Ga naar inhoud

Allergisch (?) voor 'hooi': Hoe pakken we dit aan..


Dollie

Aanbevolen berichten

Pip heeft astmatische bronchitis en haar longen zijn voor een deel beschadigd. Op dit moment werkt de ingestelde behandeling goed, maar.. Ze reageert nog steeds sterk op bepaalde soorten hooi. Ik kan er echter maar niet achter komen WAT het precies is waar ze op reageert. Het is namelijk allemaal 'gewoon' hooi, hoewel daar natuurlijk altijd (on)kruiden door kunnen zitten. En soms wil exact hetzelfde merk en dezelfde soort het ene pak wel, en het andere pak niet....

Zo is het bijvoorbeeld begonnen met een baal van de kinderboerderij (welke snee weet ik zo niet), voor die tijd was er niks aan de hand, maar daarna.. Na een week gestopt met dat hooi, maar beter werd het niet. Hooi bij een paardenzaak in de buurt gehaald, daar geen sterke reactie op. Andere baal van de kinderboerderij (zelfde tijd opgehaald maar wel wat ander hooi) reageerde ze wel weer op. Vitakraft hooi van de AH, reageerde ze ook op. Beaphar Tijm en Timothee waren wel oké. Twee balen hooi van Lonja gekregen, eentje (eerste snee) reageert ze sterk op, tweede snee 'niks' aan de hand. Laatst een nieuwe baal van de kinderboerderij gehaald (voor de andere konijnen) en dat uitgeprobeerd, ging weer prima. En ga zo maar door.

Nu is er bij mij geen man over boord als ze een baal hooi niet kan eten, ik bedoel, konijnen zat hier dus dat hooi komt wel op.. Maar zo blijf ik natuurlijk wel bezig. Ik heb nu nog een beetje hooi van Lonja en een paar pakjes van Supreme waar ze op het eerste pakje wel goed reageerde, maar ik zal toch snel nieuw hooi moeten hebben. En naast het zeer onpraktische aspect is het ook gewoon zielig om te 'testen', mijn broertje had per ongeluk het verkeerde hooi gegeven van 't weekend en ze is daar toch wel een dag benauwd van geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het helemaal niet met het hooi te maken heeft als ik het zo lees. Van dezelde baal heeft ze soms wel last en soms niet. En een week geen hooi geven geeft ook geen verbetering. Het wordt er niet makkelijker van, maar zou ze niet toch ergens anders last van kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, misschien een beetje onduidelijk opgeschreven, maar ze heeft nooit eerst wel last gehad van een baal en daarna wel. Het gaat telkens om verschillende pakken/balen (soms wel van dezelfde plek/merk/soort) waar ze wel of geen last van heeft. Ik weet haast wel zeker dat het om het hooi moet gaan, soms zag je haar gewoon benauwder worden zodra er een nieuwe soort hooi lag. Ze kreeg nu al sinds begin april of zo hetzelfde hooi, waar ze geen reactie op lijkt te hebben. Maar zaterdag heeft ze per ongeluk hooi gekregen waar ze eerder wel sterk op reageerde (opvangkonijnen krijgen dit hooi wel) en toen was ze gelijk weer benauwd, ondanks dat ze dit al weken niet geweest is. De enige andere verandering is dat ze overgestapt is naar dexametason vernevelen (i.p.v. injecteren) maar inmiddels gaat het weer prima terwijl ik nog steeds gewoon vernevel. En eerder had ze dus dezelfde reactie op dit hooi.

Ik denk overigens niet dat het perse het hooi is, maar misschien de soort gras, of een plant die er door zit.. En het is zeker niet alleen het hooi, maar het wordt wel erger van sommige soorten hooi. Inderdaad zonder hooi wordt het niet beter, dus hooi an sich moet geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha en ik heb het nog eens heel duidelijk verduidelijkt, ahum.. "Uhm, misschien een beetje onduidelijk opgeschreven, maar ze heeft nooit eerst wel last gehad van een baal en daarna wel." Moet natuurlijk zijn eerst WEL en dan NIET haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lastig inderdaad... met hooi weet je nooit wat er aan kruiden of onkruid tussen zit..en bij de ene baal zit er meer in dan in de andere.. misschien een idee om zelf hooi te maken van gras uit je tuintje..dan weet je zeker wat er wel of niet in zit.. moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen. Misschien hebben ze wel ergens speciaal gekweekte hooi waar ze echt letten op wat er tussen zit. Misschien is het ook wel het stof ervan..dat bij de ene baal er meer stof uit waait dan bij de ander. Hopelijk kom je er gauw achter. Zou je heel wat ellende besparen en voelt Pip zich gauw weer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat dat daadwerkelijk zo werkt, tenminste, je hebt natuurlijk gras en je hebt gras. Gewoon gazongras lijkt mij persoonlijk doet niet genoeg voor kiezen en darmen. Heb je van dat stugge, lange gras dan is het nog weer anders natuurlijk.

Helaas woon ik in een flatje in de stad en is het voor mij echt onmogelijk om vier konijnen van 'genoeg' gras te voorzien, dus het is sowieso geen optie. Komt ook nog bij dat ik denk dat het niet zo zeer het hooi is, maar een plant- of grassoort die er door zit, die ook gewoon tussen vers gras kan zitten natuurlijk. Dat maakt het zo lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit enigszins bijdraagt, maar toen ik schreef dat ons Rosalie enorm op stof reageert en aldus ook niet altijd graag in het hooi snuffelt, kreeg ik als raad om het hooi bv nat te maken.

Tot nu toe nog niet geprobeerd, omdat haar hoesten en niezen vrijwel uitblijft, tenzij ik het stoffen zelf niet goed bij hou, maar dan reageert ze niet per se op het hooi, maar wel op het stof algemeen in huis.

Misschien is dat wel iets om te proberen? Hooi effe bestuiven met wat water ofzo?

Kan zomaar het stof zijn denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat maakt niks uit. Ik heb het hooi al volledig uitgespoeld en dan zowel nat als weer gedroogd gegeven. Zoals gezegd denk ik echt dat het iets in het hooi is, een bepaalde plant of grassoort of zo. Want zo stoffig is het hooi waar ze op reageert vaak niet, terwijl ze laatst het hooi van Supreme prima kon hebben en dat vond ik nou echt drie keer niks zo muf en stoffig.

Ik stofzuig en dweil ook nagenoeg elke dag, dus wat dat aan gaat is er ook niet veel stof in huis.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Éen van mijn konijnen wilde een tijdje geen hooi eten, at wel gras maar het was voor mij ook erg lastig om hier voldoende aan te komen. Ben toen uiteindelijk op Readigrass uitgekomen (helaas moest ik dat in engeland bestellen, tot nu toe in nederland niets vergelijkbaars gevonden) Readigrass is gras dat op lage temperatuur gedroogd is om alle voedingsstoffen te behouden. Het lijkt en ruikt op verse grassprietjes, totaal niet stoffig en ik heb ook nooit andere dingen als de normale grassprieten in een verpakking teruggevonden. Was hier een groot succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou nog eens naar Hartog Compactgras kunnen kijken, dat is volgens mij min of meer hetzelfde. Readigrass heb ik wel eens voor 'erbij' en vinden ze heel lekker, dus dat is nog wel een idee. Enige nadeel is dat er meer calcium in zit.

Ik ga er eens naar kijken, dankjewel voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een engelse website (ik kan helaas niet terug vinden welke) wel eens van die hooi-tabletten gezien. Dat was geperst hooi dat ze aanboden als vervanging van het reguliere hooi. Volgens mij zou dat op de dagen dat je diertje het het ergst heeft wel eens voor verlichting kunnen zorgen, aangezien de allergenen (of hoe die dingen ook heten) dan minder gaan rondzweven?

Het was een website waar ze redelijk veel natuurlijk-spul verkochten, ik was er erg in geïnteresseerd. Ze hadden ook wilgen-spulletjes in vele varianten en volgens mij ook kruiden. Ik weet dat het wat vaag is, maar meer weet ik niet meer, sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig Thehayexperts.co.uk?

Helaas heeft Pip niet echt dagen waarop ze het erger of minder erg heeft, tenminste, nu met medicatie niet meer. Het is echt het hooi dat het triggert. Dus dat zou alleen werken als ik ze dat altijd zou geven en dan wordt het denk ik wel erg prijzig, gezien ik vier konijnen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat compact gras heb ik gehad, moest hij niet. Was ook helemaal niet lekker om te zien, dof, bruin en het rook muf, en als je dan eerst verwend bent met Readigrass snap ik het best dat je dat niet wilt eten :P Gelukkig speelt dit probleem bij ons niet meer. Meneer heeft twee jaar geleden een mindere periode gehad, wat er aan de hand geweest is zijn we niet achter gekomen maar geleidelijk ging hij steeds beter en begon hij ook weer normaal hooi te eten.

Volgens mij is het calcium gehalte van Readigrass helemaal niet zo hoog, 0.5% is toch best gangbaar voor grashooi? Zelf vermijd ik grote hoeveelheden lucerne, maar met producten afkomstig van gras zit je wat calcium inname volgens mij wel veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was inderdaad de website die ik bedoelde! Dat jij uit mijn vage omschrijving (waarvoor nogmaals sorry) de juiste website kon halen lijkt wel een klein wonder, haha!

Ik begrijp dat dat spul duur is, voor een groepje van 4 zijn zo'n keuzes echt niet vanzelfsprekend. Ik dacht alleen "misschien helpt het wel in noodgevallen, je weet maar nooit", dus schreef ik het hier.. Als het dan ook nog eens niet aantrekkelijk is is het vast niet de moeite er aan te beginnen, helaas.

Ik hoop dat er snel een goede oplossing uit de bus komt, het lijkt mij nl dat jij met een erg complex probleem zit dat niet zomaar in 1-2-3 op te lossen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen een speciale brok die niet in Nederland te bestellen is, ik bestel die altijd bij THE haha. Dus vandaar dat ik zo'n vermoeden had :P

Ik waardeer alle tips hoor, ik denk dat het ook wel zou kunnen helpen maar het is gewoon niet te doen. Maar daar loop je met alles tegenaan nu, kleine pakjes hooi bijvoorbeeld is ook geen optie. Readigrass bijvoorbeeld is ook duur (in vergelijking met het hooi dat de kinderboerderij aan mij doneert is alles duur overigens :P) maar dat is nog redelijk te doen.

Ik denk dat het inderdaad een heel lastig probleem is. Op zich is het wel in die zin op te lossen dat ik telkens maar weer ander hooi zoek tot ik weer een baal te pakken heb die geen problemen geeft, dan kan ik weer twee maanden vooruit zonder problemen. Maar ja, elke twee maanden dat gedoe..... Plus dat ze wel van elke mislukte 'poging' een dag benauwd is. Ik ben nog aan het kijken of ik onkruidvrij hooi kan vinden, misschien dat dat werkt.. Want het is wel vaak het weidehooi, balen van de boer etc waar ze op reageert en daar kan van alles door zitten. Dan maar proberen iets te vinden waar niets door zit.... Maar is ook lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat je konijn niet apart zit... Anders zou ik zeggen,probeer eens een heleboel kruiden, zowel gedroogd als vers uit, alsook grassen en kijk hoe die daar op reageert om zo te weten te komen of het misschien inderdaad één specifiek kruid of grassoort is waarop ie reageert.

Dan moet je natuurlijk weer wel zelf gaan plukken of een boel apart gaan bestellen en beetje per beetje geven en misschien nogal een moeilijk en langdurig werkje...

Ik lig er maar over na te denken, maar steeds kom ik bij zoiets uit, zoals ze ook bij mensen vaak testen op allergieën, uitsluiten, testen of je er op reageert (en hoe je er op reageert), maar dat kan niet in een groep he :(

Lastig om zo wat te bedenken dat je kan helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt al dagelijks een mix van zo'n tien soorten kruiden, waaronder ook onkruid waarvan je wel zou verwachten dat het door hooi heen zit. Daar reageert ze niet op. Maar ja, misschien zit net het kruid waarop ze reageert er niet tussen, dat is natuurlijk een optie. In de zomervakantie logeren we bij mijn ouders en ik heb dan wel de mogelijkheid meer vers spul te plukken, hier in de stad is dat wat lastig en krijgen ze alleen wilgen vers geplukt. Ik kan dan wel wat gaan testen denk ik. Maar waarom maakt het daarbij uit dat ze in een groep zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik aangenomen heb dat je de groep op zich wel hooi blijft geven en dan kan je moeilijk gaan uitsluiten waarop je konijn reageert.

Tuurlijk als je gans de groep van het hooi afhaalt en ze allemaal mee aan de test onderwerpt, is er niks aan de hand.

Ik zag het alleen niet gelijk als mogelijkheid :P (maar het is natuurlijk wél een mogelijkheid).

Ja, lijkt me wel moeilijk, zoveel kruiden en vers al geven en dan nergens op reageren.

Zou dan al gaan denken dat het een bepaalde grassoort zou zijn waarop je konijn reageert.

En grassen verspreiden zich heel erg snel natuurlijk, dus het is mogelijk dat een bepaalde grassoort in veel weilanden terug komt, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is en je konijn daarop reageert.

Heb je ook al eens vogelmuur vers en gedroogd gegeven? Vogelmuur groeit ook zowat overal, zitten bloempjes aan en misschien zorgt dat stuifmeel wel voor een reactie? (even hardop denken hoor).

Van de velden hier rondom ons weet ik dat vogelmuur er overal doorheen groeit, dus wie weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Nee, dat is zo, maar ik kan wel gaan testen zodra ik weer een hooibaal heb waar ze wel over kan. 'Goed' hooi en geen hooi geeft namelijk dezelfde reactie. Ze heeft altijd klachten (nu met intensieve behandeling niet meer) maar krijgt door sommige soorten hooi extra klachten (daar helpt de behandeling niet tegen). Dan moet ik dus wel weer eerst hooi vinden waar ze tegen kan natuurlijk.

Vogelmuur ken ik niet? Ik zal het straks eens googlen maar op dit moment is Bunnybunch de enige website die werkt hier, heeel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .