Ga naar inhoud

Raar gedrag


Iloveanimals

Aanbevolen berichten

nee, het gaat meestal om de kiezen, dat krijg je zelf niet voor elkaar. Je moet ook weten wat je moet zien natuurlijk! Beter ga je gewoon even naar de dierenarts, want er is iets aan de hand waardoor je konijn zich niet zo lekker voelt als normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt je niet zonder reden zorgen, en dat doe je, anders had je dit topic niet geopend, dus is de enige juiste beslissing om naar de dierenarts te gaan. Het kan heel snel heel erg fout gaan bij konijnen, dat weet je toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een konijn de hele dag in zijn nachthok zit dan zou ik me toch zorgen maken.

denk dat ik toch langs de dierenarts zou gaan ,als hij zich de hele dag verstopt is er naar mijn idee iets met hem aan de hand denk dat jij dat ook denkt anders zou je je geen zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat weet ik maar we kunnen nou eenmaal niet zo snel naar de dierenarts binnenkort worden ze ook ingeënt en dat kost ook wel wat

Wat is dat nou weer voor argument. Of je maakt je zorgen of niet. Je kan moeilijk hier op het forum komen vertellen wat er allemaal mis is en dan schouders ophalen.

En ja, konijnen zijn schemerdieren en slapen meestal overdag... maar 's ochtends komen die van mij echt wel aansprinten als er wat te eten valt (biks), idem 'savonds (groenvoer). Overdag slapen is dus ook heel wat anders dan de gehele dag lusteloos zijn en weinig zin hebben om te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik begrijp je ergens wel hoor, je maakt je zorgen, maar hoopt dat het niet dringend is, want ze moeten eigenlijk binnenkort ook al naar de DA voor entingen en ja, het kost inderdaad allemaal wat he.

Maar ik kan je verzekeren dat je je heel wat opgeluchter voelt, desnoods zelfs maar na een telefoontje naar de DA.

Spendeer een dagje echt heel goed observeren, de keuteltjes bekijken, voeding aanbieden en wees ook erg objectief (want je zoekt snel alles goed om het niet erger te maken dan het is, heel herkenbaar van hieruit hoor!!).

Schrijf het op een papiertje en laat het bezinken (nu geen weken aub!!) overleg met je DA...

Het is wel zo, als je hier de topics volgt, als een nijn plots heel anders op voeding reageert, dat het erg snel kan gaan en gezien jij toch echt wel van je diertjes houdt, hou dat dan serieus in je hoofd. Hoe je het ook probeert te relativeren.

Stel maar dat het 'maar' haakjes zijn en een simpele behandeling en je nijn is er vanaf, of een verstopping, een spuitje of medicatie en sanderendaags huppelt ie weer mooi rond...

Stel maar dat je hem dat ontzegt en na het weekend ligt ie dood, vraag je het na bij de DA en kan je jezelf wel tegen de kop slaan.

Een DA visitie kost op zich ook al geld natuurlijk, maar de meeste behandelingen zijn niet allemaal erg duur, al schrikt het soms wel af, dat weet ik.

Ik heb bij ons Rosalie met dat hoesten en niezen ook mijn twijfels gehad hoor en met haar uitgeputte gedrag etc, maar kijk maar, effe wat antibiotica, heeft me 15€ in totaal gekost aan medicatie (dat valt toch reuze mee he!!) en één visite (ik heb wel een dure DA, dus ja, dat maakte het wel duur). Had ik het niet gedaan, had mevrouw nu misschien niet meer geleefd of een veel duurdere en langere behandeling gemoeten, misschien wel voor altijd blijven hoesten en niezen. Ben nu ook te weten gekomen dat ze echt niet tegen bergen stof kan (nuja, het is al snel veel stof voor haar luchtwegen blijkbaar, dus ik moet wel opletten).

Ik had toen ook soms het idee van, ik wacht ff, als de jongen weg zijn, wordt ze ingeënt, volledig nagekeken, ik ben vast aan't panikeren voor niks en wat is nu een paar weekjes?

Maar je moet eerlijk tegen jezelf en vooral je konijn blijven. Is het echt ernstig? Is er echt rede om ongerust te zijn? Zo ja, dat telefoontje of DA bezoekje ga je jezelf nog eeuwig dankbaar voor zijn hoor ;) Zelfs al blijkt het 'maar' een verstopping te zijn waar ie snel weer vanaf is en de behandeling mss niet eens ingewikkeld en duur hoefde te zijn. Als je wacht, is het diertje wel dood.

Hou het vandaag alsjeblieft super goed in't oog, of ie wel goed eet of niet, desnoods ga je rond voertijd erbij, 2 bakjes apart zodat je goed kan zien wat hij eet en wat je ander nijn eet. Biedt wat lekkers aan om te kijken hoe zijn intresse is. Zelfs een rustig konijn (zoals onze Blacky) gaat heus wel op dat lekkers af. Misschien een stukje appel, wortel of brood proberen, in kleine portie natuurlijk he, om te kijken hoe ze op dat lekkers reageren (als ze dat lusten!). Negeren zegt heel wat he.

Ook goed kijken of hij idd lusteloos is of niet, wil hij nog drinken ja of nee, zijn de keutels in orde;

En gewoon heel eerlijk en objectief proberen te zijn.

Blijkt het ook maar een beetje niet wat het moet zijn, is een telefoontje op zich ook al iets dat echt niet op zich hoeft te laten wachten. Je kan je verhaal vertellen en luisteren wat de DA zegt.

Dat kost niet veel en is snel gebeurd en kan je of gerust stellen of maken dat je bij de DA staat...

Vanop een forum zien anderen ook niet in't echt wat je konijn doet en of jij je nu om niks zorgen maakt of er echt iets heel ernstig aan de hand is.

Als geld echt een serieus probleem is en je daar veel schrik voor hebt, kan je niet aan iemand al vragen of je mag lenen, valt er met je DA desnoods niets af te spreken omtrent afbetalen ofzo?

Dat heb ik afgelopen maand ook zo gedaan met mijn moeder en vriend.

Anders had ik ook niet rondgekomen en dat geld komt later weer wel, eerst de gezondheid van je dieren he.

Ik begrijp je gevoel wel hoor, maar ik kan je garanderen dat je het jezelf nooit vergeeft als je niets doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar konijnen slapen overdags ook meestal toch

Inderdaad net wat Asti zegt hoor. De 2 volwassen nijnen hier zijn 2 tamme goedzakken, niet te schatten.

Maar zowel 's ochtends als 's avonds zijn ze actief, elk op hun manier.

Onze Blacky die een dag geen binkies zou laten zien en altijd maar neerlegt, dat zou mij erge zorgen baren.

Je moet goed kijken in hoeverre zijn gedrag afwijkt van normaal hoor!

Want onze Blacky slaapt ook overdag, maar als ik binnenkom, komt hij tevoorschijn, moet ik hem aaien, eer wil hij niet terug gaan rusten. Zou hij dat niet doen, zou ik me zorgen maken, want het hoort echt wel bij zijn gewoontes hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat weet ik maar we kunnen nou eenmaal niet zo snel naar de dierenarts binnenkort worden ze ook ingeënt en dat kost ook wel wat

Misschien heel hard wat ik nu zeg... maar als er echt iets mis is met je konijn zal hij de enting binnenkort niet eens halen. Een konijn dat niet of slecht eet en opeens veel in het nachthok zit voelt zich niet lekker. Dat kan al heel snel bij een konijn helemaal fout gaan.

Bel desnoods eerst alleen even naar de dierenarts om de situatie uit te leggen, dat kost niets en dan kan de dierenarts je wel vertellen of het verstandig is om langs te komen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, op 5 mei schreef je ook al dat het konijn slecht at. Je kunt het wel elke paar weken hier neerschrijven, maar daar heeft niemand wat aan. Actie ondernemen dus. En als dat niet kan, dan hier ook niet komen zeuren.

Het argument dat het geld kost vind ik niet zo sterk. Dat had je moeder moeten bedenken voor de konijnen in huis gehaald werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanochtend toen ik ze ging eten geven viel hij echt aan op het eten en oen heben ze samen lekker zitten eten. toen ik terug kwam van school zat hij ook lekker rond te rennen samen met zn vriendje. mijn andere konijn is wel wat actiever maar ik denk dat dat gewoon zijn karakter is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .