Ga naar inhoud

HULP NODIG!!! Teun heeft gezwollen gezicht


angelaenpuk

Aanbevolen berichten

Het zit me niet mee... 2 weken geleden heb ik Wiesje verloren aan een kaakabces. Gisterenavond kwam ik uit mijn werk en Teun leek wat minder vrolijk dan normaal. Wel reageerde hij enthousiast op zijn eten, dus was niet meteen bezorgd, ik kan me goed voorstellen dat hij een beetje down is van het verlies.

Toch had ik het gevoel dat er iets niet klopte dus heb hem uiteindelijk op tafel gezet en in de houdgreep genomen en zijn linker wang was wat dikker dan de andere kant. Het was niet scherp begrensd en in te drukken. Ik heb toen met mijn dierenarts gebeld en hij gaf aan dat als Teun goed at ik de volgende ochtend kon komen.

De volgende ochtend was zijn wang nog dikker en ook zijn linker bovenlip is gezwollen (geen kale plekken/korsten), de binnenkant is ook wat roder, ook wilde hij bijna niet meer eten.

De dierenarts heeft hem een uur lang van top tot teen onderzocht en de conclusie was dat het echt niet van zijn tanden of kiezen kom komen, die zijn allemaal perfect. Ook zijn er bij zijn geslachtsdelen, ogen oren etc geen zwellingen. De zwelling was diffuus (dus niet begrensd)daarom kon er ook geen punctie worden gedaan.

Hij had verhoging, 40,2 graden.

Nu zijn de mogelijke diagnoses:

- allergie, vraag is alleen waar voor en waarom het maar aan 1 kant zit

- myxomatose, ondanks inenting, maar dit lijkt onwaarschijnlijk omdat er nergens anders zwellingen zitten.

- toch een ontsteking, maar waar van? (insectenbeet, gekrabt, talgklier) En waarom is de zwelling verdeeld en niet een bal, wat normaal bij konijnen gebeurd.

Teun heeft nu novacam om koorts, ontsteking en pijn te remmen en een corticosteroiden injectie om ontsteking en allergische reactie te remmen.

Nu moet ik 1,5-2 dagen wachten om te kijken of de injectie aanslaat, als dat niet het geval is gaan we met AB-kuur beginnen, al lijkt de zwelling niet op een abces.

De afgelopen uren is de zwelling niet toegenomen en ook niet afgenomen, Teun drinkt zelfstandig, eet wel, maar met weinig enthousiasme, keutelt, maar niet hele mooie keutels, een beetje grillig van vorm, maar volgens mijn dierenarts is dat een bij effect van de stress van het ziek zijn.

Is er iemand die een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt of nog ideeën heeft, ik wil echt niet weer een konijn zo snel verliezen!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hij lijkt inmiddels wel wat kleinere ogen te hebben en er mee te knijpen..... zou het dan toch Myxomatose zijn???? Ik moet het even nakijken wanneer precies, maar hij is in het najaar geënt met het nieuwe vaccin. Heeft iemand er over gelezen of konijnen met het nieuwe vaccin toch ziek worden? En is er meer bekend over het ziektebeloop bij geënte konijnen. Ik voel namelijk nergens de bulten zitten waar ik zo veel over lees, maar omdat hij geënt is zou theoretisch de ziekte misschien anders/milder verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het knijpen met de ogen doen ze ook bij pijn, dus dat zal daar ook van kunnen komen. Verder heb ik echt werkelijk geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik wil je wel veel sterkte wensen en ik hoop echt voor je dat het toch een soort allergische reactie is.

Dat hij eet is wel een goed teken, het weinige enthousiasme kan ik me ook wel voorstellen, eten doet hem waarschijnlijk pijn nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij lijkt inmiddels wel wat kleinere ogen te hebben en er mee te knijpen..... zou het dan toch Myxomatose zijn???? Ik moet het even nakijken wanneer precies, maar hij is in het najaar geënt met het nieuwe vaccin. Heeft iemand er over gelezen of konijnen met het nieuwe vaccin toch ziek worden? En is er meer bekend over het ziektebeloop bij geënte konijnen. Ik voel namelijk nergens de bulten zitten waar ik zo veel over lees, maar omdat hij geënt is zou theoretisch de ziekte misschien anders/milder verlopen.

Vraag inderdaad even na met het nieuwe vaccin. Wij vaccineren in de opvang niet omdat het een levend maar verzwakt myx-virus is voor wat ik begrepen heb*. Ze kunnen dus nog wel myx krijgen, maar zullen er beter doorheen komen omdat ze al anti-stoffen hebben.

*Uit de bijsluiter:

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/002004/WC500112958.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er waarschijnlijk niet veel aan, onze hond had wat je omschrijft, ook zwellingen in het gezicht en dat was een allergische reactie. Maar ja lastig hoor, ik hoop voor je dat het enkel een allergische reactie is! Beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er waarschijnlijk niet veel aan, onze hond had wat je omschrijft, ook zwellingen in het gezicht en dat was een allergische reactie. Maar ja lastig hoor, ik hoop voor je dat het enkel een allergische reactie is! Beterschap in ieder geval!

Bedankt voor je reactie, mijn dierenarts liet inderdaad een aantal foto's van honden zien met een opgezwollen gezicht en daar leek het wel op. Als dat het geval is zal het binnen 2 dagen door de corticosteroiden wegtrekken. Bij honden is zo een heftige reactie vaak wel eenmalig, dus ik hoop dat dat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag inderdaad even na met het nieuwe vaccin. Wij vaccineren in de opvang niet omdat het een levend maar verzwakt myx-virus is voor wat ik begrepen heb*. Ze kunnen dus nog wel myx krijgen, maar zullen er beter doorheen komen omdat ze al anti-stoffen hebben.

*Uit de bijsluiter:

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/002004/WC500112958.pdf

Ik heb het boekje erbij gepakt, hij is inderdaad geent met Nobivac en in oktober 2013. Is er veel bekend over de verschillen tussen een geënt konijn en een niet-geent konijn? Is het verloop alleen milder of echt anders, dus dat bepaalde kenmerken niet aanwezig zijn?

aangepast door angelaenpuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor alle lieve reacties.

Nog steeds is er geen vooruitgang te zien, de zwelling is niet erger geworden, alleen Teun wil helemaal niet meer zelf eten dus ik moet hem dwangvoeren. Ook begint hij wat raspend te ademen. Vraag is of dat door zijn gezwollen gezicht komt of dat hij een luchtweginfectie heeft. Of tock myx? Ga zo maar weer met de dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels begonnen met de duplo, maar er is uiteraard nog weinig verbetering te zien, als ik hem zo hoor ademen klinkt het echt als een longontsteking, maar heb nog nooit gehoord dat dat begint met een gezwollen gezicht (en nog aan 1 kant ook) Tot nu toe voel ik nergens bulten en ook zijn ogen worden niet erger, dus tot nu toe geen aanwijzingen van myxomatose. Maar wat is het dan wel.... voel me zo machteloos, zie mijn beestje voor de zoveelste keer afglijden en kan zo weinig doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij myxomatose hoef je niet direct bulten (myxomen) op de oren te zien. Ik heb hier een konijn gehad dat al 2 weken Myxomatose had en pas op de ochtend van haar dood de myxomen op de oren had zitten. Eerder niets te zien op de oren.

Wel zou het niet het eerste zijn waar ik aan zou denken, omdat ik nog niet eerder gehoord heb van konijnen die met Nobivac toch Myx kregen. Ook vind ik het niet echt de tijd van het jaar voor muggen. Maar goed dat het niet eerder gebeurd is dat een geënt konijn toch ziek werd wil niet zeggen dat het niet kan. Misschien is het ook wel gebeurd maar niet echt in de openbaarheid gekomen. Knijpen met het oog hoeft geen myx te zijn, je ziet dat de oogleden dikker worden bij Myx en de ogen wateriger. Konijnen met myxomatose eten de eerste tijd ook nog gewoon door, maar dat moeilijk ademen is dan wel weer typisch.

Een vreemd verhaal is het wel dus ik zou het zeker niet uitsluiten maar ook goed naar de andere mogelijkheden kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei dat inderdaad ook al van het weer, maar hij wilde iedere mogelijkheid open houden omdat er geen duidelijke diagnose is.

Inmiddels lijkt zijn adem iets minder raspend, wel merk ik tijdens het dwangvoeren dat hij moeilijk slikt. Ook lijkt er onder zijn kin aan de dikke kant een zacht balletje te voelen, dus misschien is er een abces aan het ontstaan, maar als het een abces is, waarom raspen de longen dan zo? Ik zit nog te denken dat het bultje een opgezette klier is. Maar zolang er geen duidelijke veranderingen zijn is een diagnose stellen natuurlijk erg moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk enigzens positief nieuws. De afgelopen uren lijkt de zwelling af te nemen. Ook hapt hij niet meer naar adem zoals vanmorgen vroeg en heb hem zelfs met moeite een paar druppels critical care kunnen geven.

Ter referentie heb ik foto's van zijn gezicht gemaakt, want het is vaak moeilijk inschatten of iets groter of kleiner wordt.

Gisterenavond en eind van de ochtend:

img2611f.jpg

img2616nt.jpg

Maar we zijn er nog niet, hij heeft gisteren heel weinig gegeten (heb al equate voor alle zekerheid gegeven, want voelde wat belletjes in de buik )en slikken gaat nog steeds niet makkelijk dus ik kan maar weinig te eten geven. Zo overleg met dierenarts....

aangepast door angelaenpuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig, arm beestje! Maar het ziet er al wel een stuk beter uit, al ben je er nog niet.. Ik heb dit zelf nog nooit gezien. Het doet me ook niet direct aan myx denken, hoewel dat zich natuurlijk wel anders zou kunnen uiten bij een konijn dat met Nobivac ingeënt is. Het zou voorzover mij bekend dan wel het eerste konijn met myx zijn na inenting met Nobivac. Maar gezien er ook weer verbetering optreed nu betwijfel ik dat wel. Misschien drukt de zwelling tegen zijn luchtpijp en is ademen daarom moeilijker? Je zou voor de zekerheid een röntgenfoto kunnen maken, dan sluit je een longontsteking in elk geval uit.

Ik hoop dat hij gauw weer opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen is er geen oorzaak van een ontsteking te vinden (aan de tanden ed), dus de vraag is wel dat als de antibiotica aanslaat wat er gaat gebeuren als we dat weer afbouwen.

Misschien is het wel een hele heftige ntsteking van het neusslijmvlies, soort van acute snot. Het is in ieder geval heel frustrerend om niet te weten wat er nu aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .