Ga naar inhoud

Voedster wordt gecastreerd; haar partner mee in dierenkliniek laten blijven?


sanne_c

Aanbevolen berichten

Hey allen,

Morgen wordt mijn voedster Yoko gecastreerd, vanwege overdreven rijden op haar konijnenpartner (zie http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?64992-Constant-rijden-nog-steeds-rangorde-bepalen-of-toch-hormonen&highlight=).

Ik ben dinsdag alvast met Yoko en Bobke naar de dierenarts geweest om te zien of Yoko gezond en fit genoeg was om de operatie aan te kunnen, en de dierenarts zei dat Yoko in topconditie is en dat ze waarschijnlijk (aan de tanden te zien) niet eens zo oud is.

Nu mijn vraag: de dierenarts zei dat ik eventueel Bobke ook mee kon geven de dag dat Yoko naar de dierenkliniek gaat voor haar operatie, is dit een goed idee? Ze zei dat Yoko dan minder stress zou hebben en sneller zou genezen, maar dat Bob mogelijk wel meer stress zou hebben, en dat ik mocht kiezen.

Voordelen:

- Yoko herstelt beter, zal sneller eten, minder stress hebben, omdat Bob zo'n rustig konijn is

- Koppeling wordt niet onderbroken (anders mogelijkheid dat Bob agressief/kwaad zou reageren als Yoko terug thuis komt met dierenartsengeur?)

Nadelen:

- Bobke zal meer stress hebben (al heeft hij nooit echt veel stress, naar de dierenarts gaan vindt hij dik ok want dan krijgt hij knuffels)

- Als Yoko eten wordt aangeboden, zal Bob alles willen opeten... Zo is hij wel :/

- Minder supervisie voor als Yoko bv toch nog op Bob zou willen rijden en ze zo haar wonde kan openscheuren?

Ik vind het zo'n moeilijke keuze want ik heb nog maar pas mijn konijn Pippa verloren, dus ik wil niet nog een konijn verliezen... :/

Iemand ervaring hiermee? Iemand al eens de konijnenpartner van het geopereerde konijn in de dierenkliniek laten blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm lastig, als hij dat nou niet gezegd had had je er helemaal niet over hoeven nadenken :P

Ik kan me niet voorstellen dat je voedster gaat rijden de eerste paar dagen, de mijne werd pas op dag 3 weer een beetje zichzelf, dus dat probleem kun je waarschijnlijk wel wegstrepen. Wat verdere supervisie betreft: ik vond het wel handig dat ik ze apart had zitten, zodat ik goed kon zien of ze zelf wat at en of ze keutelde, dat duurde hier helaas wel even! Het ligt er allemaal een beetje aan hoe je voedster door de operatie heen komt en dat weet je niet van tevoren. De mijne was ook kerngezond, maar heeft het echt heel zwaar gehad en ik ben blij dat ik een apart ziekenboegje voor haar had.

Ik denk niet dat Bob kwaad of agressief zal reageren, maar hij kan bijvoorbeeld wel misbruik maken van het feit dat zij zwak is en dan gaan rijden of jagen. Dat gebeurde hier, daarom heb ik ze uit elkaar gehaald. Mijn voedster sprintte als een gek weg voor hem terwijl ze zo zwak en zielig was en dat is natuurlijk ten eerste heel slecht als ze rust moet hebben en ten tweede kon ze daar de wond mee open trekken.

Ik heb het zelf dus niet gedaan en liep wel tegen de problemen op die jij beschrijft, maar het is niet gezegd dat dat niet gebeurd zou zijn als Frits meegegaan was naar de dierenarts. Je weet nooit hoe ze op elkaar reageren als er eentje zwak is, dat kan heel lief en zorgzaam zijn, maar ook niet zo lief en zorgzaam, zoals hier. Ik heb ze een week apart moeten houden zodat de wond goed genezen was en Wilma weer tegen Frits was opgewassen, daarna een middag op neutraal terrein, toen was het gelijk weer koek en ei.

Ik vraag me een beetje af of het echt wat toe zou voegen, want je voedster gaat onder narcose en zodra ze weer goed wakker is kun je haar weer ophalen toch? Maar aan de andere kant, als ze bij de dierenarts de boel goed in de gaten houden, dan schaadt het niet als het niet baat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken!

Ik hoop inderdaad dat mijn voedster zich gaat inhouden en niet gaat willen rijden. Toen mijn overleden konijntje heel ziek was, was Bobke wel superlief voor hem, dus ik denk niet dat hij misbruik gaat maken van haar "zwakte".

Ik moet mijn voedster morgen om 8u30 binnenbrengen en ik mag haar pas om 16u gaan halen. Da's toch een hele dag bijna dat ze gescheiden zouden zitten. Is dat dan tamelijk laat tegenover andere dierenartsen of duurt de operatie lang en worden ze pas wakker tegen de namiddag?

Het is zo moeilijk! Ik zit er al sinds dinsdag over na te denken en ik ben nog niet veel wijze ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met een ander konijntje erbij laten, maar even als antwoord op je laatste vraag:

Ik heb mijn konijn ook om half 9 gebracht, en om 13:30 mocht ik bellen hoe laat ik haar kon komen ophalen. Op dat moment was ze al wakker, en om half 4 's middags mocht ik haar ophalen.

Ze wilden zeker zijn dat ze echt goed wakker was, en eventueel al wat gegeten had. (Ze had geprobeerd wat hooi te eten bij de DA, en ze had geknabbeld aan wilgentakken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn erbij laten heb ik ook nog niet eerder gehoord. Wel dat ik ze thuis direct weer samen moest zetten. Dat is bij Venco's sterilisatie met Klene gebeurd en dat ging goed. Met Klenes sterilisatie vond Venco het wel nodig om haar op te jagen. Toen heeft ze het eerste nachtje alleen doorgebracht en dag erna bij Rakker gezet. Dat ging ook weer heel goed. Dus ja.. Bij elkaar zetten zou ik zeker wel direct proberen. Je ziet snel of dat gaat of niet. Meenemen zou ik niet snel doen, ivm stress voor dat beestje. Ze hebben in een vervoersbox elkaar weggebracht en opgehaald en dat was hier genoeg.

Qua tijd is hartstikke normaal. En voor de (her)koppeling kort genoeg om elkaar niet vergeten te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is vorige week maandag gecastreerd. Wij hebben haar toen 's ochtends om half 9 bij de dierenarts gebracht en mochten haar 's middags tegen half 2 weer ophalen. Zodra ze weer thuis was heb ik haar meteen weer bij mijn ram in de ren gezet.

Stamper had even zoiets van Lin wat ruik je raar. Het was echt snuffelen en doen. Maar het ging gelukkig goed vanaf het eerste moment. Stamper was ontzettend lief voor haar, wat ik niet anders had verwacht.

Zelf zou ik Bobke niet meenemen naar de dierenarts. Ik denk dat het voor je voedster wel fijn is om na de ingreep even rustig bij te kunnen komen van de narcose. Daar komt bij dat ze dan beter in de gaten kunnen houden of ze alweer wat heeft gegeten.

Voor Bobke brengt het bovendien onnodig veel stress met zich mee.

Ik zou ze zodra je voedster weer thuis is meteen weer samen zetten en dan goed in de gaten houden hoe het gaat.

Veel succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn voedster is gecastreerd, moest ik haar 's morgens om 8 uur brengen en heb ik haar om 4 uur weer opgehaald. Thuis heb ik haar niet direct bij mijn ram gezet, omdat ze eerst even goed wakker moest worden (ze had al wel iets gegeten, maar was nog erg moe en haar ene oogje zakte steeds dicht etc) Hier hebben ze elkaar dus 1 dag en 1 nacht niet gezien. De dag na de operatie heb ik ze weer samen gezet, dat ging prima. Ze at toen ook weer redelijk. Mijn ram reed wel wat op haar, maar dat was maar even (en niet zo heftig, hij kan het voor geen meter:P)

In jouw geval zou ik denk ik Bob thuis laten, zoals Stamper2011 al zegt, dan kan ze even rustig bijkomen van de ingreep. Als ze weer zelf eet, zou je haar bij thuiskomst weer bij je ram kunnen zetten en even aankijken hoe hij op haar reageert. Ik heb haar hier puur een nacht apart gehouden omdat ze nog niet goed uit de narcose was, naar mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk dat ik Bobke inderdaad dan thuis ga laten. Als ik jullie verhalen hoor, zal hij Yoko nog wel herkennen na een dagje. Ik zal dan bij haar thuiskomst haar meteen bij Bob zetten en kijken hoe hij reageert. Voor mijn gemoedsrust is het denk ik ook de beste oplossing, want anders zou ik morgen om mijn twee konijnen ongerust zijn! Nu weet ik tenminste dat Bob rustig op zijn gemakske thuis zit :), en hopelijk zal Yoko snel bekomen...

Zo spannend! Morgen is het zo ver...

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPDATE!

Yoko is gisteren omstreeks 9u gecastreerd (Bobke heb ik thuis gelaten), tegen 13u was ze wakker en om 17u mocht ik haar gaan ophalen. Ze had nog niks gegeten bij de dierenarts en was tamelijk gestresseerd.

Eens thuis ze bij Bob gezet (die weinig interesse toonde, enkel wat snuffelen vanwege vreemde geur), en dan heeft ze meteen een stukje appel gegeten. De rest van de avond en nacht heeft ze om de zoveel uur een stukje appel of paprika gegeten uit mijn handen, andere groenten of biks ofzo moest ze niet hebben. Ze ligt wel de hele tijd zielig te liggen :(.

Deze ochtend moest ik pijnstiller geven, en omdat ik haar eigenlijk nog nooit echt heb opgepakt, heb ik geprobeerd het spuitje gewoon in haar mond te duwen en dan gespoten. Alleen heb ik bij nader inzien de indruk dat het helemaal niet in haar mond was! Ze heeft zoveel haar (leeuwenkopje) dat ik het moeilijk kon zien! Ze heeft ook helemaal niet "gesmakt" ofzo toen ik de pijnstiller gaf... Nu weet ik dus niet of ik nog eens moet proberen, want ik wil natuurlijk ook niet een overdosis toedienen!

Deze ochtend heeft ze ook al wat gegeten: stukjes appel, paprika en wortel. Ik blijf haar dingen aanbieden maar voorlopig is dat het enige waar ze een beetje aan wil knabbelen. Ze ligt ook nog altijd doodstil te liggen :(.

Is dit normaal? En wat moet ik doen ivm de pijnstiller? Ze eet wel een beetje, dus ik weet niet of ik nog eens moet proberen pijnstilling te geven (weet ook niet zeker of ze het deze ochtend nu heeft binnengekregen of niet :/).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze al gegeten heeft is hartstikke goed! :cool:

Gewoon verschillende dingen blijven aanbieden, uiteindelijk gaat ze vanzelf wel weer meer interesse tonen voor andere dingen. (Advies van Dolly, haar had ik een berichtje gestuurd toen Diva nog niet echt lekker wilde eten. :wink2: )

Met de pijnstiller zou ik wel een beetje uitkijken. Je weet inderdaad niet hoeveel ze heeft binnengekregen. Scharrelt je konijn (heel af en toe) alweer een beetje rond? Ligt ze er alweer een beetje bij zoals normaal? (Diva lag hier toen ze zich zo beroerd voelde, extreem uitgestrekt, zo heb ik haar overdag nog nooit zien liggen. En ze probeerde ook steeds anders te gaan liggen, heel erg zoekend naar een houding die een beetje prettig was.) Zo ja, dan zou ik geen pijnstilling geven op dit moment, maar goed in de gaten houden of ze langzamerhand weer wat actiever wordt (relatief gezien dan hĆØ, konijnen herstellen verbazingwekkend snel van een buikoperatie, maar ze hebben er natuurlijk best even last van.) en of ze goed blijft eten, en in elk geval wat keutelt. (Diva's keutels hadden wel een paar dagen nodig om weer echt goed qua vorm te worden, maar ze at en keutelde ten minste.)

En als je echt zeker wil weten wat je moet doen; bel even met de dierenarts. :)

aangepast door Marjoleintje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het advies!

Ze is zeker nog niet fit en loopt nog niet rond, maar ze ligt wel zoals ze normaal ligt, en blijft ook in die positie liggen. Ik denk dus niet dat ze veel pijn heeft, ze knarsetandt ook niet ofzo. Haar vriendje Bobke ligt er ook de hele tijd tegenaan, dus ik denk dat ze het wel gezellig heeft.

Verder heeft onze kleine schransbeer net vanalles zitten eten! Ze heeft een stuk of drie blaadjes witloof gegeten, andijvie en vele takjes koriander (daar kon ze echt niet aan weerstaan), dus qua eten gaat het er op vooruit!

Wat betreft het keutelen, kan ik het eigenlijk moeilijk zien... Ze zit samen met Bobke en ik had wel een handdoek in de kooi gelegd (ook voor de wondes), maar ze graaft die handdoek altijd weg en gaat op het hennepvezel (met keutels etc) liggen... Ik wil haar nu ook niet stresseren door het kot te zitten schoonmaken (dan moet ik haar optillen bv) en dan nog zou ik niet weten of het Bobke zijn keutels zijn of die van haar. Dus ik weet eigenlijk niet of ze al gekeuteld heeft :/. Maar als ze groentjes eet, zal dat wel volgen, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat klink goed hoor!

En dan zou ik me over het keutelen ook geen zorgen maken, zolang ze uit zichzelf lekker blijft eten! :D

Leg je er ook alvast een beetje hooi bij? Die van mij had er eerst echt geen zin in wanneer ik het aanbood, maar is het daarna wel weer gaan eten. (Op momenten dat ik niet keek, deugniet :wink2: ) Hooi geeft namelijk weer een beetje 'structuur' aan de darmen, zoals mijn DA het zegt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin me wel wat zorgen te maken.

Het eten gaat nog steeds goed; ze eet nu ook goed door uit een potje groenten als ik het voor haar zet. Hooi eet ze nog niet (maar ligt wel naast haar in de kooi voor moest ze zin hebben).

Waar ik me zorgen over maak, is dat ze nog altijd heel de dag en nacht stil ligt in een hoekje van de kooi, terwijl de kooi altijd openstaat en haar vriendje ook door heel de kamer hupst. Ze is wel "alert" en kan wel rechtop zitten en rondwandelen, maar ze doet het gewoon niet.

Het is nu 48 uur geleden dat ze gecastreerd is. Is het normaal dat ze nog altijd zo moet bekomen en rusten, en nog niet rondhuppelt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon een hele zware operatie waar ze toch wel even van moeten bijkomen, de een wat langer dan de ander. Mijn voedster begon aan het einde van dag 2 pas zelf weer wat te eten, na 48 uur begon ze wat rond te scharrelen en de handdoeken uit haar ziekenboegje te gooien en op dag 3 was ze weer redelijk zichzelf. Gewoon even de tijd gunnen, als ze eet en keutelt komt het wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke pijnstilling geef je en hoe vaak moet je het geven?

Toen mijn voedster was geopereerd moest ik echt om de 12 uur de pijnstilling geven. Ik kon het zo duidelijk zien als hij was uitgewerkt. Ze ging dan stilletjes in een hoekje liggen. Ik gaf de pijnstiller dan weer en een half uurtje later scharrelde ze weer rond zoals altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws!! Opeens begon ze wat rond te wandelen en rechtop te zitten, en wat later begon ze hooi te eten en uit haar drinkflesje te drinken!!! Wel raar dat dat zo plots kan komen!

Domino, ik moest normaal 1x per dag pijnstilling geven, maar omdat ze hier op het forum om de 12u zeggen, heb ik het deze nacht al gedaan. Maar ik ga nu nog even wachten, want ik had niet de indruk dat de pijnstilling (intussen 12u geleden) een verschil maakte, en nu lijkt ze zich wel ok te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .