Ga naar inhoud

Metacam bij castratie voedster


Ruthie

Aanbevolen berichten

Vandaag in Roxy gecastreerd. Ze is momenteel nog een wandelende tol.

Ik heb Metacam 0,5 mg/ml meegekregen. Dit moet ik haar morgennamiddag geven (ze is deze namiddag gecastreerd).

Maar nu zei de DA dat ik 1ml moet geven (oftewel een volledige spuit als voor een kat van 10 kilo). Kan dit?

Mag er ook wel 24 uur tussen zitten? Want veel lees ik hier dat het 12 uur is.

Ben nu toch wel een beetje in de war :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Voor zover ik weet werkt pijnstiller bij konijnen nooit langer dan 12 uur, als je ziet dat ze pijn heeft zou ik haar zeker elke 12 uur pijnstiller geven. Ik had zelf carprofen, dus over metacamdosering kan ik geen ervaring delen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, bedankt. Nu knarsetand ze niet meer dus vanaf ik merk dat ze pijn heeft, zal ik er geven. Alleen nu nog weten of de dosering klopt.

Ze heeft al 2 plasjes gedaan en gekeuteld. Ze heeft wel nog niet veel gegeten (weet enkel van wat hooi). Hopelijk is ze snel weer de oude :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf ook nooit metacam, dus kan je niet helpen wat de dosering betreft. Het beste kan je daarvoor gewoon even terugbellen naar de dierenarts. Het is helemaal niet raar om te bellen als je twijfelt of een dosering wel klopt.

Beterschap voor Roxy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze voedsters duurde het ook vrij lang voordat ze gingen eten, rot is dat he, je weet gewoon niet echt wat je moet doen... zorg voor lekkere verse groente hapjes, kruiden, iets wat ze graag heeft. Biks zal ze pas als allerlaatste eten. Hooi is al prima!

Wij kregen ook carprofen mee, metacam heb ik vroeger ook wel eens gehad. Wat Emilyrose zeg, zeker doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeker dat ze zei 1 volle spuit per dag. En ik niet mocht kijken naar de aanduiding voor katten omdat een konijn veel meer pijnstilling nodig heeft (dat zei ze toch). Dus als ik terugbel dan zal ze dit terug zeggen. Maar ik wou gewoon zeker zijn en eens horen hoe het bij jullie is.

Ze heeft terug wat hooi gegeten (echt miniem). Aan de groenten ruikt ze wel eens maar draait dan haar kopje.

Daarnet was het wel grappig. Ze zit apart in een ren met een hooiruif en Stitch begon aan de andere kant van de ren haar hooi te eten, waardoor ze misschien dacht van "Hé, dat is mijn hooi!" en ze er toen ook wat van at. Dus hopelijk helpt hij haar een beetje mee met aansporen. Water drinkt ze al vrij goed :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dosering metacam kat is 2x het gewicht van de kat als je dat spuitje gebruikt. Als jouw konijn 2kg weegt dan geef je dus voor 4kg kat. En dat elke 12 uur. Om die reden gebruik ik dus weer metacam hond omdat je daar minder van hoeft te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook metacam voor Cleo toen. Maar in mn hoofd heb k zitten maar 1druppel. (Cleo weegt 1.3kg)

Maar de sterkte van die metacam ksn k.niet meer vinden...

Ja, ik heb dat ook een keer gehad voor Muis (leeft nu niet meer). Was idd maar een heel klein beetje wat ik moest geven!

Een hele spuit vind ik echt eng klinken Ruthie, daarmee ga je je konijn overdoseren als je het mij vraagt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nu een kleine 0,4ml gegeven (ze weegt net geen 2 kilo). Als je rekent voor 24 uur dan heb ik 0,8ml nodig. Een spuit is 1ml, dus mss vandaar dat ik ze om de 24 uur een hele spuit moest geven. We zullen zien hoe ze nu is. :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nu een kleine 0,4ml gegeven (ze weegt net geen 2 kilo). Als je rekent voor 24 uur dan heb ik 0,8ml nodig. Een spuit is 1ml, dus mss vandaar dat ik ze om de 24 uur een hele spuit moest geven. We zullen zien hoe ze nu is. :).

Maar heb je het inmiddels overlegd met de dierenarts dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij geef je dan iets te weinig want dat geef ik mijn Binky en die weegt 1700 gram en ik geef de honden Metacam. Ik ben geen rekenheld dus kan het ook fout hebben maar een klein beetje overdoseren kan geen kwaad is mij altijd gezegd.

Ik heb haar nu een kleine 0,4ml gegeven (ze weegt net geen 2 kilo). Als je rekent voor 24 uur dan heb ik 0,8ml nodig. Een spuit is 1ml, dus mss vandaar dat ik ze om de 24 uur een hele spuit moest geven. We zullen zien hoe ze nu is. :).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze weegt 1,9 kg, dus x2 is 3,8 per 12 uur.

Nee, ik heb nog niet overlegd met de DA omdat zij zei dat het maar om de 24 uur moest. Ze staan op de lijst van nijnkundigen, maar wil niet zeggen dat ze alles weten toch? Ik lees echt overal dat een konijn om de 12 uur pijnstilling mag/moet krijgen. Ik hoor ze ook niet meer knarsetanden dus heeft ze toch allesinds al minder pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nu een kleine 0,4ml gegeven (ze weegt net geen 2 kilo). Als je rekent voor 24 uur dan heb ik 0,8ml nodig. Een spuit is 1ml, dus mss vandaar dat ik ze om de 24 uur een hele spuit moest geven. We zullen zien hoe ze nu is. :).

Ah je hebt een 1 ml spuit.....die is gauw vol natuurlijk :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb nog niet overlegd met de DA omdat zij zei dat het maar om de 24 uur moest. Ze staan op de lijst van nijnkundigen, maar wil niet zeggen dat ze alles weten toch?

misschien niet alles, maar allicht meer dan mensen die op een forum advies geven. Je kunt natuurlijk hier een mening vragen, maar de dierenarts is degene die ervoor geleerd heeft. Ik denk toch echt dat je daar op moet vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het spuitje zelf staat geen maat. Het spuitje zat bij het doosje zelf en er staat alleen een aanduiding per kilo kat. (als je kat 4 kilo weegt trek je op tot 4, bij een kat van 6 kilo tot 6 enz.).

Net had je het nog over een 1ml spuitje ;). Als je een 1ml spuitje gebruikt geef je Roxy 0.4ml elke 12 uur, gebruik je het spuitje dat erbij zit geef je voor 4kg kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .