan ze lekker op het balkon chillen met de poes.

Maar ik merk dat ze overdag dan niet echt eten of drinken, heel soms 's avond komen ze echt op gang. Is dit erg?

Ik probeer ze hier zelf altijd aftekoelen door mijn handen nat/vochtig te maken en de dan even aan te halen. Ik merk dat het wel een beetje helpt en dat ze het lekker vinden.

Verder mag het van mij wel een paar graden koeler, ik kan namelijk helemaal niet tegen de hitte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij je aan, ik ben ook behoorlijk klaar met deze hitte. Een graad of 22/23 prima maar echt boven de 30 graden zonder een zuchtje wind? Ik vind er weinig aan, slaap al zo'n 2 weken zo slecht.

En dan de nijntjes, ik merk aan mezelf dat ik extra vaak even bij ze kijk (gewoon even kijken of alles goed is) en het meeste van de tijd liggen ze languit, mijn ram wel half tegen de ice-pod en mijn voedster op de tegels.

Ze eten gelukkig prima en zelf ben ik ook niet vooruit te branden met dit weer dus ik geloof wel dat ze er 'tegen kunnen' om het zo te zeggen maar ik kijk al dagen uit naar een lekkere regenbui :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar languit liggen en wat sneller ademen is toch heel normaal wanneer het wat warmer is? Mijne doen niet anders, en geef ze eens ongelijk.

Zolang ze niet in de volle zon staan en voldoende water hebben zal het wel loslopen. Vooral niet teveel gaan pushen want dat heeft alleen maar een tegenovergesteld effect. Ze weten zelf wat ze nodig hebben en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar languit liggen en wat sneller ademen is toch heel normaal wanneer het wat warmer is? Mijne doen niet anders, en geef ze eens ongelijk.

Zolang ze niet in de volle zon staan en voldoende water hebben zal het wel loslopen. Vooral niet teveel gaan pushen want dat heeft alleen maar een tegenovergesteld effect. Ze weten zelf wat ze nodig hebben en wat niet.

Ja, dat is wel normaal. Maar als ze echt snel ademen en ik zie de neusvleugels bewegen, maar ik me toch wel wat druk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk dan altijd gewoon hoe ze reageren als ik ze roep. Springen ze evengoed gewoon op dan is er niks aan de hand, blijven ze liggen dan ga ik toch maar even naar ze toe. Dan springen ze altijd alsnog op ;) Behalve Chevy, maar bij hem heb ik inmiddels ook afgeleerd om te schrikken als hij niet reageert :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je nou maar niet druk. Het is op tijd genoeg om je druk te maken op het moment dat daar inderdaad aanleiding toe is, en die is er nu echt nog niet. Als je je op voorhand al zorgen maakt om alles wat er wel niet mis kan gaan blijft er weinig over om van te genieten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk dan altijd gewoon hoe ze reageren als ik ze roep. Springen ze evengoed gewoon op dan is er niks aan de hand, blijven ze liggen dan ga ik toch maar even naar ze toe. Dan springen ze altijd alsnog op ;) Behalve Chevy, maar bij hem heb ik inmiddels ook afgeleerd om te schrikken als hij niet reageert :P

Hier ben ik het mee eens. Ik geef ze wat groentes, zorg voor voldoende water en ze hebben schaduw, en verder liggen ze voornamelijk in de schaduw te suffen overdag. Zolang ze maar reageren als ik bij ze kom vind ik het goed. En verder laat ik ze zoveel mogelijk hun eigen ding doen. Dan maken ze zich ook het minste druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je nou maar niet druk. Het is op tijd genoeg om je druk te maken op het moment dat daar inderdaad aanleiding toe is, en die is er nu echt nog niet. Als je je op voorhand al zorgen maakt om alles wat er wel niet mis kan gaan blijft er weinig over om van te genieten ;)

Met dit weer geniet ik ook niet ;) Echt niet mijn ding.. Het is nu al 28 graden.

Mss dat ik vandaag de ren open doe, dan kunnen ze in de tuin, maar ook in huis gaan liggen. M'n voedster heeft het nu al warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf mijn konijnen binnen staan en het wordt hier ook vrij warm. Toch lijkt het als of ze er niet heel veel last van hebben want ze spelen nog steeds. Ze zijn wel iets slomer en liggen vaker, maar ag dat doe ik ook in deze hitte ;) Zo vreemd is dat niet. Ook mijn konijnen ademen sneller en bewegen met hun neus vleugeltjes, maar ik maak met er niet te veel zorgen om want ze reageren over al nog gewoon normaal op. Ik denk dat het er gewoon bij hoort. Ze hebben boel water, koude witlof en een bevroren fles fanta. Volgens mij moet dat wel goed komen.

Verder is 1 van mijn konijnen gek op water! Zo had ik soms afval water van de airco op de grond staan in een afwas teiltje en dan sprong ze er gerust in! Vond ze heerlijk... ik vraag me ook af waarom je een konijn niet nat mag maken. Drijfnat oke, dat kan ik begrijpen, maar als je wat water over ze heen gooit en een beetje afdroog moet dat toch geen kwaad kunnen? Ze drogen snel genoeg op in deze hitte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natmaken is om meerdere redenen niet handig. Ten eerste omdat ze dan plotseling afkoelen terwijl hun lichaam vrij warm is, dat is natuurlijk nooit goed. Ten tweede doet hun dikke vacht die ons erg warm lijkt juist dienst om de warmte van hun huid te houden. Maak je dat nat, werkt het hele systeem niet meer en heeft het juist een averechts effect. Tot slot zijn er altijd plekjes die niet zo snel opdrogen, denk aan de okseltjes en de liezen. Dat wordt warm en vochtig en vliegen vinden dat de perfecte plek om eitjes te leggen.

De oortjes nat maken kan zin hebben omdat daar enkele grote bloedvaten vlak onder de huid lopen en je ze op die manier wat verkoeling kunt bieden, net als je eigen polsen onder de koude kraan houden, maar meer natmaken dan dat heeft zeker geen zin en is ook helemaal niet goed voor ze.

Konijnen hebben, net als alle andere dieren, zo hun systemen om op een normale temperatuur te blijven. Ga daar nou niet te veel aan knoeien, want dat is helemaal niet nodig;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe met deze warmte juist niet te veel (bijzonders) met/bij ze. Laat ze juist veel met rust. Elke keer als ik de deur van hun verblijf open doe komen ze overeind om te kijken wat er is en dingen als pootjes of oren nat maken geeft volgens mij vooral stress wat weer voor extra warmte zorgt.

Een natte handdoek op de vloer heb ik eens gedaan, maar daar liepen ze met optrekkende poten en een “vies” gezicht overheen ha ha!

Een natte handdoek over (een deel van) het hok zou ik niet gauw doen, want vochtige warmte lijkt mij erger dan droge warmte. Dan zou ik eerder een droge witte doek losjes ophangen zodat de wind er ook nog wat onderdoor kan.

Mijn konijnen hebben een grote en hoge (sta hoogte) ruimte met betonnen vloeren en houten vlonders. Ze liggen nu steeds languit op het beton. Ook de zandbak wordt gewaardeerd.

De zon komt pas vanaf een uur of vier ’s middags in een deel van de ren. Vaak liggen ze dan eerst nog even een tijdje in de zon (gisteren ook pfff…) voor ze de schaduw opzoeken. Gisteren gaf de thermometer ruim 30 graden aan boven in het hok, maar het beton blijft vrij koel. Er gaat wel veel water door, dus er staan steeds 2 grote hondenbakken vol (ik heb grote konijnen van ongeveer 5 kilo). Eten gaat nog steeds prima; veel groen en wat biks.

Waar ik wel veel aan denk (en verdrietig van wordt) is aan al die konijntjes die in een klein, laag hokje in een zonnige tuin wonen en waarvan de baasjes op vakantie zijn en waar dan een aardige buurvrouw af en toe wat eten komt brengen… hoop dat ze deze periode overleven. Niet elk konijn heeft een (over)bezorgd BB baasje…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag zal het hier 37 tot 40 graden worden buiten. Ik heb dus vannacht alles van ons eigen huis open gezet en vanmorgen om 9 uur weer dicht. De konijnen hadden het om 9 uur al warm.

In de woonkamer hebben we een panelen ren op gezet. Zodra ik me echt zorgen maak, gaan ze lekker naar binnen op het koele laminaat, onder de plafond ventilator en met een icepod. Moet goed komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik me vandaag ook wat meer zorgen maak. Vooral Wortel en Radijs hebben het warmer dan de andere vier. Ik heb ze een koele zandbak gegeven, de bevroren flessen laten ze zoals altijd volledig links liggen. Als het echt niet gaat gaan zij ook naar binnen, in de hal is het koel, ruim en veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Misschien is dat ook een optie bij jou, ik maak het zand telkens opnieuw wat nat, dat is lekker koel)

Dat deed ik idd met regelmaat 's avonds, maar niet echt drijf en drijf nat en niet overdag omdat ik dan bang ben voor vliegen ;)

De zandbak staat zowiezo in de schaduw.

Het is nu al 30 graden buiten, maar ze zijn nog goed allert. Ik kwam buiten en ze kwamen gelijk bedelen voor eten. Het lijkt wel alsof ze wennen aan de warmte. Ik moet ook zeggen dat ze nu wat meer uit de verharing zijn als de vorige eker, al hangen er nog grote plukken aan mijn voedster.

Ze hebben net wat groenten op en nu is mijn voedster bezig om het kleine huisje in de ren te slopen.. Dat duurde alleen niet lang, want al snel begon ze snel te ademen en stopte ze.

We zouden eigenlijk vandaag de verjaardag van mijn partner vieren door met de hond te gaan kano-en, maar we hebben het verplaatst zodat we vandaag thuis zijn voor de konijnen, de hond en onszelf.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nu 33, ze eten lekker en zijn nieuwsgierig. De bevroren flessen vinden ze nog steeds niks haha. Wel de tegels die ik tussendoor nat maak, daar gaan ze languit op liggen, die zijn dan wat koeler. Ik zou vandaag ook weg gaan met Jeroen, naar ons neefje, maar hij is alleen gegaan, ik heb konijnen-wacht haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier 30 graden, blijf ook lekker thuis om regelmatig te kijken of de konijnen het volhouden! Ze liggen hier ook niet tegen de bevroren flessen aan maar het liefst onder hun nachthok en daar leg ik de flessen ook neer zodat de omgeving zo koel mogelijk blijft. Regelmatig hun water verversen, las net de tip om de tegels van hun ren nat te maken dat gaan we zo maar even doen. Meesta doen ze het zelf al wat rustiger en komen 's avonds weer in actie ( gelijk hebben ze, toch?)

Warme groet Diana, Walter en Gijs ( voorheen Rocky, we vonden haar toch meer een Gijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een groot wit laken over de ren gedaan en die nat gespoten, maar daar gaan de eigenwijsjes niet onder liggen terwijl ze dit voorgaande keren juist wel deden.

Ik zie ze nogsteeds regelmatig omhoog komen om zichzelf of elkaar te wassen, dus tot nu toe nog niets aan het handje.

Volgens buienradar zou het toch koeler worden als verwacht. Ze verwachten nu 33 graden ipv 37 graden. Gelukkig maar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze toch maar naar binnen gehaald. De temperatuurmeter bereikte buiten de 37/38 graden terwijl het binnen 26 graden is.

De konijnen zijn gelijk een stuk actiever en nu zelfs op een minder positieve manier.. Voor het eerst is mijn ram aan het stommen, knorren en proberen te rijden.. Als ik me niet vergis is knorren een vorm van agressie? De haren vlogen ook in de lucht.. Ik ben er maar even tussen gekomen.

Ik denk dat ik ze beter in hun ren had kunnen laten zitten terwijl ze normaal juist heel graag in de woonkamer zijn... Een leer voor de volgende keer... Want om ze nu weer naar buiten te brengen, lijkt me niet goed voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .