Ga naar inhoud

Help konijn ziek! SPOED!!!!!!


steve01

Aanbevolen berichten

Fijn toch dat hij opknapt? Je moet de antibiotica kuur wel afmaken, 28 dagen staat ervoor normaal gesproken. Ik zou dat ook aanhouden, want anders ben je weer terug bij af vrees ik. Beter even doorbijten dan straks weer zo ziek, toch?

En wat goed dat je m laat castreren en een maatje wilt geven! Ik zou wel even wachten totdat ie weer helemaal gezond is, omdat het toch om een operatie gaat. En na de castratie nog 2 weekjes wachten en dan zou ik je aanraden om hem in een opvang aan een leuke dame te koppelen. De mensen van de opvang hebben er kijk op en zien wat het beste bij jouw konijn past.

Wat ik me nog wel afvraag: hoe heet je konijn? We hebben het wel steeds over hem en "het konijn", maar een naam is natuurlijk wel leuker om te noemen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 216
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

als hij ooronsteking heeft raakt hij ook zijn evenwicht kwijt. Ik heb 1 konijn gehad met EC en ik heb een konijn gehad met oor ontsteking. Dit had ze drie maandenlang. Als ze haar evenwicht kwijtraakte rolde ze de hele ren door tot ze tot stilstand kwam en dan kreeg ze stuiptrekkingen en herstelde zich dan weer. Het kan erg angstaanjagend zijn. Uiteindelijk kan je er bijna nooit achter komen of dit daadwerkelijk EC of oorontsteking is. Daarom raden ze ook altijd aan voor beide dingen te behandelen. Ik snap dat het lastig is om telkens die medicatie te geven..maar geloof me er is hier bijna geen bunnybunch lid die geen stress of geen nacht wakker heeft gelegen om de gezondheid van zijn of haar konijntje. Ik ben vorig jaar honderden euro's kwijtgeraakt aan allerlei behandelingen. Klakkeloos aannemen wat dierenartsen zeggen moet je ook zeker niet doen. Want helaas zijn er nog veel dierenartsen die NIET konijnkundig zijn. Mijn konijntje met oorontsteking had ook een scheve kop en je ziet t bij haar nog een heeeeeel klein beetje. Die met EC heeft geen scheve kop meer. Ik was er vroeg bij met hem en dat scheelt. Ondanks alles ...ik hoop dat je deze raad opvolgt..kuur alsjeblieft afmaken. Ten eerste je hebt best wat geld uitgegeven aan die medicatie..en hij is nu al aan het opknappen. Het zou zonde zijn als hij weer een terugval krijgt en je weer van voren af aan kan beginnen of in de ergste gevallen dan toch nog overlijdt. Er zijn hier genoeg leden die hun konijntje aan EC kwijtgeraakt zijn en zouden dolgraag in jou schoenen staan met een konijn dat aardig opknapt. Zet gewoon even door met de medicatie. Dan weet je zeker dat het goed zit en alles eraan gedaan hebt om het beestje te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij ooronsteking heeft raakt hij ook zijn evenwicht kwijt. Ik heb 1 konijn gehad met EC en ik heb een konijn gehad met oor ontsteking. Dit had ze drie maandenlang. Als ze haar evenwicht kwijtraakte rolde ze de hele ren door tot ze tot stilstand kwam en dan kreeg ze stuiptrekkingen en herstelde zich dan weer. Het kan erg angstaanjagend zijn. Uiteindelijk kan je er bijna nooit achter komen of dit daadwerkelijk EC of oorontsteking is. Daarom raden ze ook altijd aan voor beide dingen te behandelen. Ik snap dat het lastig is om telkens die medicatie te geven..maar geloof me er is hier bijna geen bunnybunch lid die geen stress of geen nacht wakker heeft gelegen om de gezondheid van zijn of haar konijntje. Ik ben vorig jaar honderden euro's kwijtgeraakt aan allerlei behandelingen. Klakkeloos aannemen wat dierenartsen zeggen moet je ook zeker niet doen. Want helaas zijn er nog veel dierenartsen die NIET konijnkundig zijn. Mijn konijntje met oorontsteking had ook een scheve kop en je ziet t bij haar nog een heeeeeel klein beetje. Die met EC heeft geen scheve kop meer. Ik was er vroeg bij met hem en dat scheelt. Ondanks alles ...ik hoop dat je deze raad opvolgt..kuur alsjeblieft afmaken. Ten eerste je hebt best wat geld uitgegeven aan die medicatie..en hij is nu al aan het opknappen. Het zou zonde zijn als hij weer een terugval krijgt en je weer van voren af aan kan beginnen of in de ergste gevallen dan toch nog overlijdt. Er zijn hier genoeg leden die hun konijntje aan EC kwijtgeraakt zijn en zouden dolgraag in jou schoenen staan met een konijn dat aardig opknapt. Zet gewoon even door met de medicatie. Dan weet je zeker dat het goed zit en alles eraan gedaan hebt om het beestje te helpen.

Helemaal mee eens, nog even door zetten :D sommige leden zijn hier maanden bezig geweest om hun vriendje er weer boven op te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling..ik wist toevallig wel van mijn konijnen wat het was.. dit omdat Bailey zijn achterhand slap was..dus hij had verlammingsverschijnselen. En bij Noellie wist ik dat het ooronsteking was omdat de binnenkant van haar oor inderdaad rood was. Daarnaast toen de Fenbendrops kuur afgelopen was bleef het aanhouden twee maanden lang. Toen ze bijna weer beter was kreeg ze weer een terugval nadat ik het raam open had gehad. Toen bedacht ik mij ook ineens dat ze zo werd nadat ik vergeten was het raam 's nachts dicht te doen. Het was aardig afgekoeld die nacht en blijkbaar was ze daar heel gevoelig voor. Maar het is moeilijk om dat onderscheid te zien en te maken omdat de meeste symptomen hetzelfde zijn. Vandaar dat je ook verschillende medicatie mee hebt gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn toch dat hij opknapt? Je moet de antibiotica kuur wel afmaken, 28 dagen staat ervoor normaal gesproken. Ik zou dat ook aanhouden, want anders ben je weer terug bij af vrees ik. Beter even doorbijten dan straks weer zo ziek, toch?

En wat goed dat je m laat castreren en een maatje wilt geven! Ik zou wel even wachten totdat ie weer helemaal gezond is, omdat het toch om een operatie gaat. En na de castratie nog 2 weekjes wachten en dan zou ik je aanraden om hem in een opvang aan een leuke dame te koppelen. De mensen van de opvang hebben er kijk op en zien wat het beste bij jouw konijn past.

Wat ik me nog wel afvraag: hoe heet je konijn? We hebben het wel steeds over hem en "het konijn", maar een naam is natuurlijk wel leuker om te noemen. :)

Hij heet flip:mdr:

Ik ga zeker naar een opvang zodat ik kan kijken of het klikt deze had ik gevonden http://www.knaagdierenopvang.nl/?page_id=146

Ben er wel eens geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf zeker door gaan met de medicijnen hoor!

Ik ga maandag even bellen met de dieren arts hoelang ik precies moet door gaan moet toch een afspraak maken voor een van me honden en de katten moet worden nagekeken en ingeƫnt.

Hij zit trouwens buiten dit zit hij al heel zijn leven ik dacht juist dat het beter was hem buiten te laten omdat hij de buiten temperatuur is gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntjes met EC hebben moeite zichzelf warm te houden. Als zijn oortjes koud aanvoelen en achter zijn oren dan heeft hij waarschijnlijk daar last van. Het is nu inderdaad warm buiten, maar je moet wel uitkijken hiervoor en het in de gaten houden. Ik heb zelf geen ervaring met buitenkonijntjes en EC. Die van mij zitten binnen dus ik heb daar nooit zo mee te maken gehad. Ik kon gewoon de verwarming omhoog gooien als het nodig was. Ik heb wel gehoord dat het beter was hem binnen te halen bij EC..maar ik weet niet zeker hoe dat zit met deze zomerse temperaturen. Misschien dat iemand anders daar wel wat over kan vertellen. Misschien geldt dat meer voor konijnen met verlammingsverschijnselen die hun urine laten lopen en daardoor natte billen hebben in verband met vliegen die eitjes leggen in t natte vachtje waardoor er maden komen die t diertje opeten. Maar denk dat het ook te maken had met de temperatuur. Misschien handig voor je om even rond te zoeken hier op het forum erover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is vernacht erg achteruit gegaan.

Toen we hem net uit zijn hok haalden voor de medicijnen raakte hij zijn evenwicht kwijt en ging voor dood liggen.

Hij deed zelfs geen poging meer om optestaan.

In zijn hok staat hij nu weer wel met hulp van ons.

Donderdag ging het nog zo goed met hem hij is nu eerder achteruit gegaan dan vooruit gegaan.

We zijn van af morgen een week bezig met de medicijnen.

Wat raden jullie me aan om te doen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad aan hem naar binnen te halen. In een kleine kooi te zetten met wat kussentjes zodat hij ondersteund kan worden. Hij heeft een bakje water nodig want drinken uit een flesje lukt vast niet meer. Let wel op dat hij niet verdrinkt in het bakje water als zijn kopje slap hangt. Als hij niet meer zelfstandig drinkt zou ik om de zoveel uur een heel klein beetje water in zn bekje spuiten. Niet teveel! Doorgaan met de medicatie en lees wat topics hierover op Bunnybunch. Soms gaat het slechter en kan het ineens weer beter gaan. Eet hij nog zelfstandig? Zo niet moet je dwangvoeren. Heb je dwangvoer meegekregen van de dierenarts? Wat je uit nood kan doen is biks weken in heet water..af laten koelen.. en dat goedje dus met een spuitje opzuigen en in zn bekje spuiten. Doe dit voorzichtig via de zijkant van zijn bekje omdat hij anders verslikt. Niet teveel ook doen. Om de twee of drie uur doen. Ja is lastig.. ik hoop dat er meer mensen zijn die je raad zullen geven hierover. Het is moeilijk een beeld te schetsen zo met tekst en het is ook vaak improviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog wel.

Naar binnen halen mag niet van mij ouders.

En ik heb ook geen kleine kooi.

Er staat een bakje water in al een paar daggen daar drink hij ook uit.

Wat is de reden dat hij naar binnen zal moeten?

Mij moeder heb de hoop al een beetje opgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij het hok goed bijhoudt gaat er niks stinken. Konijnen krijgen bij mijn weten wel vaker een terugval. En de reden dat hij beter naar binnen kan in een kleine kooi is dat hij dan een constantere temperatuur heeft en zich dan misschien beter warm kan houden. Zieke konijnen kunnen hun lichaamstemperatuur niet goed op peil houden. En die kleine kooi is bedoeld zodat hij zich niet kan bezeren als hij gaat tollen. Liefst wat opgerolde handdoeken langs de kanten leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanwege de temperatuur. Zieke konijntjes hebben moeite zichzelf warm te houden. Het is dan ook belangrijk dat hij warm blijft. Meeste mensen doen er een kruikje bij ofzo. Maar daar blijven ze vaak niet tegen aan liggen. Misschien dat hem op andere manieren warm kan houden..Meer hooi erbij. Hok uit de tocht.. ach ik vind het trouwens ook dikke onzin dat het konijn gaat stinken. Als je de keutels en plas gewoon regelmatig verschoont is er niks loos. Katten en honden stinken vaak nog erger. Ik heb mijn konijnen ook binnen en eentje zelfs in de woonkamer. Maar goed. Kan je misschien wat dekentjes ofzo oprollen en hem zo ondersteunen dat hij niet zo omvalt? Hoe voelen zijn oortjes en de achterkant onder zijn oortjes? Als dat koud aanvoelt dan moet je hem zeker weten warm maken. Niet zo erg dat hij dan weer het TE warm gaat krijgen want dat kan natuurlijk ook snel. Vooral met dit weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee in mij kamer mag niet maar als het echt niet gaat met de temperatuur mag hij denk ik wel naar binnen.

Achter zijn oren voelt hij warm.

Ik denk dat hij zich zelf binnen 30 minuten uit een kortonnen doos heb bevrijd dus dat is geen optie.

Eten doet hij nog goed.

Hij heb vermorgen een halve appel op.

En net 2 handen andijvie en een heel klein stukje komkommer.

Voor dat ik naar bed gaat krijg hij nog een klein beetje andijvie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag hem niet naar binnen houden.

Moet ik me ouders dan dood schieten zodat me konijn naar binnen kan!??

En ik heb ook geen Binnenhok.

Ik kan wel het hok misschien in de schuur zetten helpt dat?

Hij staat beschut windvrij en onder een afdak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer hem zo warm mogelijk te houden in elk geval.. tis niet anders..als het echt niet anders kan. Probeer er wat meer stro in te doen dat hij t wat warmer heeft..en wat dekentjes.. sowieso voor de steun dat hij zichzelf niet kan bezeren. Dat zou ook al wat warmte geven. Je kan ook oude flesjes waar drinken in gezeten heeft omspoelen en met warm water niet te HEET water vullen. Dan een oude sok of wat eromheen doen en bij hem leggen. Dat kan hem ook een tijdje warm houden. Natuurlijk niet een hele nacht maar zou ook al wel helpen. Misschien het hok wat afdekken met een dekentje of wat.. goed te horen dat hij weer wat beter eet. Het is zwaar om zo lang voor een diertje te zorgen maar geef t niet op. Het duurt even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe is het nu met Flip?

Niet voor het een of ander en alvast excuses voor honden en katten bezitters: maar ik persoonlijk vind honden en katten toch erger stinken dan een konijn hoor. En wat ik me kan herinneren ruiken terrariums ook niet altijd even fris. Vind het dus niet zo fair dat je konijn niet naar binnen mag omdat ie dan zou gaan stinken terwijl dat beestje voor zn leven aan het vechten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .