Ga naar inhoud

Waarom SS voer?


Charita

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb eens een vraagje. De topictitel is een beetje vaag, maar om het uit te leggen heb ik meer dan een regeltje nodig.

Ik hoor hier iedereen over SS voer, dat dat veel beter zou zijn etc.

Ik geef mijn konijnen zelf een huismerk van het tuincentrum en ging eens vergelijken.

Ik was namelijk van plan om over te stappen naar SS omdat ik het beste wil voor mijn konijntjes.

Maar toen ik ging vergelijken wat er in het voer zit, vond ik niet heel veel verschillen.

Wel qua producten/samenstelling. Maar qua stoffen valt t volgens mij wel mee.

Er zijn wel een paar wat grotere verschillen, maar misschien kan iemand aan de hand van de lijstjes me vertellen wat nu precies het aspect is waardoor mijn voer slechter is en waarom ik dus over moet stappen.

Niet omdat ik overtuigd moet worden, maar omdat ik het graag wil begrijpen. Het SS voer is namelijk wel 4x zo duur.

SS VOER: HUISMERK:

Samenstelling: Samenstelling:

Luzernemeel Grasmeel

Sojaschillen Tarwegries

Tarwe Haverschillen

Tarwevoerbloem Maisglutenvoermeel

Erwtenvlokken Zonnebloemzaadschroot

Lijnzaad (2%) Palmpitschilfers

Bietenpulp Sojaschillen

Sojaschroot Melasse

Soja olie Krijt

Monocalciumfosfaat Lijnzaadschilfers

Zout Lijnzaad

Calciumcarbonaat Zout

Anijs en fenegriek olie (0.2%) Monocalciumfosfaat

Kan worden geproduceerd door

genetisch gemodificeerde soja

(Dit staat ook bij t goedkope voer)

Nutritionele toevoeginsmiddelen per kg:

Vitamine A 15000 IE Vitamine A 10000 IE

Vitamine D 1500 IE Vitamine D3 1000 IE

IJzersulfaat monohydraat 152 mg Vitamine E 40 IE

Calciumjodaat watervrij 1.5 mg IJzer 50mg (das een groot verschil)

Kopersulfaat pentahydraat 20 mg Koper 10mg

Mangaanoxide 38 mg Mangaan 30mg

Zinkoxide 62 mg Zink 50mg

Natriumseleniet 0.2 mg Cobalt 0,2 mg

Jodium:0,8 mg

Selenium: 0,1 mg

Analytische bestanddelen:

Ruw eiwit 14,0 % Ruw eiwit: 15,1%

Ruwe celstof 23,0 % Ruwe celstof: 16,8%

Ruw vet 4,0 % Ruw vet: 3,4%

Ruwe as 8,0 % Ruw as: 10,4%

Calcium 0,6% Calcium: 1,40%

Natrium 0,3 % Natrium: 0,25%

Fosfor 0,4 % Fosfor: 0,58%

Nou zie ik natuurlijk wel verschil, er zitten andere dingen in en vooral 1 ding zit een HEEL groot verschil in.

Maar is het voer dat ik geef nou ZO slecht dat ik op SS over moet stappen, of is het eigenlijk wel te doen.

Ik geef natuurlijk met liefde 4x zoveel voor m'n konijntjes uit maar dan wil ik wel graag weten of het het ook echt waard is.

(Ow oeps ik maak het even leesbaarder, 2 sec)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verschillen in percentages lijken klein, maar dat zijn belangrijke verschillen voor je konijn. Calcium bijvoorbeeld kan flinke blaasproblemen veroorzaken bij je konijn, en dat voer dat je nu hebt bevat echt te veel calcium. Ook het verschil in ruwe vezel is enorm en dat is heel belangrijk voor de darmflora van je konijnen.

Hope farms supertrio is inderdaad ook een goede brok met een goede samenstelling, ik heb het tot nu toe aan mijn konijnen gevoerd. Je betaalt ongeveer 15 euro voor 15 kg. Ik ben mijn konijnen nu toch over aan het zetten op ss, omdat mijn ram gevoelige darmen heeft en het hopelijk beter doet op andere brok. Overigens heb ik de SS wel in Engeland besteld, dat scheelt echt veel geld. Ik betaalde daar 44 euro voor 2 zakken van 10 kg, daar heb je hier in NL net 1 zak voor. Door het daar te bestellen ben ik niet zo gek veel duurder uit als met HFST en van SS kan ik ook minder geven, dus uiteindelijk scheelt het zo erg weinig in de kosten.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik mijn bericht dus opnieuw gaan typen omdat dit forum A: geen tekst naast elkaar toestaat en B: je maar 5 minuten kunt aanpassen. Niet heel handig, maargoed nogmaals mijn bericht en nu wat duidelijker:

Hoi, ik heb eens een vraagje. De topictitel is een beetje vaag, maar om het uit te leggen heb ik meer dan een regeltje nodig.

Ik hoor hier iedereen over SS voer, dat dat veel beter zou zijn etc.

Ik geef mijn konijnen zelf een huismerk van het tuincentrum en ging eens vergelijken.

Ik was namelijk van plan om over te stappen naar SS omdat ik het beste wil voor mijn konijntjes.

Maar toen ik ging vergelijken wat er in het voer zit, vond ik niet heel veel verschillen.

Wel qua producten/samenstelling. Maar qua stoffen valt t volgens mij wel mee.

Er zijn wel een paar wat grotere verschillen, maar misschien kan iemand aan de hand van de lijstjes me vertellen wat nu precies het aspect is waardoor mijn voer slechter is en waarom ik dus over moet stappen.

Niet omdat ik overtuigd moet worden, maar omdat ik het graag wil begrijpen. Het SS voer is namelijk wel 4x zo duur.

SS VOER:

Samenstelling:

Luzernemeel

Sojaschillen

Tarwe

Tarwevoerbloem

Erwtenvlokken

Lijnzaad (2%)

Bietenpulp

Sojaschroot

Soja olie

Monocalciumfosfaat

Zout

Calciumcarbonaat

Anijs en fenegriek olie (0.2%)

Kan worden geproduceerd door

genetisch gemodificeerde soja

(Dit staat ook bij t goedkope voer)

Nutritionele toevoeginsmiddelen per kg:

Vitamine A 15000 IE

Vitamine D 1500 IE

IJzersulfaat monohydraat 152 mg

Calciumjodaat watervrij 1.5 mg

Kopersulfaat pentahydraat 20 mg

Mangaanoxide 38 mg

Zinkoxide 62 mg

Natriumseleniet 0.2 mg

Analytische bestanddelen:

Ruw eiwit 14,0 %

Ruwe celstof 23,0 %

Ruw vet 4,0 %

Ruwe as 8,0 %

Calcium 0,6%

Natrium 0,3 %

Fosfor 0,4 %

MERKLOOS VOER:

HUISMERK:

Samenstelling:

Grasmeel

Tarwegries

Haverschillen

Maisglutenvoermeel

Zonnebloemzaadschroot

Palmpitschilfers

Sojaschillen

Melasse

Krijt

Lijnzaadschilfers

Lijnzaad

Zout

Monocalciumfosfaat

Kan worden geproduceerd door

genetisch gemodificeerde soja

Nutritionele toevoeginsmiddelen per kg:

Vitamine A 10000 IE

Vitamine D3 1000 IE

Vitamine E 40 IE

IJzer 50mg (das een groot verschil)

Koper 10mg

Mangaan 30mg

Zink 50mg

Cobalt 0,2 mg

Jodium:0,8 mg

Selenium: 0,1 mg

Analytische bestanddelen:

Ruw eiwit: 15,1%

Ruwe celstof: 16,8%

Ruw vet: 3,4%

Ruw as: 10,4%

Calcium: 1,40%

Natrium: 0,25%

Fosfor: 0,58%

Nou zie ik natuurlijk wel verschil, er zitten andere dingen in en vooral 1 ding zit een HEEL groot verschil in.

Maar is het voer dat ik geef nou ZO slecht dat ik op SS over moet stappen, of is het eigenlijk wel te doen.

Ik geef natuurlijk met liefde 4x zoveel voor m'n konijntjes uit maar dan wil ik wel graag weten of het het ook echt waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verschillen in percentages lijken klein, maar dat zijn belangrijke verschillen voor je konijn. Calcium bijvoorbeeld kan flinke blaasproblemen veroorzaken bij je konijn, en dat voer dat je nu hebt bevat echt te veel calcium. Ook het verschil in ruwe vezel is enorm en dat is heel belangrijk voor de darmflora van je konijnen.

Hope farms supertrio is inderdaad ook een goede brok met een goede samenstelling, ik heb het tot nu toe aan mijn konijnen gevoerd. Je betaalt ongeveer 15 euro voor 15 kg. Ik ben mijn konijnen nu toch over aan het zetten op ss, omdat mijn ram gevoelige darmen heeft en het hopelijk beter doet op andere brok. Overigens heb ik de SS wel in Engeland besteld, dat scheelt echt veel geld. Ik betaalde daar 44 euro voor 2 zakken van 10 kg, daar heb je hier in NL net 1 zak voor. Door het daar te bestellen ben ik niet zo gek veel duurder uit als met HFST en van SS kan ik ook minder geven, dus uiteindelijk scheelt het zo erg weinig in de kosten.

Ah mn eerste bericht was dus toch begrepen. Het forum maakt er een beetje een gekke opmaak van ;-)

Maar het calcium punt is dus echt iets waarom ik over MOET stappen want anders worden ze ziek? Ik merk wel dat ze calcium plassen volgens mij, er zit vaak wit doorheen wat achterblijft

Ik moet idd wel op internet bestellen, want ze hebben hier werkelijk nergens dat dure voer.

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat de beste samenstelling voor biks, dan kun je het vergelijken http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Of ze er echt problemen van krijgen is niet te zeggen, maar het kan wel problemen veroorzaken. Ik kies er zelf wel voor om duurdere brok te voeren om gezondheidsproblemen hopelijk te kunnen voorkomen, een dierenarts is toch meteen een stuk duurder dan een zak brok ;)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt ik ga even kijken!

Zou je mij misschien door kunnen geven waar ik die 20 kilo voor 44 euro kan krijgen?

Ik ga natuurlijk eerst een klein proefzakje halen, stel je voor dat ze het niet lusten, dan zit ik met 20 kilo.

Maar ik ben niet heel rijk, dus als ik op dit voer over ga zou het heel fijn zijn om het zo goedkoop mogelijk te krijgen

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb een zakje van 1,5 kilo gekocht. Zag later bij een andere dierenwinkel nog kleinere zakjes maarja toen had ik deze al. Meteen 1 brokje laten proeven en ze begonnen er beide van te happen. Ze aten alleen het brokje niet op dus of ze het echt lekker vinden ben ik nog niet achter. Ik vind t wel ee beetje zurig ruiken, maarja mn gewone biks ruikt ook niet lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnen vinden SS heel lekker, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik denk dat het niet perse nodig is om SS te voeren. Ik heb het zelf wel lang gedaan vanwege de zwakke darmen van 1 van mijn konijnen. Nu hij er niet meer is, krijgt mijn groep HFST. Alleen mijn niet helemaal gezonde voedster eet nog SS, samen met haar maatje.

Als je met mate voert denk ik dat goedkope biks ook goed is voor dieren die geen darmproblemen hebben. Maar dan hoort er natuurlijk veel hooi naast en af en toe wat groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben altijd op 3 plekken hooi liggen in verschillende smaken. Ze krijgen witlof, andijvie, soms een blaadje basilicum en momenteel dat goedkope voer. Ze hebben absoluut geen blaas of darm problemen maar ik zie wel witte aanslag in de bak. Wat op teveel eiwit duidt. En ik wil ze niet ziek gaan maken met mn voer. Vandaar dat ik nu toch een zakje SS heb gehaald.

Kyra bijvoorbeeld die eet wel hooi en groente maar in mindere mate dan Leyla. Ze eet nog steeds het liefst biks. Dan heb k liever wat gezondere biks dan dit spul.

Ben best wel geschrokken namelijk dat er veel te veel eiwitten in dat voer zitten

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium gehalte is inderdaad heel hoog.

Zou onder de 1% moeten zitten..

En konijnenurine laat altijd een witte afscheiding achter ;)

Mijn konijnen krijgen SS, omdat ze het erg lekker vinden.

Ik een konijntje heb dat vrij snel verstopt zit en omdat ik het uit Engeland haal (En dus maar zo'n 21-24 euro voor een zak van 10kg betaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh ja calcium bedoelde ik, geen eiwit. Hoe kom ik daar nou weer bij :P

Ze hebben net in ieder geval een paar korrels op gesnoept. Voorlopig meng ik het met de biks die ze nu krijgen tot die zak op is

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft SS aangeraden omdat nijn te mager was, hij had een gemengde voeder en at vaak enkel de lekkerste dingen op ( was nochtans ook niet goedkoop). SS vind hij zeer lekker, en ik merkte het verschil meteen. Superlevendig en zeer veel trek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor sience selective gekozen omdat er veel meer vezels inzitten, Zit ook in hooi daarom is het zo belangrijk dat ze hooi eten omdat verzels goed voor de darmpjes zijn. Ik had een konijntje dat weinig hooi at en ben hem dua ss gaan voeren. De andere konijnen vonden dit ook zo lekker dat ik de hele groep op ss heb gehouden. Ze vonden de biks ten hope farms niet zo lekker als de ss.

aangepast door SanneLOVEmijnnijntjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier sowieso geen gemengd voer. Ze krijgen gewoon goedkope biks.

Inmiddels meng ik dat een beetje met SS en ze vinden het super lekker. Kyra eet ook niet veel hooi dus dan is dit vast goed voor dr.

De gewone biks heb je 5 kilo voor 5 euro. Voor SS betaal je 20 euro voor 5 kilo :P maar gelukkig heb ik een iets goedkoper adres gekregen en ze zijn t waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik voer mijn konijn momenteel Beaphar Care+ omdat de dierenwinkel dit aanbeval en het ook aan hun eigen dieren voeren. Ik weet zelf dat de verkopers het liefst de wat duurdere producten verkoopt, maar het is even duur als SS. Ik heb op het internet vergelijkingen tussen deze twee soorten voer opgezocht en het viel mij op dat de Nederlandse konijnen houders SS als beste voer kiezen en de Engelse vooral Beaphar kiezen. Nu weet ik echt niet welke ik moet kiezen >.<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Care + zit ietsje meer Calcium in dan in SS, uit meen hoofd Care + 0,67% en SS 0,6%. (de rest weet ik niet uit mijn hoofd maar calcium is hier heel belangrijk dat in de gaten te houden) Hier ook SS, ten eerste omdat ze dat in de dierenwinkel al kreeg en ten tweede omdat ze gevoelige blaas en darmen heeft. Care + heb ik ook altijd in huis vooral voor in de snackbal, maar ook als ik merk dat ze niet echt veel gegeten heeft, meestal valt ze op de Care+ meer aan dan op SS, vooral omdat het sterker ruikt.

Bij konino.nl was de SS afgelopen week trouwens in de aanbieding, weet niet of dat nu nog zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk wel dat ze calcium plassen volgens mij, er zit vaak wit doorheen wat achterblijft.

Door teveel calcium in voeding kunnen ze blaas- & nierproblemen krijgen.

Een keer calcium plassen is opzich geen probleem, maar het moet niet constant zo zijn.

Hopelijk gaat het door de SS minder worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow is dat het calcium. Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar dit hadden die van mij ook toen ze op gemengd voer zaten dat witte door hun plasjes. Maar nu ik op SS zit heb ik dat helemaal niet meer gezien.

Weer wat geleerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het nu dus inderdaad ook al nergens meer. Heb even gespiekt net, normaal vind ik het vooral op keuteltjes waar ze dan overheen geplast hebben.

Ze krijgen steeds wat meer SS en wat minder van dat andere spul.

Zit nu een beetje op 50/50. Het goedkope voer is bijna op dus binnenkort ga ik op de 10kg zakken SS over. Dat is toch voordeliger dan die kleine zakjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .