Ga naar inhoud

Noortje ondergaat zware operatie


manon24

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Zoals sommigen misschien weten heeft Noortje nu al een tijdje te kampen met een abces op haar hoofdje juist voor haar oren. Dat abces is nu reeds een aantal keren opengemaakt. De laatste keer heeft de DA het kapsel onder narcose weggehaald en de wonde weer dicht gehecht met het idee dat de kans dat het abces weer zou terugkomen wel heel klein was. Niet dus, het abces is nu 3 keer zo dik en de etter liep er uit. Dit zette enorm veel druk op haar hoofd en mijn DA raadde me aan om naar Inge Thas te gaan. Ze is één van de beste konijnendierenartsen in Belgie.

Ik ben gisteren gegaan en Noortje wordt vandaag geopereerd. Zij gaat echter veel drastischer te werk gaan. Heel de huid gaat weggehaald worden en de schedel zal waarschijnlijk zichtbaar zijn als ik haar terug meeneem...ze zal ook een tijdje AB ingespoten krijgen elke dag en de wonde moet dan ook uitgespoeld worden. Ik ben ontzettend zenuwachtig vandaag. Ik hoop dat de operatie goed verloopt en dat ze deze keer echt geneest. Ik heb namelijk geen geld meer om nog een operatie te bekostigen moest het nu niet goed gaan. Deze operatie kost tussen de 200-300 euro en daar komt dan ook nog controle bij. Noortje is de enige die ook nog niet ingeent is door al dat gedoe en zelf dat geld weet ik niet waar vandaan te halen. Haar castratie zal bijgevolg ook niet voor dit jaar zijn. Ik vind het verschrikkelijk dat ik naast al mijn zorgen om Noortje ook nog bezig moet zijn met aan het financiële te denken. Wat betreft de nabehandeling ga ik hulp en tips krijgen van Loes (zwarte panter hier) dus daar probeer ik me niet al te druk in te maken. Ik heb namelijk een fobie voor naalden en bloed ligt me ook niet echt, laat staan een openstaande schedel.

Ik heb niet meteen vragen maar wilde het even van me af schrijven en hoop dat jullie voor me duimen, het valt me namelijk allemaal erg zwaar de laatste dagen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de reacties!

De operatie was vrij zwaar en Noortje was al wat verzwakt waardoor ze niet zelfstandig heeft geademd tijdens de operatie zei de DA. Momenteel krijgt ze ook op aanraden van de DA een dubbele dosis pijnstilling.Het abces op zich valt nog mee (in mijn verbeelding was het duizendmaal erger) nu ja het ergste is afgedekt en heb ik dan ook nog niet gezien. Het is wel heel groot maar ze lijkt opgelucht dat de druk van het abces weg is. Qua gedrag zit het wel goed, ik heb haar vanochtend een binkie zien maken, ik denk dat de pijnstilling die ik even voordien had gegeven begon te werken ;). Louis is zo blij dat hij terug is dat hij al sinds 4 uur vanochtend als een gek zit rond te springen.

Noortje moet momenteel echter niets van mensen weten en dat kan ik haar niet kwalijk nemen. Nu ja, ze zal toch behandeld moeten worden, 1 keer AB inspuiting per dag, 1 a 2 keer spoelen en dan bedekken met isobetadine pasta vermengd met bloem en dan nog de metacam. De bedoeling is inderdaad dat er nog een huid overkomt maar het zal minimum 10 dagen open moeten en als het kan langer.

Qua kosten bevind ik me momenteel in een financiële put, ik heb 355 euro moeten betalen. Ik moet dan ook nog op controle en heb maar antibiotica voor 5 dagen en dat geld heb ik absoluut niet. Nu ja we zien wel weer, morgen is een andere dag. Ik hoop dat Noortje weer heel snel vrolijk kan rondhuppelen en zich van niets moet aantrekken want het beestje heeft nu wel al genoeg afgezien :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat de operatie goed verlopen is en dat ze toch alweer binkies maakt. Die medicatie is natuurlijk wel een stress gedoe. Maar niks voelt beter dan je konijntje zien genieten na een tijdlang pijn te hebben gehad waar die nu dan van verlost is. Veel sterkte nog met de verdere behandelingen en beterschap voor je nijn. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de pijn heb ik misschien wat te vroeg gejuicht. Deze namiddag tegen 2 uur zat ze alweer in een hoekje gedoken en leek ze pijn te hebben. Ik heb haar dan nog wat pijnstiller gegeven, nu sinds het abces gespoeld is lijkt ze ook weeral ongemakkelijk te zitten. In principe moet die pijnstiller 12 uur werken maar ik heb het gevoel dat bij haar na een paar uur het effect afzwakt. Het spoelen is overigens wel vlot gegaan, ik heb Hele goede hulp gehad en de eerste spuit AB is ook al gezet (uiteraard niet door mij :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kent er iemand natuurlijke pijnstillers die ik Noortje eventueel kan geven?

Wilgentakken zouden pijnstillend zijn heb ik ergens gelezen alleen weet ik niet meer waar. Zijn er nog andere?

Ik mag op dit ogenblik gedurende de eerste dagen een dubbele dosis pijnstilling geven maar ik merk dat Noortje toch niet top in haar vel zit aan haar gedrag. Eten doet ze nog steeds goed maar ik wil dat ze zich zo comfortabel mogelijk voelt, het duurt voor haar toch al lang allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het sowieso in stukken betalen heb ik afgesproken :). Normaal gezien heb ik een spaarpot voor dierenartskosten van de konijnen maar die stelde niet veel meer voor na alle DA bezoeken met Noortje en aan zo'n groot bedrag had ik me niet verwacht dat wordt even sleutelen maar we zien wel :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik zou zeggen, google eens op pijnstillende werking van kruiden en kijk wat er tussen zit dat je aan je konijn mag voederen.

Pas de portie dan iets aan (als je bv anders 2 eetlepels geeft, eentje meer, tenzij echt vermeld hier op de site daar niet over te gaan wegens giftigheid natuurlijk).

Wat ik dan niet zou doen, is verschillende pijnstillende kruiden mengen, want er zit zoveel in een kruid en het ene kan het andere dan weer gaan tegenwerking, werking opheffen, werking versterken of een omgekeerde werking geven, je weet maar nooit dan he.

Kamille is alleszins al wel kalmerend, rustgevend algemeen en ietwat verzachtend, maar bij hevige pijnen zeker geen wondermiddel.

Munt zou ook pijnstillend zijn, maar ik denk meer als het lokaal toegediend wordt, daar ben ik niet zeker van.

Rozemarijn en tijm hebben ook antibiotische en antiseptische werking, ontstekingsremmend en daardoor misschien ook pijnstillend.

Salie valt volgens mij ook wel ergens onder dat rijtje thuis, maar durf ik wederom niet met zekerheid zeggen.

Ik zou het gewoon opzoeken en slechts één kruid geven en kijken wat het geeft (hoewel je er best kamille bij mag geven, desnoods in de vorm van thee, onder haar water, kan helemaal geen kwaad en kan ze maar wat positief uithalen door rustig te zijn, tenminste een beetje goed te slapen etc, dat bevordert ook haar genezing he).

Ik wens Noortje alleszins wel veel beterschap en jou veel goede moed om door te gaan met de behandeling (het is en blijft een hele klus dat je nu moet doen zeg!) en moed om het aan te zien hoe je liefje nu pijn heeft :(

En als ik mijn toverstafje of geldezel of goudeieren poepende gans vind, ik stuur je zo wat op :D

Liefs en knuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dan wat opzoeken, je weet maar nooit of het haar een beetje helpt en die kruiden heb ik allemaal in de moestuin staan ondertussen, dus hopen dat het haar wat verlichting geeft ;). Wat betreft de behandeling nu, krijg ik veel hulp en op zich valt dat wel mee maar ik verplaats me denk ik iets te veel in hoe ze zich dan voelt en of ze pijn heeft en dat maakt het wat moeilijker allemaal.

En als ik mijn toverstafje of geldezel of goudeieren poepende gans vind, ik stuur je zo wat op

super :P !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nee die arme Noortje! Ik wist dat nog helemaal niet. Wat een ellende voor haar en voor jou. Wel fijn dat de operatie goed is gegaan maar niet fijn dat je ziet dat ze gewoon niet lekker is. Ik hoop dat ze heel snel opknapt! En jij kent haar het beste, dus als je twijfelt of het genoeg pijnstiller is misschien toch nog even met de dierenarts overleggen of ze niet meer mag, of dat je bijvoorbeeld de dosissen kan verdelen over meerdere momenten?

Veel sterkte voor jou en veel beterschap voor die lieve kleine Noortje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Manon,

Ik heb ff wat opgezocht over kruiden die je aanvullend mag / kan gebruiken om pijn te verlichten en Noortje het algemeen wat makkelijker / aangenamer te maken.

Wat mij het allerveiligste lijkt, is toch wel munt en melisse. Die mag je door de dag tamelijk veel bijgeven, bv elk uur een vers takje om op te peuzelen. Beide werken pijnstillend en verkwikkend.

Munt werkt ook nog zenuwstillend, krampwerend, braakremmend (al kunnen konijnen niet braken, maar de maag wordt erdoor gesust), ontsmettend (maar dan meer uitwendig en dat raad ik niet aan natuurlijk), bevordert spijsvertering, bloedsomloopstimulerend, antibacterieel, bitter tonicum, ontstekingsremmend, ontspannend, verdovend, verkoelend, pijnstillend.

Mellisse werkt ook zenuwstillend, krampwerend, antibacterieel, kalmerend, braakremmend, antioxiderend, decongestief, sîjsversteringsbevorderend, anti allergeen, ontsmettend, stimuleert bloedsomloop.

Kamille lijkt me daar een mooie toevoeging bij: ontspannend, ontstekingsremmend, krampwerend, remt zweren, anti allergeen, bevordert spijsvertering, ontsmettend, urinedrijvend, decongestief, bitter tonicum, pijnstillend, schimmelwerend, antiviraal

Als je tussen het groenvoer wat zou willen toevoegen van kruiden, maar dat zou ik echt minimaal houden als je al een kruiden kuur lopen hebt, teveel is ook weer niet goed he, zou ik toch gaan voor kruiden als goudsbloem (algemeen helend, ontspannend, ontsmettend, antibacterieel, krampwerend, ontstekingsremmend, antioxiderend, tumorremmend, antihistaminine, bitter tonicum, ontgiftend, geneeskrachting), Haver (zenuwstillend, voedend tonicum, antidepressivum, geneeskrachtig, hormoonregulerend), Koriander (decongestief, krampwerend, antibacterieel, stimuleerd de bloedsomloop, verkoelend, ontstekingsremmend, ontgiftend), Venkel (spijsverteringsbevorderend, krampwerend, antibacterieel, algeheel stimulerend, schimmelwerend), Kleefkruid (helend, ontstekingsremmend, tumorremmend, algeheel tonicum, verkoelend, licht laxerend, ontgiftend), basilicum (kalmerend, maagversterkend, antibacerieel, wormverdrijvend, antidepressivum, krampwerende, adrenalinebevorderend, koortsverlagend, decongestief), Peterselie (ontspannend, ontsmettend, algeheel tonicum, zuiverend, vochtafdrijvend, zenuwstillend, bevordert spijsvertering, reumatiekwerend, krampwerend) Weegbree (ontstekingsremmend, helend, urinedrijvend, geneeskrachtig, verzachtend, ontgiftend, verkoelend, decongestief, ontsmettend, krampwerend, laxerend) Roos (algeheel verkwikkend, laxerend, decongestief, koortsverlagend, zenuwstillend, ontstekingsremmend, antibactgerieel, stemmingsverbeterend, pijnstillend, ongiftend, onstemmettend, krampwerend, ontspannend) Rozemarijn (ontsmettend, antibacterieel, schimmelwerend, ontspannend, geheugen bevorderend, antidepressivum, ontstekingsremmen d, vochtafdrijvend, maagversterkend, krampwerend, zweetdrijvend, licht pijnstillend en parasietdodend, antiviraal) Salie (krampwerend, ontsmettend, algeheel tonicum, antioxiderend, verjongend, antibacterieel, antiviraal) Muur (antireumatisch, geneeskrachtig, verzachtend, ontgiftend, urinedrijvend, ontstekingsremmend), Paardenbloem (spijsverteringsbevorderend, bitter tonicum, licht laxerend, helend, pijnstillend, ontgiftend) Tijm (ontsmettend, zenuwstillend, kalmerend, antioxiderend, spijsverteringstonicum, wormdrijvend, hoeststillend, ontgiftend, krampwerend, antiviraal, schimmelwerend, antibacterieel, pijnstillend) Rode klaver (helend, slijmoplossend, krampwerend, ontspannend, ontstekingsremmend, tumorremmend, ontgiftend, weerstandsverhogend) Brandnetel ( bloedstelpend, urinedrijvend, herstellend, ontgiftend, ontstekingsremmend, krampwerend)

Van voornoemde kruiden, lijkt het me wel wat om bv weegbree, paardenbloem en venkel toe te voegen aan de dagelijkse portie groenvoer, maar in kleine mate natuurlijk.

Verder zou ik denken, doe wat kleine takjes van rozemarijn, tijm en salie erdoor, maar ook echt niet in overdrijven als je al met een kruiden kuur bezig bent (zien dat het ene het andere niet gaat tegenwerken, ook al staat er bij veel kruiden dat ze pijnstillend / ontstekingsremmend oid werken, dat wil niet zeggen dat ze elkaar altijd aanvullen he!).

Ik hoop dat je hier al wat mee bent ;)

En voor jezelf mag een kopje kamille thee met melisse ook hoor, kan je alleen maar kracht uit putten om deze moeilijke periode weer te doorstaan en zelf een keertje goed slapen, doet ook wonderen om weer nieuwe krachten te krijgen he!

Wat de pijnstilling verder nog betreft, ik zou toch ook eens bellen naar de DA, misschien mag je inderdaad of de dosis verhogen of verdelen over de dag in kleinere hoeveelheden.

Ik duim alvast dat die open wond er nu snel heel wat beter uit wordt gaan zien. Fijn om te zien zal wel anders zijn.

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nee die arme Noortje! Ik wist dat nog helemaal niet. Wat een ellende voor haar en voor jou. Wel fijn dat de operatie goed is gegaan maar niet fijn dat je ziet dat ze gewoon niet lekker is. Ik hoop dat ze heel snel opknapt! En jij kent haar het beste, dus als je twijfelt of het genoeg pijnstiller is misschien toch nog even met de dierenarts overleggen of ze niet meer mag, of dat je bijvoorbeeld de dosissen kan verdelen over meerdere momenten?

Veel sterkte voor jou en veel beterschap voor die lieve kleine Noortje!

Bedankt! Wat betreft de pijnstiller, ze krijgt nu al een dubbele dosis en ik durfde er gisteren niet over te gaan. Ik heb vanochtend gebeld met mijn DA en ze zegt dat ik er best niet overga zeker zolang ze nog goed eet. Dus ik laat het nog even zo en woensdag gaan we op controle om na te gaan hoe het met de wond zit. Er is ook een gedeelte dat afgedekt is met een soort van plakker en ik ben heel benieuwd hoe dat er uitziet. Normaal valt dat af na een dag of 2, 3 en ik hoop heel hard dat dat er goed uitziet!

Wat een stress je toch al niet kan hebben voor zo'n beestje e :).

Liesbeth je bent heel heel erg bedankt, ik ga vanavond mijn moestuin eens opzoeken want die kruiden heb ik allemaal (op kamille na, maar dat haal ik dan maandag eens op, kan het zelf ook wel gebruiken zoals je zegt ;) ). Ik ga je tekst op mijn gemak eens nalezen en nog zelf wat opzoeken en dan nagaan wat ik allemaal ga geven ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, onze diertjes, we krijgen er veel liefde en vriendschap van, maar dat maakt natuurlijk als er wat aan mankeert, dat wij ook reuze gaan stressen he ;)

Wil maar zeggen dat je ze dolgraag ziet hoor!

Probeer er zo ontspannen mogelijk onder te blijven, want Noortje heeft er natuurlijk niks aan als jij er zelf ook onderdoor gaat (makkelijker gezegd dan gedaan he).

Het is met alle plezier gedaan hoor. Kon gister avond toch niet gelijk in slaap vallen, dacht, neem er mijn boeken even bij, heb er massaal veel liggen en kan ik gelijk kijken of ik wat kan doorgeven of niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent heel erg bedankt hoor ;)! Ze krijgen nu wat wilgentakken en verschillende kruiden speciaal voor Noortje.

Vanochtend hebben we terug een bunnyflop gezien en heeft ze voor het eerst weer eens languit gelegen. Ze lijkt minder pijn te hebben.

Normaal geef ik een uurtje voor het spoelen de pijnstiller en vandaag was ik dat met haar vrolijke gedrag vergeten. Het spoelen verliep dan ook veel minder vlot, wat een verschil en geluk dat mijn vriend er bij was want alleen spoelen en een konijn vasthouden dat dan nog tegenstribbelt is absoluut niet gemakkelijk. Vanavond geef ik dan toch maar weer de pijnstiller een uurtje voor het spoelen want dan moet ik het alleen doen. Als ze het toelaat zou ik deze middag ook nog eens willen spoelen, ze wast de isobetadine er altijd meteen af waardoor de wonde niet nat genoeg blijft en ik wil niet dat het terug dichtgroeit. Gauw eens naar de da bellen voor een update ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .