Ga naar inhoud

Kruiden voeren aan konijnen


Evee

Aanbevolen berichten

Hoor jij in ieder geval ook bij het zwevers- clubje, fijn toch!

ja, dat voelt echt goed. Ik heb de gids met zweefvliegtuigen net besteld. Eens kijken of er iets van mijn gading bij zit.

(bah bah, nu begint het echt een grote melige boel te worden... ik ga ermee stoppen hoor! Das topic -vervuiling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 113
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goh, ga je na een paar dagen weer kijken, moet je 4 pagina's bijlezen. Gelukkig verwoord Rian wel ongeveer mijn idee. :yes:

Het grappige is dat iedereen komt aanzetten met websites en boeken waarin van alles staat over kruiden. Tja, ik kan ook een boek schrijven. Of een website maken waarop ik schrijf dat ik heb gemerkt dat het helpt, dus dat het waar is. Het is jammer dat men niet wil begrijpen dat niet alles wat op internet staat waar is.

Mooi verhaal van jou Madammie. Kruiden zijn geen geneesmiddel. Dat ze bepaalde dingen bevatten, zoals vitaminen e.d. is mooi. Maar dat vind je ook in andere voeding en dus zijn kruiden niet onmisbaar. Het heeft dus eigenlijk meer te maken met gezonde voeding, dan met geneeskrachtige werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds mijn konijnen kruiden krijgen, heb ik ze niet meer naar de dierenarts hoeven brengen. Daarvoor zaten ze meerdere malen per jaar bij de da (even afkloppen).

Sinds ik mijn voer in een grote witte ton heb zitten, ben ik ook niet meer met de konijnen bij de dierenarts geweest. Misschien moet je ook eens zo'n voerton proberen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen sinds 2010 kruiden en hebben sindsdien vier keer EC gehad, een abces, vier keer coccidiose, twee keer gas, vijf keer stasis, één vreemde massa in de borst, één nierafwijking, één keer astmatische bronchitis met blijvende schade aan de longen, één keer blaaszand, één keer acute bloath gehad en zijn drie keer overleden. Misschien geef ik de verkeerde kruiden.... :s

Mijn voer zit trouwens ook niet in een witte ton, dat kan ik ook nog proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik weet wat er geneeskrachtig aan is voor mijn hupsels is dat kruiden het eerste is wat ze weer eten als ze onder narcose zijn geweest of als ze ziek zijn (geweest). Met name aardbeiblad vinden ze erg lekker en dat willen ze al snel weer proberen. daarbij zal een gevarieerde voeding die lijkt op die van het wilde konijn vast niet slecht zijn (dit is aanname geen onderzoek ofzo) en om de reden van lekker en gevarieerd eten voer ik dus een kleine selectie aan kruiden.

Maar zal binnenkort als ik meer tijd heb het artikel eens lezen. Heb verder weinig verstand van homeopathie e.d. en vind alternatieve geneeswijzen voor mezelf en nijnen eigenlijk alleen een optie naast reguliere zorg (huisarts, dierenarts, fysiotherapeut e.d.) Vind het leuk om te lezen dat hier erg wisselend gedacht word over deze dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/59144-munt-25-soorten-en-honderden-varieteiten.html

http://www.ecostyleanimalcare.nl/?CategoryID=235

http://agroveterinair.ecostyle.nl/vragen

Hm, vind zelf deze website toch een foutieve indruk geven van het gebruik van kruiden, baadt het niet, schaadt het niet, gaat zeker en vast niet op voor zomaar alle kruiden, zelfs niet voor veel kruiden die als onschuldig worden beschouwd en enige kennis en voorzichtigheid lijkt mij toch geboden. Maar goed, in se zeggen ze dat enkel over hun producten natuurlijk, maar klinkt door alsof je dan maar bij alle kruiden kan gaan experimenteren onder het mom dat je nooit kan overdoseren en niet kan schaden :( Jammer!

http://www.natulistic.nl/verm-x%20het%20natuurlijke%20ontwormingsmiddel%20voor%20dieren.html

Heb de lange lap tekst zelf niet helemaal doorlezen, lijkt me wel intressant en ben wel bekend met de kruiden die er staan.

https://www.facebook.com/kruidenvoordieren

Voor de facebookers hier op BB, hier mss eens een kijkje nemen?

http://www.paardendrogist.nl/advies/6533/werking-van-kruiden/

Lijkt me de moeite waard eens deftig door te lezen.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kruiden.aspx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenkruid_(heksen)

Leuk om te lezen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterselie

Onderaan in de voetnoot kan je de bronnen terug vinden (helaas zie ik geen wetenschappelijk naslagwerk staan, tenminste niet zo direct, kan erover lezen he).

http://skepp.be/nl/gezondheid/alternatieve-behandelingen/kruidengeneeskunde/kruidenmiddelen-100-natuurlijk-en-100#.UbWkA5BCRhE

Leuk artikel van Skepp

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: de kruiden zullen vast wel iets goed doen als je konijn 3x kan overlijden :P (sorry, kon het echt niet laten, ik visualiseer het me net iets te hard haha).

Nee, ik denk dat je met de nodige sceptische blik moet kijken op alles en inderdaad wel degelijk nadenken, is het wetenschappelijk bewezen? Voordat je zomaar op een behandeling overstapt.

Kruiden waar ikzelf niet bekend mee ben, zal ik nooit ofte nimmer mee beginnen, niet voor mezelf, mijn gezin of dieren.

Verder durf ik mij zeker wel wagen aan kruiden behandeling, mits ik het in mijn boeken kan terug vinden (de encyclopedies dan, niet de 'gewone' boeken voor de hobby liefhebber van kruiden) en vaak ook in samenspraak met bv de HA.

Zo behandel ik verkoudheden en griep gewoon zelf, tracht ik acute spierpijnen zelf te behandelen, maak ik op tijd en stonds mijn eigen tincturen en vertel ik het ook aan mijn arts wat ik neem en in welke hoeveelheid en of dit wel mag of niet (zit met een dode nier, veel te kleine lever, slecht immuunsysteem en chronische pijn waarvoor ik ook medicatie uit de reguliere weteschap gebruik, ik mag niet doen en laten wat ik wil of ik val zomaar dood neer).

Gezien ik voor specifiek konijnen bitter weinig terug vind, zou ikzelf niet zomaar beginnen aan een kruidenbehandeling.

Echter, toen ons Rosalie bv met het snot zat, mocht ik van de DA gerust munt en rozemarijn ter ondersteuning gebruiken, munt wordt wel vaker gebruikt bij hoesten en niezen en is algemeen bekend (in de wetenschap!! niet de volksmond dan) dat het helpt bij problemen met de luchtwegen, rozemarijn heeft ook nog eens een anti biotische werking, waarvan wel degelijk geweten is (wetenschappelijk!) dat die stofjes er echt inzitten.

Het is echter allemaal nog niet zo deftig uitgetest op dieren, een groot deel zelfs niet op mensen en vele zaken zijn geformuleerd als ware het wetenschappelijk aangetoond (bv door effectief getest op mensen), terwijl dat niet zo is. Veel zijn aannames, omdat ze weten welke stoffen er in zitten en daardoor ervan uit gaan dat het zulk een uitwerking zal hebben.

Maar niet voor alle kruiden in elke boek of elke internpagina is dit ook écht aangetoond, zijn er ook écht studies gedaan.

De kruiden die je bij de apotheker kan verkrijgen (in België tenminste) mag je wel van uit gaan dat deze onder strikt toezicht verkocht worden en wel degelijk uitgetest zijn op hun werking, maar alweer, op mensen, niet op dieren.

Onderzoeken daarvan kan je opvragen bij de fabrikant natuurlijk.

Om dat nu voor elk kruid te gaan doen, heb ik hier weinig zin in.

Je kan dan blijven afstrijden dat bepaalde kruiden écht geneeskrachtig zijn, als je arts ze voorschrijft, zal het wel zo zijn, gezien die niet zomaar alles mag doen wat ie blieft, toch? En de apotheker heeft zeker en vast ook zijn verantwoordelijkheid en mag niet zomaar tic tacjes gaan verkopen onder het mom dat het effectief geneeskrachtig is, terwijl dat niet zo is.

Echinnea wordt nu toch al behoorlijk lang medicinaal verkocht, alsook munt, rozemarijn, tijm, kamille, passiebloem, ...

Ik hoop van harte dat niet iedereen alles aanneemt wat op een internet pagina staat, maar wel degelijk gaat nadenken en uitpluizen of dit ook klopt en op zoek gaat naar bronnen voor die informatie, zeker en vast als het om gezondheid gaat (of die van jezelf, of die van je dieren, het is en blijft met een leven spelen!).

Maar zo denk ik ook over de medicijnen die een HA of DA voorschrijft. Ik neem niet zomaar aan dat wat ie voorschrijft, ook gelijk correct is en veilig is...Ik ben zo'n mafketel die wel gaat opzoeken dat het allemaal veilig en wel kan en graag een second opinion heeft. En komt het medicijn mij niet goed uit, lijkt het mij meer kwaad dan goed te doen, ook al wordt het (volgends de mode) veel voorgeschreven (zoals tegenwoordig iedereen aan de anti depresiva, anti psychotica, neuroleptica, analgetica en wat nog meer zit!), als het me niet goed bevalt, neem ik het niet in.

Medicijnen moeten helpen en uiteindelijk het kwaad in de kiem smoren, niet nog meer kwaad aanrichten.

Zo denk ik ook over kruiden.

Ik ben niet van het principe, baat het niet, schaadt het niet... Net iets te veel al over nagelezen en nagevraagd om hier geen risico's in te nemen en niet zomaar als waar en veilig te aanschouwen.

Wat betreft konijnen algemeen, ik voeder kruiden, niet per se om de geneeskrachtige werking, wel omdat ik ervan uit ga (een aanname langs mijn kant dus) dat konijnen in het wild géén biks en hooi vinden, maar alles eten wat op hun hoogte bevindt en daar probeer ik hun voeding op samen te stellen. Het is wel leuk als je zelf over veel kruiden beschikt en als je konijnen bv wat nerveus zijn, net wat meer kamille toevoegen bv en de rest van kruiden achterwege laten...

Op wetenschappelijke naslagwerken voor dieren zit ik zelf nog te wachten. Voor mensen bestaat het alleszins ;)

En kan je bij je HA ook gerust eens navragen natuurlijk.

Als er gerefeerd wordt naar een boek, verwacht ik dat het een wetenschappelijk naslagwerk is van een professor, doctor oid.

Geen hobby boekje voor de liefhebber. Zo heb ik er ook tig liggen, maar heb je wetenschappelijk helemaal niks aan, dat kan iedereen idd schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: de kruiden zullen vast wel iets goed doen als je konijn 3x kan overlijden :P (sorry, kon het echt niet laten, ik visualiseer het me net iets te hard haha).

Haha, ja, knap hè! Nee, uiteraard ging het om verschillende konijnen, ik heb toch serieus medelijden met het dier dat al dat zou moeten verduren. Ik ga overigens ook lekker door met het geven van kruiden hoor, ik geloof niet dat ze veel doen in de 'geneeskrachtige' zin, maar ik geloof wel dat het een gezonde en natuurlijke aanvulling is op hun dieet. En wie weet snappen ze de hint ook een keer en blijven ze net als de konijnen van Nicky_the gewoon gezond. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo denk ik ook maar ;)

En verder modder ik wat aan met de nodige voorzichtigheid, ipv kruidenmengeling gewoon munt, tijm en rozemarijn geven, lijkt me geen kwaad kunnen, is wel bewezen geneeskrachtig voor de mens en ze gaan er als ze gezond zijn ook niet dood van en als dan ook de DA zegt, goede aanvulling, kan het zeker en vast geen kwaad he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

weegbree

goudsbloem

peterseliesteeltjes

kamillebloemen

echinacea

brandnetelblad

besteld hier via webshop, wát ziet dat er geweldig uit:):) hoelang te bewaren trouwens?

welke kan ik het beste mixen? niet alles past bij elkaar lijkt me?

ik heb een konijn met een luchtwegaandoening (chronisch)

en twee cavia's ze hebben (helaas) nog nooit echt kruiden gehad, op deze manier

dank dank

Angela

Link naar reactie
Delen op andere sites

weegbree

goudsbloem

peterseliesteeltjes

kamillebloemen

echinacea

brandnetelblad

besteld hier via webshop, wát ziet dat er geweldig uit:):) hoelang te bewaren trouwens?

welke kan ik het beste mixen? niet alles past bij elkaar lijkt me?

ik heb een konijn met een luchtwegaandoening (chronisch)

en twee cavia's ze hebben (helaas) nog nooit echt kruiden gehad, op deze manier

dank dank

Angela

oh de tht datum staat netjes op de zakjes koekoek:P hihi TOP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van een aantal kruiden de werking bij mensen wanneer je er thee van trekt maar ook heeft mijn moeder een kruiden encyclopodie waarin ook de werking van elk kruid staat. Ik weet natuurlijk niet of alles voor mens ook op gaat voor dieren, maar de meeste kruiden waarvan ik de werking al wist in de lijst hebben dezelfde werking bij mens en konijn. Ik zeg niet dat homeopatische middelen en kruidenmiddeltjes alles kunnen verbeteren maar ik ben er zelf meer een voorstander van dan al die troep als ibu en antibiotica en andere chemische troep in je lichaam te stoppen.

helemaal eens!! wat dacht je voor mensen van @vogel ed prima middelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .