Ga naar inhoud

Benauwdheidsaanval...!


Suuzz

Aanbevolen berichten

Ik ben net even geschrokken! Onze Yeti zat lekker hooi te smikkelen met de andere konijnen, toen ze hevig aan het niezen en roggelen was... Ik dacht echt even dat het dit keer niet over ging...

Yeti is al langere tijd benauwd. Eigenlijk al vanaf het moment dat we haar hebben. Je hoort haar ademhalen, en dat hoort niet. De DA heeft er toen ze klein was naar geluisterd, maar wist ons te vertellen dat het een oppervlakkige benauwdheid was, die geen kwaad kon. We moesten het wel in de gaten houden.

Nu, bijna 2 jaar later, lijkt het steeds erger te worden. In november begon ze echt aanvalletjes te krijgen. Met name na het eten leek er iets in haar neusje vast te zitten. Met veel gorgelend genies krijgt ze het weer los. We zijn toen weer met haar naar de DA geweest. Dit keer vertelde hij ons dat er een kans was dat Yeti astma had. Maar het kon ook iets anders zijn. Om daar achter te komen hebben we medicijnen gekregen tegen astma. Een vriendelijk, niet al te zwaar medicijn, dat helaas niet aansloeg. Enkele weken later zijn we weer met haar naar de DA geweest, omdat er geen verbetering was. Toen heeft ze zwaardere medicijnen gekregen, ook om eventuele astma uit te sluiten. Wat hoopten we dat het gewoon astma was... Maar helaas, ook deze medicatie hielp niks.

Dit uitgelegd aan de DA, die ons vertelde dat het een aantal oorzaken kan hebben. Of ze heeft littekenweefsel overgehouden aan haar baarmoederoperatie, dat op haar longen is gaan zitten. Maar toen haar baarmoeder verwijderd werd, was deze erg aangetast. Dat kan kanker geweest zijn, dat nu dan misschien uit is gezaaid. Advies: röntgenfoto's laten maken als we het niet vertrouwden.

En dat gaat morgenochtend dus gebeuren. Ik ben echt zo bang dat het iets erg is. En wat als ze naar aanleiding van de foto's een zware operatie moet ondergaan? We hebben niet zoveel geld. Nee, om die reden zou ik haar de zorg nooit ontnemen, maar het zorgt wel voor een slapeloze nacht... En wat als het iets ergs is waar helemaal niks aan gedaan kan worden?

Ergens hoop ik dat ze een oorzaak vinden, want ik ben steeds bang dat ze ooit stikt tijdens zo'n aanval. Aan de andere kant ben ik bang voor wat ze dan vinden... Bah, ik zie er behoorlijk tegenop. En ik moet nog naar mijn werk ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil je even heel erg veel sterkte wensen morgen!

mijn konijntje had een vernauwing van zijn luchtpijp dus ik weet heel goed wat het is om een benauwd konijn te hebben , je voelt je vreselijk machteloos .

ik hoop voor jou en voor yeti dat het allemaal meevalt morgen!!

heel veel sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! De longen van Yeti zien er prima uit! Niks raars te zien op de röntgenfoto's!

Het is waarschijnlijk toch astma, ze krijgt weer nieuwe medicijnen, even kijken of die wel aanslaan.

Het kan ook wel zo zijn dat het nu in de winter erger wordt omdat er veel stro in de hokken ligt.

Ik ben heel blij dat het geen gezwel of wat dan ook is!

Iemand ervaring met astmatische/allergische konijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi om te horen! Wel een nadeel dat je nu nog niet echt weet wat het precies is.

Geen ervaring met allergische konijnen, wel met mensen. Een allergie/astma is een reactie van het lichaam op lichaamsvreemde stoffen, ook zo bij mensen. Er moet dus een factor zijn die een dergelijke aanval uitlokt. Je hebt het vast al uitgeprobeerd, maar is er een factor (eten, bodembedekking, plekken in huis waar ze geweest is) die samenhangt met de aanvallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het stro vervangen door vetbed(jes). Dit zijn speciale antiallergenen dekentjes voor honden, katten, konijnen etc. En je kunt ze makkelijk uitwassen. Het zijn warme kleedjes en hier liggen Pummel en Bumba er non stop op terwijl het stro niet gebruikt wordt. Op toiletjes alleen strokorrels gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lydiaa, wat een goede tip. Waar zijn die vetbedjes te krijgen?

Ik wil nu gewoon eens even kijken of het werkt, als ik dingen vervang.

En wat kan ik met hooi doen? Daar zijn ze namelijk gek op, maar ook dat is natuurlijk stoffig. Ik had gehoort dat je het nat kan maken oid? Hoe zit dat precies? Dan ga ik namelijk het hele hok eens lekker schoonmaken en andere dingen erin leggen. Kijken of dat verbetering brengt.

En ik heb in de toiletten houtkorrels en houtsnippers als bodembeddekking in de hokken (onder het stro) Dit kan neem ik aan wel gewoon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh nou wat een opluchting zeg! Hopelijk krijg je die allergie snel onder controle, wat dat dan ook voor allergie moge zijn...

Hooi nat maken kan zeker, er bestaat ook wel hooi dat minder stoffig is, ik zag gisteren zoiets voorbijkomen toen ik op zooplus aan het kijken was, maar dat was wel behoorlijk aan de prijs. Hooi van de boer is ook minder stoffig had ik begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey wat een opluchting voor jou en yeti.

Ik heb zelf nijntjes gehad die heel erg nieste van hooi en stro en dat had ik in de hokken liggen natuurlijk, toen ben ik overgestapt op hooi eerst nog eens goed uitschudden en in hooiballen en hennepvezels (lijkt een beetje op zaagsel) die hennep geeft helemaal geen stof af dus dat hielp heel erg en ze vonden het ook leuk om het heen en veer te graven haha.

Nu gebruik ik nog steeds hooiballen en hennepstrooisel (geen idee of ik het zo moet schrijven :s ) en dat gaat heel erg goed en het is ook heel goed koop ik heb gister bij patplace een pak gekocht van 15 kilo voor 15 euro ;) en je doet er lang mee ik doe 3 maand met die zak en k heb 3 hele grote kooien :D en 5 konijntjes en maak de hokken elke week schoon en poep en plas plekjes elke dag :D

Sterkte en succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zoiets geschikt voor de warmte? http://www.petsplace.nl/search?text=hennepvezel&topic=all

Ik vind het wel moeilijk. Wil morgen of zaterdag eigenlijk het hele hok even goed schoonmaken en dan dus iets erin doen wat niet stoffig is. En het hooi gaan we dan nat maken voordat we het geven. Hopelijk gaat het dan beter met de ademhaling van Yeti, want ze klinkt soms echt eng benauwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel opletten dat je een vetbed van goede kwaliteit hebt, de meeste in de dierenwinkel zijn dat niet en dan geven ze minder warmte af en worden ze sneller nat (vetbedden blijven normaal gezien aan de bovenkant droog als er op geplast wordt). Dus een dik vetbed nemen die op hoge temperatuur (90 graden) gewassen kan worden.

Deze bijvoorbeeld:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaapplaats/dekens/met_motief/300730

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

Ik wil dat vetbed wat Dollie als tip geeft graag bestellen. Alleen nog 1 vraagje. Knagen ze daar niet aan? En zo ja, kan dit kwaad? Ik heb best knaaggrage konijntjes :P En dat vind ik in principe niet zo erg, maar het moet niet schadelijk voor de gezondheid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .