Ga naar inhoud

Metacam bij castratie voedster


Ruthie

Aanbevolen berichten

Ja, ik zie het nu ook :s.

Anyhow, het potje bevat 3 ml en kan 3 keer gebruikt worden (een volle spuit). Dus zal het ook wel een spuit zijn van 1ml. Pfff, wat ingewikkeld zeg :P. Ik zie er precies meer vanaf dan Roxy zelf. Ze heeft ondertussen al weer wat strootjes hooi gegeten, een klein stukje witloof en een half takje (10cm) wilg afgeknabbeld. Nu ligt ze weer te dutten.

Moet je ook dwangvoeren als ze weinig eet, of enkel als ze niets eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mij is destijds aangeraden alleen te dwangvoeren als ze echt niets eet. Als ze zelf links en rechts wat eet bezorg je haar alleen een hoop stress met dat dwangvoeren en stimuleer je ook niet dat ze meer gaat eten, omdat haar buikje vol zit. Ze gaat vanzelf meer eten hoor, je zal zien dat ze zich morgen al een stuk beter voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik belde zeiden ze dat ik ze wel mocht dwangvoeren (gemixte groenten). Ze heeft nu iets van 5ml binnen wat echt niet veel is maar ze spartelde goed tegen. Uit zichtzelf eet ze bijna niet. Hier en daar een sprietje hooi (misschien nu 5 in totaal over de hele dag), 2 brokjes witloof en wat hars van wilgentak. Ze heeft wel al 1 keutel gelaten sinds vandemorgen. Dat ze maar snel weer de oude is ... Ik twijfel nu nog waar ze vannacht zal slapen. Ze loop nu rond in huis maar ze negeren elkaar. Meestal loopt ze een stukje en ligt dan maar wat te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had ze het ook heel zwaar de dag na de ingreep. De dag daarna was ze ineens weer een flink stuk levendiger! Het klinkt alsof Roxy zich redelijk ok voelt (als ik dit vergelijk met Wilma op die dag). Waar twijfel je over? Of je ze apart laat slapen of samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, apart of samen :s.

Mja, zo goed vind ik haar niet, maar ze wou zelf niet in haar ren blijven (de hele tijd graven en aan de ren trekken en knagen). Als ik de verhalen van anderen lees, eten ze toch de eerste dag al veel meer en zelfstandig :s. En haar oortjes hebben het redelijk koud, maar een dekentje verdraagt ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest blijven bijvoederen tot ze compleet zelfstandig eet, daar zit ook wel vershcil in per DA maar goed.(zelf eten duurde wel ff)Mssn een kruik in handdoeken wikkelen? daar kroop Cleo toen wel tegenaan, net als dat ze vlak bij de verwarming ging liggen.

Daarnaast zou ik echt het advies van je DA aanhouden wat betreft voederen etc. Zij hebben er waarschijnlijk toch echt meeste ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kruik hebben we helaas niet. Haar ren staat wel bij de 'verwarming' maar echt veel heeft ze er niet aan denk ik. Nu ligt ze op de koude tegenvloer, wat ik ook niet zo fijn vind. Zou ze zich niet op het tapijt leggen moest ze het te koud hebben? Of voelt ze zelf niet aan dat ze 'koud' heeft?

Dat voederen is echt een ramp, en eerlijk, het ziet er niet uit ook dat gemixte potje, zelfs de geur is onaangenaam. Straks gaan we het nog eens proberen. Ze is echt helemaal gestresst en gefrustreerd als we haar pakken, arm ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd hƩƩle lekkere dingetjes te geven, zoals fruit of andere 'snoep' dingetjes?

De Metacam is irritant met dat spuitje ja, carprofen was makkelijker te doseren herinner ik me. Ik heb het doosje er even bij gepakt (zie meteen dat het houdbaar was tot april dus binnenkort maar ff nieuwe pijnstiller halen want is toch wel fijn om in huis te hebben), en ik heb dan dat op het doosje staat Novacam maar op het etiketje Metacam. Denk dat het gewoon hetzelfde is. Op het spuitje staat aan de ene kant 10 kilo kat en aan de andere kant 1 ml. Dus het lijkt me dat je toch een spuitje van 1 ml hebt.

Ik moest dat idd 2 keer daags geven maar als de konijnen hier bij de DA een injectie met pijnstiller krijgen dan is dat ook steeds voor 24 uur dus dat kan wel zijn dat dat klopt wat de DA zegt.

Ik heb er ook de dosering op staan, maar dat wil niet zeggen dat jouw konijn naar verhouding even veel of weinig nodig heeft, laat ik zeggen dat het wel veel minder was bij mijn konijn, ook naar verhouding, maar ik ga daar verder geen uitspraken over doen, misschien is het echt de bedoeling dat ze veel krijgt, omdat zo'n operatie zwaarder is.

Om te checken of ze op temperatuur is kan je tussen de oren tussen dat dunne haar in de nek voelen. Dat moet warm aanvoelen. Voelt het juist koud aan dan zou ik even kijken of je niet ergens een kruik kan lenen. Mijn ervaring is dat ze toch niet altijd zelf de warmte opzoeken ook al is er sprake van ondertemperatuur.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine dingen wil ze ook niet. Zelfs geen kiwi waar ze normaal verzot op is.

Het is me even allemaal teveel.

Stitch zat haar lastig te vallen waardoor ze wegliep en hij erachteraan, wel 2 of 3 keer. Dus nu hebben we de woonkamer proberen te scheiden, de ene kant voor Stitch waar ook hun ren en kooi, en het eetgedeelte voor Roxy, ze kan daar nergens opspringen. De kleine ren vond ik iets te klein gezien ze al wat meer rondloopt. Maar pfff, dat wordt dus weer een koppeling.

Stitch is nu natuurlijk boos dat hij niet meer in het ander gedeelte mag. Hopelijk zal dit hele gedoe zijn vruchten afwerpen.

Roxy zit nu onder de dressoir, helemaal gestresseert en weer op die koude vloer. Gelukkig ligt er een groot tapijt onder de eettafel waar ze hopelijk veel gebruik zal van maken zoals gewoonlijk. Straks nog eens proberen met het groentepapje en hopelijk laat ze het deze keer gemakkelijk toe. Anders weet ik het echt niet meer.

Voor de medicatie, moet er echt 12u tussen zitten of mag het ook iets minder? Anders moeten we opblijven tot 1u. en gezien we nu al gebrek aan slaap hebben, zou het handig zijn mocht het wat vroeger mogen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm jammer, ze heeft wel rust nodig. Hier ging het ook niet goed, herkoppeling was echter geen enkel probleem, binnen no time waren ze weer de beste vrienden!

Het is zwaar he, en zo sneu om je kleine meisje zo te zien.. Wat de medicatie betreft, ik had er zelf ook niet precies steeds 12 uur tussen zitten, anders geef je haar een iets lagere dosis. Maar ik ben geen expert natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer gedangvoederd. Toch wel al wat meer binnen dan daarnet. Vanavond voor het slapengaan nog eens samen met de pijnstillers. Hopelijk kan ze morgen zelfstandig eten.

Voor Stitch is het ook wel sneu. Zijn ruimte wordt ook beperkter.

Zou ik hen morgen nog eens mogen samen laten en zien of het goed gaat, of gewoon een week wachten voor een echte koppeling.

Gisteren heb ik een naar verhaal gelezen dat ze na de castratie niet meer overeen kwamen. Dus ben ik nu bang dat dit ook kan gebeuren.

Denk dat ik een slechtere nacht tegemoet ga dan gisteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer was gewoon los in de armen van mijn man (beetje als babyhouding) en ik die voeding gaf. Maar dan heb ik eens gekeken op youtube en kwam het filmpje van Evee tegen in de handdoek dus hebben we dat de 2de keer ook zo gedaan. Dus zij in een handdoek op een stoel met mijn man die haar tegenhield en ik die weer voeding gaf. Ging inderdaad stukken beter en achterna had ze lekker warm :). Ze kroop er nadien gewoon zelf uit op de grond. Alleen zou het toch nooit lukken mij kennende :P. Dus gelukkig is mijn man deze week ook met verlof :).

Maar toch liever dat ze zelfstandig eet ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst kon ik het alleen ook niet maar nu zet k haar links van mij op de tafel op 2 handdoeken, de ene handdoek rol ik dan om haar heen, en dan voeder k dr zoals k bovenstaand heb neergezet, (deze tip met handdoek kreeg k eerder al maar leek me niet handig, toch wel dus).

Als het nu goed gaat vooral op die manier doen! En hopelijk is het snel niet meer nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van mij hebben een week apart gezeten uiteindelijk, de dierenarts adviseerde dat toen Frits haar zo opjoeg ivm wondgenezing. Als ik ze eerder bij elkaar ging zetten en ze maakte een gekke beweging kon ze de inwendige wond bij haar buikspieren nog kapot trekken, na een week zou dat goed genoeg genezen moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt hier weer een hele aanpassing, overal over klauteren. Stitch vindt het nu al vreselijk dat hij niet meer naar de keuken kan als ik hun eten klaarmaak. Hij staat dan als een gek tekeer te gaan tegen de ren.

Vandemorgen zat Roxy op het tapijt. Nu zit ze weer onder de dressoir en weigert te eten. Ze heeft deze nacht enkel wat schors van wilgentakken gegeten. De groenten waren onaangeroerd. Van het hooi kan ik geen uitspraak doen. Hopelijk heeft ze daar ook wat van binnen. Water wil ze ook al niet.

Pfff, moet ik terug gaan dwangvoederen?

Er lagen wel weer wat keutels op het tapijt. Plasjes hebben we nog niet gezien.

Edit: ze heeft net geplast en gekeuteld :).

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft net weer wat hars en een stukje hooi gegeten. De groenten die ik aanbied bekijkt ze even en snuffelt eens maar draait dan haar kopje. Mag ik dan echt wel dwangvoederen gezien ze toch iets zelfstandig eet (ookal is het miniem)?

Die keutels bleken bdk's te zijn, maar vannacht lagen er wel echte (maar kleine).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze toch nog pijn?? Als ze niet willen eten is dat vaak een teken een pijn.

Ze heeft net weer wat hars en een stukje hooi gegeten. De groenten die ik aanbied bekijkt ze even en snuffelt eens maar draait dan haar kopje. Mag ik dan echt wel dwangvoederen gezien ze toch iets zelfstandig eet (ookal is het miniem)?

Die keutels bleken bdk's te zijn, maar vannacht lagen er wel echte (maar kleine).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .