Ga naar inhoud

Rode Urine bij viertal + Jopie niet lekker


ShinLi

Aanbevolen berichten

Hallo beste BB'ers, gisteren viel het mij op dat er in de wc's een plek was die aardig rood leek. Net alsof één van de konijnen hun urine rood/bloederig is. Nu weet ik dat urine van konijnen erg uitlopend kan zijn in kleur. Maar ze hebben de afgelopen dagen/weken niks gehad wat deze kleur kan verklaren (zoals wortel). Nu kwam ik vanochtend onder en m'n moeder had de konijnen al biks gegeven (ben zelf ziek >.>) en ze zei dat Jopelien niks wilde eten. Ik ben even later met een stukje witlof naar buiten gegaan, dit heeft ze wel wat gegeten, maar niet van harte. Zonet heb ik haar even binnengehaald, omdat haar nekje niet helemaal warm aanvoelde. Ze eet wel wat groente en hooi, maar wil geen biks eten. Heb haar dus even apart gezet in een kooi in het hok om haar uit de kou te halen (hok is verder wel onverwarmd) en even haar keutel/plasjes te zien. Mocht het niet opknappen ga ik natuurlijk vanmiddag met haar naar de dierenarts, m'n moeder is na half 3 weer thuis van werk met de auto. Ben al een keer eerder met haar bij de DA geweest nadat ze een halve dag niet had gegeten, rilde en verhoging had, en bij de DA at ze weer :bad: en was haar temperatuur weer bijna goed hehe.

Maar die rode urine maak ik mij ook wel wat zorgen over, en het is natuurlijk moeilijk uit te vogelen van welk konijn dat is. Zou het een mogelijkheid zijn alle drie/vier konijnen tijdelijk op te splitsen in de originele ren met panelenrennen, elk met eigen wc, om te achterhalen welk konijn deze rode urine heeft? Freya, één van de voedsters, is op dit moment ook niet op haar ideale gewicht en mocht wel wat aankomen. Het zijn drie gecastreerde voedster en één ex-ram. Ze zijn alle vier afgelopen vrijdag gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hen jopelien haar temperatuur opgenomen. De thermometer gaf 37.4 aan en had er hem zon 2cm in (verder wil het niet). Dus heb ik haar nu eerst in de gang gezet. Ze heeft nog wat witlof gegeten maar niet eens een heel blaadje. Ook liet ze een heel geel plasje op de handdoek.

20130312_140106_zpse3df065a.jpg

En zo ligt ze er nu de hele tijd bij. Ze rilt wat af en toe maar kan geen geknarstand horen.

20130312_140112_zps6ff5a828.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur was nu 37,6.

Nu lees ik verschillende dingen, ene site/info zegt dat 38-40 normaal is, een andere tussen de 38,5-39,5. Dat is nogal een redelijk verschil. Als het normaal 38,5 is heeft nu een kleine graad ondertemperatuur, is het 38 is het maar o.5. Ze voelt in ieder geval al weer wat warmer aan nu ze in gang staat (normaal kachel aan, heb hem nu dichtgedraaid, maar het zal zeker een graad of 18 daar zijn). Ze knabbelt al weer aan wat hooi zonet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend zeg.

De urine is in ieder geval niet bloed kleurig in ieder geval dus denk ik toch wat van eten of iets.

Temperatuur is wat te laag inderdaad, als ze nog niet gekeuteld heeft of eigenlijk niet gegeten zou ik wel langs de DA gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar temperatuur zat nu weer op 38,5. Heb kruik nu bij haar in liggen waar ze nu zelf al tegenaankruipt, en blijft dan ook gewoon liggen met handdoek over haar heen. Ze heeft misschien nog een paar knabbeltjes van de witlof gegeten. Maar mij doet het aan alsof het alleen maar slechter gaat. Ze heeft net gewoon 10 minuten op mijn schoot gelegen. Ze is niet helemaal een lappenpop, maar voor mijn gevoel kan ik steeds meer met haar doen zonder dat ze tegenspartelt. Mijn vader is nu weer weg met de auto, vertrouw ik het nog niet na het eten bel ik mijn vader wel op om terug te komen. De waterpoort in Sneek is open tot half 8 gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afspraak staat om kwart over 7. Gelukkig kon ik de auto van m'n tante wel even lenen. Snap echt niks van Jopelien, ene moment ligt ze echt languit, en dan kauwt ze ineens een stuk wortel op wat er al 2 uur in haar kooi lag :P. Nou ja beter nu maar naar de Dierenarts, als het al morgen moest zou het pas in de middag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft helaas longontsteking :(. Zo blij dat ik mijn gut-feeling niet heb genegeerd. Het wordt op dit moment eigenlijk constant slechter. Ze heeft bij de DA een prik gekregen met AB+Pijnstilling, en heb AB meegekregen+ de carprofen moet ik nu gaan gebruiken. Haar kooi heb ik nu verzet van de gang naar mijn slaapkamer, dit is de warmste kamer met de minste tocht en zo kan ik haar ook goed in de gaten houden. Lekker in handdoeken gewikkeld met een warme kruik erbij. Morgen ben ik gelukkig nog vrij. Volgens de DA moet het morgen/donderdag toch wel weer een stuk beter gaan met Jopelien wil ze er goed doorheen komen. Ik bel zowieso donderdag weer met de DA, en natuurlijk als ik het niet vertrouw mocht ik eerder bellen.

En nu proberen om haar toch wat etende te houden, want ze heeft helaas nog geen keutels gedaan :(. Wel 2 plasjes. Baal hier zo ontzettend van en ik hoop dat het toch snel weer beter gaat met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan even kijken hoe ze reageert. I.p. is er in dit soort situaties niet zoals als 'te vroeg' dwangvoeren, er is geen sprake van gas of een verstopping, dus zolang je niet te veel geeft.. Uiteindelijk is dwangvoeding ook gewoon voeding. Het is niet zo dat het wat anders met haar doet dan gewoon voer of zo.

Longontstekingen bij konijnen zijn wel heel pittig.. :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, ik wil me ook niet teveel ermee bemoeien.. Het gaat nu heel slecht. Ik heb zonet een papje van SS gemaakt en hooithee. Heb nu zonet eerst een spuitje met de hooithee geprobeerd. Maar ze laat alles lopen en slikt niet eens. Ze is nu net een lappenpop en zuigt gewoon nu lucht naar binnen als het ware. Ze ligt nu weer onder handdoek met aan beide kanten warmte (kruik+flesje). Ze voelt nog steeds redelijk klam/koud aan. Dit zal een lange nacht worden >.>.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga zometeen eerst maar wat proberen te slapen. Net nog getemperatuurd. Ze was 37 graden, dus anderhalve graad ondertemepratuur. Laagst tot nu toe gemeten (was bij dierenarts ook 37,2 ofzo). Zal m'n wekkertje genoeg keren zetten vannacht om haar in de gaten te houden. De flesjes weer vullen met warm water en proberen nog iets in haar te krijgen (ook al is het alleen maar iets van water eerst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee heb geen snugglesafe maar die kruiken/warme flesjes werken ook prima.

Heb nu elk uur mn wekker gezet. Zonet weer ff alles met warm water gevuld en Jopelien ook nog geprobeerd wat water binnen te krijgen maar het lukt gewoon niet. Alles loopt er zo weer uit. Zodra de dierenarts open gaat ga ik weer bellen. Ben bang dat ik zo de medicatie er ook niet in krijg.

Ga vragen of ze haar in ieder geval dan een dag willen opnemen zodat ze misschien via infuus vocht binnen krijgt en met prikje de medicatie. Haar ademhaling gaat nu wel zo moeilijk :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat erg! Ik zit te lezen en hoe verder ik kom hoe groter de knoop in mijn maag, tranen in mijn ogen voor je arme diertje! Maar wat heeft ze een fijn baasje die haar zo dicht bij zich hield in haar laatste momenten! Rust zacht Jopelien, en heel veel sterkte ShinLi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Longontstekingen bij konijnen zijn zó verrekte moeilijk, tegen de tijd dat je het opmerkt ben je in principe al te laat. En zodra ze niet meer willen slikken.. Ik had het al verwacht, maar schrik dan toch van je berichtje. Echt heel rot :(

Heel veel sterkte :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik had gisteren al wat verhalen gelezen van andere konijnen met een longontsteking dus ik had me al wat voorbereid op het ergste. Maar dat het op een gegeven moment zo snel zou gaan. Ze werd zo nu en dan heel erg onrustig, en rond 4 uur schrok ik wel zo van een geluid wat ze maakte. Ik raakte haar even aan en ze begon gewoon te gillen arme Joop <3. Op een gegeven moment had ik echt zoiets van geef nu maar gewoon op, maar ze heeft gewoon gevochten tot de laatste snak adem. Zoiets maak ik hopelijk nooit meer mee.

Bedankt voor jullie steun <3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .